Welk Intel Z77 bord?

Pagina: 1
Acties:

• ZND-Photo
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Langzaam maar zeker komt mijn complete systeem tot stand met alle mooie componenten.
Ik ben nu eens benieuwd naar jullie mening over het juiste moederbord.

Aangezien ik al vele jaren en met grote tevredenheid de borden van Asus gebruik, was ook nu de keus weer vrij snel gemaakt .... Asus P8Z77-V. Dit bord heeft alles wat ik nodig heb, met leuke extra´s en als bonus WiFi.

Na het lezen van een heel aantal reviews, meningen hier, enz heb ik het idee dat ik toch eens verder moet kijken dan alleen Asus. Ik heb hiervoor de volgende alternatieven geselecteerd:
- ASRock Z77 Extreme4
- Gigabyte GA-Z77X-D3H

Het systeem:
- Fractal design Define R4
- Seasonic G-series 550W
- MOEDERBORD
- Intel Core i7 3770 Boxed
- Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
- Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9 (2x DDR3)
- LG GH24NS90 Zwart
- Samsung 840 series Pro 128GB
- Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB (2 stuks)
- Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
- Evt. geluidskaart en extra 140mm casefan

Het gebruik:
- Windows 7
- Fotobewerking en ontwerp met Adobe CS6 en Nikon Capture NX2
- Gaming (Far cry, DeusEx, Crisis, MaxPayne, enz.)
- Office
Dit systeem zal in principe offline blijven en alleen met regelmaat updates voor de software binnenhalen,
zodoende de keus voor een losse WiFi verbinding .... kan ik hem fysiek afsluiten en de kids niet de veleiding geven m´n systeem te vervuilen met al de meuk die ze binnenhalen; daar hebben we de laptops voor! ;)

Graag hoor ik jullie idee voor het ideale moederbord t.b.v. dit systeem?
Graag met onderbouwing, aangezien ik graag het waarom wil leren en begrijpen.
Alternatieven naast de door mij genoemde borden hoor ik natuurlijk ook graag.
Alvast bedankt!

Ik

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 00:35
Waar ga je eigenlijk voor een Z77 bord? Met die processor kom je ook met een H77 bord uit. Een 3770 zonder "K" heeft geen voordeel van een Z77 bord boven een H77 bord. Een H77 bord is ook weer een stukje voordeliger dan een Z77 bord. Dus denk eens waarom wil je perse een Z77 bord? Als je op den duur een 3770k processor wilt gebruiken, dan heeft een Z77 bord nut, anders niet of nauwelijks. Een andere reden om Z77 te kiezen boven H77 is de wens voor crossfire in de toekomst. Dus denk even na wat je nog wilt in de toekomst, kies anders een leuk H77 bordje en neem een grotere ssd voor die paar tientjes.

flickr - WOT Profile - Game PC

• ZND-Photo
  • Niet online
Heeft een Z77 bord dan geen voordeel op basis van performance, powerdesign of futures boven een H77 bord?
De Z77 zijn toch juist gemaakt om optimaal te functioneren met de Ivy-bridge CPU´s, terwijl de H77 juist helemaal geschikt waren voor de Sandy´s?

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
ZND-Photo schreef op maandag 11 februari 2013 @ 12:48:
Heeft een Z77 bord dan geen voordeel op basis van performance, powerdesign of futures boven een H77 bord?
De Z77 zijn toch juist gemaakt om optimaal te functioneren met de Ivy-bridge CPU´s, terwijl de H77 juist helemaal geschikt waren voor de Sandy´s?
Antwoord:

http://www.pugetsystems.c...h77-whats-the-difference/

Misschien heb je hier wat aan:

http://nl.hardware.info/r...en-getest-voor-ivy-bridge

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-03 11:15
Misschien een heeeelleeee slechte vraag.
Ik zag je topic over de Z77x-D3H.
Heeft deze niet standaard een WiFi verbinding ???
Want ik was toch al van plan om een kabeltje naar boven te trekken, maartoch

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Voor €81 heb je al een goed Z77 bordje dus dat verschil in prijs valt wel mee.
pricewatch: ASRock Z77 Pro3

• ZND-Photo
  • Niet online
Bedankt voor je reacties en links! _/-\o_

Met oog op functionaliteit en toekomst zie ik toch wel een aantal interessante features.
Ben ik er zeker van dat ik ze nodig heb en ga gebruiken .... weet ik niet zeker, misschien zelfs niet.
Ik wil echter een flink lange tijd met dit systeem vooruit (jaar of 5 zeker) en pak dan graag de extra mogenlijkheden mee. Games zullen een tandje lager moeten tzt, maar het belangrijkste is de power op het gebied van de Adobe software.

Laten we de keus zodoende houden bij een Z77 bord ..... graag jullie advies op dit gebied.

antw. Dubrillion:
De Gigabyte GA-Z77X-D3H heeft geen onboard WiFi

Uitleg Gizzy:
Een grotere SSD heb ik niet nodig, aangezien er op mijn SSD alleen windows en programma´s komen te staan. Hiernaast gebruik ik 1 HDD als werkschijf en 1 HDD als opslag. De opslag schijf wordt ge-backupt door een raid 1 unit. Deze config geeft me naar mijn idee de beste prijs-prestatie verhouding.

• Gizzy
Ok duidelijk dan. Misschien is het dan wel de moeite waard om op termijn te kijken voor een 3770k of als er nog een andere ivy bridge compatible cpu komt, die te nemen zodat je iig 5 jaar vooruit kunt.

Met de aangeraden Asrock Z77 Pro3 lijkt me helemaal niks mis. Zelf een tijdje asroch gedraaid en was er helemaal tevreden over.
Wat betreft je SSD en HDD verhaal ook helemaal duidelijk. Doe het zelf ook op die manier.

Ik kan me best voorstellen dat CS premiere en Photoshop nogal verschillen in eisen. Voor CS premiere zal je ook veel baat hebben bij een grafische kaart van nvidia. Deze worden door CS premiere ondersteund. Een GTX670 is dan een mooie optie en je kan er nog even mee vooruit voor wat betreft gamen.

• ZND-Photo
  • Niet online
Als ik naar de Asrock bordjes kijk, dan komen er twee in aanmerking:
Reden hiervoor is de aanwezigheid van 4x SATA-600 voor extra SSD´s in de toekomst.
- Asrock Fatal1ty Z77 Performance
- Asrock Z77 Extreme4

Zit er nu veel verschil in deze bordjes qua stabiliteit en performance met die van Asus?
Ik ben geen echte OC´er en voor dit systeem moet het bord gewoon goed compatible zijn en vooral langere tijd stabiel draaien.

Gizzy:
Adobe premiere gebruik ik niet; voornamelijk Photoshop, Indesign en Illustrator.
Maakt het dan nog uit of ik AMD of Nvidia gebruik?

Het Z77 bordje heeft idd ook de reden die jij noemt .... eventueel gereed voor een latere CPU upgrade.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:32
Sorry, maar ik wil nog eens benadrukken dat ik een dergelijk bord complete onzin vind is als je de extra features niet gebruikt.
Neem een B75 bord, hou 50+ euro in je zak of geef het ergens anders aan uit, dit socket is al zo goed als EOL.

pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
3x SATA600.
4x DDR3 voor 32GB geheugen.
PCIE3
USB3 header
USB3 achter
Wat wil je nog meer?

• zoepersooi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 12:58
Ik hoor veel mensen over heel T.net dat Asrock geen B-merk meer is maar mijn ervaring zijn nog steeds slecht met die borden:
De moederborden stoppen er mee zelfs al na een half jaar, er werdt niet mee over geklokt en de rest van de componenten werkten ook prima samen met het Asrock mobo.

