Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC - Server voor monitoring

Pagina: 1
Acties:

• Fryske_Apoc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12-2024
Hallo ik ben bezig om voor een project een pc samen te stellen.

De bedoeling is om op een locatie een 6tal laptops neer te zetten en de controle erop
via 1 vaste pc te laten lopen.

De bedoeling is dat de vaste PC de monitoring heeft over de 6 laptops om te kijken ze gebruikt worden
waarvoor ze bedoeld zijn. Namelijk schoolwerk,training en dagelijks internet gebruik.

Alleen kom ik online niet echt iets tegen wat geschikt zou zijn voor monitoring.
Op mijn vorige werk werden ook alle computers gemonitort om te kijken als de mensen er geen niet werk gerelateerde en verkeerde sites mee bezochten.

Heeft iemand hier daar ervaring mee hoe ik dat goed op kan zetten?

elke input is welkom en als ik iets vergeten ben vragen ook.

Alvast bedankt.

Apoc_Ownz

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat versta jij onder "de controle"? :) Voor het internet gedrag is het natuurlijk simpel, dan maak je van de vaste PC een proxy, die vrij gedetailleerd alles bijhoudt (iig tijd en datum, gebruikersnaam, welke laptop en de pagina die bezocht is).

Ook kun je, voor internet gedrag natuurlijk ook eea sturen, door middel van het classificeren van websites. Dan kun je bijvoorbeeld zeggen dat sites met een bepaalde categorie (games bijvoorbeeld) niet toegestaan zijn en anderen wel.

Wil je bijvoorbeeld ook de gezonheid van de werkstations weten, dan kun je natuurlijk ook kijken naar SCOM, van Microsoft.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 10-02-2013 20:34 ]

• Fryske_Apoc
Met het stukje controle bedoel ik dat ik zien kan wat er op de pc's gedaan wordt en dat ze niet gebruikt worden voor bv downloaden msn etc.

De bedoeling van het project en de laptops is puur ter ondersteuning van bepaalde mensen en groepen.
Niet voor recreatief gebruik.

De vaste pc instellen als proxie was ook de bedoeling maar daar heb ik zelf niet heel veel ervaring mee dus daarom vroeg ik als daar niet bv software voor is... 8)7

Apoc_Ownz

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Een proxy is per definitie software, code die geschreven is en op hardware draait. Lees je in op je mogelijkheden, doe suggesties over hoe je het voor je ziet. Tuurlijk kunnen wij je exact vertellen hoe je dit kan opbouwen. Volgens mij zit de meerwaarde er in dat je dit zelf leert ;)

Dat jij geen ervaringen hebt met proxies is in deze vrij cruciaal, dus je zal jezelf er op moeten inlezen. Voor alles is er wel een kant en klare oplossing te verzinnen. Als je deze oplossingen echter niet begrijpt (de technieken er achter) kun je ook geen inschatting maken over wat handig is en bij een bepaalde situatie past.

Bekijk eerst eens op welke vlakken je controle wil. Schrijf daarna uit hoe je die controle denkt te bereiken, welke middelen zet je in. Vanaf daar kunnen wij meedenken en suggesties doen.

• Fryske_Apoc
Ik hoef niet heel erg veel controle erop.
Ik wil gewoon bepaalde dingen kunnen blocken zoals torrents ftp newsgroupen etc.
En kunnen kijken wat er bezocht wordt kwa websites en de XXX stuff preventief kunnen blocken.

de laptops moeten gewoon in het dagelijks gebruik daar voor huiswerk en surfen etc gewoon werken.
Maar er moet gewoon een beetje controle op omdat sommige mensen anders er misbruik van gaan maken.

}:O

Apoc_Ownz