Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:09
Ik kreeg vandaag de jaaropgaven van het UWV. Tot mijn verbazing waren het er 2. Eén voor de WW en één voor de ziektewet. Nu heb ik een lange periode een ziektewet uitkering gekregen maar vondt het UWV het nodig om te beslissen dat ik ineens weer beter was en zodoende in de WW kwam.
Na een bezwaarprocedure heb ik uiteindelijk gelijk gekregen en werd mijn ZW met terugwerkende kracht weer ingesteld. Er zou een verrekening plaatvinden met de WW en daarmee dacht ik dat de kous af was. Ik heb immers (vind ik) officieel geen WW ontvangen. Ik verwachtte dan ook maar 1 jaaropgave te ontvangen. Namelijk die van de ZW.

Nu heb ik een discussie met het UWV. Zei kunnen mij niet uitleggen of er voor de Belastingopgave verschillen zitten of ik alleen ZW zou hebben ontvangen of ZW + WW. Enige wat ik kan vinden is dat bij ZW er een arbeidskorting wordt verrekend (wat volgens mij voordelig is). Standpunt van het UWV is dat ik gewoon WW heb ontvangen en vertikken ze het om e.e.a. te corrigeren. Dat vind ik dus niet want de beslissingen zijn met terugwerkende kracht teruggedraaid na bezwaar.
In het ZW-dossier staat dat ik gewoon van begin tot einde ZW heb ontvangen. In het WW-dossier staat dat ik een x periode WW heb ontvangen. Echter is mijn toekomstige recht op WW niet verkort geeft het UWV aan want u heeft met terugwerkende kracht geen aanspraak gemaakt op WW. Ja maar hoe kan ik dan wel een jaaropgave krijgen?? 8)7

Iemand met verstand van zaken die mij kan uitleggen of het belastingtechnisch gezien iets uitmaakt? En in hoeverre moet UWV dit gewoon netjes corrigeren en niet alleen maar verrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

De jaaropgave geeft aan wat je in 2012 hebt ontvangen. Ook al is de WW inmiddels teruggedraaid, het boekjaar 2012 zal inmiddels zijn afgesloten en dus heb je een jaaropgaaf over 2012 waarop WW-inkomsten staan. Daar doet een uitspraak na bezwaar niets aan af. Dat boekjaar is niet "open te breken". Welke gevolgen het precies heeft kan ik je niet vertellen.

Als het terugdraaien van de beëindiging van ZW-uitkering en stopzetten van WW-uitkering binnen het boekjaar had plaatsgevonden, dan had je waarschijnlijk ook maar 1 jaaropgaaf gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
SmartDoDo schreef op maandag 11 februari 2013 @ 19:31:
De jaaropgave geeft aan wat je in 2012 hebt ontvangen. Ook al is de WW inmiddels teruggedraaid, het boekjaar 2012 zal inmiddels zijn afgesloten en dus heb je een jaaropgaaf over 2012 waarop WW-inkomsten staan. Daar doet een uitspraak na bezwaar niets aan af. Dat boekjaar is niet "open te breken". Welke gevolgen het precies heeft kan ik je niet vertellen.

Als het terugdraaien van de beëindiging van ZW-uitkering en stopzetten van WW-uitkering binnen het boekjaar had plaatsgevonden, dan had je waarschijnlijk ook maar 1 jaaropgaaf gehad.
Heeft in september 2012 plaatsgevonden. En ik heb een beslissing gehad dus ik mocht aannemen dat het gewoon is teruggedraaid. Echter kom ik er nu pas achter door de jaaropgaaf dat dit dus niet zo is. Ik kreeg in eerste instantie ook commentaar waarom ik daar nu pas me kwam.
Boekjaar of niet lijkt mij toch hun probleem om dit op te lossen en dat ik daar geen financiële schade door ondervind.
Blijkbaar is het daar administratief een zooitje. Mijn vriendin moest ook iets terugbetalen n.a.v. een wijziging in september 2012... En dat ontdekten ze 'pas' in de eerste week van januari 2013.
Hoe gunstig/makkelijk/interessant is het voor het Uwv om dit soort grapjes na het sluiten van het boekjaar te doen? In ieder geval dat ze doodleuk de bedragen bruto van je terugeisen zodat zij niet de belasting hoeven terug te halen. Dit mag de cliënt lekker zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Schopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:34
Welk effect het heeft op de belasting kun je eenvoudig nagaan door beide scenarios in te vullen in het aangifteprogramma (inkomen uit arbeid kan afaik op 2 manieren ingevuld worden namelijk huidige arbeidsovereenkomst of voormalig (waaronder ww). Het zal namelijk aangeven of je wel/niet voor bepaalde heffingskortingen in aanmerking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Mmm dom... Niet eens aan gedacht. Even de bedragen simpel bij elkaar opgeteld als zijnde 1 inkomen van het UWV. En jawel scheelt dus € 337,- :( Het zit hem voornamelijk in een deel arbeidskorting die niet is opgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:34

Basszje

Reisvaap!]

