APC Smart-UPS 1000VA lijkt dood te zijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 12:43
Allereerst, ik wist niet precies of dit topic hier helemaal goed staat, maar aangeizen je normaalgesproken een UPS gebruikt in een netwerk- / HA-omgeving, leek het mij toepasselijk.

Ik heb onlangs via Marktplaats een APC Smart-UPS 1000VA gekocht, het ding komt uit een bedrijf wat maar kortstondig gebruik gemaakt heeft van de UPS want ze hebben hun boel de cloud in verhuisd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/v6RGMUd.jpg

Volgens de verkoper is de batterij nog in topconditie, en zijn verhaal lijkt v.z.i.w. correct want het apparaat ziet er van buiten en van binnen als nieuw uit, dus kan niet erg oud zijn.

Het probleem is echter dat nu ik het apparaat thuis heb, het apparaat geen enkel teken van leven geeft.

Wat ik geprobeerd heb:

• De handleiding gelezen en de troubleshooter doorlopen (batterij-aansluiting etc)
• Aanzetten met de knoppen op de voorkant:
• - Aanzetten terwijl het apparaat aan het lichtnet hangt met batterij gemonteerd
• - Aanzetten terwijl het apparaat aan het lichtnet hangt zonder batterij
• - Aanzetten terwijl het apparaat alleen aan de batterij hangt zonder stekker in het lichtnet
• - Aanzetten door aanknop ingedrukt te houden voor paar seconden
• - Aanzetten door andere knop in te drukken
• - Aanzetten door random beetje te bashen op de twee knoppen
• Gekeken of de zekering tussen de 2 accu's van de accupack nog goed is
• Gekeken / opgezocht of de overload protector wel 5mm naar buiten moet staan, maar kan dit niet goed vinden. Op het plaatje lijktie flush te zitten met de zwarte ring er omheen, bij mij steektie 6/7mm uit en wil niet terug op zn plek geduwd worden, veert gelijk weer naar buiten. Update: dit lijkt al prima te zijn, getuige dit plaatje.
• 6 uur aan het lichtnet laten hangen om te zien of het ding zichzelf zou opladen en dan gestart kon worden, want ik las dat het apparaat zelf van z'n batterij werkt en niet direct van het lichtnet.

Wat ik op internet lees:
• Het kan het front paneltje zijn dat niet helemaal lekker is waardoor het signaal van de aanknop niet doorkomt
• Kijk of "de zekering" gesprongen is, vervang die en alles doet het \o/
• Gooi toch weg, reparatie is duurder dan nieuw apparaat zelf (zou jammer zijn)

Wat ik (of een vriend die erg goed met electronica is) nog kan doen:
• Doormeten of het front paneltje mss niet helemaal lekker is
• Op zoek naar de magische (60A?) fuse die gesprongen zou zijn, door het ding uit elkaar te draaien
• USB in z'n gat steken en kijken of ik met de software iets kan uitlezen, ook al geeftie geen licht
• Zo'n Voltcraft er achter hangen om te zien offie stroom trekt / oplaadt of gewoon niks doet

Overigens kan het apparaat wss gewoon terug naar de verkoper (liettie me al weten via de telefoon, er is totaal niet van oplichterij sprake) dus dat is het probleem niet, maar ik fix liever met een kleine tweak het ding want daar gaattie gewoon de kliko in als-ie niet meer werkt, en dat is gewoon zonde :o

Wie heeft er ondertussen toevallig tips en tricks over wat het vermoedelijk is?

[ Voor 5% gewijzigd door _eXistenZ_ op 11-02-2013 17:25 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

Uit ervaring weet ik dat als de accu's diep ontladen zijn (lees: echt helemaal leeg) dat de UPS ook niet opstart en ook niet begint met laden.
Je zou de accu's er uit kunnen halen en ze aan een auto accu lader hangen.
Als er eenmaal wat lading inzit laad de UPS meestal wel verder.