Als ik jou was zou ik eens kijken naar MSI of asus zeker als je wilt dat ze lang meegaan.
wil je een "goedkoop" mooederbord zou je eens kunnen kijken naar de Z77a-G45, Ikzelf heb dit mobo al meerdere keren gebruikt naar vole tevredenheid

http://supsooi.tweakblogs.net/ kijk eens bij mijn advertenties intressante spullen

• ZND-Photo
  • Niet online
mitsumark schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 12:48:
Sorry, maar ik wil nog eens benadrukken dat ik een dergelijk bord complete onzin vind is als je de extra features niet gebruikt.
Neem een B75 bord, hou 50+ euro in je zak of geef het ergens anders aan uit, dit socket is al zo goed als EOL.
Mitsumark,
Ik begrijp je punt en dit is er ook 1 die ik altijd in mijn achterhoofd heb zitten.
Echter koop ik eens in de 5-6 jaar een compleet nieuwe desktop, waar ik op dat moment alle opties op wil hebben die ik mogelijk denk te gaan gebruiken. Het kost me in die ene koop namelijk minder geld om het direct mee te nemen dan om later een hele verandering door te voeren. Extra geheugen, andere CPU of GraKa is zo aangepast, maar de behuizing, PSU en het moederbord is voor mij de basis die ik in principe voor die desktop onveranderd laat. Zodoende zijn dit de onderdelen waar ik liever iets meer voor betaal als het op betrouwbaarheid, stabiliteit en functionaliteit aan komt .... het is een keus! ;)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik heb nu 3 borden gehad:

-Asus p67 Pro
-MSI Z68A-GD65
-Asrock Z77 Pro3

De MSI is wel het prettigste bord. ook wat stabieler. Maar ik moet zeggen dat voor het geld die Asrock toch de beste prijs prestaties bied. Nu is het wel zo dat ik een losse geluidskaart heb dus die onboard troep niet nodig heb. En dan is de Pro3 gewoon de beste keuze. Anders heeft de GD65 nog meer meerwaarde. Het ligt er gewoon aan wat je allemaal perse nodig hebt. Ik merk dat ik tegenwoordig sinds al mijn HDD's in de NAS zitten en ik nog maar 1 SSD heb. Amper features nodig heb. Alleen een PCI slot en goede stabiliteit. Crossfire of SLi gebruik ik toch niet.

Ik zou zelf ook eens naar de MSI borden kijken. Betere prijs prestatie dan Asus.
De MSI GD65 is wel stabieler qua CPU oc dan de Pro3 van Asrock. Maar er zit ook een aardig prijs verschil van 60 euro tussen.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 12-02-2013 14:18 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03 15:36

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar ik heb zelf de Asrock Z77 Extreme4. Zeer degelijk bordje als je het mij vraagt. Mijn 2500K loopt vlekkeloos op 4,5ghz. Bordje zit goed in elkaar, goed ingedeeld. Stroomtoevoer is ook prima. Aansluitmogelijkheden zijn er ook ruimschoots.

Ik heb eigenlijk geen vergelijking maar ik ben hartstikke tevreden met mijn bordje!

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Ik denk dat de grote vraag waar alles mee valt of staat zou moeten zijn wat het mag kosten en wat het doel is van TS... Er zijn heel goede Z77-based borden te vinden, maar daar hangt regelmatig een prijskaartje aan dat wat minder grappig is. Daar waar je voor het genoemde Asrock-bordje zo'n 115,- kwijt bent, mag je voor bijvoorbeeld een pricewatch: Asus P8Z77-V Premium toch wel een slokje meer kwijt.
Dat zegt niet automatisch dat het asus-bord veel beter is dan het asrock-bord, maar wel dat de specs wezenlijk van elkaar verschillen, en daarmee ook het doel van het bord.
Het Asrock-bord is ontwikkeld met het oog op betaalbaarheid, overclocking en wat storage (een relatief budget-gamers-bord dus) terwijl het Asus-bord zich veel meer richt op de high-end desktops. Zo is het een van de weinige borden die 2 NIC's onboard heeft bijvoorbeeld, en is het bord ontwikkeld met het oog op stabiliteit en performance voor veeleisende desktop-users en lichte server-taken.
Chipsets zeggen dus niet zo gek veel over welk bord je waarvoor gebruikt. Het geeft slechts een beeld van wat ondersteund kan worden, maar de fabrikant bepaald uiteindelijk per design waar het bord voor bedoeld is.

iRacing Profiel

• ZND-Photo
  • Niet online
kroegtijger schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:38:
Ik denk dat de grote vraag waar alles mee valt of staat zou moeten zijn wat het mag kosten en wat het doel is van TS... Er zijn heel goede Z77-based borden te vinden, maar daar hangt regelmatig een prijskaartje aan dat wat minder grappig is. Daar waar je voor het genoemde Asrock-bordje zo'n 115,- kwijt bent, mag je voor bijvoorbeeld een pricewatch: Asus P8Z77-V Premium toch wel een slokje meer kwijt.
Dat zegt niet automatisch dat het asus-bord veel beter is dan het asrock-bord, maar wel dat de specs wezenlijk van elkaar verschillen, en daarmee ook het doel van het bord.
Het Asrock-bord is ontwikkeld met het oog op betaalbaarheid, overclocking en wat storage (een relatief budget-gamers-bord dus) terwijl het Asus-bord zich veel meer richt op de high-end desktops. Zo is het een van de weinige borden die 2 NIC's onboard heeft bijvoorbeeld, en is het bord ontwikkeld met het oog op stabiliteit en performance voor veeleisende desktop-users en lichte server-taken.
Chipsets zeggen dus niet zo gek veel over welk bord je waarvoor gebruikt. Het geeft slechts een beeld van wat ondersteund kan worden, maar de fabrikant bepaald uiteindelijk per design waar het bord voor bedoeld is.
Als antwoord op jouw vraag ..... mijn budget ligt op max. € 150-160 euro voor het moederbord.
Hierbij wil ik dan wel WiFi functionaliteit ....... op het bord of met een losse USB-optie.

In mijn wensenlijstje staat zodoende op dit moment de Asus P8Z77-V mét Wifi, maar ik kan natuurlijk ook een ander bordje kiezen met de zelfde functionaliteit van max. € 130,- met een losse USB-Wifi van ± €20,-
Kortom de eeuwige zoektoch max. functionaliteit en kwaliteit tegen een zo gering mogelijke prijs en iig binnen budget!

• mitsumark
ZND-Photo schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:12:
[...]

Mitsumark,
Ik begrijp je punt en dit is er ook 1 die ik altijd in mijn achterhoofd heb zitten.
Echter koop ik eens in de 5-6 jaar een compleet nieuwe desktop, waar ik op dat moment alle opties op wil hebben die ik mogelijk denk te gaan gebruiken. Het kost me in die ene koop namelijk minder geld om het direct mee te nemen dan om later een hele verandering door te voeren. Extra geheugen, andere CPU of GraKa is zo aangepast, maar de behuizing, PSU en het moederbord is voor mij de basis die ik in principe voor die desktop onveranderd laat. Zodoende zijn dit de onderdelen waar ik liever iets meer voor betaal als het op betrouwbaarheid, stabiliteit en functionaliteit aan komt .... het is een keus! ;)
Maar dat is mijn punt, dit socket is EOL dus een snellere processor zal er niet voor komen, ook niet als je een Z77 bord pakt.
Extra geheugen past ook op het B75 bord. Het PCIE slot is dezelfde, dus ook daar lever je niet in.
Nogmaals, ik denk dat je met een 60 euro goedkoper bord niks inlevert voor jouw wensen.
Voor zover ik weet zijn er geen problemen bekend met het Asrock B75 bord.

