Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501354

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het zoeken voor een geschikte digitale camera om muziekoptredens te filmen
ik doe dit nu met een Canon SX 210 IS, maar dit geeft mij geen voldoening.
probleem is; te luide muziek vervormt en filmen gaat goed met veel licht (overdag) maar in een donker kroegje
is het beeld te duister (korrelig) ik film 720P.
Mij is verteld (door een paar pop fotograven) dat de Panasonic Lumix FZ 48 een heel mooi toestel is voor dit werk, volgens mij is de opvolger van de 48 de FZ 62 ?
Ook ken ik iemand met een Zoom Q3HD waar de audio echt goed is maar video ook te wensen over laat
Ik heb al veel gegoogeld, maar er valt weinig over te vinden.
Heeft iemand ervaring of tips?
vr gr Jan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Alle interne microfoons zijn crap.
Koop een camera met een microfoon aansluiting en sluit een externe microfoon aan.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Een instapdslr die kan filmen, bvb een Canon 550D met een lichtsterke prime, bvb een 50mm f/1.8 of een 35mm f/2 of Sigma 30mm f/1.4. Dan nog een externe mic erbij, bvb een Rode Videomic, en je hebt een mooi setje om te filmen in donkere omstandigheden met goede geluidskwaliteit.

Ik heb geen ervaring met de toestellen die je aanhaalt, maar ik denk dat je nood hebt aan een grotere sensor om degelijk te kunnen filmen in donkere omstandigheden. Een Sony NEX is natuurlijk ook nog altijd een optie, als het ietsje compacter moet zijn, de sensor is namelijk even groot. Ik weet niet hoe goed Sony is met filmen, ik heb altijd gehoord dat Canon een voetje voor had op de concurrentie. Zelf film ik niet.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
idd een camera met externe mic is een oplossing, Canon 550 D is een mooi toestel maar beter voor foto`s
denk ik, mijn dochter heeft een 450D en daarmee filmen is ook niet helemaal top
ik zit dan meer aan een Panasonic lumix FZ 150 te denken en dan met externe mic.
GoT en LaurentS bedankt voor jullie reacties :)

meer tips . ervaringen of suggesties zijn zeer welkom !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ehm, een 450D kan niet filmen hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt, Blue Knight ik had me vergist,sorry het is een 500D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Een 550D is prima geschikt om mee te filmen hoor..
Pak een mooie lens, sluit er een externe mic op aan en klaar!

Dit (voorbeeldje) is ook gefilmd met een 550D:
YouTube: SKYFALL Alternate Theme - The Rebel (Director's Cut) - 007 James Bond Inspired Music Video

[ Voor 61% gewijzigd door Sinner op 10-02-2013 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sorry Sinner maar dit is wel erg professioneel naderhand gemixt en zo, ik ben maar een amateurtje maar dit geloof ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-04 13:29
Anoniem: 501354 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:13:
sorry Sinner maar dit is wel erg professioneel naderhand gemixt en zo, ik ben maar een amateurtje maar dit geloof ik niet
En aan deze post weet ik nu al dat al kreeg jij een RED Epic Dragon in je handen geduwt met een volledige Zeiss Superspeed prime set erbij dat je nog niet eens close bij het eindresultaat van die skyfall video raakt die met een 550D gefilmd is. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner

Sinner

Anoniem: 501354 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:13:
De nabewerking is toch niet aan de orde, wat ik laat zien is dat een 550D prima geschikt is om mee te filmen.
Hier nog een voorbeeld: YouTube: DSLR TEST Canon 550d / Rebel T2i (Kit lens + sigma 30mm F1.4)

Youtube staat vol met filmpjes welke gemaakt zijn met een 550D, waarom kijk je zelf niet even?
De 550D filmt echt (net zoals de veel duurdere 7D) perfect 1080p bij 24, 25 en 30 fps + je kunt ook nog
eens de belichting en scherptediepte handmatig instellen. Heb je überhaupt wel wat reviews gelezen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sorry Sinner, gaat mij ook om de muziek, en de donkere kroegjes met een paar spotjes, die filmpjes met veel licht gaat altijd wel met een beetje camera, maarrr ik ga wat rondneuzen en volg je advies op.
voor nu bedankt allemaal !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner

