Dilemma: GTX660Ti of HD7950 voor 1440p resolutie?

Pagina: 1
Acties:

• Luijtjuh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-02 17:48
Beste Tweakers,
Ik zal proberen het kort te houden; momenteel ben ik op zoek naar een vervanging voor mijn GTX 460 en 9800GT, omdat de prestaties (voornamelijk) in ARMA 2 en PlanetSide 2 behoorlijk tegenvallen sinds ik mijn 27-inch IPS-scherm met 2560x1440 pixels heb.

Het maximale bedrag dat ik uit wil geven is 300 euro. Hierdoor heb ik twee mogelijkheden: de Nvidia GTX 660 Ti of de AMD Radeon HD 7950 (Boost).

Het probleem zit hem in het feit dat ik drie monitoren heb: een 19-inch (1440x900), een 24-inch (1080p) en ten slotte de 27-inch met 1440p resolutie. Deze zijn aangesloten met respectievelijk VGA (via adapter), DVI single-link en DVI dual-link. Ik gebruik mijn 9800GT momenteel alleen voor de extra monitor-aansluiting, maar daar wil ik vanaf.

Mijn voorkeur ging oorspronkelijk uit naar de wat goedkopere Nvidia GTX 660 Ti, maar na wat benchmarks bekeken te hebben begin ik toch te twijfelen. Vanwege de kleine 192-bit geheugenbus blijkt deze kaart namelijk bij hogere resoluties in te kakken, terwijl de HD 7950 dat niet doet.

Het nadeel van HD 7950 zit hem in de monitor-aansluitingen: DVI, HDMI en DisplayPort. De kaart van AMD is al duurder, maar dan zou ik ook nog eens twee adapters moeten kopen voor zowel DP>DVI als HDMI>DVI.

Wat raden jullie aan, en mag de DP>DVI adapter passief zijn?

Belangrijke specificaties van mijn huidige systeem:
Core i5 2500K @ 4,5 GHz
ASUS P8P67
12 GB (2x2 GB + 2x4 GB) 1333 MHz
Voeding: Cooler Master Real Power M520

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03 11:18
Als je wilt gamen op die resolutie denk ik dat de HD7950 sowieso de betere optie is, vanwege de 3GB aan geheugen. Als de aansluitingen van de Sapphire (ik neem aan dat je deze bedoelt met de "Boost") ongelukkig zijn, kun je ook de Club3D HD7950 RoyalKing. Deze heeft single-link en dual-link DVI aansluitingen, naast de HDMI en dual mini-DP.
Daarbij is deze kaart volgens deze review van TTL een beest en kan ie zich max overclocked zowat meten met een overclocked GTX680.

Wat betreft de active adapter ben ik me niet zeker of dit alleen voor een Eyefinity setup geldt (daarvoor is het zeker nodig), of dat het ook nodig is (in jouw geval) voor 3 losse monitoren. Op mijn voorgaande HD6970 was het niet mogelijk om tegelijk 3 schermen aan te sluiten zonder active adapter, mijn huidige GTX670 kan dit wel. Hoe het bij AMD nu zit durf ik niet te zeggen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

7950!

3gb geheugen, dubbel zo grote geheugenbus als de 660Ti, die je zeker nodig hebt op hoge resoluties.

People as things, that’s where it starts.

• Luijtjuh
De referentiekaart van de HD 7950 heeft maar één DVI-aansluiting; dat was het probleem. Zo te zien hebben enkele er echter twee, dus ik zal eens even rond gaan kijken. De modellen van XFX hebben blijkbaar ook twee DVI-uitgangen.

In ieder geval bedankt voor de suggestie.

Edit:
Vreemd genoeg heeft de XFX HD 7950 Double Dissipation zo te zien wel twee DVI-uitgangen, maar de Black Edition weer niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Luijtjuh op 11-02-2013 15:08 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03 11:18
De XFX varianten zijn misschien een paar euro goedkoper, maar deze maken een stuk meer herrie, zie deze review van Tweakers.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:54
Die herrie is trouwens makkelijk op te lossen met een ander fan profile via bijv afterburner de XFX fan profiles zijn standaard vrij aggressief qua rpm/temperatuur verhouding, maar ideaal is het niet nee.

• Burlok86
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-02 19:43
Mocht je voor een HD7950 dan kan ik de Royal King aanbevelen, ik krijg zelf soortgelijke prestaties als TTL in zijn review (al is mijn score iets lager doordat ik 'maar' een 3570k heb).
Het blijft overigens mazzel/pech hebben, deze prestaties zijn niet gegarandeerd!
10k+ 3dMark 11

Er zijn mogelijk wel stillere uitvoeringen, maar het blijft toch een prestatie/geluid compromis.
Wat ik zelf ook fijn vind aan de Royal King is dat er standaard 2 DVI uitgangen op zitten.
Voor €275,- vind ik dat aardig wat prestatie voor je geld :)

[ Voor 7% gewijzigd door Burlok86 op 11-02-2013 16:21 ]

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Snap eigenlijk niet dat je deze vraag hier en op hwi stelt terwijl je zelf voor Hardware.info werkt en het dus gewoon een collega kan vragen?
http://nl.hardware.info/f...7950-voor-1440p-resolutie

[ Voor 25% gewijzigd door calsonic op 11-02-2013 16:22 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:37
Dat verhaal over die Double Dissapation koelers XFX is een lastige, ik heb er hier namelijk eentje (HD7950) die echt hardstikke stil is, zelfs als deze het redelijk voor zijn kiezen krijgt. Je kan alleen om twee redenen pech hebben met die kaart, want blijkbaar zit de koeler stomweg niet altijd helemaal goed fabriek af waardoor de kaart wat warmer wordt oftewel de fans vanzelf wat harder gaan draaien. Plus dat die aluminium plate die over de koeler zit ontzettend vervelend kan gaan vibreren, wat overigens vrij eenvoudig te verhelpen is door de plate iets te buigen.

@TS... zonder twijfel een HD7950, bredere geheugenbus en meer geheugen wat bij een hogere resolutie toch wel gewenst is.

Overigens... de buren zijn hier volgens mij hardstikke welkom ;)

• Luijtjuh
calsonic schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:22:
Snap eigenlijk niet dat je deze vraag hier en op hwi stelt terwijl je zelf voor Hardware.info werkt en het dus gewoon een collega kan vragen?
http://nl.hardware.info/f...7950-voor-1440p-resolutie
Ook HWI Editors zijn niet oneindig in hun wijsheid. ;)
Moi_in_actie schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:38:
De XFX varianten zijn misschien een paar euro goedkoper, maar deze maken een stuk meer herrie, zie deze review van Tweakers.
Inmiddels heb ik toch de XFX maar besteld, aangezien geluid niet veel uitmaakt. Ik heb namelijk ook vijf Scythe Ulta Kaze 3000's in mijn systeem zitten en ik verwacht niet dat die HD 7950 daar bovenuit komt. Mijn broer heeft trouwens een 7870 van XFX, eveneens de Double Dissipation editie. Voor zover ik heb kunnen merken, is die behoorlijk stil.

Het topic kan dus gesloten worden. Ik wil iedereen in ieder geval bedanken voor hun inbreng.

[ Voor 4% gewijzigd door Luijtjuh op 12-02-2013 10:50 ]

Pagina: 1