Samsung SSD 840 probleem of moederbord Asus M4a785

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-16
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07 22:14
Heren graag wat expertise.

Voor een familielid heb ik een Samsung SSD 840 ingebouwd in zijn PC en en W7 opnieuw geinstalleerd. Naast de SSD zitten er ook 2 sata IDE Hdd's in. Naderhand zijn er problemen gekomen met de foutmelding "bootmgr ontbreekt". Na enig research heb ik de bios geupdate naar de laatste versie, de SSD op SATA 1 gezet (kabel) en in de bios Sata 1-6 op AHCI mode. Hiervoor moest ik wel in win7 de reg settings voor veranderen. Ik heb 10 keer de pc gereboot en het probleem kwam niet meer terug dus ik dacht "fixed"

Helaas, na een dikke maand gebruik komt de melding weer terug. Ik denk dat het toch t moederbord is die niet goed met de SSD danwel AHCI en IDE mode aankan en wil deze gaan vervangen. Valt er nog iets te testen om uit te sluiten dat het niet de SSD is en die ik dan dus moet omruilen?

Thnx alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Ik denk vooral aan je boot sequence. Als je BIOS van de verkeerde schijf boot zonder bootcode, dan krijg je zo'n melding; bootmgr missing. Dus vooral de vraag: worden al je schijven gedetecteerd en zo ja staat de boot volgorde goed in het BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-16
Ja die staat goed ingesteld. Daar heb ik zeg maar een studie van gemaakt. Alhoewel ik het gevoel heb dat hij soms de volgorde vergeet (en dat dan willekeurig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Krijg je bij het opstarten van de PC nog andere rare foutmeldingen te staan? Buiten de random boot volgordes.
Zoals "BIOS has been RESET to default" of iets in die richting.
.
Dan kan het zijn dat de BIOS settings niet worden onthouden, als gevolg van een slechte batterij.
Dus dan zou je eens moetenk kijken om het batterijtje op je moederbord te vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 11-02-2013 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-16
Nee geen extra foutmeldingen bij opstart. Soms duurt het opstarten en doorstarten van het bios wel heel lang. Oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372126

lege batterij op het moederboard?
kun je alleen de SSD als bootschijf opnemen in de bootorder en de rest disabelen om van te booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-16
Net een nieuwe batterij in t moederbord gedaan, bios opnieuw ingesteld en een paar keer gereboot en dat lijkt goed te gaan allemaal. Dus ik denk dat t opgelost is [fingers crossed]. Bedankt voor de tip mannen.
Pagina: 1