Hoe ga JIJ om met gevoelige gegevens?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 23:53

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Slechts uit nieuwsgierigheid. O-)

Hoe gaan jullie om met belangrijke gegevens (van anderen, foto's, websites, inloggegevens, BSN/VISA card, etc).

En in combinatie met de wet bescherming persoonsgegevens?

Zijn de gegevens zomaar beschikbaar op jullie PC? Zo niet; gebruiken jullie encryptie ervoor?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:32

basdej

OutSystems Consultant

Foto's staan op de Nas, niet gekoppeld aan internet, inloggegevens zitten in mijn hoofd, belangrijke gegevens van anderen staan in mijn telefoon waar een pincode op zit, rekeningnummers staan op de internetbankieren accounts
op mijn pc staat een wachtwoord, maar ik gebruik geen encryptie.

[ Voor 13% gewijzigd door basdej op 10-02-2013 20:59 ]

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 15:48

hostler

Yeahhh dude!

Mijn USB sticks zijn encrypted net als mijn externe hardeschijf. Mijn laptop zelf niet.

Wachtwoorden voor bijv ING of PayPal sla ik niet op en heb ik ook nergens opgeschreven oid (Veiligste plek blijft je geheugen).

Also, voor websites als Tweakers gebruik ik een algemene login omdat ik het niet 'erg' zou vinden als iemand toegang tot mijn account zou krijgen dmv een hack oid.

[ Voor 27% gewijzigd door hostler op 10-02-2013 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Inloggegevens in je hoofd, maar wat als je een slecht geheugen krijgt/het teveel wordt?
Je telefoon kan gestolen of kwijt raken. Andere belangrijke gegevens zoals financiën moet je naar mijn mening sowieso aan een betrouwbaar iemand overlaten, voor t geval dat.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
Je krijgt een hersenbloeding en je geheugen wordt getroffen. Weg al je informatie en gegevens. Dus zo veilig is het niet ;) Maar goed, uit eindelijk moet er toch iets in zitten. Ik zelf heb een beveiligde usb-stick (ironkey) en mijn harde schijf is met filevault beveiligd.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:20
Ik heb een hele kleine usb stick in mijn portefeuille, bij mijn muntgeld.
Een hele tijd geleden heb ik daar een file vault opgezet met daarin de belangrijkste gegevens.
Naast de niet zichtbare file vault staat een simpel PDF'je met daarin mijn gegevens, mocht er iets mis zijn of iets dergelijks. Ingetaped met witte tape met een rood kruis erop.

Ik heb hier nog een kopie van op meerdere plaatsen.
Toen ik over zo'n 'EHBO' usb stick las heb ik die gemaakt, en meteen een kopie van mijn file vault op gezet.
Mocht ik die kwijtraken dan liggen mijn gegevens nog steeds niet open en bloot op straat.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:30

PCR

Iedereen die antwoord geeft op de vraag van TS gaat imho niet goed genoeg om met gevoelige informatie. Flauw? Mijn advies is altijd: je moet over je beveligingsbeleid, particulier of zakelijk, geen uitspraken doen.
Een veel gehoorde reactie is: "Ik denk niet dat ik als particulier interessant bent voor hackers/crackers". Ik denk het wel... :)

En nu gaan we allemaal even mijn posthistory checken op gevoelige info... :D

edit:
Ik zit te me te bedenken dat ik op deze manier het topic doodmaak, dat is absoluut niet mijn bedoeling maar misschien dat de discussie wel iets verschuift.

[ Voor 16% gewijzigd door PCR op 10-02-2013 23:08 . Reden: Vriendjes blijven ]

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
En waarom dan wel? Ik gebruik een usb key en heb mijn schijf beveiligd. Nee nu ben ik slachtoffer in spe!!!!!!!! *doet alu-hoedje weer af*

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423265

Keepass en Truecrypt met keyfiles. Moet nog wel een manier zoeken om die keyfiles veiliger op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR

PCR

carpebios schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:07:
En waarom dan wel? Ik gebruik een usb key en heb mijn schijf beveiligd. Nee nu ben ik slachtoffer in spe!!!!!!!! *doet alu-hoedje weer af*
Je moet het inderdaad wel relativeren maar denk alsjeblieft niet dat je geen slachtoffer kunt worden. Dat zijn namelijk de makkelijkste slachtoffers.

