Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home cinema of losse receiver + blueray tot +-350 euro

Pagina: 1
Acties:

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:19
Ik wil dit jaar mijn oude Philips Surround versterker (http://www.p4c.philips.co...g=nl&scy=nl&ctn=FR996/00S) en DVD-speler (iets jonger, maar ook al tegen de 8 jaar oud) vervangen. Aangezien we nu een 37" Panasonic Viera (led) televisie hebben en ook HD televisie (Samsung via Ziggo wil ik e.e.a. vervangen, zodat alle systemen weer een beetje fatsoenlijk op elkaar aansluiten. Op dezelfde set moet ook de (originele) Wii nog aangesloten kunnen worden.

HD ontvanger
(pricewatch: Samsung SMT-C7140)

Televisie:
pricewatch: Panasonic Viera TX-L37E30

Het grootste probleem waar we nu tegenaanlopen is toch wel de beeldkwaliteit bij DVD (dit moet nog via Scart, aangzien de DVD-speler geen andere aansluiting heeft) en dat de Receiver maar 1 digitale input heeft, waar we er meer willen hebben.

Naast deze vervanging wil ik een NAS neerzetten (dit heb ik al uitgezocht) om bestanden / films op te kunnen zetten en vervolgens weer af te spelen. Totale budget is ong. 500 Euro, maar daar gaat dus de NAS + HDD nog vanaf (+- € 170,-):

Schijf:
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB

Nas:
pricewatch: Iomega StorCenter ix2 Network Storage Diskless 0MB

Waar ik dus naar op zoek ben is een Home-Cinema set waarop ik e.e.a. fatsoenlijk aan kan sluiten, nu met de scart die vanaf de DVD-speler naar de versterker en dan weer naar de televisie moet zitten er een paar "onderdelen" waar storing kan komen. Af en toe pakt die het ook niet goed en krijgen we groen beeld.
Omdat de Televisie al veel formaten kan "streamen" over het netwerk is het niet persé nodig om een netwerkverbinding op de HomeCinema receiver te hebben (voor streamen muziek/ films), maar omdat die voor de audio toch aan moet, heeft dat wel voorkeur.

Wat wil ik:
- Blueray af kunnen spelen (beeldoverdracht via HDMI)
- Geluidsinput vanaf televisie naar de receiver (voor oa afspelen films / muziek via netwerk)
- Indien losse blueray: geluid naar de receiver
- Geluidsinput vanaf HD ontvanger naar de receiver
- Geluidsinput vanaf de Wii naar de receiver

Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is dat er maar beperkt informatie beschikbaar is over veel sets, waarbij wel duidelijk is welk type aansluitingen er zijn, maar niet hoeveel. Voor de HD ontvanger zal een optische S-PDIF aansluiting gaan gelden denk ik? (of is HDMI met video throughput dan beter?)

De televisie heeft van zichzelf heel veel aansluitingen, dus daar is wel een mouw aan te passen lijkt me, maar het aantal aansluitingen moet ook genoeg zijn.

Wat zouden jullie in dit geval doen, ook gelet op de aansluitingen en het budget? Als ik eenmal e.e.a. in huis heb lukt het prima om de optimale aansluitingen te vinden/ gebruiken, maar ik wil hier nu bij voorhand op letten.
Ik heb hiervoor al e.e.a gezocht in de pricewatch, maar ben er nooit zo'n voorstander van om iets te kopen zonder review(s). Mijn conclusie tot nog toe is dat het ws met een home-cinema setje (ingebouwde blueray) wel moet gaan lukken, maar ben daarbij niet zeker over de aansluitingen. Ik heb me daarbij vooral op Panasonic gericht, aangezien de televisie daar ook van is, maar daar mag ook wat anders voor komen. (Lang leve de Universele Remotes *O* )

(voorbeeld van waar ik op uit kwam, maar onzeker over de aansluitingen: pricewatch: Panasonic SC-BTT190)

