[Midi] Kraak bij midi-usb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelDell
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik heb een SL990 midi keyboard, aangesloten op een laptop (i7, 8Gb ram, SSD, Win8) via een midi/usb kabel. Via ASIO4ALL komt het midi signaal bij Kontakt, waar ik de New York Grand op heb. Via de normale line out gaat de audio naar twee studiospeakers.

Probleem: als ik meerdere toetsen hard indruk komt er een enorme kraak bij, tenzij het volume naar beneden gaat. Het is vooral bij tonen rond de "centrale c".

- andere computer geprobeerd met zelfde software -> probleem blijft
- ander midi keyboard gebruikt -> probleem blijft
- normaal geluid hard via de speakers afgespeeld -> geen gekraak
- bij het indrukken van de toetsen in Kontakt op het virtuele keyboard -> geen probleem

Het probleem lijkt denk ik dus te zitten in
- de usb-midi kabel
- ASIO4ALL

Na zoeken op internet heb ik in ASIO4ALL al lopen spelen met de latency, maar dat haalt niets uit.

Iemand een suggestie?

Tis Top in Tukkerland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 15:54

OMD

Volume in Kontakt verlagen. Rechtsboven heb je een balkje. Deze even op -2db zetten ongeveer, dan zou het verholpen moeten zijn.

Is dit niet het geval dan kan je geluidskaart niet zoveel klanken tegelijk verwerken en daar kan je niets aan doen anders dan een externe geluidskaart of goede interne geluidskaart te kopen.

Ik gebruik ook Kontakt met de New York Grand Piano en heb dit probleem trouwens niet.
Bij bijvoorbeeld de piano van Alicia Keys had ik wel problemen met gekraak tot ik een andere geluidskaart ein zette.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelDell
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05-2024
Mijn andere setup (met een desktop) had hetzelfde euvel, en daar zat een M-Audio Audiophile in.

Ik zal je tip met het volume in Kontakt eens proberen.

Tis Top in Tukkerland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Een MIDI signaal is niet meer dan 2 getallen die doorgestuurd worden. Het 1e getal is welke toets er ingedrukt is geweest, het 2e is hoe snel die toets is ingedrukt (bij niet drukgevoelige toetsen is dit een vaste waarde). De klank die je hoort wordt geproduceerd door het apparaat dat het MIDI signaal ontvangt.
Je zult dus richting geluidskaart/speakers moeten gaan zoeken.
Klinkt het alsof je klanken geclipped worden?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 16:23
Dit kunnen eigenlijk maar 2 dingen zijn:
- Latency/sample probleem - Lage latency met lage maximum samples zorgen voor kraak in het geluid bij aanslaan van veel toetsen. Om midi hardware helemaal uit te sluiten is een stukje midi muziek maken waarbij je een paar akkoorden speelt en kijkt of je tijdens het afspelen nog steeds te kraak hebt.
- Zoals hier boven al gezegd is, kijk of je geluid clipt. Als je een DAW gebruikt, kijk naar de uitslag van je VU meter en kijk of die in het rood komt.