Help! Moederbord defect? Geheugen probleem!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500567

Topicstarter
Beste hardware kenners,

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 90,40€ 90,40
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,50€ 57,50
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 61,70€ 61,70
1Cooler Master Elite 343€ 28,50€ 28,50
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 43,-€ 43,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,95€ 15,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,20€ 39,20
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 84,99€ 84,99
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 21,80€ 21,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 443,04

Vorige week heb heb ik met behulp van tweakers een pc samengesteld en inmiddels in gebruik. Nu heb ik echter een probleem met het moederbord/geheugen. De geheugenslots DDR3_B1 en DDR3_B2 werken niet en zodoende kan ik geen gebruik maken van dual channel memory (of ooit geheugen bijplaatsen). Ter verduidelijking:

DDR3_A1 en DDR3_A2 --> Beide gedetecteerd, maar geen dual core;
DDR3_A1 en DDR3_B1 --> A gedecteerd, B niet gedetecteerd;
DDR3_A2 en DDR3_B2 --> A gedecteerd, B niet gedetecteerd;
DDR3_B1 en DDR3_B2 --> Wel stroom, geen beeld;

Ik heb een BIOS update uitgevoerd maar zonder effect. (http://www.asrock.nl/mb/o...amp;Model=FM2A75%20Pro4-M)

Mijn hardware kennis is beperkt. Ik zou graag willen weten of het hier naar waarschijnlijkheid om een hardware defect gaat of dat er nog andere mogelijkheden zijn. Ik maak gebruik van een ASRock FM2A75 PRO4-M moederbord. Zie bovenstaand de gehele configuratie. In de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingupload.nl/uploads/DSC_0750.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-07 18:58

Wish

ingwell

Het kan zijn dat het bord RMA moet, maar wat me ook opvalt is dat het geheugen niet op de supported memory list staat.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RMA is retour naar leverancier?

Ik zie inderdaad dit geheugen niet op de supported list staan. Is de kans aannemelijk dat het hierdoor komt? Ik heb geen overige memory om te testen.

Ik weet niet goed welke stappen nu te ondernemen. Moederbord retour (geheugen ruilen kan vast niet om deze reden), opnieuw testen en indien probleem nog steeds aanwezig ander geheugen kopen..? Of nog andere tips of suggesties dit slimmer aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 09:38
De kans is inderdaad eenwezig dat geheugen niet werkt met dit moederbord, al is die lijst geen garantie dat de rest niet werkt. De fabrikant kan moeilijk alles wat op de markt is checken.

Je hebt geen ander setje om te testen in de buurt? Waar woon je, eventueel kan een andere tweaker je daar mee helpen. Anders zou je het geheugen of moederbord waarschijnlijk rma moeten gaan sturen ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je moederbord heeft UEFI, dat vereist dacht ik dat een bepaald DIMM slot altijd gevuld moet zijn. Welke dat is staat wel in de handleiding. Meestal is het A1. Dat betekent dat je met de eerste dual channel setup A1+A2 moet doen dacht ik.

Ik zie dat je zegt: "DDR3_A1 en DDR3_A2 --> Beide gedetecteerd, maar geen dual core;"

Gaat je CPU stuk als je je RAM er in prikt? Lijkt me sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 09:38
Dank dat meneer dual channel bedoelt ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-07 18:58

Wish

ingwell

GoldenBatt schreef op maandag 11 februari 2013 @ 14:49:
De kans is inderdaad eenwezig dat geheugen niet werkt met dit moederbord, al is die lijst geen garantie dat de rest niet werkt. De fabrikant kan moeilijk alles wat op de markt is checken.

Je hebt geen ander setje om te testen in de buurt? Waar woon je, eventueel kan een andere tweaker je daar mee helpen. Anders zou je het geheugen of moederbord waarschijnlijk rma moeten gaan sturen ;)
Of de combinatie retour....

Heb je de leverende winkel al gebeld toevallig en gevraagd of zij suggesties hebben? Ik kan me voorstellen dat ze liever geheugen retour krijgen dan een moederbord als dat niet echt defect is (en waarvan je de BIOS hebt geflashed).
En ja, RMA is inderdaad terug naar de winkel

