Toon posts:

Macbook Pro Retina of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Há Tweakers

Is het het waard om een Macbook Pro met Retina scherm te halen? prijsverschil van 400 euro (dat is bijna een nieuwe iphone :P ) Zijn er verder nog grootte verschillen tussen deze 2? Of is het echt alleen het retina scherm

Zonder retina:
http://www.icentre.nl/mac...2-3ghz-intel-dual-core-i7

Met retina:
http://www.icentre.nl/mac...z-i7-256gb-retina-display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenFM
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-10 16:17
Ik zie dat die MacBook met Retina ook een 256gb SSD schijf heeft en het dubbele aantal geheugen. Vooral die SSD maakt nog een aardig verschil in prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 16:33

Arrogant

S.F.W.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 15:18
Waarschijnlijk zijn beide Macbook Pro's even groot. :)

Verder is het een kwestie van specs vergelijken en dan kijken of je dat extra geld er voor over hebt lijkt me.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Als je naar "configureren"gaat bij iCentre, en de SSD laat toevoegen, is de retina goedkoper dan de niet-retina :D. De flashopslag heeft voor de meeste gebruikers erg grote voordelen (snellere opstarttijd, programma's starten sneller, energiezuiniger, minder snel dataverlies bij vallen). Ik zou in ieder geval zorgen dat je een versie met flashopslag vergelijkt met een retina met flashopslag, anders is het een beetje appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De non-retina MacBook Pro heeft standaard een volkomen belachelijke resolutie van 1440x900 pixels en er zit geen ssd in. De prijs/performance-verhouding is ver te zoeken. Upgraden naar een fatsoenlijker 1680x1050 beeldscherm en een ssd maakt 'm net zo duur als een retina, die lichter en kleiner is en een veel beter beeldscherm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dank jullie allen voor de snelle reactie :P ik ben er uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10 14:54

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Femme schreef op maandag 11 februari 2013 @ 12:45:
De non-retina MacBook Pro heeft standaard een volkomen belachelijke resolutie van 1440x900 pixels en er zit geen ssd in. De prijs/performance-verhouding is ver te zoeken. Upgraden naar een fatsoenlijker 1680x1050 beeldscherm en een ssd maakt 'm net zo duur als een retina, die lichter en kleiner is en een veel beter beeldscherm heeft.
Je zit nog te ruim met de resolutie van de gewone Pro :P
Die is namelijk slechts 1280 x 800.

De Air heeft 1440 x 900.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:00
15" heeft 1440x900
13" heeft 1280x800

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel op dat bij de retina de HDD en het geheugen vast zitten op het moederboard, als een van die twee kapot gaat, of als je een van de twee wilt uitbereiden zul je een andere laptop moeten kopen.

Ook de accu zit (discutabel) vast aan het bovenste deel van de behuizing, vervangen hiervan kost 200 euro, bijna het dubbele van een non-retina MBP. Zelf doen is praktisch onmogelijk, en kost je waarschijnlijk meer.

Vergeet overigens niet dat het retina scherm wel heel scherp is, maar kwa grootte / ruimte niet meer "ruimte" bied voor je vensters o.i.d.

Persoonlijk ga ik voor een MBP non-retina en vervang ik zelf (met garantie!) de SSD en het geheugen wel, de lagere scherpte neem ik voor lief.

-Edit:
Nadat ik dit lees en een beetje google weet ik het wel zeker :P
MacBook Pro Retina 15'' Problemen

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 02:46
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 19:56:
Let wel op dat bij de retina de HDD en het geheugen vast zitten op het moederboard, als een van die twee kapot gaat, of als je een van de twee wilt uitbereiden zul je een andere laptop moeten kopen.

Ook de accu zit (discutabel) vast aan het bovenste deel van de behuizing, vervangen hiervan kost 200 euro, bijna het dubbele van een non-retina MBP. Zelf doen is praktisch onmogelijk, en kost je waarschijnlijk meer.

Vergeet overigens niet dat het retina scherm wel heel scherp is, maar kwa grootte / ruimte niet meer "ruimte" bied voor je vensters o.i.d.