Ik wil je toch maar een hypothetisch voorbeeld noemen. TrueCrypt is een veelgebruikte encryptietool voor o.m. harde schijven. Tot op de dag van vandaag zijn er geen gevallen bij mij bekend waarbij een met TrueCrypt beveiligde harde schijf is gekraakt. Op een dag blijkt dat zoiets in een keer mogelijk is (of niet natuurlijk). Dan is jouw informatie dat je op die manier e.e.a. beveiligd hebt toch interessante informatie geworden.

Vooral scriptkiddie's hebben de neiging om te kraken daar waar het makkelijk is en niet daar waar het interessant is. Dat kost ze teveel moeite. En dan hoor jij in een keer bij de groep van 'daar waar het makkelijk is'. We lachen nog wel eens hard om scriptkiddie's maar ze vormen toch een hardnekkig vervelend groepje 'computergebruikers' en de schade die ze kunnen aanrichten kan net zo groot zijn als de 1337-hackers.

Dus ben het met je eens dat je niet direct met een alu-hoedje hoeft te lopen maar bagatelliseren is ook niet de weg, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Je hebt zeker gelijk daarin, maar laat ze eerst maar eens in onze computers komen ;), daarna moet mijn usb stick erin zitten (zoek maar eens op ironkey) en die kraken. Ik denk niet dat dat 123 gebeurd. Moeten ze mij ook traceren. (ip adres en dergelijke). Maar het is inderdaad een vervelend groepje, daar heb je zeker gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Even serieus: hebben jullie wel rekening gehouden met een electrostatische blackout?

Bij een blikseminslag is alles foetsie; overstroming ook. Altijd alles offsite hebben.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR

PCR

carpebios schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:24:
Je hebt zeker gelijk daarin, maar laat ze eerst maar eens in onze computers komen ;), daarna moet mijn usb stick erin zitten (zoek maar eens op ironkey) en die kraken. Ik denk niet dat dat 123 gebeurd. Moeten ze mij ook traceren. (ip adres en dergelijke). Maar het is inderdaad een vervelend groepje, daar heb je zeker gelijk in.
Dat doe je ook zeker goed vind ik! Dat soort beveiligingen zijn belangrijk. En door het te beveiligen geef je zelf al aan dat je toch wel bewust bent van de eventuele, uitzonderlijke situatie dat ze toch iets bij je proberen. Je weet nooit.

Ik zet nog wel eens van die 'honeypots' op, die zitten vol met logs en malware waaruit de activiteit van scriptkiddie's blijkt. En daar staat natuurlijk geen belangrijke info op maar het geeft je een interessant beeld van wat scriptkiddo's proberen.

En vergis je niet dat in een goede beveiligingsstrategie hard- en softwarematige beveiliging maar 1 aspect is. Denk ook aan het voorkomen ervan dat je gesocial engineerd wordt. Dat kan iedereen overkomen, ook mij. [/arrogant] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 21:41

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

PCR schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:17:
[...]
TrueCrypt is een veelgebruikte encryptietool voor o.m. harde schijven. Tot op de dag van vandaag zijn er geen gevallen bij mij bekend waarbij een met TrueCrypt beveiligde harde schijf is gekraakt.
Truecrypt zal niet meteen een gevaar zijn, wel het gebruikte algoritme en hoe je omgaat met je containers.
http://www.truecrypt.org/...uirements-and-precautions

Ontoppic.
Veel belangrijke data heb ik niet digitaal en al zeker niet online. Wat niet wegneemt dat ik steeds meer en meer over aan het gaan ben om mijn persoonlijke data volledig te encrypteren. Persoonlijk heb ik meer moeite met mijn offline data, die kan vrij makkelijk ontvreemd worden en gedecodeerd. Ook het weggooien van zo documenten is niet evident.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR

PCR

SalimRMAF schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:33:
Even serieus: hebben jullie wel rekening gehouden met een electrostatische blackout?