Een onderbouwde tip met: "Spaar nog even door, qua aansluitingen red je het niet met een simpel home-cinema setje" kan ook goed zijn, ik wil het namelijk wel netjes voor elkaar hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door jbdeiman op 10-02-2013 08:44 . Reden: typo ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59
De TV heeft een CI interface, dus als eerste zou ik de samsung HD ontvanger weglaten. Daarnaast zou ik persoonlijk geen BR-speler meer willen, eenmaal het gemak van NAS icm mediaspeler ervaren, ga je niet meer met schijfjes lopen kloten. Daarnaast zou ik een dedicated mediaspeler aanschaffen. Deze zijn qua formaatondersteuning en updates over het algemeen veel verder dan receiververs.

ik zou gaan voor een Onkyo NR414. Dit is een zeer uitgebreide receiver voor een schappelijke prijs.
Daarnaast een Dune HD TV 101. Ik denk dat je met deze set veel beter uit bent dan met die al-in-one setjes.

Daarnaast ga je er in geluidskwaliteit heel veel op achteruit vergeleken met de bestaande Philips Matchline receiver. Welke speakers gebruik je nu?

• jbdeiman
Allereerst bedankt voor je open reactie die me in een compleet andere richting laat kijken.

De speakers die ik nu gebruik zaten toendertijd bij de Receiver, als ik het wel heb is het een 5 x 60 Watt settje, zonder subwoofer. Wel zijn de Center en Front speakers vrij groot van formaat en komt daar het lage tonen spectrum (naar mijn idee) goed uit naar voren. Typenummer 0112151 staat achterop, maar ik kan ze niet terug vinden.

Als je goed gekeken had, is het niet alleen een HD ontvanger, maar kunnen we ook opnemen met de ontvanger, hetgeen we (of eigenlijk vriendinlief) ook regelmatig doen. De Televisie kan prima als mediaspeler fungeren en het voorbeeld wat ik gaf als mogelijke optie kan dat ook. Daarnaast heeft zelfs de digitale ontvanger / recorder die mogelijkheid. Ik wil eigenlijk de boel combineren, omdat ik het zonde vindt DVD's die we nu reeds hebben weg te doen/ niet meer te gebruiken en / of om te zetten. Ik (we, mijn partner en ik) vind het leuk om ook legale films te verzamelen, en geef graag mijn geld uit aan een film, mits ik die goed vind. Eigenlijk willen we hoe dan ook de DVD-speler vervangen (simpel gezegd) naar een apparaat wat ook DVD's afspeelt, maar niet meer met scart verbonden hoeft te worden) en door de HomeCinema (of versterker) mee te nemen in dat proces hebben we ook niet al die losse kabels (input voor surround: 5x tulp stekkers, vanaf apparaat zonder HDMI/ optisch) meer nodig.

Ik kan me indenken dat het NAS/ Mediaspeler principe handig is, maar aanvullen met mediaspeler kan altijd nog. Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar een degelijke vervanger, waarmee ik er niet (veel) op achteruit ga tov de huidige situatie, maar waarbij het qua aansluitingen wel allemaal goed functioneerd.

Dat ik er in geluidskwaliteit heel veel op achteruit ga durf ik eerlijk gezegd te betwijfelen, aangezien deze set voor ongeveer hetzelfde bedrag als wat ik als voorbeeld geef werd verkocht in die tijd. Heeft de techniek op dat vlak dan zo "stil" gestaan in al die jaren?

De NAS komt er sowieso, en de reeds aanwezige apparatuur kan al aardig wat formaten keurig afhandelen vanaf het netwerk. Wil ik echt een andere film afspelen dan heb ik mijn laptop voorlopig nog wel tot mijn beschikking.

Misschien dat ik het te besteden bedrag wat kan opkrikken als ik de oude receiver en speakers verkoop, maar voor wat voor een bedrag.....

[ Voor 21% gewijzigd door jbdeiman op 11-02-2013 07:23 . Reden: NAS ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Bij deze ook het voorstel om te bekijken of het te doen is om een nieuw setje neer te zetten waarbij je gebruik blijft maken van je huidige speakers. De hierboven genoemde Onkyo is een betaalbare receiver met alle noodzakelijke aansluitingen.