Persoonlijk ga ik voor een MBP non-retina en vervang ik zelf (met garantie!) de SSD en het geheugen wel, de lagere scherpte neem ik voor lief.

-Edit:
Nadat ik dit lees en een beetje google weet ik het wel zeker :P
MacBook Pro Retina 15'' Problemen
Alleen het geheugen zit gesoldeerd op het moederbord. De SSD daarentegen is wel te vervangen, maar heeft een propriëtaire aansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren zijn toevallig de nieuwe lijnen macbooks uitgekomen.

klik!

edit:
link aanpassen

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de week eindelijk bij een Apple reseller eens goed het verschil bekeken tussen een retina en niet retina MBP. En besloten dat ik de juiste beslissing heb genomen door onlangs weer een gewone MBP te kopen. Als je ze niet naast elkaar hebt staan is het gewone scherm ook prima en weet je niet beter. Net als dat ik ook prima tevreden ben met het scherm van mijn 3GS zolang je er geen nieuwere iPhone naast houdt.
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat ik eenvoudig en relatief goedkoop geheugen en schijven kan wisselen.
Maar goed, dit alles is natuurlijk strikt persoonlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Ik vind de gewone macbook een slechte keus als je de retina kan kopen.
Het prijsverschil is onmiddelijk weg als je de ram van 4gb naar 8gb upgrade en er een ssd van 256 gb insteekt. Zelfs al doe je dit zelf ben je nog 250 euro kwijt.

Bij de retina krijg je dan nog eens een 1gb gpu ipv de 512 mb en het retina scherm.
De aankoop is duurder, maar end of the line ben je evenveel kwijt.
Het ding is super dun en licht ook nog eens. Gemakkelijke keuze als je het kan betalen.
En als geld een issue is zit je bij apple toch fout :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:54
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 21:51:
Van de week eindelijk bij een Apple reseller eens goed het verschil bekeken tussen een retina en niet retina MBP. En besloten dat ik de juiste beslissing heb genomen door onlangs weer een gewone MBP te kopen. Als je ze niet naast elkaar hebt staan is het gewone scherm ook prima en weet je niet beter. Net als dat ik ook prima tevreden ben met het scherm van mijn 3GS zolang je er geen nieuwere iPhone naast houdt.
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat ik eenvoudig en relatief goedkoop geheugen en schijven kan wisselen.
Maar goed, dit alles is natuurlijk strikt persoonlijk!
Ik ben blij dat jij bent met je aankoop van de gewone, maar als prijs geen probleem was kan ik je aankoop niet echt goed praten. Je scherm is zoveel minder, dat kan je niet wegvegen met je 3GS argument. Dat is hetzelfde als zeggen dat kleurenbeeldscherm niet nodig is omdat jij goed overweg kan met je Nokia 3310. Het retina scherm is superieur aan de gewone MBP. Dat is een feit.
Over dat schijven kunnen wisselen ben ik geheel met je eens. Ik vind het ook supervervelend dat ik mijn Macbook Air niet kan upgraden.

Ik zou iedereen dan ook aanraden om de Retina te kopen ipv de gewone. Prijsverschil is klein en eenmaal met een SSD gewerkt te hebben, wil je echt niet terug. Zelfs niet voor die 400 euro verschil. Zelf SSD verwisselen kan, maar de meeste mensen hebben niet eens zin om zo een apparaat open te maken.

Het is dat er nog zoveel problemen zijn met de retina en de HD4000 (lag tijdens safari). Daarom twijfel ik nog of ik er nu direct een haal of toch maar even wacht op een fix van Apple. Ik denk dat dit softwarematisch wel op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 12:13
De Retina heeft geen Ethernetpoort is dat is toch wel een enorm gemis op een laptop... Ik sleep nu al rond met een Thunderbolt->VGA adapter, als daar nog eens een USB->Ethernet adapter en Thunderbolt->FireWire bij moet komen vind ik het persoonlijk toch wat overdreven worden...