Bij een blikseminslag is alles foetsie; overstroming ook. Altijd alles offsite hebben.
Dat is wel moeilijk. Kijk maar eens hoeveel data je hebt. En nu heb ik geen verstand van een electrostatische blackout. Wat is bijvoorbeeld de reikwijdte van zoiets? Als dat een bol is met een straal van 1000 km dan moet je data al 1000 km verderop opslaan. Of misschien is het mogelijk om het af te schermen?

Er zijn scenario's waar je niet of moeliijk op kunt anticiperen. Net als het vergaan van de wereld, daar kun je ook niet fatsoenlijk op anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, maar dit topic gaat over gevoelige gegevens. En daar heb ik geen terabytes van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR

PCR

Snap ik. Hoewel niet alles wat belangrijk is ook direct gevoelig is. Gevoelig zijn wat mij betreft gegevens die niet in andermands handen mogen komen. Belangrijk kan ook iets zijn wat niet gevoelig is maar wel onvervangbaar zoals foto's. Maar goed, dan krijgen we een discussie over wat je precies waar onder verstaat. Ik begrijp wat je bedoelt.

Het zal niet gaan om TB's en misschien ook wel niet over GB's maar dan nog: hoe wil je het uit de digitale wereld trekken? Alles uitprinten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:32

basdej

OutSystems Consultant

SalimRMAF schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:51:
Inloggegevens in je hoofd, maar wat als je een slecht geheugen krijgt/het teveel wordt?
Je telefoon kan gestolen of kwijt raken. Andere belangrijke gegevens zoals financiën moet je naar mijn mening sowieso aan een betrouwbaar iemand overlaten, voor t geval dat.
ik ben 18 dus mijn geheugen is nog wel in orde haha, en dat klopt, ik kan mijn telefoon op afstand wissen.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PCR schreef op maandag 11 februari 2013 @ 00:05:
Snap ik. Hoewel niet alles wat belangrijk is ook direct gevoelig is. Gevoelig zijn wat mij betreft gegevens die niet in andermands handen mogen komen. Belangrijk kan ook iets zijn wat niet gevoelig is maar wel onvervangbaar zoals foto's. Maar goed, dan krijgen we een discussie over wat je precies waar onder verstaat. Ik begrijp wat je bedoelt.

Het zal niet gaan om TB's en misschien ook wel niet over GB's maar dan nog: hoe wil je het uit de digitale wereld trekken? Alles uitprinten?
Tja, je zou, afhankelijk van de hoeveelheid en het belang van je data, een aantal VPS'en kunnen huren op strategische lokaties, en daar VPN-functionaliteit en HDD-encryptie op installeren. Ikzelf ben nog altijd huiverig voor online backup-services (voor persoonlijke gevoelige data), omdat je de encryptie niet zelf in de hand hebt. Ja, je kunt bestandsencryptie gebruiken, of er Truecrypt containers opslaan, maar dat vind ik teveel gedoe, ik mount liever een encrypted disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lastpass :)

Al is het misschien wat naief van me om ook m'n PayPal-password daaraan te vertrouwen...

Pincode en inlogcode voor mobiel bankieren heb ik wel alleen in m'n hoofd.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 07:49
Telefoon van afstand wissen?
Vorig jaar(vakantie periode) werd een it-er gehacked, hacker maakte zijn iphone, apple laptop, en desktop leeg, ja van afstand wissen, alle 3 leeg en van de laptop was geen backup gemaakt.

Wachtwoorden in je browser, opslaan in lastpass/onepass of keepass, dan hoef je maar 1 wachtwoord te onthouden, en je wachtwoorden zijn save.

Een aparte email account maken voor online betalen op websites's, zodat je email aparte blijft van je normale email, veel website's gebruiken je email als login, wat dus onveilig is.