• ZND-Photo
  • Niet online
mitsumark schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:28:
[...]

Maar dat is mijn punt, dit socket is EOL dus een snellere processor zal er niet voor komen, ook niet als je een Z77 bord pakt.
Extra geheugen past ook op het B75 bord. Het PCIE slot is dezelfde, dus ook daar lever je niet in.
Nogmaals, ik denk dat je met een 60 euro goedkoper bord niks inlevert voor jouw wensen.
Wat bedoel je met dit socket is EOL ...... socket 1155??

Het bordje dat je aangeeft is voor mijn wens niet geschikt, aangezien ik een standaard ATX bord wil hebben en geen micro.

• Gizzy
EOL betekent end of life. Er komen dus geen nieuwe processoren meer, in ieder geval geen nieuwe generaties meer. Heel misschien nog snellere varianten van de huidige chips, maar dat is het. Over 5 jaar is het dus long forgotten.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
mitsumark schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:28:
[...]

Als je wilt upgraden moet je sowieso niet bij intel zijn. Eerst brachten ze voor iedere nieuwe CPU generatie een nieuwe chipset / socket uit zodat je alles moest vervangen.
In dat opzicht doet AMD het veel beter. Jammer dat die cpu's qua prestaties momenteel zo achterlopen ten opzichte van intel.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• zoepersooi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 12:58
@astennu
Wat jij zegt klopt niet wat doet Intel NU (de tijd waarin we leven geen socket 775 meer:)
We hebben z68 gehad en daar past ook Ivy in, dat was dus een moederbord wat langer meegaat als een processor serie.

En als je prestaties wil moet je altijd bij Intel zijn en niet die onstabiele AMD meuk

http://supsooi.tweakblogs.net/ kijk eens bij mijn advertenties intressante spullen

• ZND-Photo
  • Niet online
Qua CPU ben ik een echte aanhanger van Intel.
Ik heb twee keer een uitstapje gemaakt naar AMD en daarmee een bak problemen gekregen.
Het zal ongetwijveld toeval en just bad luck zijn, maar mijn gevoel en mening is er wel mee gezet.
Met al mijn Intel systemen heb ik nog nooit een greintje last gehad in de basis (CPU, bord, voeding, compatibiliteit)

Zoals eerder gezegt maak ik voor dit systeem een keuze voor een vaste basis (Case, voeding, Moederbord en CPU) voor de komende 5-6 jaar en wil binnen die basis de mogelijkheid hebben om aanpassingen en verbeteringen te kunnen doen .... snellere CPU, extra schijven, andere GraKa, geheugen, enz.

Voor deze basis ben ik zodoende op zoek naar een goed stabiel en uitgebreid moederbord van max. €160,00 met daarin de WiFi functionaliteit (onboard of bord met USB-connectie)
Op dit moment ligt mij voorkeur nog bij de Asus P8Z77-V met de ASRock Z77 Extreme4 + USB-WiFi als goede tweede.

Graag hoor ik jullie mening en adviezen over de visie en de keuzes die ik erop na houd :)

• kroegtijger
ZND-Photo schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:02:
[...]

Als antwoord op jouw vraag ..... mijn budget ligt op max. € 150-160 euro voor het moederbord.
Hierbij wil ik dan wel WiFi functionaliteit ....... op het bord of met een losse USB-optie.

In mijn wensenlijstje staat zodoende op dit moment de Asus P8Z77-V mét Wifi, maar ik kan natuurlijk ook een ander bordje kiezen met de zelfde functionaliteit van max. € 130,- met een losse USB-Wifi van ± €20,-
Kortom de eeuwige zoektoch max. functionaliteit en kwaliteit tegen een zo gering mogelijke prijs en iig binnen budget!
Ik snap je gedachtegang wel, maar het is in mijn ogen de wereld op zn kop. Je gaat nu kijken wat je kan kopen, en daarna wat je ermee kan doen, terwijl het mij juist nuttiger lijkt om te kijken wat je wilt, en op basis daarvan de hardware erbij zoeken die het meest geschikt is hiervoor. Tot slot komt dan om de hoek zetten wat dat hele verhaal moet gaan kosten. Het is namelijk nutteloos om hardware aan te schaffen die ofwel te kort gaat schieten voor wat je wilt (dan had je het net zo goed niet kunnen kopen), ofwel hardware aan te schaffen die veel te zwaar is voor je doel. Prijs zou dus eigenlijk als onderste op de eisen-lijst horen te staan.
Dat gezegd hebbende ben ik dan ook verre van overtuigd van de noodzaak van een Z77-based bord. Een Z77-based bord biedt je eigenlijk alleen echte voordelen op het gebied van overclocking (en dan ook voornamelijk voor de wat verdergaande pogingen hierin) en Raid-storage. Gegeven je eisen lijkt me een B75-based bord prima, en kan je een veel beter bord voor hetzelfde geld krijgen (de chipset is immers goedkoper). De bottlenecks die je tegen zal gaan komen lijken me niet snel bij het bord te gaan spelen. Als er bottlenecks ontstaan lijkt me dat eerder in een combinatie van software en de CPU te zitten. Software die met hyperthreading om kan gaan zal prima lopen, maar dat is niet echt veel software helaas. Zeker voor je gaming-performance, maar ook voor je photoshop-performance zou je misschien wel beter een i5-3570K kunnen nemen. Zie http://helpx.adobe.com/ph...e_a_fast_enough_processor waarin wordt gesteld
For most users, the increase in performance that more than six cores provides doesn't justify the increased cost.
Met hyperthreading zou je dus 8 cores gaan aanbieden, waarbij je eigenlijk nauwelijks echte meerwaarde gaat halen. Dan kan je denk ik beter een i5-3570k nemen, en die 70,- die je bespaart in je mobo steken. Voor nog geen 200,- haal je een Asus Sabertooth z77-bord in huis. In combinatie met een i5-3570k en een goede aftermarkt-cooler kan je dan best wat gaan overclocken, en aanzienlijk betere performance halen dan dat je met de i7 zou gaan doen.
Een i7 is slechts in heel weinig gevallen te rechtvaardigen in aanschaf door het gebrek aan ondersteunende software.

iRacing Profiel

• ZND-Photo
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:57:
[...]

...... Zeker voor je gaming-performance, maar ook voor je photoshop-performance zou je misschien wel beter een i5-3570K kunnen nemen. Zie http://helpx.adobe.com/ph...e_a_fast_enough_processor waarin wordt gesteld
[...]

Met hyperthreading zou je dus 8 cores gaan aanbieden, waarbij je eigenlijk nauwelijks echte meerwaarde gaat halen. Dan kan je denk ik beter een i5-3570k nemen, en die 70,- die je bespaart in je mobo steken. Voor nog geen 200,- haal je een Asus Sabertooth z77-bord in huis. In combinatie met een i5-3570k en een goede aftermarkt-cooler kan je dan best wat gaan overclocken, en aanzienlijk betere performance halen dan dat je met de i7 zou gaan doen.
Een i7 is slechts in heel weinig gevallen te rechtvaardigen in aanschaf door het gebrek aan ondersteunende software.
De keuze voor de i7 CPU is juist gebaseerd op mijn fotobewerking in Adobe Photoshop en Nikon Capture NX2. O.a. op Tweakers (best buy) is deze CPU juist aangeraden als best option vanwege de kracht. Ik heb momenteel ook een i7 uit de vorige generatie in mijn laptop zitten, welke ik momenteel gebruik voor fotobewerking en merk daar zeker het nut van. Photoshop CS6 kan ook goed overweg met de HT.

