Toon posts:

Snelle Videokaart voor 2D vectortekenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

enige tijd geleden hield de Geforce 8800GT van mijn kantoor PC ermee op. Ik kreeg gekleurde spikkels en blauwe schermen. Aangezien ik die PC elke dag nodig heb ben ik op een drafje naar de dichtstbijzijnde computerwinkel gerend en heb een andere dual-head kaart gekocht.

Aangezien ik eigenlijk behalve office, internet, e-mail, alleen 2D CAD ontwerp op deze computer doe, dacht ik dat de specs van de videokaart weinig zouden uitmaken. De fabrikant van mijn CAD software geeft aan dat ze alleen GDI gebruiken om het grafische werk te doen. Daar kun je (in elk geval onder XP) weinig hardware acceleratie voor verwachten.
Groot was dus ook mijn verbazing toen ik merkte dat deze nieuwe kaart, een Asus HD6450 wel degelijk wezenlijk slechter presteerde. Waar dit eerst nauwelijks te volgen was, zie ik nu bij het slepen van items, alle GDI vectortekeningen onttekend worden, en een klein stukje verderop weer opgebouwd. Het is tenenkrommend langzaam.

Nu kan ik natuurlijk weer een nieuwe Geforce kopen, maar ik ben er vrij zeker van dat deze zich voor 99% van de tijd kapot verveelt in deze computer. Bovendien zal het energieverbruik een stuk hoger liggen dan bij een kaart zonder 512 gretige CUDAs.

Waar moet ik nu op letten om het gewone GDI werk zo snel mogelijk gerendert te krijgen?
Welke kaarten komen hiervoor in aanmerking?

Ander vraagje. Ik heb een Quadro 410 geprobeerd, maar daarmee krijg ik telkens blue screens. Misschien dat ook mijn voeding gaar is. Deze zal ik dus gaan vervangen. Kan het zijn dat een videokaart langzaam wordt als de voeding te zwak is? Het lijkt mij gek. Ik zou dan blue screens ed verwachten.

Groet,

Ronald

Verwijderd

Nu kan ik natuurlijk weer een nieuwe Geforce kopen, maar ik ben er vrij zeker van dat deze zich voor 99% van de tijd kapot verveelt in deze computer. Bovendien zal het energieverbruik een stuk hoger liggen dan bij een kaart zonder 512 gretige CUDAs.
Je kan ook bv een GTX650 halen wel de rekenmogelijkheden niet echt hoog stroom verbruik (+/- 150€)
Waar moet ik nu op letten om het gewone GDI werk zo snel mogelijk gerendert te krijgen?
Welke kaarten komen hiervoor in aanmerking?
Wil je snel neem dan een GTX690 (+/- 860€) of een GTX680 ( 400€) of GTX670 (300€) maar dit verlangen spreek de vorige zin heel erg tegen?
Kan het zijn dat een videokaart langzaam wordt als de voeding te zwak is?
Dit lijkt me wel mogelijk maar het systeem zal hierdoor ook snel instabiel worden en zal hij uitvallen, ik denk niet dat zn kaart zich automatisch terug klokt?

Verwijderd

Topicstarter
Maar ga je er dan vanuit dat de GDI in hardware afgehandeld word? Volgens mij biedt Win XP hiervoor geen ondersteuning. Of hebben deze kaarten een hele grote bandbreedte naar de CPU?

Tja, 400 euro is inderdaad een beetje veel. Laten we beginnen met stellen dat de resultaten met de 8800GT aanvaardbaar waren.
Ik zou denken dat als ik nu iets koop wat vergelijkbaar is met de 8800GT, dat dat vandaag de dag onder de 100 euro kost.

Maar is er geen kaart die zich vooral concentreert op het snel weergeven wat de PC-CPU heeft gerendert? Begrijp me niet verkeerd. Het is beter als de videokaart het zelf doet, maar ik lees overal dat hardware acceleratie voor GDI tekenen niet mogelijk is op XP.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Kan je de videokaart nog terugbrengen?

Dit zij de specificaties van je oude kaart:

http://www.geforce.com/ha...ce-8800-gt/specifications

En dit zijn de specificaties van je nieuwe kaart:

http://afuture.nl/productview.php?productID=705978

Misschien kan je een videokaart nemen met soortgelijke specificaties:

http://afuture.nl/productview.php?productID=383220
http://afuture.nl/productview.php?productID=388090 (deze heeft voorkeur, meer stream processors=cuda cores)

Hier kun je zien waar ze verkocht worden:

pricewatch: Asus GT630-2GD3
pricewatch: Asus GT640-2GD3

Welke merk je koopt mag je zelf bepalen.

Succes d:)b

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:32
De specs zeggen helemaal niks over de prestaties van een kaart. Daarvoor zul je toch echt benchmarks moeten bekijken. Bij voorkeur een benchmark die gebruik maakt van hetzelfde programma als waar jij de kaart voor wil gebruiken.
Zoiets bijvoorbeeld: http://www.cgarchitect.co...s-graphics-card-round-up1

[ Voor 18% gewijzigd door wappiewappie op 11-02-2013 19:21 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Ik heb naar een videokaart gekeken die dezelfde features had als zijn oude kaart waarmee hij werkte. Het makkelijkste was om een andere 8800GT erin te steken.

Misschien is dit iets:

V&A aangeboden: Peak GeForce 8800GT 512mb SLI set

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Welke CAD software gaat het om?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik was een tijdje weg. Het gaat om Pulsonix. Een pakket om printplaten mee te ontwerpen.

Ik ben gegaan voor de oplossing van Mirp. Iets erin wat lijkt op op de 8800GT. Het is een Geforce 9800 geworden. Die kon ik lekker goedkoop gebruikt kopen.
Alles lijkt weer als vanouds te werken.

Het is wel een heethoofd. Waarschijnlijk was de 8800GT dat ook, maar daar heb ik nooit bij stilgestaan.
Ik hoop hem ooit nog te vervangen door een kaart die de helft minder warmte maakt, maar op dit moment weet ik gewoon te weinig van wat zo'n kaart nodig zou hebben voor mijn toepassing.
De GTX650 verbruikt eigenlijk nauwelijks minder dan de geforce 9800. Scheelt geloof ik 20%.

Ik heb gezocht naar benchmarks voor het verplaatsen van objecten die met GDI (en zonder dubbel bufferen) getekend zijn. Zoiets heb ik niet gevonden. Maar misschien moet je hiervoor gewoon de plekjes kennen.
Pagina: 1