Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42791

Topicstarter
Ik ga over een tijdje fulltime als ZZPer aan de slag en ik wilde graag eens nagaan wat het me per maand kost om een autootje te (short)leasen. Ik heb onderstaande redenering/berekening gemaakt en wilde jullie vragen eens te kijken of er iets van klopt :)

Ik zie op de site van de leasemaatschappij een auto van 300 euro per maand bij 30.000 km/jaar. Ik mag als ondernemer BTW terugvorderen, dus dat kost me netto per maand:

300 - (300 * 0.21) = 237 euro

Er geldt een bijtelling van 14% en de cataloguswaarde is 15.000 euro, dus ik heb volgens de fiscus het volgende extra inkomen

15.000 x 0.14 = 2100

en als ik hier belasting over moet betalen kosten met dat (belasting grof geschat op 50%) :

(2100 X 0.50) / 12 = 87,50 per maand.

Bij elkaar betaal ik dus ongeveer 237 + 87 = 324,50 per maand.

Zie ik iets over het hoofd of is dit correct?

nb: voor de lolbroeken. Ik weet dat er nog benzine in moet, maar ik ben aan het vergelijken met het zelf aanschaffen van een auto en de kosten voor benzine zijn aan beide kant van de vergelijking hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 42791 op 10-02-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 15:07
brandstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Weet je zeker dat die 300 euro per maand incl. BTW is? Meestal is dat namelijk excl.
Ik weet dat er nog benzine in moet, maar ik ben aan het vergelijken met het zelf aanschaffen van een auto en de kosten voor benzine zijn aan beide kant van de vergelijking hetzelfde.
Er is ook nog de optie prive aanschaffen en prive benzine betalen. Oftewel neem dat mee in je berekening, en kijk dan wat het voordeligste uitkomt. Als je 30.000 km in (zeg) een Aygo gaat rijden zou het zomaar kunnen dat de 19 cent per km belastingvrij dan voordeliger uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniem: 42791 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 14:17:
300 - (300 * 0.21) = 237 euro

Zie ik iets over het hoofd of is dit correct?
Hoop voor je dat je niet altijd zulke berekeningen maakt. 300 incl. BTW = 248 excl. BTW! (300 / 1.21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:47
Stel dat die 300 euro incl BTW alle autokosten zouden zijn.

* Autokosten ex BTW: 300/1.21 = 248. ZAKELIJK. Bij 14% MKB-winstvrijstelling en 52% IB kost je dat netto 137 euro.
* BTW correctie privegebruik: 2.7% over de consumentenprijs van 15k / 12 maanden = 34 euro per maand.
* Bijtelling: 14% * 15k * 52% / 12 maanden = 90 euro per maand netto.

Dan kost deze auto je netto zo'n 260 euro per maand.

Aanvullend voordeel boven prive rijden is dat alle kosten die niet zijn meegeteld (benzine enzo) uit de zaak worden betaald en je netto maar de helft kosten. Je kunt dus niet stellen dat de benzine in beide gevallen net zoveel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vergeet ook niet dat je vast bij juist een prive-auto weer de zakelijke kilometers kan 'declareren'. Bij een kleine zuinige auto, veel zakelijke kilometers en weinig prive-kilometers is dat dan misschien juist wel goedkoper.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verzekering zit in die 300 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
F_J_K schreef op zondag 10 februari 2013 @ 15:12:
Vergeet ook niet dat je vast bij juist een prive-auto weer de zakelijke kilometers kan 'declareren'. Bij een kleine zuinige auto, veel zakelijke kilometers en weinig prive-kilometers is dat dan misschien juist wel goedkoper.
Tegen 14% bijtelling valt eigenlijk niet zelf te rijden. Alle autokosten (inclusief de relatief hoge afschrijving van een nieuwe auto) op de zaak en slechts een bescheiden bijtelling en BTW-correctie daar tegenover.