Sowieso zou ik het helder proberen te houden want die lui zijn best goed in achteraf naaien als het per ongeluk nog ergens fout staat. Gaat het ook niet af van je WW-rechten? Dat je ergens later dan ineens recht op minder maanden bijvoorbeeld.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:07
ManiacsHouse schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 16:08:
Mmm dom... Niet eens aan gedacht. Even de bedragen simpel bij elkaar opgeteld als zijnde 1 inkomen van het UWV. En jawel scheelt dus € 337,- :( Het zit hem voornamelijk in een deel arbeidskorting die niet is opgevoerd.
Arbeidskorting? Als je een uitkering krijgt? Het moet toch niet gekker worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
timag schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 13:47:
[...]

Arbeidskorting? Als je een uitkering krijgt? Het moet toch niet gekker worden...
Er zit een verschil tussen ZW en WW. ZW is inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking ('vervanging' van loon omdat je ziek bent) WW is inkomsten uit vroegere arbeid (je werkt niet meer dus geen arbeidskorting maar wel een uitkering).
Wat UWV nu doet is voor een deel zeggen dat ik wel WW heb gehad (wat dus niet zo is) en daardoor loop ik dus arbeidskorting mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Een dikke schop na ruim een jaar.
Ik heb het laten rusten omdat ik geen aangifte hoefde te doen over 2012 en zodoende geen 'schade' zou ondervinden. Maar u raad het al... Alsnog aangifte moeten doen over 2012. Ik wil nu een 'fiscale claim' neerleggen bij het UWV. Echter zegt rechtsbijstand dat ik het moet onderbouwen. Ja euhm hoe dan?
UWV verrot het om voor mij een (lijkt mij) simpele berekening te maken hoe e.e.a. er uit zou hebben gezien als alles als ZW te boek had gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zelf die berekening maken en onderbouwen met regels, wetteksten en cijfers.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Ardana schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 21:07:
Zelf die berekening maken en onderbouwen met regels, wetteksten en cijfers.
Dus gewoon ww-jaaropgave invullen op aangifte als zijnde ZW? Bruto is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Yup, lijkt mij de meest simpele oplossing.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:49
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit is afgelopen. Heeft het UWV je schadeloos gesteld voor de misgelopen arbeidskorting? Je kon die arbeidskorting naar ik aanneem niet meer aangeven bij de fiscus.

Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Als u een beslissing van het UWV hebt gekregen dat de betwiste WW-periode is omgezet naar een Ziektewetuitkering kunt u vragen om een gecorrigeerde jaaropgave. Deze zullen ze u ook toesturen, als daar geregistreerde gegevens van bestaan. Het probleem bij het UWV is dat de afdeling Ziektewetuitkering en de afdeling die gaat over de WW verschillende afdelingen zijn. Miscommunicatie
ligt op de loer.

Als u een gecorrigeerde aangifte hebt toegestuurd gekregen, kunt u gewoon opnieuw digitaal aangifte doen. Ook al is deze aangifte definitief. De opnieuw ingestuurde aangifte wordt als bezwaarschrift behandeld en zal u € 337 opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
mv_ak schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:13:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit is afgelopen. Heeft het UWV je schadeloos gesteld voor de misgelopen arbeidskorting? Je kon die arbeidskorting naar ik aanneem niet meer aangeven bij de fiscus.

Michiel
Ik heb een bezwaar ingediend bij de Belastingdienst. Daarin uitgelegd dat het UWV niet meewerkte en dat er wel degelijk arbeidskorting van toepassing zou moeten zijn. Na 3 weken een brief dat de belastinginspecteur mij tegemoet kwam en mijn berekening overnam en dat in mindering bracht op de te betalen belasting.
Pagina: 1