Aparte pc of 2e harde schijf en apart booten(ik heb een sata switch om hd uit te zetten, je kan dan 4 hd's in je pc apart booten), hier mee internet bankieren. Wel natuurlijk eerst updaten, en dan pas gebruiken. Andere manier is niet veilig, volgens mij.
Via telefoon is onveilig, via open wifi wachtwoorden gebruiken is onveilig.

En beveiligings site's bijhouden, voor actuele problemen.
Java verwijderen of uit schakelen, upnp uitzetten in je router, wps uitzetten in je router, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 11-02-2013 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

jan99999 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 06:46:
Aparte pc of 2e harde schijf en apart booten(ik heb een sata switch om hd uit te zetten, je kan dan 4 hd's in je pc apart booten), hier mee internet bankieren. Wel natuurlijk eerst updaten, en dan pas gebruiken. Andere manier is niet veilig, volgens mij.
Meeste van mijn betalingen doe ik via mijn laptop waar linux op draait. En mijn bank is zo modern genoeg om met een cardreader te werken. Sowieso maak ik mij eigenlijk weinig zorgen over mijn bankieren. Aangezien mijn pc voldoende beveiligd is, ligt de verantwoordelijkheid bij het hacken bij hen.
Via telefoon is onveilig, via open wifi wachtwoorden gebruiken is onveilig.
Gewoon een SSH-tunnel opzetten als je op een open netwerk gaat. Lost veel van je problemen op. :)
Java verwijderen of uit schakelen
Gewoon alle plugins enkel inladen als je ze nodig hebt. Zowel bij FX als bij Opera kan je dat gemakkelijk instellen.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
IStealYourGun schreef op maandag 11 februari 2013 @ 12:49:Meeste van mijn betalingen doe ik via mijn laptop waar linux op draait. En mijn bank is zo modern genoeg om met een cardreader te werken.
Welke bank is dat?
Sowieso maak ik mij eigenlijk weinig zorgen over mijn bankieren. Aangezien mijn pc voldoende beveiligd is, ligt de verantwoordelijkheid bij het hacken bij hen.
Dat is wel een erg gewaagd statement. Dat de kans dat je slachtoffer wordt van 'internetbankiermalware' zeer onwaarschijnlijk is ben ik met je eens (als je een Linuxdistro zonder browserplugins draait), maar om alle verantwoordelijkheid bij voorbaat af te wijzen is ook weer zoiets ;)

Of doel je op de recente reacties van banken, waarbij fraudeslachtoffers geen geld terugkrijgen indien ze - al dan niet via de telefoon - gesocialengineered zijn (ik meen dat o.a. ABN die policy hanteerde)?
hostler schreef op zondag 10 februari 2013 @ 21:00:
Also, voor websites als Tweakers gebruik ik een algemene login omdat ik het niet 'erg' zou vinden als iemand toegang tot mijn account zou krijgen dmv een hack oid.
Wel eens een passwordmanager ala Lastpass overwogen? Los van het feit dat je aangeeft weinig te verliezen te hebben, denk ik dat je 'risk' er toch op vooruitgaat (de kans dat je Lastpass database wordt gestolen lijkt me vele malen kleiner dan dat de database van een van de websites met je 'standaardwachtwoord' wordt gestolen).

[ Voor 24% gewijzigd door Thralas op 11-02-2013 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Grapjas,

een vraag met subjes in de OP en zelf niets vertellen?

Simpel antwoord: gaat je niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Karloe schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:29:
Grapjas,

een vraag met subjes in de OP en zelf niets vertellen?

Simpel antwoord: gaat je niets aan.
Ikke? }:O

Wat zijn subjes?