Sinner

Als laatste wil ik je nog even dit filmpje van een amateur (dus geen pro's!) laten zien van een opname
welke compleet low-budget gemaakt is met een 550D vv goedkope 50mm lens en een Zoom H1.

http://jonnionhd.blogspot...-no-budget-low-light.html

Succes met je zoektocht, neem hier ook eens een kijkje! d:)b Het video-dSLR hardware topic

[ Voor 10% gewijzigd door Sinner op 11-02-2013 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Een DSLR is wel fijn omdat je, zoals al eerder aangegeven, hier een externe microfoon in prikt, maar ook omdat je de gain van de microfoon zelf op een mooi level in kan stellen. Ben je in ieder geval het vervormen van het geluid wat je aangaf in je TS kwijt.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Anoniem: 501354 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 20:55:
idd een camera met externe mic is een oplossing, Canon 550 D is een mooi toestel maar beter voor foto`s
ik zit dan meer aan een Panasonic lumix FZ 150 te denken en dan met externe mic.

Graag gedaan ;)

Voor een donkere kroeg is een dslr juist beter dan een compact camera zoals de Panasonic FZ150 die je in voorstelt. De sensor is veel groter waardoor je op hogere iso waardes gaat kunnen werken met minder ruis. Bij de Panasonic ga je veel ruis krijgen of gewoon niet meer kunnen filmen, omdat het te donker is.

Een dslr met een lichtsterke prime lens is echt de beste oplossing voor een donkere kroeg, geloof me vrij ;)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik heb niet het idee dat Jangela wil luisteren.

Pak een 550D, Samyang 35, 50 of 85mm (manual) prime erop, statiefje en een shotgun microfoon. Klaar.
Volgens mij ben ik hiermee de 6e die dit aanraad.

Alternatief;
Gebruik gewoon lekker je compactje als het (zoals je aangeeft) je alleen om het geluid gaat.

Koop een mooie zoom recorder, stel deze bij binnenkomst goed af en stop em in je borstzak oid.

http://www.bax-shop.nl/ha...rder/product-details.html

Zelfde prijs zo'n beetje als een Rode richtmicrofoon, maar dan regelt de recorder alles en niet de camera.

Achteraf pak je virtualdub of iets vergelijkbaars, dat kan dus zeker gemakkelijk / gratis. MP3 direct stream copy voor de audio, video dito, lekker snel verwerkt, even aan de hand van een inzet / drum het geluid gelijk zetten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:03

j4y

Zo'n Canon 550D is leuk (heb em zelf ook :D ) en filmen gaat zoals iedereen zegt prima. Goede kwaliteit in HD, + Magic Lantern firmware is ook erg handig.

Maar volgens mij vergeet iedereen dat autofocus bij filmen erg traag is, dus zul je zelf moeten focussen. Dit kan eventueel een probleem vormen voor iemand die 'gewoon' even wat wil filmen zonder alle bijkomende zaken als custom firmwares, manual instellingen, manual focus enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Anoniem: 501354 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 20:55:

Anoniem: 501354 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:43:
sorry Sinner, gaat mij ook om de muziek, en de donkere kroegjes met een paar spotjes, die filmpjes met veel licht gaat altijd wel met een beetje camera, maarrr ik ga wat rondneuzen en volg je advies op.
voor nu bedankt allemaal !
Een FZ150 heeft net zo'n grote sensor als een compact camera zoals Canon SX. De betere lens en processor zal het misschien iets beter doen, maar voor video vrijwel niet merkbaar. Als je echt bij weinig licht wil filmen is een stapje grotere sensor de enige weg omhoog. Daar kom je niet omheen.

Je zegt kroegjes, dan hoef je waarschijnlijk niet heel ver in te zoomen, en dan is een SLR vanwege de relatief enorme sensor en bovendien spotprijs van bijvoorbeeld een 550D de beste optie. Je zal dan zoals gezegd wel moeten leren hoe je efficiënt handmatig kan scherpstellen, want AF tijdens filmen is met een SLR geen succes. Maar het verschil in low-light prestaties is letterlijk en figuurlijk dag en nacht.

