Eminent USB 3.0 PCI-e kaart hangt computer op bij afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn Eminent EM1078 Super Speed USB 3.0 PCI-e kaart met kaartlezer heeft er na installatie voor gezorgt dat mijn PC blijft hangen bij afsluiten.

Waar de PC zichtzelf normaal gewoon uitzette blijft hij nu hangen op het 'shutting down' scherm. De boel bevriest gewoon, het draaiende cirkeltje stopt ook met draaien, en het enige wat ik nog kan doen is de pc hard uitzetten met de knop.

Het betreft een Windows 7 Ultimate 32-bits installatie op een ASUS nForce4 moederbord.

Wat ik al gedaan heb om het probleem op te lossen:

Andere drivers
De driver die bij Eminent op de website staat heb ik initieel gebruikt en geeft in Device Manager versie 6.1.7600.0121 van 01/04/2011

De Eminent insteekkaart maakt gebruik van de VIA VL800 USB3.0 chipset.
Dus op de VIA site gekeken en daar nieuwere drivers gevonden: http://via-labs.com/en/support/downloads.jsp#hostdriver

Als eerste versie 1.90A geprobeerd (heet in Device Manager 6.1.7600.1902 van 01/20/2012)
Deze gaf direct bij installatie al een BSOD.
Daarna wilde mijn pc ook niet meer goed opstarten en heb ik uiteindelijk de insteekkaart moeten verwijderen uit de PC om het weer opgestart te krijgen. Via show hidden devices in de Device Manager de drivers gedeinstalleerd waarna ik de VIA versies ben gaan proberen.

De twee VIA driver heet 2.10B en geeft in Device Manager versie 6.1.7600.2108 van 02/01/2013.
(Het heeft serieus iets van 3 uur :X geduurd voordat de 66.5MB binnen was, alsof hun downloadsite nog met een modem is aangesloten.)
Hiermee lukte het installeren wel normaal maar helaas ook hier, net als bij de Eminent driver, het probleem dat de computer blijft hangen bij afsluiten.

Kaartlezer afkoppelen
Of de bijgeleverde kaartlezer is aangesloten of niet maakt trouwens niet uit.
Er zit ook geen apparatuur aangesloten op de USB 3.0 poorten op moment van afsluiten.

Event log controle
In de event log gekeken maar vanaf moment van afsluiten tot het vastlopen zijn er geen foutmeldingen in system of application log te zien.

In Device Manager staan alle drie de devices ( 'VIA USB eXtensible Host Controller', 'VIA USB 3 Root Hub' & 'VIA USB 2 Hub') op "This device is working properly."

Internet search
Vindt wel vergelijkbare problemen maar daar heeft het steeds te maken met aangesloten apparatuur op de USB 3.0 poorten en is het probleem we zodra de boel wordt afgekoppeld. Bij mij is er dus al niets aangesloten.

Dus als iemand nog suggesties heeft zijn die erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

-De USB 3.0 poorten werken wel correct binnen het OS?
-Ik neem aan dat er geen probleem is als je de kaart verwijderd uit het systeem en hij dan wel normaal afsluit?
-Je kan hem testen in een ander systeem (met mogelijk alle gevolgen van dien)
-Heb je al een andere PCI-e poort geprobeerd?
-Heb je de nieuwste BIOS voor je moederbord of de BIOS helemaal standaard draaien?
-Om de kaart te troubleshooten zou je toch op een schone Windows installatie komen anders kan je ook overwegen om de kaart direct te vervangen?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 91626 op 11-02-2013 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Anoniem: 91626 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 01:15:
-De USB 3.0 poorten werken wel correct binnen het OS?
-Ik neem aan dat er geen probleem is als je de kaart verwijderd uit het systeem en hij dan wel normaal afsluit?
-Je kan hem testen in een ander systeem (met mogelijk alle gevolgen van dien)
-Heb je al een andere PCI-e poort geprobeerd?
-Heb je de nieuwste BIOS voor je moederbord of de BIOS helemaal standaard draaien?
-Om de kaart te troubleshooten zou je toch op een schone Windows installatie komen anders kan je ook overwegen om de kaart direct te vervangen?
  • De USB 3.0 poorten werken wel normaal, tenminste met USB 2 apparatuur, ik heb nog geen USB 3.0 apparatuur muv de bijgeleverde Eminent Cardreader en die functioneert ook normaal. Kan daar zonder problemen een SDkaartje mee uitlezen.
  • Als ik de insteekkaart verwijder dan is het afsluit probleem inderdaad niet meer aanwezig.
  • Testen in een ander systeem heb ik nog niet geprobeerd, kan ik wel doen maar ik heb alleen een andere XP desktop beschikbaar dus vraag me af of dat veel zegt als het onder een ander OS geen probleem zal geven.
  • De BIOS zal ik moeten nakijken, het is sowieso een vrij oud moederbord. Een Asus A8N-SLI Deluxe, de laatste BIOS is van 2007/07/04 ;)
    Deze heeft alleen een fix voor de onboard SiliconImage RAID controller als ik het changelog mag geloven en die gebruik is toch al niet en staat disabled in de BIOS.
  • Qua BIOS settings zal ik de boel eens nalopen, lijkt me inderdad wel iets met power management te maken kunnen hebben.
  • Hele nieuwe Windows install zie ik eigenlijk niet zitten. En vervangen van de kaart heb ik ergens het gevoel dat het niet aan de kaart ligt en ik bij een nieuwe precies hetzelfde probleem zal hebben. Bovendien zit ik dan met verzendkosten voor terugsturen en mogelijk ook een RMA procedure waar mogelijk geen probleem aan hun kant bij naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Nog wat verder getest met de insteekkaart.