En mocht je het willen weten: ik heb momenteel nog niks beveiligd; alles staat gewoon op losse USB sticks of op mijn HDD (geen wachtwoord, etc). Ben nu wel aan het experimenteren met allemaal software zoals TrueCrypt, best leuk dus grote kans dat dat het gaat worden. :>

Mag ik het nu weten. :9

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 15:48

hostler

Yeahhh dude!

carpebios schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:58:
Je krijgt een hersenbloeding en je geheugen wordt getroffen. Weg al je informatie en gegevens. Dus zo veilig is het niet ;) Maar goed, uit eindelijk moet er toch iets in zitten. Ik zelf heb een beveiligde usb-stick (ironkey) en mijn harde schijf is met filevault beveiligd.
Als ik een hersenbloeding zou krijgen zijn inloggegevens wel mijn laatste zorg... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

hostler schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:13:
[...]

Als ik een hersenbloeding zou krijgen zijn inloggegevens wel mijn laatste zorg... :?
Natuurlijk, aangezien je ze vergeten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
PCR schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:59:
Iedereen die antwoord geeft op de vraag van TS gaat imho niet goed genoeg om met gevoelige informatie. Flauw? Mijn advies is altijd: je moet over je beveligingsbeleid, particulier of zakelijk, geen uitspraken doen.
Een veel gehoorde reactie is: "Ik denk niet dat ik als particulier interessant bent voor hackers/crackers". Ik denk het wel... :)
Zaken verhullen kan natuurlijk een onderdeel zijn van je gevoerde beleid. Maar als het in zijn geheel daarop leunt is het vervolgens meteen ook de zwakste schakel.

Stel je hebt een wachtwoord van vier karakters, dan is het inderdaad niet aan te raden dat je dat feit niet op een openbaar forum plaatst. Maar dat maakt het nog niet veiliger dan niet vertellen dat je wachtwoord maar vier karakters heeft: dat is namelijk per definitie onveilig en kan ook zonder iemand die die kennis heeft ellende gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 11:58

Zeror

Ik Henk 'm!

Voor bepaalde documenten gebruik ik Google Drive. Die is veilig afgeschermd met een dubbele beveiliging van Google. Vind ik voorlopig voldoende.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLipEdd
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

De vraag is: hoe veilig is het om zomaar op een openbaar forum te vertellen hoe je de boel hebt beveiligd?

Daar ben ik in de loop der jaren wel steeds voorzichtiger in geworden, want les 1 in de hackerswereld is toch: research your victim. Kom achter de echte naam/nickname van je slachtoffer en verbaas jezelf hoeveel er soms te vinden is.

Zijn er meer mensen die hier ook rekening mee houden?

edwindijkstra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304426

Ik weet wel zeker dat mensen die mij kennen een deel van mijn wachtwoorden kunnen achterhalen.
Sterker nog, sowieso mijn broer en volgens mij mn vader weet 1 van mn wachtwoorden. Ik heb dan ook meerdere wachtwoorden, 1 voor algemene shit (random forums enzo), 1 iets sterkere voor bijv tweakers, 1 nog sterkere voor facebook en voor zaken als DigiD, VUnet en ING heb ik een 'echt' sterk wachtwoord.
Qua opslag, ik onthoud ze allemaal. ik schrijf, met uitzondering van mn wifi, nergens wachtwoorden op. Dat van wifi is gemakszucht omdat als ik elke keer mn wachtwoord moet spellen als iemand langskomt het ook niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mijn laptop is encrypted met truecrypt. Usb sticks bevatten nooit gevoelige info, die zijn niet beveligd.
Van paswoorden maak ik een ere zaak, imens lange paswoorden, met hoofdletters, leestekens,...

Enige probleem dat ik heb met beveiliging:
Ik zorg ik dat nabestaande toegang krijgen tot de data als ik sterf...
Ik ontdekte onlangs deathswitch, maar lijkt me niet alles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR

PCR

ebia schreef op zondag 17 februari 2013 @ 00:52:
[...]

Zaken verhullen kan natuurlijk een onderdeel zijn van je gevoerde beleid. Maar als het in zijn geheel daarop leunt is het vervolgens meteen ook de zwakste schakel.