Persoonlijk zou ik de retina om bovenstaande redenen dus niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg ook niet dat het retina scherm niet beter is! Ik vind het ook erg mooi en scherp! Maar persoonlijk vind ik het de meerprijs niet waard.

Ik heb mijn MBP (13") van Marktplaats, Pas 1 week oud met Dixons aankoopbonnen etc voor iets meer dan 900 euro. 16 GB geheugen erbij plus een 120 GB SSD en ik ben voor dik 1100 euro klaar (tweede 160 GB SSD kon uit mijn oude MBP worden overgezet). Een 13" retina is er niet eens met 16 GB volgens mij, maar met 8 GB plus 256 GB SSD, ethernet en magsafe adapter zit ik al aan 1770 euro. En dat is nog steeds 650 euro meer... En dan zijn er nog de issues met de 13" retina waar ik hier over lees...

Vandaar dat ik gekozen heb voor deze oplossing. Als geld geen rol speelde was ik voor de 15" retina gegaan maar helaas doet het dat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Ik heb 1 maand terug nog voor dezelfde optie gestaan, nog voor de prijsdaling dus. Ben voor de retina gegaan en heb daar nog geen moment spijt van gehad. Zelfs mijn 23" full hd monitor sluit ik nu nooit meer aan omdat het beeld daarop gewoon lelijk is als je retina gewend bent. Het enige minpunt is dat safari voor lag kan zorgen, maar dit is op te lossen door webkit te gebruiken en in de toekomst komt er echt wel een update die dat probleem wegneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 77slevin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-09 13:08
Ik heb ook gekozen voor de mid '12 MacBook Pro non retina. Mijn argument was: ik moet absoluut een DVD speler/writer hebben, geen externe usb oplossing, da's niet practisch weg van huis. Dat ik de standaard HD kon vervangen met een Samsung SSD 830 512GB voor een relatief lage prijs en zelf 8GB bij prikken was mooi meegenomen. Ik geef toe: die Retina schermen die ik in de Apple stores zie staan ogen prachtig, maar ook voor mij: dit weegt niet op tegen de voordelen die een standaard MacBook Pro met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.C.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:55
Ik heb ook getwijfeld, maar ik kon voor 1150 euro een non retina 15 MBP 2012 versie kopen nieuw in doos. Dat heb ik gedaan en ben heel erg blij met deze machine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Ja voor die prijs had ik het ook wel gekocht. Waarom vind ik die aanbiedingen niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Wel nog een plus qua aansluiting op de retina is de hdmi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Voor 1150, zal die wel paar keer uit de vrachtwagen zijn gevallen. Wat een prijs! Daarvoor kan je hem moeilijk laten staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:33

Jeroen V

yadda yadda yadda

kx22 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 16:36:
Voor 1150, zal die wel paar keer uit de vrachtwagen zijn gevallen. Wat een prijs! Daarvoor kan je hem moeilijk laten staan!
Goede reden om hem niet te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
True, maar ik veronderstel dat hij wel een aankoopbon heeft. Anders heeft hij net zichzelf tot heler gepromoveerd.
Gaat sucke als je je registreert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch de retina gekocht, dit omdat ze bij de icentre een actie hadden; 10% korting op alle MacBooks.

Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben en nooit geen Windows machine meer wil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
DaemonAngel schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 18:35:
True, maar ik veronderstel dat hij wel een aankoopbon heeft. Anders heeft hij net zichzelf tot heler gepromoveerd.
Gaat sucke als je je registreert
Denk je werkelijk dat hij een aankoopbon heeft bij een product dat voor de helft vd prijs wordt verkocht? Wat zal op zijn bon staan? Levensmiddelen 1150,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.C.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:55
Voor degene die het wil weten, ik heb de MBP gekocht bij used products. Zij hebben wel vaker producten die erg scherp geprijsd zijn. Hoewel de naam used zou zeggen gebruikt, was deze MBP nieuw in doos. Heb gewoon geluk gehad denk ik.