Niet gek als je het verschil in sensor formaat ziet: (1/2.3" compacts/bridge vs APS-C SLR)
Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/sensorsizes-v5_zps3fd3e82e.png

Voor wel AF tijdens filmen is er de gouden middenweg zoals Nikon1 of m4/3 systemen. En dat is dan al 4x het sensor oppervlak van een compact. Vooral de Nikon1 heeft erg goede autofocus en out-of-the-box mooie resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 18:20
Wat niet is aangekaart in dit topic is hoelang de TS wilt gaan filmen. Een beetje DSLR is wel leuk, maar loopt al snel tegen zijn limieten zonder hacks. De meeste DSLR's en andere systeemcamera's zijn standaard gelocked op een maximum van 29 minuten vanwege de Europese wetgeving (fototoestellen worden dan namelijk videocamera's met extra belastingen vanwege deze categorisatie). Sommige DSLR platformen zelfs al eerder zoals de Canon's die op basis van filegrootte na een minuut of 14 stoppen met opnemen. (FAT32-structuur 4GB)

Een lange opname van het gehele concert is hierbij dus niet mogelijk zonder oververhitting of hacks zoals Magic Lantern. Houdt daar rekening mee als je ervanuit gaat dat filmen net zoals een videocamera gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:45
Wat ik nog niet ben tegengekomen is het budget? Hoeveel wil de TS uitgeven? We kunnen nu wel allemaal DSLR's gaan aanraden, maar als de TS maar 250 euro wilt uitgeven wordt dat lastig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo dan, een beetje info pfff, Om ff te reageren ik wil echt wel luisteren hoor anders open ik geen topic.
Maar het lijkt onderhand reclame voor de 550D, is er dan echt niets anders dan dat?
Ramon goeie vraag, ik wil zo`n 500 euro uitgeven met een uitloper naar 600.
Daar is toch wel iets in te vinden volgens mij.
Als het geld op mijn rug groeide kocht ik gewoon van alles wat mij aangeraden werd, maar ik ben voorzichtig en geen kapitalist, dit mag toch wel?
k5052.ik film alleen tracks dus losse nummers, max 10 min dus dit is geen probleem
Ik had niet verwacht zoveel info te krijgen, maar best leuk en leerzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:34
Sony nex-C3, wordt niet meer geproduceerd, maar is bij een aantal winkels nog wel te vinden voor een relatief lage prijs. Of misschien zelfs via marktplaats van mensen die hem vervangen hebben met een nieuwere. Haal hier nog een Sigma 19mm of 30mm lens bij (mooi diafragma van f/2.8, dus goed lichtsterk) en je hebt een leuk video platform voor wat jij wilt filmen.

Haal daarnaast een Zoom H1 audio recorder met stereo microfoon, en je hebt ook nog verdomd goeie audio erbij.

Dit alles moet nog wel te vinden zijn voor tussen de €400,- en €500,- :)

Nog even een linkje naar video materiaal van een Nex-5 (eerste generatie nex camera's dus) in een klein podium te Hilversum. YouTube: Pieter Vermeulen, de houthakker van Purple Helmet Geluid is opgenomen met de microfoon accessoire, alleen auto gain en correctie door de camera software, maar de kwaliteit is nog steeds best goed.

[ Voor 26% gewijzigd door Wolfensteijn op 11-02-2013 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Anoniem: 501354 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:01:
Zo dan, een beetje info pfff, Om ff te reageren ik wil echt wel luisteren hoor anders open ik geen topic.
Maar het lijkt onderhand reclame voor de 550D, is er dan echt niets anders dan dat?
Ramon goeie vraag, ik wil zo`n 500 euro uitgeven met een uitloper naar 600.
Daar is toch wel iets in te vinden volgens mij.
Als het geld op mijn rug groeide kocht ik gewoon van alles wat mij aangeraden werd, maar ik ben voorzichtig en geen kapitalist, dit mag toch wel?
k5052.ik film alleen tracks dus losse nummers, max 10 min dus dit is geen probleem
Ik had niet verwacht zoveel info te krijgen, maar best leuk en leerzaam :)
Heh, tja, 550D, 650D en de Pana's zijn gewoon fijn filmen. Omdat de Auto focus niet zo best is zou ik persoonlijk een mooie non-AF prime erop zetten, maar goed... €500 is wat krap.