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb je de leverende winkel al gebeld toevallig en gevraagd of zij suggesties hebben?
Ik heb nog geen contact opgenomen nee, aangezien ik eerst even goed voor mijzelf duidelijk wil hebben wat het kan zijn.
Of de combinatie retour....
k kan me voorstellen dat ze liever geheugen retour krijgen dan een moederbord als dat niet echt defect is (en waarvan je de BIOS hebt geflashed).
Misschien is de BIOS flashen niet zo een goed idee geweest begrijp ik. Ik leg het maar voor bij de leverancier en ik dan zullen zij wel aangeven wat ik het beste kan doen. Liever wil ik eerst ander geheugen testen..maar geef ik deze op als RMA is het nog de vraag of ik er ander type geheugen voor terug kan krijgen natuurlijk. Maar nogmaals, ik denk dat ik direct maar gewoon met leverancier Afuture contact op moet nemen.
Je moederbord heeft UEFI, dat vereist dacht ik dat een bepaald DIMM slot altijd gevuld moet zijn. Welke dat is staat wel in de handleiding. Meestal is het A1. Dat betekent dat je met de eerste dual channel setup A1+A2 moet doen dacht ik.

Ik zie dat je zegt: "DDR3_A1 en DDR3_A2 --> Beide gedetecteerd, maar geen dual core;"

Gaat je CPU stuk als je je RAM er in prikt? Lijkt me sterk...
In de handleiding pag 21 (ftp://europe.asrock.com/manual/FM2A75%20Pro4-M.pdf) staat dat ik A1/B1 of A2/B2 moet gebruiken voor dual channel. Gebruik ik A1/A2 (dat beide geheugensticks wel gedetecteerd zijn) dan heb ik dus geen duol channel maar single channel (aldus mijn bios).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
Anoniem: 500567 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:04:

In de handleiding pag 21 (ftp://europe.asrock.com/manual/FM2A75%20Pro4-M.pdf) staat dat ik A1/B1 of A2/B2 moet gebruiken voor dual core. Gebruik ik A1/A2 (dat beide geheugensticks wel gedetecteerd zijn) dan heb ik dus geen duol core maar single core (aldus mijn bios).

Waarschijnlijk bedoel je dual channel ipv dualcore. Kan me niet voorstellen dat 1 processor core wordt uitgeschakeld bij het verkeerd plaatsen van geheugen. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt. Ik moet nog veel leren.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:00

Quad

Doof

Dat het geheugen werkt op A1 en A2 is dus de bevestiging dat de dimms compatible zijn.

Contact opnemen met Afuture en vragen of een retour procedure mogelijk is.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In dat geval zou het wel aan het moederbord moeten liggen begrijp ik. Direct contact opnemen met Afature om eens te horen wat zijn ervan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het kan aan het moederboard liggen maar het vreemde is wel dat de geheugencontroller in de cpu zit dus in die zin zou je eerder de cpu gaan verdenken. Eerlijk gezegd zou ik het zekere voor het onzekere nemen en zowel cpu, moederboard als de dimms terugsturen.

Wat je wel nog eens kan proberen is de cpu eens te reseaten oftewel even eruit nemen en weer opnieuw erin zetten hetgeen heel soms nog wel eens wil helpen. Vooral wanneer je een bios-update gedaan hebt die misschien nogal ingrijpen was wil een reseat nog wel eens een oplossing bieden.

Dat je trouwens een bios-upgrade gedaan hebt heeft niets met RMA van doen zo lang je de officiele bios-update geflashed hebt. Integendeel denk ik zelfs dat de webshop je dat ook als eerste aangeraden zal hebben dus doe gerust retour zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wow thanks het heeft gewerkt! Super bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb dus de CPU nog eens opnieuw geplaatst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:17

FlyEragon

Alien Monkeys

Wow interessant, want zou er gebeuren bij een reseat waardoor het opeens wel werkt ?
Je zou zeggen dat een reset van het hele systeem toch wel gebeurt als de spanning er af gaat om het geheugen etc. te verwijderen/plaatsen. Je hebt tijdens alle experimenten toch wel de complete pc van de voeding af gehaald ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Absoluut. Ik ben zeer gedegen, ontaard en stapsgewijs te werk gegaan dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:19
Wat je ook eens kan proberen is net wat meer spanning op de geheugenmodules te zetten. Ik heb nog een Gigabyte moederbord gehad die net iets beter om kon met mijn 4 geheugenmodules wanneer ik er 0,1V extra spanning op zette (2 was nooit een probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-06 21:51

Ultrapc

Anyone steak?

jeroenikke schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:35:
Wat je ook eens kan proberen is net wat meer spanning op de geheugenmodules te zetten. Ik heb nog een Gigabyte moederbord gehad die net iets beter om kon met mijn 4 geheugenmodules wanneer ik er 0,1V extra spanning op zette (2 was nooit een probleem)
Het is al opgelost geloof ik :)

Leuk dat het weer werkt! Succes met je setup

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt, de geheugenmodules werken nu dual channel, bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:00

Quad

Doof

Heuj *O*

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1