HD 7200 of 5400 (vervolg)

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik had voor de grote crash al een topic geopend maar dies dus pleite..

mn vraag was dus of ik een 7200rpm of 5400rpm moest nemen (merkbaar sneller enzo). Ik ben er nu uit dat het toch een 7200rpm wordt (40GB waarschijnlijk).
Nu ben ik er nog niet uit welk merk/type ik moet nemen. Wat is een goed merk, het liefst ook een beetje stil? :) Ik denk zelf aan een IBM of Maxtor (hoor je het meeste over), maar je hebt ook nog seagate, heb ik nu en bevalt op zich wel goed (bij sommige Nederlandse hardwaresites bevallen seagates BTW wat minder goed >:) >:) ) Verder ook nog een paar andere merken.. welke is het beste? en is er onderling tussen 7200rpm disks ook weer veel snelheidsverschil?

en verder wordt er ook wel es aangeraden om een HD cooler te gebruiken bij 7200rpm disks.. is dit echt nodig of kan het ook wel zonder? extra cooler is weer extra lawaai.. :(

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:21
Ik heb in januari een Maxtor 30GB gekocht, ook 7200 rpm. Ik hoor hem helemaal niet, alleen als hij uitgeschakeld wordt. Je hoort geen ratelen etc.

Overigens is dit volgens mij een kwestie van tijd, maar iig is hij stil :)

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

ik heb hier 2X IBM DTLA 3075045(zoiets iig)
in Raid 0 die zijn heerlijk stil en worden niet echt warm.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:15
ik heb een 45GB IBM 7200rpm HD

heerlijk snel (37MB/sec in Nero !!)
en lekker stil :)

heb nu nog een 80 GB hd erbij besteld, omdat ik deze goedkoop kon krijgen.
Die is echter wel 5400 rpm.

Maar aangezien ik de IBM voor windows en de programma's gebruik, hoeft hij ook niet heel snel te zijn.
volgens BartNL haalt hij 25 mb/s, dus dat is zo slecht nog niet.

maarja, om ff op je vraag terug te komen:
ik zou voor een IBM gaan :)
heel snel (de snelste) en niet eens zo heel duur :)

een zeegat zou ik iig niet doen, heb ik (en meerdere mensen nu >:) ) heeeel slechte ervaringen mee....

succes

cutebrit

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:58

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

harddisk cooler vin ik maar onzin... heb ik er ook niet op zitten.. hij wordt maar een beetje warmer dan m'n 5400 rpm

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

Een harddisk cooler heb je niet altijd nodig bij IDE drives. Behalve als je twee of meer HDDs vlak bij elkaar plaatst die 7200rpm draaien en als ze hard moeten werken en lang aanstaan, bijvoorbeeld in een server die vaak moet swappen, dan ben je wel gek als je je HDD niet koelt!

Overigens heb kan een slim geplaatste fan ook wonderen doen, zo heeft mijn Antec SX1030 kast ( :9~ ) een intake fan die koele lucht in de kast blaast die de hardeschijven ook koelt. Zo hoef je dus geen hdd koeler welke elke hardeschijf te kopen. :)

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-04 21:06
als je je systeem er op zet een 7200rpm voor de rest kun je prima 5400rpm gebruiken.

Op nieuwere IBM's en Maxtor zit trouwens een 'acoustic management' instelling. Daarmee kun je de drive minder herrie laten maken. Helpt met name tegen ratelen bij zoeken op de disks. De door Cutebritney al genoemde 25mb/s haal ik met maxtor 5400rpm schijf met die optie ingeschakeld :)

• Palomar
  • Niet online
ok, ik ga er binnenkort eentje kopen. Ik heb nu de keus tussen een 40Gb maxtor voor 469 en een IBM voor 489. Welke? :)

Verwijderd

5400rpm rules! Ik heb er nu ook 1 ipv van mijn 7200rpm en dat scheelt echt enorm in geluid zeg! Zeker nu hij in een soort van broodtrommel zit die hem isoleert en hij is vrijwel niks langzamer dan die 7200rpm!

• marteltor
  • Laatst online: 13:30
Op vrijdag 08 juni 2001 21:26 schreef eXistence het volgende:
5400rpm rules! Ik heb er nu ook 1 ipv van mijn 7200rpm en dat scheelt echt enorm in geluid zeg! Zeker nu hij in een soort van broodtrommel zit die hem isoleert en hij is vrijwel niks langzamer dan die 7200rpm!
komt dat niet alleen door die broodtrommel?