Het overclocken van de CPU zal ik niet gaan doen, aangezien ik mijn basis "schoon" wil houden en de stabiliteit daarvan mij meer waard is. Wellicht niet helemaal logisch, maar gezien mijn gebrek aan OC ervaring (denk ik) een verstandige keus.

Zover ik kan zien is een B75 bord voor mij niet geschikt door het gebrek aan meerdere (4x) SATA-600 aansluitingen.

Komen we op de vraag wat ik denk (nu en in de toekomst) nodig te hebben op mijn moederbord:
- 4 SATA-600 aansluitingen voor extra SSD´s
- interne USB3.0 headers voor frontbay en een cardreader.
- Raid 1 voor safety van mijn opslagschijf.
- Goede onboard fancontrol.
- ATX standaard formaat.
- UEFI
- geschikt voor goede geluidskaart.

Eerder in dit topic heb ik mijn configuratie weergegeven, mochten jullie hier een betere invulling voor kunnen bedenken, dan sta ik open voor het advies hierin. Mijn budget is €1300,00 inclusie bouwen van het systeem a ± €50,00.
Kernwoorden bij het systeem zijn: Krachtig, stabiel, compatible, stil, goede koeling, zo laag mogelijk verbruik.

• kroegtijger
SATA-600 vs SATA-300 is een marginaal verschil. In de specs lijkt het een wereld van verschil, maar ga je uiteindelijk meten wat de performance-verschillen zijn, dan blijkt dat nihil te zijn. De bottleneck zit m namelijk niet in de doorvoer-snelheid van SATA-II, maar in de snelheid van de storage zelf, en de snelheid waarmee je de uiteindelijke data die je opvraagt weer kan verwerken. Hou dus niet al te krampachtig aan die SATA-600 vast, want het doet niet zo gek veel.
Wat betreft photoshop lijkt me de link die ik gaf van Adobe zelf toch wel veelzeggend. Als Adobe al aangeeft dat meer dan 6 cores prijs/performanc eniet rechtvaardigd, waarom zou je dat toch doen dan? Het biedt je nauwelijks performance-winst, maar geeft je wel enorm veel meer (financiele) ruimte om een bord te kiezen dat écht meerwaarde biedt. Zelfs als je niet zou gaan overclocken is de performance-winst van de i7-3770 vs de i5-3570(al dan niet de K-uitvoering) slechts klein, omdat photoshop slechts gedeeltelijk, en games in zn geheel niet met hyperthreading om kunnen gaan

[ Voor 23% gewijzigd door kroegtijger op 13-02-2013 11:58 ]

iRacing Profiel

• ZND-Photo
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:50:
SATA-600 vs SATA-300 is een marginaal verschil. In de specs lijkt het een wereld van verschil, maar ga je uiteindelijk meten wat de performance-verschillen zijn, dan blijkt dat nihil te zijn. De bottleneck zit m namelijk niet in de doorvoer-snelheid van SATA-II, maar in de snelheid van de storage zelf, en de snelheid waarmee je de uiteindelijke data die je opvraagt weer kan verwerken. Hou dus niet al te krampachtig aan die SATA-600 vast, want het doet niet zo gek veel.
Wat betreft photoshop lijkt me de link die ik gaf van Adobe zelf toch wel veelzeggend. Als Adobe al aangeeft dat meer dan 6 cores prijs/performanc eniet rechtvaardigd, waarom zou je dat toch doen dan? Het biedt je nauwelijks performance-winst, maar geeft je wel enorm veel meer (financiele) ruimte om een bord te kiezen dat écht meerwaarde biedt. Zelfs als je niet zou gaan overclocken is de performance-winst van de i7-3770 vs de i5-3570(al dan niet de K-uitvoering) slechts klein, omdat photoshop slechts gedeeltelijk, en games in zn geheel niet met hyperthreading om kunnen gaan
Ik weet dat de gemeten verschillen sterk afhangen van het apparaat dat je aan de poort hangt en dat de verschillen niet altijd helemaal uit de verf komen. Wat doet echter de toekomst? Ik heb gezien de tijd dat ik het systeem ga gebruiken, graag de beschikking over deze poorten met de beschikbare bandbreedte.

Wat betreft de CPU heb je een sterk punt, wat me op zijn minst aan het twijvelen zet! ;)
In het stuk van Adobe staat namelijk ook dat je een hoop snelheidswinst in je workflow kan pakken door een SSD als scratchdisk te gebruiken. In mijn opzet wil ik de SSD puur en alleen inzetten als windows en programma disk en alle verdere verwerkingen laten uitvoeren door mijn HDD. Naar mijn idee krijg ik extra performance door er een extra SSD bij te zetten als werkschijf. Zo blijft mijn primaire SSD schoon en heb ik snelle verwerking op de tweede.
Om ruimte in mijn budget te krijgen kan ik de switch maken naar de i5 i.p.v. de i7.

Moet ik me met een i5 en Z77 bord dan toch gaan wagen aan een OC?

• kroegtijger
ZND-Photo schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:06:
[...]

Ik weet dat de gemeten verschillen sterk afhangen van het apparaat dat je aan de poort hangt en dat de verschillen niet altijd helemaal uit de verf komen. Wat doet echter de toekomst? Ik heb gezien de tijd dat ik het systeem ga gebruiken, graag de beschikking over deze poorten met de beschikbare bandbreedte.
je hebt hoe dan ook al de beschikking over enkele poorten, en het gegeven dat je een ATX-based bord neemt biedt je de nodige uitbreidingsmogelijkheden mocht het er ooit eens op aankomen.
Wat betreft de CPU heb je een sterk punt, wat me op zijn minst aan het twijvelen zet! ;)
In het stuk van Adobe staat namelijk ook dat je een hoop snelheidswinst in je workflow kan pakken door een SSD als scratchdisk te gebruiken. In mijn opzet wil ik de SSD puur en alleen inzetten als windows en programma disk en alle verdere verwerkingen laten uitvoeren door mijn HDD. Naar mijn idee krijg ik extra performance door er een extra SSD bij te zetten als werkschijf. Zo blijft mijn primaire SSD schoon en heb ik snelle verwerking op de tweede.
Om ruimte in mijn budget te krijgen kan ik de switch maken naar de i5 i.p.v. de i7.

Moet ik me met een i5 en Z77 bord dan toch gaan wagen aan een OC?
De i5-3570K in combinatie met een Asus Sabertooth Z77 en goede koeling is een heel beproefde methode van overclocken waar je heel veel over terug kan vinden. Een kleine OC hoeft daar geen enkel probleem in te gaan opleveren. Hou ook rekening met je geheugen; je hebt nu voor DDR3-1600 gekozen wat nog steeds prima bruikbaar is voor een kleine OC, maar wil je het wat verder doorvoeren, dan kan je beter ook wat sneller geheugen nemen. In jouw geval lijkt het me niet heel erg veel meerwaarde bieden, aangezien je die 3570 toch niet naar zn maximum zal gaan jagen aangezien je over een OC uberhaupt al twijfeld. Zolang je de temperaturen goed in de gaten houdt zal je overclock in principe geen problemen op gaan leveren :)

iRacing Profiel

• ZND-Photo
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:22:
.... Hou ook rekening met je geheugen; je hebt nu voor DDR3-1600 gekozen wat nog steeds prima bruikbaar is voor een kleine OC, maar wil je het wat verder doorvoeren, dan kan je beter ook wat sneller geheugen nemen. In jouw geval lijkt het me niet heel erg veel meerwaarde bieden .....
Naar welk geheugen zou ik dan kunnen kijken?

