Game PC upgrade (graka en SSD)

Pagina: 1
Acties:

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
Beste allemaal,

Ik heb mijn huidige setup nu ongeveer zo'n 4 - 5 jaar en ben er eigenlijk nog best tevreden over. In de tussentijd heb ik alleen een keer mijn graka geupgrade naar een HD 5870. Ik vind het het momenteel weer tijd voor een nieuwe upgrade.

Ik speel hoofdzakelijk Battlefield 3 en wil het liefst ook future proof zijn voor de volgende Battlefield uitgave. Ik begrijp dat dit lastig beoordelen is aangezien hier de requirements nog niet van bekend zijn.

Hieronder eerst mijn setup:

CPU: Intel Core i7 920 (@ 4.02Ghz)
Mobo: Asus P6T-Deluxe (bios 1701)
RAM: Corsair TR3X6G1600C8D (1700Mhz @ 8-8-8-24-1T)
Videocard: Asus 5870 1Gb
Soundcard: Onboard audio
HDD's: 4 x 640Gb Samsung F1 Spinpoint (2 x 640Gb in RAID 0)
PSU: Zalman 850W
Case: Coolermaster CM690
Koeling: D-Tek Fuzion
Monitor: 1x Samung 206BW 20" en 2x Dell 19" (Eyefinity 3840 x 1024)

Voor mijn nieuwe upgrade zat ik sowieso te denken aan een nieuwe graka en eventueel 1 of 2 SSD's. Ik heb op Tweakers het een en ander gelezen over de 7950 en 7970 en dat de 7950 meer waar voor zijn geld is. Daarnaast heb ik op internet gelezen dat de 8800-serie misschien deze zomer gereleased wordt. Voor wat betreft de SSD's heb ik gezien dat de Samsung SDD's erg populair zijn. Op basis van alle gelezen artikelen heb ik onderstaande vragen en mijn budget is ongeveer 400,- euro.

Eisen graka
• Prijs: rond 200 - 300 euro
• Prestaties: hoofdzakelijk voor gamen, Photoshop CS4, Lightroom
• Beeldkwaliteit: BF3 op 3840 x 1024 beter kunnen spelen dan nu
• Hitte en/of ruimte: inbouw ruimte is beperkt, kaart kan niet veel groter zijn dan een Asus 5870 (27 cm)
• Overclockmogelijkheden: niet nodig
• SLI/Crossfire: niet nodig

1) Klopt het dat de 8800-serie van AMD in de zomer verwacht wordt?
2) Zou een 7950 of 8800-serie kaart overkill zijn voor mijn CPU?
3) Is het verstandig een SATA600 SSD te pakken met mijn mobo (= SATA300)?
4) Ik heb hier gelezen dat Sandforce controllers minder betrouwbaar zijn. In dit artikel wordt o.a. Samsung als betrouwbaar beschouwt. Maar in de pricewatch staan een paar Samsung 840 SSD modellen. Welke zou ik het beste kunnen pakken i.c.m. mijn mobo?
5) Is het verstandiger om 1 grotere SDD (bijv. 250Gb) te kopen en daar mijn OS en games op te installeren? Of is het beter om bijv. 2 x 120Gb te kopen en deze in RAID0 te zetten om mijn OS en games op te installeren?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:22
Om je vragen te beantwoorden, zover ik kan en weet:

1) De 8k serie van AMD is alleen voor laptops nog aangekondigd en zal grotendeels een 'rebrand' zijn van de 7k serie. Deze worden in het begin van Q3 verwacht.
2) Adobe Photoshop en Lightroom zijn zware applicaties die voornamelijk profeit hebben van het 'groene kamp', Nvidia. Ik heb niet gekeken naar de PW van tweakers, maar een goede suggestie van het groene kamp is de GTX670.
3 &4) Zelf heb ik de Samsung 830 op een P35 chipset, wat ook Sata2 is. Je merkt dat de Sata2 duidelijk de snelheid beperkt (ong op 250 MB/sec). Overigens werkt deze wel erg prettig.
Ik geef je wel de tip mee: Als het even kan en je wil voor een Samsung SSD gaan, pak de 840 Pro serie en dan 128 of 256 GB.
De voorganger, 830, is nog maar slecht verkrijgbaar en in sommige gevallen zelfs duurder.
Ik denk daarnaast, als je nog gaat zoeken naar ssd voor Sata2, je vooral in het segment van de Sandforce controllers terecht komt. De vorige generatie heeft nogal last van "read only"locks.

