SSD voor Inspiron 1525

Pagina: 1
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goedemorgen,

De laptop van mijn zusje heeft de geest gegeven. Het betreft hier een inspiron 1525 van en jaar of vier oud.
Op zich voldoet het ding prima aan haar wensen, dus ik zie het wel zitten om hier een nieuwe schijf in te zetten.
Echter; heeft het zin hier een SSD in te zetten?
En zo ja; maakt het nog veel uit welke?

Heb onlangs zelf in mijn HTPC een M4 gezet, maar ik vrees dat dat voor dit laptopje wat overkill is.

Mijn eerste gedachte was nu om de Samsung 840 (non-pro) erin te zetten. Met 95 euro voor 128 gb is deze goed te betalen. Echter; het TLC geheugen houdt me een beetje tegen.

Zou de Kingston V300 hiervoor een beter alternatief zijn? Nog een tientje goedkoper, en wellicht wat langzamer, maar ik denk dat je dat in deze betreffende laptop niet heel erg merkt.

Zie ik nog iets over het hoofd?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-02 23:46

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Echter; heeft het zin hier een SSD in te zetten?
In een kapotte laptop bedoel je ? Of bedoelde je dat de alleen HDD kapot is, want dan kan het soms nuttig zijn mits je genoeg schijfruimte koopt.
Op zich voldoet het ding prima aan haar wensen
Waarom dan niet gewoon een HDD terug erin, dat is een stuk goedkoper per GB.
Heb onlangs zelf in mijn HTPC een M4 gezet, maar ik vrees dat dat voor dit laptopje wat overkill is.
Waarom denk je dat die SSD in een HTPC beter tot zijn recht komt dan in die laptop ?
Zie ik nog iets over het hoofd?
Ja, Je had de vraag beter hier of hier kunnen stellen.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-03 20:29
Mijn ouders hebben ook een Inspiron 1525 en daarin ook een ssd gestopt. Een Vertex 2 60gb (brrr) maar het werkt prima! Een samsung 840 zal geen verkeerde koop zijn. Laptop is wel stukken sneller geworden!

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hippocampus schreef op maandag 11 februari 2013 @ 19:09:
[...]

In een kapotte laptop bedoel je ? Of bedoelde je dat de alleen HDD kapot is, want dan kan het soms nuttig zijn mits je genoeg schijfruimte koopt.
Euh, excuus, dat is inderdaad het geval. HD is kapot.
[...]

Waarom dan niet gewoon een HDD terug erin, dat is een stuk goedkoper per GB.
Kan ook, maar natuurlijk een stuk trager. Er is na deze crash een externe backup geregeld.
[...]

Waarom denk je dat die SSD in een HTPC beter tot zijn recht komt dan in die laptop ?
De HTPC is in algemeenheid sneller, maar vraag is inderdaad of je het gaat merken.
[...]

Ja, Je had de vraag beter hier of hier kunnen stellen.
Respectievelijk: die had ik niet gevonden, en daar mag het niet.

Maargoed, heb gistermiddag uiteindelijk de Kingston v300 gehaald.
Lijkt inderdaad iets minder te presteren dan de M4, maar dat kan ook aan het formaat (128 v300 vs 256 M4) liggen. Writes liggen ongeveer 100mb/s lager, maar het voelt allemaal prima aan!

• RoyAmsterdam
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 08:15
Ik zou ook goed kijken naar welke sata aansluiting je hebt. Heb je nog een sata1 aansluiting dan zou ik niet voor een ssd aangezien je doorvoersnelheid dan nog steeds laag ligt.

Intel Core i5 3570K : ASRock Z77 Extreme 4 : 8 GB Corsaire Vengeance : Sapphire 7950 950 Edition

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:44

Quad

Doof

Het gaat nog altijd om de sequentiële snelheid en de access tijden, met name de eerste loopt nog niet eens de Sata 150 bus vol.

Heeft het zin? Natuurlijk! Ga dan wel voor betrouwbaarheid, met name Kingston kan last hebben van degradatie, Samsung, Crucial en Intel zijn daar beter in.

Overigens kan een TLC SSD met gemak 10 jaar mee wanneer er gemiddeld 5TB / J erop wordt geschreven.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 09:56:
Het gaat nog altijd om de sequentiële snelheid en de access tijden, met name de eerste loopt nog niet eens de Sata 150 bus vol.

Heeft het zin? Natuurlijk! Ga dan wel voor betrouwbaarheid, met name Kingston kan last hebben van degradatie, Samsung, Crucial en Intel zijn daar beter in.

Overigens kan een TLC SSD met gemak 10 jaar mee wanneer er gemiddeld 5TB / J erop wordt geschreven.
Ah, dat wist ik niet vantevoren...

Had een review gevonden bij de buren van Hardware.info waar de v300 er goed uitkwam...

Maargoed; ze gebruikt het ding niet zo gek veel, dus ik hoop dat het een tijdje goed gaat.

Volgens mij is het overigens een SATA2 aansluiting.
Haal nu volgens AS-SSD 240mb read en 125mb write.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
En even een screenprint van de SSD Bench:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qPNCEWSJ4haN5uBkW9SUBoYT/medium.png
Pagina: 1