• mitsumark
1600MHz is prima, vroeger klokte het geheugen mee met de fsb, maar het overklokken gaat tegenwoordig via de multiplier waardoor het geheugen stock blijft draaien.
Als 1866MHz niet veel duurder is kun je dat overwegen, maar erg nuttig is het doorgaans niet.

• ZND-Photo
  • Niet online
Corsair LP Geheugen op 1866 is nagenoeg even duur als de 1600 versie; Alleen is de latency 10 i.p.v. 9.

Zou dit een rechtvaardige keus zijn?

• kroegtijger
mitsumark schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:34:
1600MHz is prima, vroeger klokte het geheugen mee met de fsb, maar het overklokken gaat tegenwoordig via de multiplier waardoor het geheugen stock blijft draaien.
Als 1866MHz niet veel duurder is kun je dat overwegen, maar erg nuttig is het doorgaans niet.
Het kan je systeem wat stabieler maken, maar dat gaat pas wegen als je serieus in de overclocking bezig bent (dan loop je overigens eerder al tegen koelings-problemen aan).

iRacing Profiel

• kroegtijger
ZND-Photo schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:36:
Corsair LP Geheugen op 1866 is nagenoeg even duur als de 1600 versie; Alleen is de latency 10 i.p.v. 9.

Ik denk dat het in de praktijk lood om oud ijzer zal blijken. 1600 should do the job

iRacing Profiel

• mitsumark
ZND-Photo schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:36:

Het hoeft niet perse corsair LP geheugen te zijn.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/545/302613;325301/
Of als 1,65V geen probleem is (imo niet, maar sommigen denken daar anders over omdat het officieel gezien niet ondersteund word), kan kingston ook prima.
Prijzen/leverbaarheid verschillen echt per setje, en er zijn zoveel verschillende typenummers dat je beter nog even kan rondkijken in de pricewatch (of bij de shop waar je de rest bestelt).
kroegtijger schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 01:27:
Het kan je systeem wat stabieler maken, maar dat gaat pas wegen als je serieus in de overclocking bezig bent (dan loop je overigens eerder al tegen koelings-problemen aan).
Hoe kan sneller geheugen een systeem stabieler maken?

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 14-02-2013 01:40 ]

Verwijderd

mitsumark schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 01:39:
Hoe kan sneller geheugen een systeem stabieler maken?
Rond de grenzen bij een overclock. Sneller geheugen is over het algemeen stabieler bij hogere clocks, maar daar merk je dan ook dan pas de voordelen van.

• ZND-Photo
  • Niet online
Goede adviezen hier allemaal ..... ik heb flink wat stof tot nadenken! ;)

Stel dat ik ervoor kies om de CPU (i5) niet te gaan OCen .... is het Asus Z77 Sabertooth bord dan niet erg overdreven?
Ik ben overigens wel gecharmeerd van de bedekte lay-out met oog op koeling en stof.

• kroegtijger
ZND-Photo schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:13:
Goede adviezen hier allemaal ..... ik heb flink wat stof tot nadenken! ;)

Stel dat ik ervoor kies om de CPU (i5) niet te gaan OCen .... is het Asus Z77 Sabertooth bord dan niet erg overdreven?
Ik ben overigens wel gecharmeerd van de bedekte lay-out met oog op koeling en stof.
De Sabertooth is een van de beste borden qua prijs/kwaliteit/functionaliteit-verhoudingen, en is wat dat betreft dus eigenlijk nooit een echte miskoop. Als je besluit om niet te gaan overklokken én geen gebruik te maken van de stortvloed aan mogelijkheden (veel SATA-connectoren, goed managable mbt temperaturen e.d.) maar gewoon recht-toe recht-aan gebruiken wil, dan kan je net zo goed weer een B75-based bordje nemen. Voor de gemiddelde gebruiker is dat meer dan voldoende. De fanatieke tweaker daarintegen wil graag zoveel mogelijk opties, zo min mogelijk beperkingen en zo veel mogelijk performance (en als het kan ook nog voor een zo laag mogelijke prijs ;) ).
Wat is wijsheid om te kopen? Dat hangt dus dan helemaal af van wat je zelf wilt doen ermee en kunnen we eigenlijk niet veel meer voor je betekenen dan de verschillen aanduiden. De uiteindelijke afweging van wat je ermee wilt doen kunnen wij niet voor je maken.

iRacing Profiel

• mitsumark
kroegtijger schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 13:50:
De Sabertooth is een van de beste borden qua prijs/kwaliteit/functionaliteit-verhoudingen, en is wat dat betreft dus eigenlijk nooit een echte miskoop. Als je besluit om niet te gaan overklokken én geen gebruik te maken van de stortvloed aan mogelijkheden (veel SATA-connectoren, goed managable mbt temperaturen e.d.) maar gewoon recht-toe recht-aan gebruiken wil, dan kan je net zo goed weer een B75-based bordje nemen. Voor de gemiddelde gebruiker is dat meer dan voldoende. De fanatieke tweaker daarintegen wil graag zoveel mogelijk opties, zo min mogelijk beperkingen en zo veel mogelijk performance (en als het kan ook nog voor een zo laag mogelijke prijs ;) ).
Wat is wijsheid om te kopen? Dat hangt dus dan helemaal af van wat je zelf wilt doen ermee en kunnen we eigenlijk niet veel meer voor je betekenen dan de verschillen aanduiden. De uiteindelijke afweging van wat je ermee wilt doen kunnen wij niet voor je maken.
Voor de gemiddelde gebruiker zoals de TS is de sabertooth dus wel een miskoop, want hij betaalt dan 140 euro meer (teveel) voor functies die hij niet gaat gebruiken...
Voor de standaard gebruiker die niet gaat overklokken en geen 2 videokaarten of 4 ssd's gaat gebruiken is een B75 bordje van 6 tientjes meer dan voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 14-02-2013 14:00 ]

• kroegtijger
mitsumark schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 13:58:
[...]

Voor de gemiddelde gebruiker zoals de TS is de sabertooth dus wel een miskoop, want hij betaalt dan 140 euro meer (teveel) voor functies die hij niet gaat gebruiken...
Waar baseer je op dat TS dit niet gaat gebruiken? OC is slechts een van de punten die het sabertooth-bord extra ondersteund, maar zoals ik al aangaf o.a. ook bewaking van hardware (temperatuur-sensoren e.d.) , extra SATA-connectors (8x SATA +2x eSATA over 3 controllers verdeeld) en ga zo nog maar even door. Of TS dat wil gaan gebruiken kan ik niet beoordelen op basis van wat verteld is, en dus kan ik dan ook niet gefundeerd aangeven of het wel of geen meerwaarde zal bieden.
Voor de standaard gebruiker die niet gaat overklokken en geen 2 videokaarten of 4 ssd's gaat gebruiken is een B75 bordje van 6 tientjes meer dan voldoende.
Correct inderdaad :Y Maar dan moeten we dus eerst vaststellen wat voor "type" gebruiker TS is. Is TS een echte tweaker, dan is zelfs zonder OC de sabertooth nog steeds een van de meest interessante borden. Is TS een huis-tuin-en-keuken gebruiker, dan is een B75 meer dan genoeg en kan je bijna elk willekeurig bord al wel pakken. Daarom geef ik ook aan dat alleen TS de échte afweging kan maken en wij alleen de verschillen kunnen duiden

iRacing Profiel

• ZND-Photo
  • Niet online
Voor de duidelijkheid dan even een overzicht wat ik wil, waarschijnlijk in de toekomst ga en mischien zal gebruiken:

Beslist gebruiken:
- 3x SATA-600
- 1x SATA-150/300
- PCI-e 3.x 16x (Videokaart)
- 2 geheugen slots
- 1x interne USB3 header
- fan en temp. control
- PCI-e 1x (geluidskaart)
- 4x fanaansluiting 3 pins

Hoogst waarschijnlijk gebruiken:
- 4x SATA-600
- 4 geheugen slots
- 2x interne USB3 header

Misschien gebruiken:
- Overclocken CPU (lichte mate)

Om mijn basis gereed te hebben zijn de bovenstaande punten dus welkom op mijn bordje.
Het B75 bord is niet geschikt i.v.m. het gebrek aan 4 SATA-600 aansluitingen ... heeft er 2.