Het was trouwens 1250€ wat ik ervoor betaal heb. Typefoutje

[ Voor 11% gewijzigd door M.C. op 16-02-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook de retina versie gekocht met korting. Het prijsverschil is het mijn inziens waard. Het scherm is echt geweldig van die retina. Het kijkt zo veel lekkerder op een retina scherm. Zo'n lekker snel machientje, dun en stil. Ik ben erg tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb eind december een retina 15 inch aangeschaft, met uitbreiding van 16 gig intern geheugen. vandaag lees ik over de prijsaanpassing en upgrade "na erg veel kritiek van de gebruikers over de snelheid etc"

mijn vraag is nu: in hoeverre slaag je in zo'n upgrade te krijgen (wetende dat je in december de volle pot hebt betaald)? ik heb mijn mac book niet in de apple store gekocht maar bij een van de bekendere maar niet officiele apple verkooppunten in NL (volgens mij mag ik geen namen noemen hier op het forum), waar ik al een klacht heb neergelegd. Zij zeggen niks te kunnen doen en verwijzen me door naar apple. het gaat met echt niet om die paar euro's. een prijsaanpassing is niet meer dan normaal na x aantal maanden. maar zo snel een bericht van een upgrade wegens aanhoudende klachten.... zijn er meer mensen die dit hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 77slevin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-09 13:08
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 23:36:
Zij zeggen niks te kunnen doen en verwijzen me door naar apple.
Ik vrees dat je, zoals ze in Vlaanderen zeggen, "gejost" bent. ;( Apple zal geen rekening houden met eerdere verkopen. Deze beslissing is nu gemaakt en is pech voor eerdere verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
77slevin schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:59:
[...]

Ik vrees dat je, zoals ze in Vlaanderen zeggen, "gejost" bent. ;( Apple zal geen rekening houden met eerdere verkopen. Deze beslissing is nu gemaakt en is pech voor eerdere verkopen.
Apple houdt er wel rekening mee hoor. Er zijn genoeg verhalen op macrumours te lezen van mensen die een vervangen of geld gekregen hebben.
Deze hadden natuurlijk wel bij Apple zelf gekocht en ik weet niet wat de tijdspanne is tussen aankoop en korting bij hun.
Je kan altijd proberen zou ik zeggen . . .
Tenzij dat je echt heel lui bent kost het je niets (want dan kost het moeite ) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 15:50
ik heb eind december een retina 15 inch aangeschaft, met uitbreiding van 16 gig intern geheugen. vandaag lees ik over de prijsaanpassing en upgrade "na erg veel kritiek van de gebruikers over de snelheid etc"

mijn vraag is nu: in hoeverre slaag je in zo'n upgrade te krijgen (wetende dat je in december de volle pot hebt betaald)? ik heb mijn mac book niet in de apple store gekocht maar bij een van de bekendere maar niet officiele apple verkooppunten in NL (volgens mij mag ik geen namen noemen hier op het forum), waar ik al een klacht heb neergelegd. Zij zeggen niks te kunnen doen en verwijzen me door naar apple. het gaat met echt niet om die paar euro's. een prijsaanpassing is niet meer dan normaal na x aantal maanden. maar zo snel een bericht van een upgrade wegens aanhoudende klachten.... zijn er meer mensen die dit hebben?
Heel lullig voor je, maar eind december is nu ongeveer 2 maanden geleden. Als het 2 weken was snap ik het nog. Maarja, dat is het risico met electronica: het kan paar weken later goedkoper zijn. Zo zou iedereen wel om de 2 maanden geld kunnen krijgen bij aanschaf van een nieuwe TV of smartphone.

P.S. Ik heb ook de retina 15 inch met 16GB RAM (en 512GB SSD) en ik merk totaal geen problemen met 'snelheid', snap ook niet wat de kritiek is..... Bovendien is de 2013 model maar 100Mhz sneller, dus je zal er echt niks van merken.

[ Voor 7% gewijzigd door ASNNetworks op 19-02-2013 17:26 ]

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
hmm ik zit precies op 14 dagen, zou er eens een belletje aan kunnen wagen.