Eerst de kaart geprobeerd in de 3 andere andere beschikbare PCI-e sloten maar dat maakte helaas geen verschil.

Vervolgens met de BIOS instellingen lopen spelen, onboard USB uitgezet, eerst alleen USB 2.0 en daarna de hele USB controller.
Ook geen verschil.

Verschillende ACPI standby states insteld, S1, S3, S1&S3. Ook nu weer geen verschil.

Ik heb wel het idee dat het afsluiten van Windows in principe helemaal goed gaat maar dat enkel het laatste signaal dat de voeding uitzet niet doorkomt.
Windows laat namelijk bij opstarten geen melding zien dat er iets fout is gegaan en in het systeemlog staan ook geen meldingen.
Daarnaast duurt het afsluiten exact even lang als normaal, maar waar de computer zonder USB3 insteekkaart dan echt uit gaat loopt hij met kaart precies op dat moment vast.
Vlak daarvoor hoor ik beiden gevallen de klik dat de harddisken worden uitgeschakeld.

Wil daarom nog gaan testen of het misschien toch geen probleem van Windows 7 is door met een linux live cd te zien of het uitzetten van de PC dan misschien ook fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Gisteren getest met een linux live cd en die sluit wel netjes de computer af en zet daarna ook echt de voeding uit.
Is dus toch niet enkel een hardware probleem maar Windows heeft er ook wat mee van doen.
Maar wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACT Connectivity Solution
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-05 16:21

ACT Connectivity Solution

Bedrijfsaccount
Wij adviseren om de chipset drivers van het moederbord te updaten. Waarschijnlijk ondersteunen de huidige drivers geen USB 3.0.

https://www.act-connectivity.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:33

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

vraag me af of die er wel is, gezien het mobo al uit 2004 of daarvoor stamt..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:30

Quad

Doof

ACT Connectivity Solutions schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:55:
Wij adviseren om de chipset drivers van het moederbord te updaten. Waarschijnlijk ondersteunen de huidige drivers geen USB 3.0.
Is niet nodig, gaat gewoon om de PCI- insteek kaart. Mijn zwager heeft deze inmiddels ook draaiende zonder problemen in een PC met een Asus formula moederbord (socket 775) in een PCI-e x16 slot.

@TS, is het mogelijk om het PCI-e kaartje in een andere PC te steken of een full size PCI-e slot te proberen?
Heb je ook gekeken of je een andere molex connector aan kan sluiten?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vliegvlug schreef op maandag 11 februari 2013 @ 00:59:
Mijn Eminent EM1078 Super Speed USB 3.0 PCI-e kaart met kaartlezer heeft er na installatie voor gezorgt dat mijn PC blijft hangen bij afsluiten.
Dat kaartje komt mij heel erg bekend voor :X

Die had ik vorig jaar maar ondanks dat die na terugsturen en testen in de winkel wel werkt, heb ik die hier niet werkend weten te krijgen. Zowel de meegeleverde als de nieuwste driver van de website van Eminent werkten hier niet. De een zorgde tijdens installeren voor een BSOD, de ander een handtekening fout en deed ook niet.

Kaartje terug en eentje met een NEC uPD720201 chip besteld, geen problemen meer :D

Na contact gezocht te hebben met Eminent kreeg ik te horen dat dat Via kaartje bekend staat om problemen, er zijn niet zo veel hardwarecombinaties waar dat kaartje mee werkt.

edit: En als toevoeging: Er was hier alleen een PCIe x16 slot vrij, kaartje daar in: pc kwam niet door de POST, gaf geen beeld, geen beeps. eSATA kaartje in x16 slot, USB kaartje in 't vrijgekomen x1 slot -> zie driver problemen. (eSATA kaartje werkt wel zonder problemen in dat x16 slot)

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 06-03-2013 09:35 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 00:10
Probeer de 1.8 drivers eens: http://www.digisland.com/page2.php?title=256&cata=21
Had na aansluiten van externe HD's ook ineens problemen (werden niet/nauwlijks herkent). Na installatie van 1.8 werkt het echter wel goed. 1.9 schijnt slecht te zijn en de nieuwere weet ik niet.

biosupgrade van dat kaartje kan blijkbaar ook nog, maar geen ervaring mee.

_██_
(ಠ_ృ)

Pagina: 1