Als ik speur in de pricewatch, dan blijf ik steeds op 3 borden hangen:
Asus P8Z77-V (met de WiFi als bonus)
ASRock Z77 eXtreme4 (gelijk aan de Asus, maar zonder WiFi en goedkoper)
Asus Sabertooth Z77 (mooi bord, alle opties en goede OC mogelijkheden)

Waar ligt de wijzheid?! ;)

• drbootygrabber
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
ik zoek ook een mobo (budget 120euro max) ATX en om een 3570K stabiel te OC'n op 4GHz, heeft iemand daar een suggestie voor?
Zelf dacht ik aan MSI Z77A-G45, Gigabyte GA-Z77X-D3H of ASRock Z77 Extreme4 wegen populariteit en bijna dezelfde specs.
Verder hoef ik niks speciaal: analoog geluid, 1 videokaart en maar 1 SSD voldoende :)

Mijn vorige setup is nog op basis van een Q6600 dus ik sta ver achter :-)

De BBG laat mij hier in de steek omdat een oude review aangeeft dat de gigabyte beter is maar toch kiezen ze tijdens de laaste voor MSI voor onbekende rede(nen)

thanks!

[ Voor 11% gewijzigd door drbootygrabber op 14-02-2013 16:04 ]

• kroegtijger
ZND-Photo schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:58:
Voor de duidelijkheid dan even een overzicht wat ik wil, waarschijnlijk in de toekomst ga en mischien zal gebruiken:

Beslist gebruiken:
- 3x SATA-600
- 1x SATA-150/300
- PCI-e 3.x 16x (Videokaart)
- 2 geheugen slots
- 1x interne USB3 header
- fan en temp. control
- PCI-e 1x (geluidskaart)
- 4x fanaansluiting 3 pins

Hoogst waarschijnlijk gebruiken:
- 4x SATA-600
- 4 geheugen slots
- 2x interne USB3 header

Misschien gebruiken:
- Overclocken CPU (lichte mate)

Om mijn basis gereed te hebben zijn de bovenstaande punten dus welkom op mijn bordje.
Het B75 bord is niet geschikt i.v.m. het gebrek aan 4 SATA-600 aansluitingen ... heeft er 2.

Als ik speur in de pricewatch, dan blijf ik steeds op 3 borden hangen:
Asus P8Z77-V (met de WiFi als bonus)
ASRock Z77 eXtreme4 (gelijk aan de Asus, maar zonder WiFi en goedkoper)
Asus Sabertooth Z77 (mooi bord, alle opties en goede OC mogelijkheden)

Waar ligt de wijzheid?! ;)
De Asrock Z77 en de Asus P8Z77-V verschillen inderdaad niet zo gek veel. De Asrock schijnt iets beter zn vermogen te kunnen leveren dan de Asus bij overclocken, maar de drivers van de asus schijnen dan weer net iets beter te zijn. De keuze tussen die 2 zal uiteindelijk weinig verschil maken. Meestal dat de software die asus meelevert goed in elkaar steekt, en de RMA is daar ook goed geregeld. Hoe dat bij Asrock zit durf ik niet te zeggen. Persoonlijk zou ik voor het asus-bord kiezen ivm goede
De Sabertooth is een verhaal apart t.o.v. de andere 2 borden en is beduidend een klasse hoger. Dat verschil komt eigenlijk pas echt tot uitdrukking bij het overclocken, waarbij je veel betere koelingsmogelijkheden en powermanagement-mogelijkheden hebt. Als je niets met overclocken gaat doen en looks niet van toepassing zijn, dan is de P8Z77-V ook een prima bord, waarbij je nog steeds de optie voor overclocking open houdt (weliswaar beperkter, maar nog steeds goed mogelijk). Als prijs zwaar meeweegt kan je ook de Asrock nemen natuurlijk, want ook daar zal je je niet echt een breuk aan vallen.

iRacing Profiel

• kroegtijger
drbootygrabber schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:59:
ik zoek ook een mobo (budget 120euro max) ATX en om een 3570K stabiel te OC'n op 4GHz, heeft iemand daar een suggestie voor?
Zelf dacht ik aan MSI Z77A-G45, Gigabyte GA-Z77X-D3H of ASRock Z77 Extreme4 wegen populariteit en bijna dezelfde specs.
Verder hoef ik niks speciaal: analoog geluid, 1 videokaart en maar 1 SSD voldoende :)

Mijn vorige setup is nog op basis van een Q6600 dus ik sta ver achter :-)

De BBG laat mij hier in de steek omdat een oude review aangeeft dat de gigabyte beter is maar toch kiezen ze tijdens de laaste voor MSI voor onbekende rede(nen)

thanks!
Alle borden die je noemt kunnen dit, zolang je maar zorgt voor (zeer) goede koeling, voldoende power en snel genoeg geheugen. Zoals gezegd is de asrock wat betreft power-voorziening goed bedeeld. De MSI en de Gigabyte ken ik niet, dus kan ik weinig zinvols over roepen

iRacing Profiel

• ZND-Photo
  • Niet online
kroegtijger schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 16:41:
[...]

De Asrock Z77 en de Asus P8Z77-V verschillen inderdaad niet zo gek veel. De Asrock schijnt iets beter zn vermogen te kunnen leveren dan de Asus bij overclocken, maar de drivers van de asus schijnen dan weer net iets beter te zijn. De keuze tussen die 2 zal uiteindelijk weinig verschil maken. Meestal dat de software die asus meelevert goed in elkaar steekt, en de RMA is daar ook goed geregeld. Hoe dat bij Asrock zit durf ik niet te zeggen. Persoonlijk zou ik voor het asus-bord kiezen ivm goede
De Sabertooth is een verhaal apart t.o.v. de andere 2 borden en is beduidend een klasse hoger. Dat verschil komt eigenlijk pas echt tot uitdrukking bij het overclocken, waarbij je veel betere koelingsmogelijkheden en powermanagement-mogelijkheden hebt. Als je niets met overclocken gaat doen en looks niet van toepassing zijn, dan is de P8Z77-V ook een prima bord, waarbij je nog steeds de optie voor overclocking open houdt (weliswaar beperkter, maar nog steeds goed mogelijk). Als prijs zwaar meeweegt kan je ook de Asrock nemen natuurlijk, want ook daar zal je je niet echt een breuk aan vallen.
Kroegtijger,
Bedankt voor ook weer deze reactie! :)
Dit verhaal maakt mijn keus voor de Asus P8Z77-V toch wel concreet.
Mijn ervaring met de bordjes van Asus is door de jaren heen altijd erg positief geweest.
Nooit problemen met m´n stabiliteit, software, enz. en vaak de bordjes die aan mijn feature wensen voldoet.
De Sabertooth vind ik een prachtplank, maar voor mij een stapje te hoog i.v.m. het OC´en, wat ik wellicht maar in lichte mate zal doen. Qua prijs zou de Asrock en interessantere zijn, maar als ik daarbij een USB-WiFi optel, dan is het verschil nog maar klein en weegt mijn ervaring met Asus toch sterk door.

