Laptop voor studie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 13:03
Goedemiddag,

Een vriend, en tevens huisgenoot, van mij is op zoek naar een nieuwe laptop voor zijn studie. Hij studeert Werktuigbouwkunde dus een high-end laptop is wel nodig.

Zelf geeft de universiteit ook aan dat alleen een high-end goed is om de laptop als geschikt te beschouwen:
Bij het “High end” model worden hogere eisen gesteld aan kwaliteit/degelijkheid, rekenkracht en grafische performance. Bovendien moet dit model minimaal 3 jaar bruikbaar zijn voor je studie. Het ICTS Notebook Service Centre kiest daarom voor een notebook met de nieuwste componenten.
De eisen die hij aan de laptop stelt zijn:
- maximaal 15,6 inch scherm
- lichtgewicht
- minimaal 6-8 GB RAM
- i7 processor
- goede videokaart
- HDMI
- maximaal 1000 euro, liefst minder

Hij hoeft niet per se een full HD scherm, maar met dit budget lijkt me het wel een verstandige keuze.

Ik had zelf deze laptop in gedachten.

Ik vraag me alleen af of het verschil tussen een 5400rpm hdd en 7200rpm hdd groot is.
Daarnaast zie ik dat bovenstaande laptop geleverd wordt met Windows 8. Ik heb zelf geen ervaring met Windows 8, maar na alle verhalen gelezen te hebben ben ik er niet zo kapot van.
De vriendin van mijn vriend heeft ook een Windows 8-laptop en hij heeft er even mee mogen spelen. Zelf zag hij het probleem met Windows 8 niet. In principe is het zijn keuze, dus ik heb er totaal geen problemen mee.

Nu is mijn vraag of bovenstaande laptop een goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft en of die 5400rpm hdd echt een nadeel is.

Uiteraard mogen jullie ook andere laptops voorstellen. Zolang ze maar aan bovenstaande eisen voldoen.

Met vriendelijke groet,
Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-07 12:17
Ik zou gaan voor de laptop maar de HDD direct vervangen voor een SSD.
Een 7200 toeren disk zou ook de bottelnek zijn in deze laptop, een 5400 toeren schijf helemaal.

Eventueel een upgrade naar een Hybride schijf, maar SSD zou het beste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
Daros schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:33:
Ik zou gaan voor de laptop maar de HDD direct vervangen voor een SSD.
Een 7200 toeren disk zou ook de bottelnek zijn in deze laptop, een 5400 toeren schijf helemaal.

Eventueel een upgrade naar een Hybride schijf, maar SSD zou het beste zijn.
Daar heb ik zelf ook al aan gedacht. Ik zal het doorgeven. Echter denk ik niet dat hij zo'n zin heeft in al dat "gedoe". Ik heb het idee dat hij gewoon een laptop wil kopen en dan van het gezeur af wil zijn.
Maar nogmaals, ik ga het aan hem voorleggen.

Onze universiteit verkoopt op dit moment ook een high-end model

Ik heb niet echt 't idee dat het zo'n goede deal is. Daarnaast zou ik de laptop, als ik 'm had, zo veel mogelijk in m'n tas laten, gezien het uiterlijk :+

/edit: sleutelen aan z'n laptop doet hij liever niet.
Dus dan rest mij de vraag: is die Asus een goede koop voor het geld of hebben jullie betere ideeën?

[ Voor 14% gewijzigd door .joepiedepoepie op 11-02-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-07 11:32
Waarom denk je dat de universiteits laptop geen goede deal is?
  • 3 jaar Onsite service – Next Business Day
  • 3 jaar Garantie op de primaire batterij
  • Het ICTS NSC garandeert dat studenten die zich tijdens kantooruren melden bij het Notebook Service Centre met een defect of niet goed functionerend Lenovo ThinkPad T530, binnen een uur weer kunnen beschikken over een werkend exemplaar.
Dat zijn toch wel zaken waar je flink voor moet betalen als je de laptop ergens anders koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
AquaSheep schreef op maandag 11 februari 2013 @ 14:01:
Waarom denk je dat de universiteits laptop geen goede deal is?
  • 3 jaar Onsite service – Next Business Day
  • 3 jaar Garantie op de primaire batterij
  • Het ICTS NSC garandeert dat studenten die zich tijdens kantooruren melden bij het Notebook Service Centre met een defect of niet goed functionerend Lenovo ThinkPad T530, binnen een uur weer kunnen beschikken over een werkend exemplaar.
Dat zijn toch wel zaken waar je flink voor moet betalen als je de laptop ergens anders koopt.
Vergeleken met de Asus
Processor is iets slomer, al denk ik dat je dat in de praktijk niet merkt.
Resolutie van het scherm is minder
Videokaart is slechter
Geen HDMI, wat hij toch wel erg belangrijk vindt
Die Lenovo is spuug maar dan ook spuuglelijk

Heb 'm ook al gezegd dat hij misschien moet wachten tot het 2013/2014 project, maar hij heeft de laptop nu nodig :P

[ Voor 6% gewijzigd door .joepiedepoepie op 11-02-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-07 12:17
.joepiedepoepie schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:39:
[...]

Daar heb ik zelf ook al aan gedacht. Ik zal het doorgeven. Echter denk ik niet dat hij zo'n zin heeft in al dat "gedoe". Ik heb het idee dat hij gewoon een laptop wil kopen en dan van het gezeur af wil zijn.
Maar nogmaals, ik ga het aan hem voorleggen.

Onze universiteit verkoopt op dit moment ook een high-end model

Ik heb niet echt 't idee dat het zo'n goede deal is. Daarnaast zou ik de laptop, als ik 'm had, zo veel mogelijk in m'n tas laten, gezien het uiterlijk :+

/edit: sleutelen aan z'n laptop doet hij liever niet.
Dus dan rest mij de vraag: is die Asus een goede koop voor het geld of hebben jullie betere ideeën?
Nu ik de link heb gezien naar de laptop die ze aanbieden zou ik daarvoor gaan.
De thinkpads kan je letterlijk laten stuiteren en ze blijven goed.
De asus is ook van solide kwaliteit maar na 3jaar ga je zeker verschil merken, dit samen met de aangeboden garantie zou ik niet eens verder zoeken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
Oke, alleen hartelijk bedankt.

Ik weet (voorlopig) genoeg ;)
Pagina: 1