Ik zou het dan toch houden op een losse richtmicro en je huidige camera. Mooi geluid en tja, de video is er dan wat secundair aan. Stuk budget vriendelijker als je "af en toe een nummer" opneemt. Daarnaast zullen DSLR's op veel plaatsen niet zomaar meegenomen mogen worden, een compactje krijg je vaak wel mee naar binnen, en een zoom microfoon kan je altijd nog wel verstroppen, een 550D met Rode niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Anoniem: 501354 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:01:
Mwa, zo'n fan ben ik er niet eens van de 550D. Maar elke camera is anders en je heb bepaalde wensen en dan kom je vanzelf bij de beste match, en dan ben ik het in dit geval met de rest eens. Er zijn zat andere camera's om aan te raden, maar daar schiet je of niks mee op (voor filmen), of het is meteen 3x zo duur.

Er is wel nog de 600D met klapschermpje, wat met filmen wel eens heel handig kan zijn, en gezien het kleine prijsverschil hoef je dat eigenlijk niet te laten.

En voor een goede lens bijvoorbeeld de Tamron 17-50mm F2.8 VC (=stabilisatie):
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II VC LD ASP IF (Canon)

Een alternatief is de NEX-5N, of als ik mocht kiezen de recentere NEX-5R.
Voor een groter diafragma zijn er nu goede primes in de uitverkoop:
pricewatch: Sigma 30mm f/2.8 EX DN (NEX)
pricewatch: Sigma 19 mm f/2.8 EX DN (NEX)
Maar aangezien deze geen Stabilisatie hebben, wat met filmen wel gewenst is (tenzij tripod), liever de:
http://www.cameranu.nl/nl...-8-oss/h130_13504_278034/
Zoals je ziet ben je dan snel een stuk duurder uit. Wel mooi spul natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32
Aangezien 'ie het heeft over €500 tot maximaal €600 heeft het weinig zin om een lens van €400 aan te raden :P

Maar voor €500 heb je een Canon 600D met 18-55, dat lijkt me een mooi setje om mee te beginnen. Dan heb je ook gelijk het voordeel van het klapschermpje.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:43:
Aangezien 'ie het heeft over €500 tot maximaal €600 heeft het weinig zin om een lens van €400 aan te raden :P
Nee ja okee, maar als je ziet dat iets anders dan de 550D inderdaad zoveel meer kost weet je beter waar je staat, want niet alles word hier zomaar op goed geloof aangenomen, ;) en een NEX-5N kit is ook zo rond de prijs waar je ook zeker geen miskoop mee doet. Een extra lens is dan misschien nog iets om naar toe te werken. Punt is dat een goedkope F2.8 zoom mèt VC er voor NEX in ieder geval niet is. Toch wel belangrijk om van te voren te beslissen waar je überhaupt hetgeen heb waar je naar toe wil werken. Met SLR heb je eigenlijk alles aan lenzen, maar een NEX is weer lekker handzaam en heeft ook leuke lenzen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aangezien de 550D toch wel uitblinkt in de voorkeuren, ben ik om :P ben al wat aan het rondneuzen geweest en er staan toch leuke aanbiedingen op internet met een leuke lens en een mic kom ik wel wat boven mijn begroting, maar jullie hebben me overtuigt !
dank voor alle Tips !!!!!!! vr gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Hmm waar dan ? Ik zie eigenlijk de 600D alleen maar goedkoper dan de 550D :-/
pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart
pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS II Zwart

De 550D is aan zijn eind, en dan komt het wel eens voor dat alleen de duurste winkels er nog een paar hebben. 600D verkoopt kennelijk nog als een trein, en dat doet de prijs goed.

En let ook op dat het de 18-55mm IS II is, want anders zit je met de oude 18-55 IS niet-II, al weet ik even niet uit mn hoofd wat het verschil was. :P

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 11-02-2013 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:44
jesper86 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 23:22:
En let ook op dat het de 18-55mm IS II is, want anders zit je met de oude 18-55 IS niet-II, al weet ik even niet uit mn hoofd wat het verschil was. :P
Dat maakt geloof ik niets uit. Het maakt wel uit tussen een IS en een zonder IS (niet de III overigens, want die schijnt optisch wel goed te zijn).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1