Juist in de grotere klassen is zakelijk rijden gauw duur. De cataloguswaarde loopt aardig op en het bijtellingstarief is geen 14 maar 25%. 25% van 60.000 euro bijtellen is natuurlijk wel wat anders dan 14% van 15.000 euro. Stel dat je veel privekilometers maakt en ook nog nieuw rijdt, dan heb je nog een flink voordeel van je zakelijke auto. Stel dat je niet zoveel rijdt, en/of tweedehands, dan is je voordeel kleiner (minder autokosten ten laste van de winst). De bijtelling niet. Dan valt de bekenening meestal in het voordeel van de priveauto uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, precies, delen door 1.21. Wilde even zien of iedereen nog scherp was. Ik denk dat mijn berekening klopt zo. Prive aanschaf ga Ik ook nog even uitrekenen. Ik vind het grote voordeel van leasen dat je van te voren weet wat de kosten zullen zijn, maar als prive significant goedkoper is dan overweeg Ik dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat je berekening helemaal niet correct is, omdat zakelijke uitgaven 1:1 worden opgeteld met prive-uitgaven. Terwijl een zakelijke euro me prive toch echt maar de helft kost. Zie mijn vorige post.

Los van de berekeningen, met 14% bijtelling is het al gauw voordelig om zakelijk te rijden.
En een leaseauto van 15k met 14% bijtelling betekent dat je kosten niet al te hoog zijn en bovendien goed te voorzien. Wat dat betreft lijkt het geen onverstandige keuze.

Een derde alternatief wil ik nog toevoegen: als je van zuinige auto's houdt is zakelijk kopen erg interessant.
- investeringsaftrek (MIA, VAMIL)
- BTW voordeel (net als lease)
- lage bijtelling (net als lease)

Ik kan me voorstellen dat je terugdeinst om een auto van 15k aan te schaffen, je gaat dan wel hard door je startkapitaal heen. Maar de eerste 2600 euro heb je binnen een kwartaal terug (de BTW). Met willekeurige afschrijving kun je na een jaar alweer 4k bijschrijven en een jaar later alweer 1k (de bespaarde inkomstenbelasting over de willekeurige afschrijving). En als je auto onder de MIA regels valt dan bespaar je in het 1e jaar nogeens 2k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
t_captain schreef op zondag 10 februari 2013 @ 14:38:
Stel dat die 300 euro incl BTW alle autokosten zouden zijn.

* Autokosten ex BTW: 300/1.21 = 248. ZAKELIJK. Bij 14% MKB-winstvrijstelling en 52% IB kost je dat netto 137 euro.
* BTW correctie privegebruik: 2.7% over de consumentenprijs van 15k / 12 maanden = 34 euro per maand.
* Bijtelling: 14% * 15k * 52% / 12 maanden = 90 euro per maand netto.

Dan kost deze auto je netto zo'n 260 euro per maand.

Aanvullend voordeel boven prive rijden is dat alle kosten die niet zijn meegeteld (benzine enzo) uit de zaak worden betaald en je netto maar de helft kosten. Je kunt dus niet stellen dat de benzine in beide gevallen net zoveel kost.
Hallo Captain. Ik kende de winstvrijstelling en de btw correctie niet (en ik zat net Ajax te kijken in de kroeg en had over je reactie heen gelezen). Dat maakt het leasen onder de streep nog aantrekkelijker dan ik het mezelf in eerste instantie had voorgerekend.

De prive optie moet ik eens goed uitzoeken. Probleem is dat ik wel wat kapitaal heb (rond de 6k), maar dat ik dat vooral als buffer wil aanhouden voor al ik even geen opdracht heb.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 42791 op 10-02-2013 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-07 12:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
t_captain, ik zit nog eens rond te lezen op zoek naar uitleg over de winstvrijstelling, maar ik begrijp niet hoe je aan de hand daarvan en de IB op 137 euro netto komt. IB is toch gewoon wat het is: inkomstenbelasting. Kun je uitleggen of liever nog voorrekenen hoe het maandbedrag voor een lease-auto daar lager van wordt?

Mijn berekening komt voorlopig een stuk hoger uit dan de jouwe en ik ben erg benieuwd waar het verschil zit en hoe winstvrijstelling en IB daarbij betrokken zijn.

maandbedrag lease ex btw: 248
IB over bijtelling: (15000 * 0.14 * 0.52) / 12 = 91
BTW correctie: (0.027 * 15000) / 12 = 34
----------------------------------------------------
373 per maand

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 42791 op 10-02-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24
Op de inkomstenbelasting heb je als ondernemer nog een aantal vrijstelling en aftrekposten zoals startersaftrek, ondernemersaftrek en mkb-winstvrijstelling .