5) Persoonlijk geef ik de voorkeur aan 1 SSD en 1 HDD (in het iets duurdere segment, bijv WD Black Cavler). Op de SSD zet je je OS en de zware Adobe programma's neer, je pagefile/swamp, games en overige mediaopslag naar HDD. De verlengt de levensduur van je SSD enorm.
Waar een HDD vaak stuk gaat of traag wordt is op het moment dat het motortje niet erg soepel meer werkt. Even verder lezend op Tweakers zelf, leert dat de huidige generatie SSD's bij het dagelijks rondpompen van 120 GB/dag ong 3 jaar meegaan. Hoe minder IOPS er gemaakt worden, hoe langer de SSD mee kan.

Succes !

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:59
Ik heb zelf een HD7950 en een 256GB 830 in mijn i7 920@3600 zitten. de SSD werkt gewoon goed op een Sata-300 aansluiting, al issie natuurlijk beperkt door de max transfer rate van sata 2. Echter ~250MB/sec is snel zat voor de applicaties en games welke jij beschrijft, en de voordelen van lage seektimes heb je ook op sata-300 en mocht je ooit eens upgraden qua mobo pak je gelijk nog wat extra winst uit je ssd. Ik zelf heb mijn os, apps en games op de SSD staan, en mijn data op normale HDD's.

qua gfx kaart vind ik dat de HD7950 zeer goed presteerd gezien de leeftijd van mijn i7 cpu, ik kan dan ook met deze combo alle games die ik speel goed draaien op 1920x1200 in de hoogste standen. Al moet ik wel zeggen dat ik games als metro 2033 en Crysis zelf niet speel.

volgens mij maakt voor de gpu acceleration in Adobe CS4 het merk van de kaart niet uit, daar deze alleen via OpenGL acceleratie ondersteund wat zowel Ati als Nvidia kaarten kunnen, in CS5 en 5.5 zouden Nvidia kaarten inderdaad een voordeel moeten hebben omdat deze ook Cuda ondersteund. Wat ik echter begrepen heb is dat vanaf CS6 en de komende versie Adobe meer is gaan inzetten op OpenCL en Cuda support wil gaan afbouwen, dit omdat OpenCL voor zover ik weer op alle kaarten (Ati, Nvidia en zelfs intel integrated gfx) kan draaien omdat het een open standaard is en Cuda alleen op Nvidia producten.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 00:35
Zoals D-Jeff zegt, adobe applicaties hebben vooral voordeel van kaarten uit het nvidia kamp. Ik zou dus ook aanraden om voor een GTX670 te gaan. Dit is een zeer snelle kaart waarmee je lekker kan gamen. Heb zelf een EVGA GTX 670 FTW die me zeer goed bevalt. De laastste update van CS heeft nog de support voor de nieuwere nvidia kaarten toegevoegd dus voor de komende jaren zou het in ieder geval goed moeten zitten met de support. Over 2 jaar zal je waarschijnlijk voor de games toch weer een andere kaart gaan nemen. Dan kan ook weer kijken welke kaart nvidia of amd Adobe het best ondersteund.

flickr - WOT Profile - Game PC

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
Hartelijk dank allemaal voor de snelle en uitgebreide reacties. :D

Ik heb me een beetje georiënteerd op een 7950 en 670 maar ik denk dat ik prijs/performance gewijs het beste voor een 7950 kan gaan. Ik gebruik de kaart voornamelijk toch voor gamen. Voor photoshop en Lightroom heb ik nooit last ondervonden van mijn 5870 dus een 7950 zal zeker niet minder goed presteren, lijkt me. Daarnaast kan ik om bepaalde redenen mijn CS niet updaten dus grote kans dat support voor nieuwere kaarten toch ontbreekt.

Ik heb echter wel nog een paar vragen ten aanzien van mijn eyefinity opstelling. Op dit moment heb ik 1 x 20" en 1 x 19" met DVI aangesloten. De andere 1 x 19" heb ik met een DVI to DP converter aangesloten. Nu vind ik onder de 7950 kaarten geen kaarten die beschikken over min. 2 x DVI en 1 x DP. De EVGA GeForce GTX 670 bevat wel 2 x DVI en 1 x DP.
De meeste kaarten beschikken inmiddels over mini-DP poorten. Nu vraag ik me af of ik mijn monitoren dan aan zou kunnen sluiten met 1 x DVI en 2 x DVI to mini-DP converter, zoals deze bijv. en dat Eyefinity dan ook werkt?

[ Voor 5% gewijzigd door K1LL3RB33 op 14-02-2013 09:39 ]