Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Zoals velen wel zullen weten kan je via je universiteit wetenschappelijke artikelen digitaal opvragen. Zo biedt de
Rijks Universiteit Groningen (RUG) mij de volledige tekst van ruim 350.000 elektronische boeken. Verder heb je:
  • Picarta die toegang geeft tot Nederlandse Centrale Catalogus (NCC) en andere bestanden
  • Worldcat met koppeling naar (universitaire) bibliotheken
  • Elektronische tijdschriften via een lijst, erg veel
  • Elektronische bestanden via een alfabetische lijst, met honderden links (ACM Digital Library etc etc), heel erg veel
  • De Repositories van de RUG zelf natuurlijk en de 'echte bibliotheek(en). De faculteit Letteren heeft een eigen bijvoorbeeld
Thuis kan je hier ook bijkomen, omdat je dan via een ingelogde proxy werkt. Erg fijn allemaal. Tótdat je een artikel tegenkomt, dat wat mij betreft voor mij het méést interessante is (abstract + titel) voor mijn MA-scriptie, welke op geen enkele manier te 'downloaden' valt.

Het boek kan je wel kopen, 120 euro's vol artikelen, het artikel los ,-25 (pag 83-99). Zoek je verder zie je dat men op de Universteit van Leiden dit boek of los artikel (ook via een proxy naar link.springer.com) kan downloaden. Dat is vreemd, de RUG heeft ook 'connecties' en via de proxy downloaden, maar niet volledig blijkbaar bij (link.)springer.com.... 8)7

Jammer, verrekte jammer ;( ! Uren bezig geweest om dit artikel (of boek) proberen te bemachtigen. Zowel de hele bovengenoemde lijst(en) afgespeurd, alswel minder legale oplossingen getracht te raadplegen (torrent/usenet, google rar's/zip/pdf's...)

Wellicht dat er een Leidense student(e) dit leest en mij kan helpen via een DM. Ik heb tenslotte de links en de titel van het artikel/boek etc. Eventueel een ingescant artikel als afbeelding is ook prima. Daarnaast, voor wat hoort wat; eventueel een klein bedrag voor de genomen moeite, of een wederzijdse dienst om te zoeken naar een artikel dat jij niet kan verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 21:19
Het kan zijn dat het artikel gewoon bij de UB te verkrijgen is. Verder helpt het mij om te googlen. Ik google alleen maar en verkrijg zo mijn artikelen zolang ik een 129.125.x.x-adres van de RUG heb. Waarschijnlijk heb je het al geprobeerd, maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarom via een DM? Welk artikel is 't dan enzo? Nu ben ik nieuwsgierig en wil ik zelf ff zoeken, maarja, ik moet DM-en blijkbaar, maar ben geen Leids student en heb daar sowieso geen zin in :+

[ Voor 60% gewijzigd door Osiris op 10-02-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan je niet gewoon via vpn inloggen? Ik gebruik dat om via de TU Delft artikelen te kunnen downloaden.
En anders gewoon de titel opschrijven en maandag in de bibliotheek downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
@Blokmeister: Het artikel/boek is niet via de UB te krijgen, googlen heb ik uiteraard ook heel veel gedaan, op allerlei manieren (ook om op niet legale manier proberen te verkrijgen). Verder is het artikel of het 'boek' waarin deze staat nergens te verkrijgen.
Osiris schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:14:
Waarom via een DM? Welk artikel is 't dan enzo?
Ik weet niet of ik dat wel mag posten, maar goed verwijderen kan altijd, het gaat slechts om het artikel in:

- Boek: Human-computer interaction - INTERACT 2011 : 13th IFIP TC 13 international conference, Lisbon, Portugal, September 5-9, 2011 : proceedings. Part I
- Onderdeel van 'boek' Lecture notes in computer science 6946
- ISBN: 9783642237744 (ebk); ISBN: 9783642237737 (isbn gedrukte versie)
- Artikel waar het om gaat: Elderly user evaluation of mobile touchscreen interactions, paginas 83-99

ACM info: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2042065
boek proxy leiden: https://ezproxy.leidenuni...content/978-3-642-23773-7
artikel procy leiden: https://ezproxy.leidenuni...007%2F978-3-642-23774-4_9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 21:27

Barrycade

Through the...