Iedereen bedankt voor de meningen en adviezen ..... jullie zijn weer waardevol geweest in mijn overweging! _/-\o_

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb de Asrock Extreme 4, top bordje, draait superstabiel hier.
In combinatie met een hd7950, een krachtige Xeon cpu, een SSD en 16GB ram, draait het als een tierelier.

• mitsumark
kroegtijger schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 16:42:
[...]
Alle borden die je noemt kunnen dit, zolang je maar zorgt voor (zeer) goede koeling, voldoende power en snel genoeg geheugen.
Nogmaals, het maakt voor de cpu overklok niet uit of je nu 1333 of 2133 geheugen pakt.

• ZND-Photo
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:22:
[...]

Nogmaals, het maakt voor de cpu overklok niet uit of je nu 1333 of 2133 geheugen pakt.
Kan ik hieruit opmaken dat ik met mijn keus voor de Corsair 16Gb, 1600Mhz, cas9 prima geheugen heb gekozen??

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Interessant topic, ik zoek ongeveer dezelfde spullen. ook 3770 processor, niet k want ik wil niet overklokken maar wel alle extra virtualisatieopties hebben. 16 gb corsair ram zoals je hierboven schrijft.

moederbord ga ik wss voor de Gigabyte GA-Z77X-UD3H 129 euro en heeft veel opties die ik nodig heb (displayport oa, coax en optisch out), 2 eSata (vind ik ook erg handig)

Ik wil er ook een (2e) hackintosh van maken en dit board heeft een via soundchip maar dat kan tegenwoordig ook via een omweg.

Nu nog een ssd uitzoeken, is die voeding van jouw in de OP niet wat overkill? ik heb max 380 watt nodig heb ik berekend

edit: ik zie nu ook dat er precies dezelfde variant is maar dan H77, aangezien ik toch niet ga overklokken is dat wellicht te overwegen. Scheelt 50 euro

[ Voor 11% gewijzigd door Tennisbal op 26-02-2013 11:36 ]

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-03 23:06
Zou wegblijven bij de ASrocks, alles t/m de extreme4 hebben een zeer magere VRM. Oftewel D-Pak mosfets, uit het pentium 4 tijdperk.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• ZND-Photo
  • Niet online
tennisbal schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:33:
Interessant topic, ik zoek ongeveer dezelfde spullen. ook 3770 processor, niet k want ik wil niet overklokken maar wel alle extra virtualisatieopties hebben. 16 gb corsair ram zoals je hierboven schrijft.

moederbord ga ik wss voor de Gigabyte GA-Z77X-UD3H 129 euro en heeft veel opties die ik nodig heb (displayport oa, coax en optisch out), 2 eSata (vind ik ook erg handig)

Ik wil er ook een (2e) hackintosh van maken en dit board heeft een via soundchip maar dat kan tegenwoordig ook via een omweg.

Nu nog een ssd uitzoeken, is die voeding van jouw in de OP niet wat overkill? ik heb max 380 watt nodig heb ik berekend

edit: ik zie nu ook dat er precies dezelfde variant is maar dan H77, aangezien ik toch niet ga overklokken is dat wellicht te overwegen. Scheelt 50 euro
De voeding die ik nodig heb volgens de online calculators moet ± 420W hebben.
Na eenpost binnen het voedingen-topic ben ik geadviseerd een voeding van ± 500-550W te nemen.
Minder zou ook kunnen (420-450W), maar ik heb liever een beetje ruimte voor uitbreiding en qua geld scheeld het weinig.
Qua geld twijfel ik nog een beetje tussen de Seasonic 520 en G-550 .... de G550 is kwalitatief een hele stap beter; vandaar mijn huidig keus hiervoor.

• mitsumark
InfinityG35 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:16:
Zou wegblijven bij de ASrocks, alles t/m de extreme4 hebben een zeer magere VRM. Oftewel D-Pak mosfets, uit het pentium 4 tijdperk.
Met de goede heatsinks erop maakt het niet zoveel uit dat ze iets heter worden zolang je de extremen niet opzoekt met je cpu overklok (dus geen 24/7 5GHz+ op hoge voltages).
Zeker met Ivy bridge zul je minder snel last hebben van een defect bord t.o.v. Sandy bridge vanwege het lagere verbruik.
Wil je een bord die wel significant beter scoort voor het extreme overklokken (en op overige features niet onderdoet) kom je al gauw in de 130-150+ euro prijsklasse.
Aangezien de OP helemaal niet gaat overklokken is het hele punt eigenlijk irrelevant.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 26-02-2013 13:01 ]

• ZND-Photo
  • Niet online
mitsumark schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:00:
[...]
...... Aangezien de OP helemaal niet gaat overklokken is het hele punt eigenlijk irrelevant.
In principe niet, maar ik wil de optie wel open laten.
Als ik zal OCen, dan zal dit zeker niet in extreme mate zijn, aangezien stabiliteit en levensduur mij veel meer waard is dan extra snelheid. De door mij benodigde snelheid/kracht haal ik primair uit dekeuze voor onderdelen.

• kroegtijger
mitsumark schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:22:
[...]

Voor je CPU-overclock an sich niet nee, maar kan wel voor je stabiliteit van je systeem uit gaan maken indien data niet snel genoeg door het geheugen kan worden aangeleverd aan de CPU. Het is geen waarschijnlijke bottleneck, maar gegeven het lage prijs-verschil is het imho verstandig om dan niet helemaal in de onder-marge te gaan zitten rommelen en op safe spelen met DD3-1600 lijkt me dan geen overbodige luxe.

iRacing Profiel

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-03 21:28
Qua prestaties zal je er niets van merken, qua stabiliteit helemaal niet aangezien elk geheugen 100% stabiel hoort te zijn.

Als je benchmarks gaat draaien kan je een paar % hoger scoren met sneller geheugen, maar goed, als het snellere geheugen net zo duur is waarom niet he? Maar belangrijk is het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door haarbal op 26-02-2013 16:56 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• GioStyle
  • Laatst online: 10:01
ZND-Photo schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:06:
[...]

In principe niet, maar ik wil de optie wel open laten.
Als ik zal OCen, dan zal dit zeker niet in extreme mate zijn, aangezien stabiliteit en levensduur mij veel meer waard is dan extra snelheid. De door mij benodigde snelheid/kracht haal ik primair uit dekeuze voor onderdelen.
Een i7 3770 kan je niet overklokken, daarvoor heb je een K processor nodig.

• haarbal
je kan hem wel overclocken, alleen niet zo ver. turbomulti + 4 is de grens.