LET OP: Wel de accu's dan even van elkaar halen, er zitten namelijk 2 loodaccus in serie in.
Even een voor een opladen.

[ Voor 17% gewijzigd door Fidel op 11-02-2013 16:41 ]

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Aah, top. Een vriend van mij heeft een hele funky lader voor de accu van z'n kitcar met 8 fasen (opladen, mengen van zooi / loskloppen van zooi door pulsen, druppelladen, diepontladen, koffiezetten, verzin het maar), dus wellicht is dat nog een optie (als voltage enzo matcht)

De verkoper geeft aan dat het apparaat in topconditie was maar wel een half jaar op de plank gestaan heeft, dus wellicht is dit het ja :)

Iig ik denk dat normaalgesproken de UPS nog 1% accucapaciteit voor zichzelf houdt om weer in leven te kunnen komen als er weer stroom is, dus dat je verhaal best logisch is ja :)

[ Voor 17% gewijzigd door _eXistenZ_ op 11-02-2013 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

Mocht dat nu allemaal niet werken dan kun je bij een accuboer gewoon 2 matchende accu's halen.
Het zijn normale loodaccus.
Met een beetje handig klussen met tape kun je gewoon zo een APC accupack namaken. Stuk goedkoper.
Let wel op dat je de zekering die op de accupack zit er ook weer terug opmaakt.

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ja idd, had wat howto-tjes gevonden. Maar het sprak me juist aan dat deze nog gewoon helemaal nice was, dus hopelijk is het niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-07 12:45
Fidel schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:40:
Uit ervaring weet ik dat als de accu's diep ontladen zijn (lees: echt helemaal leeg) dat de UPS ook niet opstart en ook niet begint met laden.
Je zou de accu's er uit kunnen halen en ze aan een auto accu lader hangen.
Als er eenmaal wat lading inzit laad de UPS meestal wel verder.

LET OP: Wel de accu's dan even van elkaar halen, er zitten namelijk 2 loodaccus in serie in.
Even een voor een opladen.
Met Fidel,
Wij hadden dat ook met een grotere APC. Zolang er maar 'iets' in die batterijen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Pagina 11 van de handleiding gelezen? http://www.apcmedia.com/salestools/ASTE-6Z8LFV_R1_EN.pdf

Troubleshooting - UPS will not turn on.

Zit die 'battery connector' goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Oh lol die heb ik vergeten te melden in de TS, daar begon ik inderdaad mee, heb de troubleshooter doorlopen en o.a. de connector gecheckt. Thx anyway.

Het zal vermoedelijk dus een lege batterij zijn, binnenkort even zien dat ik ze oplaad en de boel gekickstart krijg :)

/edit

Kwam dit nog tegen, en 3 rights don't make a wrong, zou ik zeggen:
Random mannetje op een ander forum schreef:
One thing to note with one of our units (Smart UPS) with a bad/discharged, or no battery is that when it turns off, and has no incoming power after a period of time the internal voltage of the unit will discharge. When this happens the unit is no longer be able to sample the internal voltage to actually turn on.

So, if you have a unit without a batt, or a totally discharged bad battery, and it has been off for more then 10-15 minutes without power, it will not start again until a good battery has been placed inside it.

[ Voor 71% gewijzigd door _eXistenZ_ op 11-02-2013 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Geen multimetertje om even de accuspanning en de zekering te meten? Haal er anders even een bij een bouwmarkt of zo. Zoiets moet je gewoon hebben.

Recent (14 januari) was dit voordelige acculadertje bij Lidl in de aanbieding. Kost elders al gauw 3 maal zoveel. Als je er toevallig nog een kunt vinden wellicht te overwegen.

[ Voor 50% gewijzigd door CaptJackSparrow op 11-02-2013 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-07 10:33
Grappig, een collega van me had vandaag precies hetzelfde. Mocht hij toevallig een oplossing hebben zal ik het laten weten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
:-D
Voor de outsiders, hij is m'n collega en bedoelt dus mij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:08

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OH

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1