Vroegah toen ik nog iets met wetenschappelijke artikelen deed (begin van internet), was het mogelijk om artikelen via de Bibliotheek te bemachtigen. Lijkt me dat dit nog steeds kan. Wellicht kunnen ze het boek voor je reserveren. Kan je ouderwets kopieen maken.

Of als je weet wie de auteur is en echt zo kritisch voor je onderzoek kan je ook gewoon proberen de hoofdauteur te benaderen via de e-mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Mr_gadget schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:19:
Kan je niet gewoon via vpn inloggen? Ik gebruik dat om via de TU Delft artikelen te kunnen downloaden.
En anders gewoon de titel opschrijven en maandag in de bibliotheek downloaden?
Ik heb niet echt verstand van VPN, maar via de proxy kan je dus alles wel bemachtigen wat je op de uni ook kan bemachtigen.

@Osiris, waarom DM? bepaalde artikelen uit dit boek kan je wel (ergens) downloaden hetzij via de RUG(proxy), het betreffende artikel/boek is niet compleet publiekelijk vrijgegeven. Dat recht op copyright wil ik niet schenden. Dat het gebruikt mag worden op/door sommige universiteiten/studenten is natuurlijk iets anders.

@Barrycade Als laatste middel kan ik inderdaad proberen de hoofdacteur proberen te benaderen, daar had ik ookal aan gedacht.

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 10-02-2013 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Niet alleen Leiden heeft er toegang tot, de UT ook gewoon toegang tot. RUG is armoedig :P

Maar ToFast, als je vraagt om DMs moet je die wel lezen he ;)

(Moet toegeven, in oude tweakers was het veel makkelijker te zien of je een DM had).

[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 10-02-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
furby-killer schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:31:
Niet alleen Leiden heeft er toegang tot, de UT ook gewoon toegang tot. RUG is armoedig :P

Maar ToFast, als je vraagt om DMs moet je die wel lezen he ;)
Ik was onder aan de pagina bezig, ik reageer nu. Waarschijnlijk is het gelukt mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Via de UU heb ik de PDF binnen 10 min gevonden :D

Maar ik begrijp dat furby-killer je al aan 't helpen is ;)

Vraag me altijd ernstig af wat voor fingerprinting er in die digitale artikelen 'n shit zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik heb hem ook op mn pc staan dus laat het maar weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Het artikel heb ik ontvangen, met dank aan furby-killer, Osiris en Satch.

Zo blijkt het maar weer dat niet elke universiteit dezelfde rechten heeft bij een en dezelfde toegangsdatabase, of 'website'. Enfin, ik heb er echt veel moeite ingestoken, alvorens hier een topic aan te maken natuurlijk. En ben als informatiekundige ook niet de beroerste in het gebruiken of 'uitbuiten' (juiste query's, ingangen/andere mogelijkheden) van zoekmiddelen.

[ Voor 40% gewijzigd door ToFast op 10-02-2013 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Osiris schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:35:

Vraag me altijd ernstig af wat voor fingerprinting er in die digitale artikelen 'n shit zit...
Wat bedoel je exact met 'fingerprinting', een vorm van watermerken en DRM? Tot nu toe heeft is elk wetenschappelijk artikel dat ik heb benut vrij hiervan. Ook is 95% doorzoekbaar/kopieerbaar(of beter gezegd citeerbaar) qua tekst. Het fijne van losse digitale artikelen is natuurlijk dat je niet complete boeken hoeft mee te slepen, je annotaties kan plaatsen en snel delen kan terugvinden. Alles op papier zou mij tijden kosten om (her)gebruiken. Maar soms scan ik ook wel eens iets in; zonder OCR want dat werkt nog steeds niet erg goed naar mijn mening.

[ Voor 8% gewijzigd door ToFast op 10-02-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
ToFast schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:54:
[...]