• kroegtijger
haarbal schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 16:55:
Qua prestaties zal je er niets van merken, qua stabiliteit helemaal niet aangezien elk geheugen 100% stabiel hoort te zijn.
Windows hoort ook bij lancering al zo perfect te zijn dat er geen updates meer nodig zijn...Toch krijgen we er elke keer weer honderden om maar eens een voorbeeldje te noemen. Wat hoort en wat is, daar kan een wereld van vershcil tussen zitten.
Als je benchmarks gaat draaien kan je een paar % hoger scoren met sneller geheugen, maar goed, als het snellere geheugen net zo duur is waarom niet he? Maar belangrijk is het niet.
Voor je benchmark-results hoef je het inderdaad nauwelijks te doen. Dat is gerommel in de marge. Het gaat pas wat meerwaarde opleveren op het moment dat je de randen van de hardware gaat opzoeken. Dat heeft dan ook weer alles te maken met hoe de microprocessoren werken met hoge en lage spanningen, en wanneer iets als hoog of als laag wordt gemeten (daar komt ook het omvallen van bitjes uit vandaan). Door die fouten zo klein mogelijk te maken reduceer je kansen op problemen.
Nog fraaier is naar ECC-geheugen te gaan om fouten zo veel mogelijk te beperken, maar de prijzen worden dan echt niet grappig meer

iRacing Profiel

• haarbal
kroegtijger schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 17:13:
[...]

Windows hoort ook bij lancering al zo perfect te zijn dat er geen updates meer nodig zijn...Toch krijgen we er elke keer weer honderden om maar eens een voorbeeldje te noemen. Wat hoort en wat is, daar kan een wereld van vershcil tussen zitten.

Nog fraaier is naar ECC-geheugen te gaan om fouten zo veel mogelijk te beperken, maar de prijzen worden dan echt niet grappig meer
Maar sneller overclock geheugen is absoluut niet betrouwbaarder dan kingston valueram. Eerder omgekeerd. En ECC? wordt dat ondersteund op socket 1155? Goed, maakt niet echt uit, het is toch onzinnig duur, als je je zorgen maakt over stabiliteit moet je gewoon een paar dagen prime draaien.

• mitsumark
Mee eens, langzamer geheugen zal doorgaans stabieler zijn.
1600 is prima, hoger is voor 99% van de gebruikers echt niet nodig, 1866C kan ook nog wel maar zelfs 1333 zal prima werken.

• ZND-Photo
  • Niet online
Maakt het bij het geheugen nog uit hoeveel reepjes je neemt?

Ik wil er 16Gb inzetten; wat is dan "beter" 2x 8Gb of 4x 4Gb?

• GioStyle
  • Laatst online: 10:01
2x 8GB; omdat je simpelweg later nog eens 2x 8Gb erin kan proppen, anders moet je 2x 4GB eruithalen voordat je kan upgraden.

• kroegtijger
haarbal schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 17:25:
[...]

Maar sneller overclock geheugen is absoluut niet betrouwbaarder dan kingston valueram. Eerder omgekeerd.
Verklaar je hier eens nader in?? Want juist valueRam kan een oorzaak van een instabiel syteem zijn.
Zoals ik al aangaf is het instabiel worden van een systeem waarbij de oorzaak het geheugen is, over het algemeen het omvallen van bitjes. Als je minder tegen de limieten van je geheugen aanloopt is de kans op het omvallen van bits simpelweg kleiner. Er zit altijd wel de nodige marge op, maar naarmate je de grensen verder opzoekt (niet alleen qua snelheid, maar ook qua bedrijfs-temperatuur en voltages) zal de stabiliteit afnemen. Het verhogen van de grensen geeft je dus meer marge en dus minder kans op problemen.
En ECC? wordt dat ondersteund op socket 1155? Goed, maakt niet echt uit, het is toch onzinnig duur, als je je zorgen maakt over stabiliteit moet je gewoon een paar dagen prime draaien.
Volgens mij niet (wat overigens met de chipset te maken heft, en niet met de socket), maar het is dan ook geen realistische optie gegeven de prijs. Daar ging het dan ook niet om. Het ging om wat een oorzaak is en een mogelijke oplossingen zijn voor een instabiel systeem.

iRacing Profiel

• kroegtijger
mitsumark schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 17:55:
Mee eens, langzamer geheugen zal doorgaans stabieler zijn.
Dat is dus afhankelijk van hoe je het gebruikt. Langzamer geheugen op zn limiet belasten maakt het niet stabieler, maar sneller geheugen langzamer laten lopen juist weer wel. Het is niet zo botweg te stellen dat DDR3-1333 per definitie stabieler is dan DDR3-1600 of 1866. Dat hangt helemaal van de configuratie en manier van gebruiken af.
1600 is prima, hoger is voor 99% van de gebruikers echt niet nodig, 1866C kan ook nog wel maar zelfs 1333 zal prima werken.
hoger dan 1600 op een intel-based configuratie voegt inderdaad voor vrijwel niemand iets aan meerwaarde toe. 1600 is prima, 1333 ook als je alles op native blijft gebruiken.

iRacing Profiel

• kroegtijger
ZND-Photo schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:37:
Maakt het bij het geheugen nog uit hoeveel reepjes je neemt?

Ik wil er 16Gb inzetten; wat is dan "beter" 2x 8Gb of 4x 4Gb?
Afgaande op deze build kan je net zo goed 2x 8GB doen. Dan hou je nog uitbreidingsruimte.
Socket 1155 kan niet met quad-channel omgaan, en zal je dus 2x dualchannel geven. In de praktijk merk je amper hier iets van qua performance. Overigens geldt dat ook voor quad-channel. Dat zijn verschillen die pas merkbare performance-verbeteringen geven in bijvoorbeeld een zware ESX-host.

iRacing Profiel

• haarbal
kroegtijger schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:37:
Volgens mij niet (wat overigens met de chipset te maken heft, en niet met de socket)
Oh, ik dacht dat de geheugencontroller in de cpu zat?

• ZND-Photo
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:46:
[...]

Afgaande op deze build kan je net zo goed 2x 8GB doen. Dan hou je nog uitbreidingsruimte.
Socket 1155 kan niet met quad-channel omgaan, en zal je dus 2x dualchannel geven. In de praktijk merk je amper hier iets van qua performance. Overigens geldt dat ook voor quad-channel. Dat zijn verschillen die pas merkbare performance-verbeteringen geven in bijvoorbeeld een zware ESX-host.
Was idd ook mijn primaire keus.
Ik vroeg me alleen af of je door de dubbele opstelling ook de dubbele kanalen kon benutten en daarmee een voordeel kan behalen op performance, koeling, enz.

Bedankt voor het antwoord! :)

• kroegtijger
haarbal schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:50:
[...]

Oh, ik dacht dat de geheugencontroller in de cpu zat?
De socket is eigenlijk niet veel meer dan een set afspraken over aantal pins en de assignment van pins. Socket op zich zegt dus niet zo gek veel. De controller zelf zit inderdaad op de CPU, maar de communicatie tussen CPU en geheugen wordt weer door de chipset gemanaged. Al die onderdelen moeten dus support ervoor bieden.
Overigens heb ik 't nog even nagezocht, en je kan wel degelijk een socket 1155 met ECC-support krijgen (Bijvoorbeeld de Asus P8B WS met intel C206-chipset). In combinatie met een Xeon-CPU kan je zo wel degelijk ECC-geheugen gebruiken op Socket 1155 :)

iRacing Profiel

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zit ook een beetje met een z77 keuze probleem en ik dacht ik kick deze gewoon even :)

Onder de 110 euro heb ik keuze uit 18 moederborden

http://tweakers.net/categ...FWWmKNkFa1kamFhqRRbW1sLAA

Het doel is een CAD/CAM pc, ik wil een 3570K redelijk overclocken, maar ik verwacht uberhaupt niet over de 4,5ghz heen te gaan. Geen SLi oid nodig. Wel 4 Ram bankjes.

Ik heb zelf de neiging altijd voor asus te gaan, maar ik kan vast ook wel toe met een goedkopere asrock of msi niet? Zijn er grote verschillen?

specs

Pagina: 1