Stel je hebt een wachtwoord van vier karakters, dan is het inderdaad niet aan te raden dat je dat feit niet op een openbaar forum plaatst. Maar dat maakt het nog niet veiliger dan niet vertellen dat je wachtwoord maar vier karakters heeft: dat is namelijk per definitie onveilig en kan ook zonder iemand die die kennis heeft ellende gaan geven.
Ik ben het absoluut met je eens dat informatie verhullen nooit de enige pijler kan zijn van een veiligheidsstrategie. Maar elke extra deur is een toevoeging. Een opportunistische hacker zal sneller een persoon aanvallen die dit soort info prijsgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
PCR schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:44:
[...]

Ik ben het absoluut met je eens dat informatie verhullen nooit de enige pijler kan zijn van een veiligheidsstrategie. Maar elke extra deur is een toevoeging. Een opportunistische hacker zal sneller een persoon aanvallen die dit soort info prijsgeeft.
Ik ben er niet zo bang voor... Om maar in analogien te spreken: Ik kan jou wel vertellen hoeveel deuren ik heb en wat voor een sloten erin zitten, maar je kunt ook gewoon zelf een kijkje nemen. Door het dan tegen niemand te zeggen creeer ik een schijnveiligheid voor mezelf. Door er juist over te praten, kun je zwakheden in je eigen systeem ontdekken die je anders mogelijk niet wist.

Beveiliging van data moet nooit staan of vallen naar gelang je informatie over het door jouw gebruikte systeem prijsgeeft. Als het namelijk daarvan afhankelijk is, is het geen goed systeem.

Het kan zelfs in je voordeel werken: als jij een systeem hebt wat als 'veilig' te boek gaat, dan kan het de potentiele dief (of hacker of wat dan ook) mogelijk afschrikken. Stel ik boot jouw PC en zie meteen een truecrypt login scherm, dan weet ik bij voorbaat dat er geen beginnen aan is en zal ik (als het gaat om fysieke diefstal van data) meteen mijn poging beeindigen. Zie het als een dief die een bepaald type slot ziet op een fiets en denkt "ik kijk wel even verder".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

SLipEdd schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:19:
De vraag is: hoe veilig is het om zomaar op een openbaar forum te vertellen hoe je de boel hebt beveiligd?

Daar ben ik in de loop der jaren wel steeds voorzichtiger in geworden, want les 1 in de hackerswereld is toch: research your victim. Kom achter de echte naam/nickname van je slachtoffer en verbaas jezelf hoeveel er soms te vinden is.

Zijn er meer mensen die hier ook rekening mee houden?
Ja, sure, dat speelt zeker mee. Tegelijk zit ik qua beroep in een hoek waarbij naamsbekendheid wel onderdeel is van je carrière. Dat maakt het onmogelijk zo anoniem te zijn als ik eigenlijk graag zou willen zijn. Naam, leeftijd en daardoor al rap geboortedatum zijn gewoon lastig geheim te houden als je tegelijk wilt dat mensen je kennen :p

Ik troost me maar met de gedachte dat er over iedereen wel modder te vinden is of zaken waar ze achteraf toch niet zo blij mee zijn. Alleen politici zijn perfect O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 20-02-2013 02:29 ]

• ebia
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:22:
[...]
Tegelijk zit ik qua beroep in een hoek waarbij naamsbekendheid wel onderdeel is van je carrière. Dat maakt het onmogelijk zo anoniem te zijn als ik eigenlijk graag zou willen zijn.
Maar aan de andere kant hoef je op een forum (zoals deze) niks over je identiteit prijs te geven als je dat niet wilt (beperkt wel wat je ruimte om zaken te doen in V&A enzo). En op gebied van IT security is misschien nog wel belangrijker je IP, en ook dat is niet zomaar te achterhalen. (Tenzij iemand je wachtwoord weet te achterhalen en dan kijkt in je actieve sessies ofzo).