Wat bedoel je exact met 'fingerprinting', een vorm van watermerken en DRM? Tot nu toe heeft is elk wetenschappelijk artikel dat ik heb benut vrij hiervan.
Ik heb wel eens een PDF gezien met ín de PDF zélf iets van "Aangeboden door de Universiteit Utrecht" of iets in die strekking, iig een letterlijke referentie naar de UU.

Dus als het zo zichtbaar gedaan wordt, wie geeft jou de garantie dat 't niet onzichtbaar gewatermerkt/fingerprint is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Osiris schreef op zondag 10 februari 2013 @ 18:10:
[...]

Ik heb wel eens een PDF gezien met ín de PDF zélf iets van "Aangeboden door de Universiteit Utrecht" of iets in die strekking, iig een letterlijke referentie naar de UU.

Dus als het zo zichtbaar gedaan wordt, wie geeft jou de garantie dat 't niet onzichtbaar gewatermerkt/fingerprint is?
Dat zou kunnen kloppen. Zolang ik er geen last van heb (onzichtbaar, of dat er 'aangeboden door' bij staat..) prima naar mijn mening. Dat ligt het grotendeel van de studenten niet voor de voeten bij theoretische kaders, citaten en beargumentaties denk ik. In de literatuurlijst gebruik ik ook alleen de ACM referenties bijvoorbeeld, daarbij zou ik persoonlijk (als ik die al zou tegenkomen) "aangeboden door etc.." weglaten. Verder plakken studenten als het goed is niet de hele artikelen bij hun onderzoek _/-\o_

Ik begrijp niet waarom dit ernstig zou zijn. De enige reden die ik kan bedenken is dat mensen onterrecht een artikel willen uitgeven/gebruiken/uitbuiten alszijde gemaakt door henzelf, lullig voor ze... maar niet de bedoeling!

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 10-02-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De auteur benaderen werkt vaak het makkelijkst. Die zijn alleen maar blij dat hun artikel goed gelezen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

ToFast schreef op zondag 10 februari 2013 @ 19:06:
Ik begrijp niet waarom dit ernstig zou zijn. De enige reden die ik kan bedenken is dat mensen onterrecht een artikel willen uitgeven/gebruiken/uitbuiten alszijde gemaakt door henzelf, lullig voor ze... maar niet de bedoeling!
Omdat universiteiten flink betalen voor deze toegang en het niet de bedoeling is dat die artikelen openbaar worden gemaakt aan willekeurige derden. Dat is gewoon auteursrechteninbreuk, en mogelijk verliest een universiteit door zoiets zelf toegang (vergezocht, maar zou kunnen).

Ik had zelf ook graag gezien dat alles vrij beschikbaar is, maar dat is nou eenmaal niet zo, helaas...

(eigenlijk vraag je zelfs om 'warez' in dit topic wat tegen de policy is ... )

(Ik ben ook niet Roomser dan de paus hoor, en zou het proberen ergens vandaan te plukken, maar dit omdat je je afvroeg wat het probleem er mee zou zijn :) )

[ Voor 14% gewijzigd door Zoijar op 10-02-2013 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hier wordt natuurlijk door TS wel gevraagd of iemand inbreuk wil maken op het auteursrecht. Daar staat tegenover dat TS zich gratis in Leiden in kan schrijven en dan alsnog het artikel op kan vragen. Waarschijnlijk kan TS via zijn bibliotheek ook wel artikelen opvragen via een andere universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
ToFast schreef op zondag 10 februari 2013 @ 19:06:
[...]

Naast wat hierboven al gezegd is over dat de uni grof geld ervoor betaalt e.d., vroeg ik me het 'ernstig' af. Ik zei niet dat er iets 'ernstig' wás ;)

offtopic:
Verder dankje dat je me credits geeft, maar wie zegt dat ik 'em je gestuurd had? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ToFast schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:19:
Ik weet niet of ik dat wel mag posten, maar goed verwijderen kan altijd, het gaat slechts om het artikel in:
Eh nee. Daar hebben we een stukje in de FAQ voor: Het algemeen beleid #achteraf

Het is dat ik internetloos de Atlantische Oceaan aan het overvliegen was, anders was deze wel eerder dichtgegaan. Je hebt nu mazzel dat je het artikel al hebt maar laat ze svp achterwege in de toekomst.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.