Die van mij is op 5 feb geleverd, om on-topic te blijven, met Retina natuurlijk, heerlijk. _/-\o_

Ook even het scherm overnemen van de 27" inch iMac is heerlijk, niet meer zo heen en weer schuiven, en goed leesbaar.
Geen minuut spijt nog :)

Het scheelt mij iets van 120 eur en 0,1 Ghz.

Maar ik ben het wel eens met ASNNetworks, ik ga er geen echt probleem van maken, belletje naar Apple valt te proberen (direct gekocht bij Apple) maar die 0,1 Ghz merkt niemand.
Die 120 eur is jammer, maar ja, alles veranderd en wanneer je met iets de deur uitloopt ben je nu eenmaal geld kwijt.

Omruilen hoeft ook zeker niet, misschien kan ik er een tegoed bon uitslepen, ik koop in de toekomst wel weer wat :9

Het begint goed :X
Bellen, menu - menu - menu ordernummer invoeren ik zie de klok op mijn laptop door 6 uur heen gaan.

Bedankt voor uw belltetje, we zijn nu gesloten, we zijn open tot 6 uur 8) :X :(
(ik was toch echt voor 6 uur begonnen ja...)

Ik ga weer lekker naar mijn retina display kijken :+

[ Voor 57% gewijzigd door frank_b op 19-02-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
. een prijsaanpassing is niet meer dan normaal na x aantal maanden. maar zo snel een bericht van een upgrade wegens aanhoudende klachten.... zijn er meer mensen die dit hebben?
Hoe bedoel je snel? De rMBP 15" is al sinds halverwege vorig jaar uit dus na zo'n 7 maanden komen ze met een update en prijsdaling. Dat is helemaal niet zo kort als wat je nu schetst. Je hebt gewoon pech dat je er in december eentje gekocht hebt, maar ergens had je wel kunnen aan zien komen dat de prijzen dit jaar zouden dalen. Dat is ook waarom ik het nog eventjes aankijk en wacht op Haswell waarin ik verwacht dat de belangrijkste 'problemen' opgelost zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:32
Ik heb een macbook pro 15" non retina gekocht en wel om de volgende redenen:
* antiglare high-res beeldscherm: veel ruimte voor ontwikkelwerk en geen last van weerspiegeling. Dat de retina niet in anti-glare beschikbaar is, is voor mij een no-go.
* makkelijk uitbreidbaar. Momenteel draai ik op 16 GB RAM, 256 GB SSD en 500 GB HDD. Genoeg voor meerdere VM-instances, een Oracle database en mijn ontwikkelsoftware.

Bovenstaande redenen, plus de problemen met de retina-schermen waarover je veel leest, hebben mij doen besluiten om de non-retina high-res aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
:) :) :)

Gebeld met Apple (daar ook besteld)

Inderdaad mijnheer, geleverd op 5 februari en prijsverlaging op de 17e, dat valt binnen 14 dagen, dat is inderdaad snel.
We gaan het onderzoeken, u hoort van ons. (dat was vanmorgen om 10:00 uur)

Ik krijg net een mailtje, dat de huidige prijzen ook voor mij gelden en ik het teveel betaalde bedrag terug gestort krijg _/-\o_ :*) _/-\o_

Heel netjes vind ik zelf, ik informeerde eens rustig aan de telefoon en werd zeer vriendelijk te woord gestaan.
Geen problemen verder, ok die 0,1 Ghz wordt lastig :o >:)

Ik ben er blij mij, weer een bevestiging voor mij om bij Apple zelf te zijn, altijd netjes.

Mijn retina is nu nog mooier >:) ;)

Ik geniet echt van het mooie beeld, en problemen heb ik niet, perfect exemplaar.

edit: mijn config is: 15" Retina 2,6Ghz i7, 16Gb en 256 SSD

[ Voor 3% gewijzigd door frank_b op 20-02-2013 16:48 . Reden: config erbij. ]

Pagina: 1