Uiteindelijk maakt het ook veel uit of je chantabel bent of niet. Want als je dat op één of andere manier al bent, dan komt het meestal ook uit een bekende hoek. En niet via een extreem ingewikkelde hack ondernomen door een onbekende op jouw systeem aan de hand van hier prijs gegeven informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papierhier
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09-2023
Ik pas altijd volgens een vaste conventie voor elke site mijn wachtwoorden aan. Heb altijd het gevoel dat als mijn inloggegevens dan lekken via een zwak schakel ze toch niet de moeite nemen om alles te ontcijferen en gaan voor de makkelijke gevallen die overal hetzelfde wachtwoord gebruiken. Plus je hebt overal een verschillend wachtwoord en hoeft er toch maar één te onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ebia schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:28:
Maar aan de andere kant hoef je op een forum (zoals deze) niks over je identiteit prijs te geven als je dat niet wilt (beperkt wel wat je ruimte om zaken te doen in V&A enzo).
Het hoeft niet, maar als je gewoon een beetje vrij wilt spreken wordt het wel lastig. Dan heb ik het nog niet eens over hele specifieke dingen, maar gewoon over dingen als je hobby's en wat je in het weekend gaat doen. Al heel snel valt uit dat soort dingen af te leiden in welke omgeving iemand woont, vaker komt en dat soort werk. Ik ga er juist maar vanuit dat mensen eigenlijk alles te weten kunnen komen als ze alles goed uitpluizen, al hoef je het natuurlijk ook niet op een presenteerblaadje aan te bieden.
Uiteindelijk maakt het ook veel uit of je chantabel bent of niet. Want als je dat op één of andere manier al bent, dan komt het meestal ook uit een bekende hoek. En niet via een extreem ingewikkelde hack ondernomen door een onbekende op jouw systeem aan de hand van hier prijs gegeven informatie.
Wat is chantabel? Ik ben er van overtuigd dat iedereen dingen heeft die ze liever niet breed uitgemeten zien, want iedereen maakt fouten en niemand is perfect. Uiteraard zal het variëren, maar alles valt wel met een mooie spin kwalijk te gebruiken.

Maar goed, ik vind het ook raar dat politici moeten aftreden voor relatief kleine struikelingen die weinig invloed hebben op hun functioneren (of juist enorm veel ervaring opleveren), terwijl anderen politieke doodzondes begaan die direct op hun werk betrekking hebben en vervolgens met excuses wegkomen. Sure, buitenechtelijke relaties en dergelijke zijn niet netjes, maar het is toch vreemd dat degenen die ons representeren boven ons moeten staan, in moreel opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-yBaB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11-2023
Heeft iemand ervaring met Bitlocker to Go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Anoniem: 172410 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 00:44:
[...]

Het hoeft niet, maar als je gewoon een beetje vrij wilt spreken wordt het wel lastig. Dan heb ik het nog niet eens over hele specifieke dingen, maar gewoon over dingen als je hobby's en wat je in het weekend gaat doen. Al heel snel valt uit dat soort dingen af te leiden in welke omgeving iemand woont, vaker komt en dat soort werk. Ik ga er juist maar vanuit dat mensen eigenlijk alles te weten kunnen komen als ze alles goed uitpluizen, al hoef je het natuurlijk ook niet op een presenteerblaadje aan te bieden.
Klopt. Maar de vraag is in hoeverre het 'erg' is al men je identiteit weet te achterhalen? Ja, natuurlijk, anders kun je net zo goed niet onder een nickname op het forum zitten, maar ik zie mijn identiteit niet echt bepaald als 'gevoelige informatie'. Het wordt pas gevoelig als je mijn naam hebt én mijn creditcardnummer, of mijn naam én mijn wachtwoord, etc.

Die 'additionele' data, daar schuilt hem vaak het gevaar. Ik ben van mening dat je dat soort zaken goed zou moeten beveiligen, maar meer algemene gegevens (wanneer ze niet in relatie staan tot het andere) heb ik iets minder moeite mee.
[...]

Wat is chantabel? Ik ben er van overtuigd dat iedereen dingen heeft die ze liever niet breed uitgemeten zien, want iedereen maakt fouten en niemand is perfect. Uiteraard zal het variëren, maar alles valt wel met een mooie spin kwalijk te gebruiken.
Kijk bijvoorbeeld naar die naaktfoto's van Manon Thomas. Dat was een toevalstreffer van de buurman die op haar onbeveiligde WLAN zat. Geen enkele vorm van beveiliging, ja, dan kan het dus zo fout gaan (alhoewel de distributie van die foto's redelijk snel in de kiem gesmoord is).