Onderstaande is ook wel een interessante post van t_captain :)
t_captain schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:11:
Het idee is ongeveer als volgt:

- prius plugin kost inclusief BTW 39.600 euro.
- exclusief BTW is dat ongeveer 32.700 euro. De BTW betaal je wel, maar haal je in dezelfde belastingperiode terug dat je de auto koopt.
- je brengt in het jaar van aanschaf 36% MIA ten laste van de winst. Dat komt neer op een aftrekpost van 11.700 euro. Uitgaande van een belastingtarief in de IB van 52% en een MKB-winstvrijstelling van 12% (tarieven 2012 bij een resterende ondernemingswinst van ten minste 70k na toepassen van de aftrekposten), scheelt dat 6300 euro netto.
- tenslotte maak je gebruik van de willekeurige afschrijving (VAMIL) . 75% van de investering scrhijf je in het betreffende boekjaar af. Dat levert een belastingvoordeel van 13.300 euro.

Per saldo ben je in jaar 1 dus 32.700 - 6.300 - 13.300 = ongeveer 13.000 euro kwijt aan je auto. De rest van de afschrijving (vanaf jaar 2) levert een fiscaal verlies op van 8200 euro (de 25% van de Prius die nog niet is afgeschreven). Belastingvoordeel (uitgaande van dezelfde aannames als hierboven): 4400 euro. Nadat de Prius volledig is afgeschreven ben je dus 8900 euro aan netto prive-inkomen kwijt. Vandaar de stelling "je koopt een prius voor 8000 euro".

Een aanvullend voordeel is dat je autokosten uit de zaak mag betalen (dus geen BTW en volledig ten laste van de winst), zonder dat er een bijtelling tegenover staat. Het gevolg van deze regeling is dat je privekilometers je slechts de helft kosten. Wel heb je te maken met ee BTW correctie privegebruik; die zal je met een Prius plugin ongeveer 90 euro per maand kosten.

[ Voor 72% gewijzigd door TheJason op 10-02-2013 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Als je een 14% auto aanschaft, heb je ook recht op 28% kleinschaligheidsaftrek, zie:

http://www.belastingdiens...igheidsinvesteringsaftrek

Dat betekent een extra aftrekpost van 0,28 * 12,4k = 3470.

Zoals t_captain zegt, in de 14% en lager categorie is prive niet op te boksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 42791 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:32:
t_captain, ik zit nog eens rond te lezen op zoek naar uitleg over de winstvrijstelling, maar ik begrijp niet hoe je aan de hand daarvan en de IB op 137 euro netto komt. IB is toch gewoon wat het is: inkomstenbelasting. Kun je uitleggen of liever nog voorrekenen hoe het maandbedrag voor een lease-auto daar lager van wordt?
Het verschil is of je moet betalen voor of na belastingen.

In het geval van een eenmanszaak zijn twee belastingen van belang:
- BTW
- inkomstenbelasting

BTW is simpel. Als je een euro uit de zaak moet betalen kost het je eigenlijk maar 82.6 cent (100 / 1.21). De rest krijg je terug bij je aangifte omzetbelasting.

Dan inkomstenbelasting. Die 82.6 cent aan kosten gaat ten laste van je ondernemingswinst. Minder winst = minder belasting. Van belang is het effectieve tarief wat je betaalt over een euro extra winst.
* MKB winstvrijstelling (tarief 2013: 14%) betekent dat van je winst slechts 100-14=86% belastbaar is als belastbaar inkomen in box 1.
* Daarover pas je het tarief IB box 1 is toe. Dat is afhankelijk van je belastbaar inkomen, doorgaans 42 of 52%.
* Als je dus een euro extra ondernemingswinst behaalt, kost je dat (0.86 * 0.42) = 36.1 cent of (0.86 * 52%) = 44.7 cent.

Als ik de effecten van BTW en IB optel, kom ik op een bepaalde verhouding tussen de "netto prive kosten" van 1 euro aan zakelijke uitgaven (incl BTW) en 1 euro aan prive-uitgaven.
In het geval van 42% IB is die factor ongeveer 0.53.
In het geval van 52% IB is de factor ongeveer 0.46.
Vandaar dat je kunt stellen dat een zakelijke euro je slechts de helft van een prive euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kijk ook eens naar grijskenteken auto's. Voor een ondernemer zijn die ook interessant. Lage wegenbelasting en je mag de BTW en BPM aftrekken bij aanschaf. En als je veel moet rijden kan diesel rijden ook heel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Grijs kenteken kan interessant zijn vanwege het BPM voordeel.
BTW voordeel heb je ook als je een geel kenteken op de zaak rijdt.