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 21:43 schreef marteltor het volgende:

[..]

komt dat niet alleen door die broodtrommel?
Nee je hebt ook veel minder last van zo'n hoge toon.

• DR
  • Niet online

DR

Op vrijdag 08 juni 2001 22:00 schreef eXistence het volgende:

[..]

Nee je hebt ook veel minder last van zo'n hoge toon.
kheb nooit last van een hoge toon hiero :)

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 22:04 schreef DR het volgende:

[..]

kheb nooit last van een hoge toon hiero :)
Ga er maar eens naast hangen..

• Palomar
  • Niet online
en welke schijf geeft dan een hoge toon? En welke kan ik dan beter nemen, de IBM of Maxtor?

Verwijderd

Ik had een IBM 15gb 7200rpm die veel lawaai maakte en nu heb ik weer een IBM, maar dan een 40gb 5400rpm.

• DR
  • Niet online

DR

Op vrijdag 08 juni 2001 22:05 schreef eXistence het volgende:

[..]

Ga er maar eens naast hangen..
al gedaan :P
maar geen hoge toon dus met @x IBM 45gig 7200RPM

Verwijderd

Ik heb toendertijd een Maxtor VL30 5400 RPM 30 GB HD gekocht vanwege zijn extreme stilheid (heb dat ding nog nooit horen ratelen, ook voordat ik die 6800rpm koeler had niet hoor :P) maar nu hebbik er niets meer aan, die 6800rpm fan
BZZZZZZZZZZZZZZ!!!!

Verwijderd

tjs, 7200rpm is iets sneller, maar ook warmer.
Zelf zit ik te twijfelen, of 2x40Gb 5400 in RAID, of 1X een 7200 schijf.
raid is wel lekker snel, maar uitbreiden gaat minder makkelijk, je kan d'r niet zomaar één bijplaatsen, met zonder raid kan dat wel, maar da's wel langzamer (en goedkoper)

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 08:55
Ik heb een Maxtor Diamondmax 29GB 7299RPM, je hoort inderdaad niks ratelen, echt heel stil en 20600 in sisoft sandra 2001se

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:28
Heb een IBM DJNA en een IBM 60GXP beide op 7200 rpm en beide hoor je niet en worden niet echt warm, onzin om daar koelers voor te halen (al heb ik er wel 2 achter, dan blijven ze gewoon koud :) ). Beide fijne schijfjes en echt lekker snel, maar goed als verglijking heb ik er dan ook een Seagate U10 :r en een Maxtor (dunno wat het model is) op 5400rpm naast, niet echt snelle broeders :)

Flickr | Lego collectie

• Palomar
  • Niet online
thanx voor de reacties :)
nog ff een vraagje.. ik heb een al wat ouder moederbord (DFI P5BV3, nieuwste bios van jan. 2000)
Stel dat mn bios de schijf niet volledig herkent (32GB grens), kan ik dan gewoon met een ontrack diskmanager de schijf optimaal gebruiken? Ik las nl. op de site van IBM dat de PC in dat geval 'lock-up'ed en niet verder boot :? Vroeger met een 10GB schijf in een nog oudere PC kon ik wel gewoon booten en zag ie hem voor 8.4GB, met diskmanager de volledige 10GB. Werkt dit nu ook zo of is dit iets anders :?

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:58

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

hmm.. ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een 32Gb grens... is die er?

als ie er is ondersteund je pc hem vast wel, anders een bios-update er overheen gooien...
en als het dan toch nog niet werkt kun je altijd zo'n diskmanager gebruiken idd...

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• marteltor
  • Laatst online: 13:30
dat was dacht ik 8 gb :?

• Palomar
  • Niet online
je hebt verschillende grenzen; 512MB :z . 2.1GB, 8.4GB en volgens mij dus ook 32GB. Bios-update wil niet omdat ik al de nieuwste heb, waarvan ik dus NIET weet of ie schijven >32GB ondersteund.. maar als dat het geval is, kan ik dan gewoon een diskmanager gebruiken?? (zoals bij mn 10GB schijf op een p233mmx) Of gaat dit anders te werk :? Ik las op www.ibm.com nl. iets heel vaags dat je PC dan niet verder boot :? en dat je de schijf in een andere PC moet zetten die hem wel ondersteund en dan de diskmanager moet installeren..
Maar als niemand dit iets zegt zal het wel goed wezen en maak ik me ws druk om niks :z

Verwijderd

ff offtopic
cutebrit
nee ze is niet cute!!!
ze is kut
Pagina: 1