Soms hoeft een vorm van beveiliging niet een enorme berg moeite te kosten, en kan het toch een hoop ellende voorkomen.
Maar goed, ik vind het ook raar dat politici moeten aftreden voor relatief kleine struikelingen die weinig invloed hebben op hun functioneren (of juist enorm veel ervaring opleveren), terwijl anderen politieke doodzondes begaan die direct op hun werk betrekking hebben en vervolgens met excuses wegkomen. Sure, buitenechtelijke relaties en dergelijke zijn niet netjes, maar het is toch vreemd dat degenen die ons representeren boven ons moeten staan, in moreel opzicht.
Maar wat zijn relatief kleine struikelingen volgens jou? Een PVVer die door de brievenbus pist van de buurman? Of een kamerlid dat op een dag binnenkomt in rolstoel en beweert dat ze kanker heeft en daarom er mee stopt? Dat soort mensen hoeven wat mij betreft het volk niet de representeren in de tweede kamer.

Ben het met je eens dat het soms wel erg ver gaat. Dat Jack de Vries buiten de deur cheft moet hij zelf weten toch? Maar dat zal ongetwijfeld wel binnen zijn eigen partij niet helemaal goed geland zijn waardoor hij uiteindelijk het veld moest ruimen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Zeror schreef op zondag 17 februari 2013 @ 00:56:
Voor bepaalde documenten gebruik ik Google Drive. Die is veilig afgeschermd met een dubbele beveiliging van Google. Vind ik voorlopig voldoende.
Daar heb ik ook backups opstaan inderdaad, maar wel vooraf aes256 versleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ebia schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 18:50:
Kijk bijvoorbeeld naar die naaktfoto's van Manon Thomas.
Tsja, dan duiken er eens naaktoto's op van die ene keer dat je met die enorme kater wakker werd. Even erg ongemakkelijk, maar is dat uiteindelijk nu iets dat zo verschrikkelijk erg is? Ik kan me goed voorstellen dat je het probeert te voorkomen, maar niet op zo'n manier dat je je laat chanteren.
Ben het met je eens dat het soms wel erg ver gaat. Dat Jack de Vries buiten de deur cheft moet hij zelf weten toch? Maar dat zal ongetwijfeld wel binnen zijn eigen partij niet helemaal goed geland zijn waardoor hij uiteindelijk het veld moest ruimen...
Dit is eigenlijk meer wat ik bedoelde inderdaad. Een vergelijkbare zaak was die van David Petraeus in de VS. We diskwalificeren mensen wel om dit soort redenen, maar niet omdat ze hun ambtenaren de schuld geven van fouten waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn of omdat men 80 miljoen kwijtspeelt met een mislukt project. Dat zijn allemaal fouten die maatschappelijk gezien een veel grotere impact hebben, maar die met een sisser aflopen en men vervolgens weer door mag klunzen.
ebia schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 18:50:
Maar wat zijn relatief kleine struikelingen volgens jou? Een PVVer die door de brievenbus pist van de buurman?
Hoe volks wil je het hebben? :P Niet erg fraai nee, maar geen ernstig vergrijp, niet van invloed op bestuurlijke functies en zonder kwalijke gevolgen. Dat mensen de volgende keer op iemand anders stemmen is hun goed recht (en dat had men wellicht de eerste keer al moeten doen), maar je gaat mij niet vertellen dat dat veel erger of kwalijker is dan wat een aanzienlijk deel van de bevolking allemaal uithaalt. Moeten politici dan roomser zijn dan de de paus?

Gezien de aantallen onaangepaste mensen in de samenleving zouden we in een representatieve democratie natuurlijk prachtig onaangepaste politici moeten hebben :Y

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 03-03-2013 02:29 ]

Pagina: 1