Als je ook prive rijdt is, een grijs kenteken vaal wel duur in de bijtelling. De meeste bedrijfswagens hebben 25% bijtelling en die moet bovendien over de consumentenprijs (incl BPM en BTW) worden betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
t_captain schreef op maandag 11 februari 2013 @ 08:36:
[...]

Het verschil is of je moet betalen voor of na belastingen.

In het geval van een eenmanszaak zijn twee belastingen van belang:
- BTW
- inkomstenbelasting

BTW is simpel. Als je een euro uit de zaak moet betalen kost het je eigenlijk maar 82.6 cent (100 / 1.21). De rest krijg je terug bij je aangifte omzetbelasting.

Dan inkomstenbelasting. Die 82.6 cent aan kosten gaat ten laste van je ondernemingswinst. Minder winst = minder belasting. Van belang is het effectieve tarief wat je betaalt over een euro extra winst.
* MKB winstvrijstelling (tarief 2013: 14%) betekent dat van je winst slechts 100-14=86% belastbaar is als belastbaar inkomen in box 1.
* Daarover pas je het tarief IB box 1 is toe. Dat is afhankelijk van je belastbaar inkomen, doorgaans 42 of 52%.
* Als je dus een euro extra ondernemingswinst behaalt, kost je dat (0.86 * 0.42) = 36.1 cent of (0.86 * 52%) = 44.7 cent.

Als ik de effecten van BTW en IB optel, kom ik op een bepaalde verhouding tussen de "netto prive kosten" van 1 euro aan zakelijke uitgaven (incl BTW) en 1 euro aan prive-uitgaven.
In het geval van 42% IB is die factor ongeveer 0.53.
In het geval van 52% IB is de factor ongeveer 0.46.
Vandaar dat je kunt stellen dat een zakelijke euro je slechts de helft van een prive euro kost.
Bedankt voor je toelichting! Die auto wordt gezien als bedrijfskosten en die gaan af van je belastbare inkomen en dus betaal je minder inkomstenbelasting... Ik begin het te begrijpen volgens mij. Ik heb nu de volgende berekening.

Netto maandlasten bij 300 inc BTW leasekosten en een cataloguswaarde van 15.000 euro:

Maandbedrag lease ex btw (300 / 1.21) = 248
IB over bijtelling: (15000 * 0.14 * 0.52) / 12 = 91
BTW correctie: (0.027 * 15000) / 12 = 34
--------------------------------------------------- +
Verlaging van inkomstenbelasting: 0.52 * 248 = 129
--------------------------------------------------- -
Netto maandbedrag: 244

Dan zit ik vrij dicht bij jouw eerder berekende 260. Zit het verschil in de 14% winstvrijstelling?

@Riddles, CMD snake. Ik ga het lezen en me erin verdiepen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je hebt het aardig bij het rechte eind. Nog een punt:
[...]

--------------------------------------------------- +
Verlaging van inkomstenbelasting: 0.52 * 248 = 129
--------------------------------------------------- -
Netto maandbedrag: 244

Dan zit ik vrij dicht bij jouw eerder berekende 260. Zit het verschil in de 14% winstvrijstelling?
Inderdaad: ondernemingswinst != belastbaar inkomen werk en woning.

Het verschil tussen deze twee zijn de ondernemersaftrek en de MKB-winstvrijstelling.
Die ondernemersaftrek zijn eigenlijk vaste bedragen, die veranderen dus niet als je autokosten ten laste van de winst brengt.
Maar de MKB-winstvrijstelling is wel proportioneel met je winst. Een euro meer winst wordt voor 100-14=86 cent belast als inkomen in box 1. En op dezelfde manier levert een euro zakelijke kosten (= 1 euro minder winst) ook slechts 86 cent verlaging van je belastbaar inkomen op.

Je bespaarde inkomstenbelasting is 86% * 52% * 248 = 111 euro en geen 129. Dat maakt ongeveer het verschil lijkt me.
Pagina: 1