scherm of videokaart kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08-2025
Beste mensen, ik zit met een probleempje. Als de computer in slaapstand is geweest, start mijn beeldscherm niet meer op. Soms helpt het om een paar minuten te wachten en krijg je alsnog beeld, soms is het resetten van de computer het enige dat helpt.

Dit doet zich voor als de pc even niet gebruikt is. Het systeem staat normaliter 24/7 aan, en is zo ingesteld dat hij gaat niet in standby gaat, maar wel de monitor uitschakelt. Wat je ziet bij als het systeem weer gebruikt wordt is dat het lampje op het scherm wel van geel naar groen springt, wat aangeeft dat het scherm aan gaat, maar dan blijft hij onregelmatig groen knipperen, en je hoort wat hoogfrequente geluiden.
Systeem is AMD-based, met een passief gekoelde ASUS ATI HD5570 videokaart en Viewsonic VP930 beeldscherm, aangesloten met DVI. Er is recent niets aan veranderd qua configuratie/drivers/etc. Ik draai Windows 7 64-bit. Het ding wordt nauwelijks belast, ben geen gamer, en doe er geen bitcoin-mining en dergelijke op.

Ik ben nu benieuwd waar precies het probleem zit. Normaliter zou ik dit aanpakken door videokaart en monitor te wisselen om uit te sluiten wat goed is en wat niet, maar ik heb van beide geen reservedelen. Zijn er nog andere manieren om uit te vinden wat hier precies mis gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Spearhead op 10-02-2013 17:55 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
Het kan inderdaad in videokaart of monitor zitten, maar je zou ook nog eens kunnen kijken naar kabel en drivers. Volgens mij zou het in theorie zelfs nog in je voeding kunnen zitten (na standby niet genoeg power om de kaart te starten. Heb je meldingen in het eventlog over de monitor direct na het uit standby komen? Heb je al een andere driver geprobeerd? Heb je in het apparaatbeheer ingesteld dat de videokaart uitgeschakeld mag worden om stroom te besparen?

Desktop | Server | Laptop

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
ik verdenk eerder je monitor

komt het gepiep daar ook uit toevallig.

Ik vermoed dat de voedingselco's in je monitor verrot zijn. Als hij koud probeert te starten (na periode van uit staan) trekken ze de startstroom niet en valt het scherm weer uit. hij blijft maar proberen te starten totdat hij de startstroom net wel trekt (als de elco's wat zijn opgewarmd). Als hij eenmaal draait, draait hij dan ook prima.

Dat komt heel vaak voor, ik heb er laatst nog een oud hp scherm gemaakt met eenzelfde probleem. 1 á 2 euro aan elco's erin en een half uurtje knutselen en hij draait weer als een tierelier