Wat betreft het kopen van een NAS kan ik alleen maar zeggen: zeker doen. Het zijn ontzettend veelzijdige dingen waar je nooit spijt van zult krijgen. Houdt er wel rekening mee dat er nogal wat merken een NAS in de markt zetten die eigenlijk zo niet genoemd zouden mogen worden. Op dit gebied zijn er eigenlijk maar 2 serieuze merken: Qnap en Synology. Alle andere moet je echt niet kopen.

Wat betreft het inzetten van de tv als mediaspeler: niet doen. Heb zelf ook een Panasonic tv en ja het kan, net als bij diverse andere merken tv's maar het werkt gewoon ontzettend slecht. Een basic ding als ondertitels weergeven, gaat alvast niet lukken. Of het moet zijn dat je elke MKV met bijvoorbeeld met een tool wil bewerken om de subs in te bakken. Niet erg praktisch dus.
Heb zelf ook de TV-101 van Dune. Het is een ontzettend goede een veelzijdige mediaspeler van zo'n € 100. Als je deze hebt, wil je niet meer zonder.

• jbdeiman
Er vanuitgaande dat ik kijk naar het gebruiken van de huidige speakers, die zijn gewoon met (simpele) stroomdraadjes verbonden met de versterker. Middels een soort van simpele klemmetjes zitten ze vast in de receiver. Moet ik daar dan nog rekening mee houden?
En qua vermogen, lijkt het me verstandig om (stel dat het een Onkyo wordt) dan ook op het vermogen te letten en rond die 60 Watt te gaan zitten?
Moet ik dan verder nog ergens op letten?

Daarnaast ben ik echt benieuwd naar hoe het toch kan dat na 10 jaar tijd, de versterker nog zo solide is t.o.v. vele malen nieuwere apparatuur (kijkende naar een home cinema setje), aangezien het toen ook een niet al te dure versterker was. Verder weet ik dat er nieuwe versies/ varianten van het surround geluid zijn gekomen en kan ik mij voorstellen dat ook dat niet meer het sterkste punt is van de huidige receiver. (hij berekend iig heel veel zelf, omdat voor veel apparaten er alleen een "R-L" (rood en zwart stekkertje) iput is, maar er wel een soort van surround suggestie wordt gecreëerd.

Een mediaspeler komt er op den duur ook zeker, maar tot die tijd zullen we zeker nog veel DVD's kijken (zitten nu in seizoen 5 van 24, dus nog een paar seizoenen te gaan, maar door de vele ontploffingen dus trillingen gaat elke keer de scart aansluiting wat haperen en krijgen we weer groen beeld) en zal de NAS (streaming) nog niet de belangrijkste bron worden.

[ Voor 14% gewijzigd door jbdeiman op 11-02-2013 12:28 ]

• 107mb
jbdeiman schreef op maandag 11 februari 2013 @ 12:26:
Er vanuitgaande dat ik kijk naar het gebruiken van de huidige speakers, die zijn gewoon met (simpele) stroomdraadjes verbonden met de versterker. Middels een soort van simpele klemmetjes zitten ze vast in de receiver. Moet ik daar dan nog rekening mee houden?
Hoef je geen rekening mee te houden. Hooguit moet je de kabels verders strippen, zodat ze beter in de schroefklemmen passen.
En qua vermogen, lijkt het me verstandig om (stel dat het een Onkyo wordt) dan ook op het vermogen te letten en rond die 60 Watt te gaan zitten?
Nee hoor. Ik zou zowiezo niet al te veel op vermogens letten. Dit wordt meestal door de fabrikant schromelijk
overdreven. Volgens mij is Onkyo hier ook goed in. Dit overdreven vermogen zegt niets over de bouwkwaliteit hoor! Onkyo is gewoon een goed merk!
Moet ik dan verder nog ergens op letten?
In deze prijsklasse zijn er niet zo heel veel verschillen, en alle apparaten zijn wel goed. Let op uiterlijk, aansluitingen, bedieningsgemak. Dan rolt er vanzelf wel een apparaat uit
Daarnaast ben ik echt benieuwd naar hoe het toch kan dat na 10 jaar tijd, de versterker nog zo solide is t.o.v. vele malen nieuwere apparatuur (kijkende naar een home cinema setje), aangezien het toen ook een niet al te dure versterker was. Verder weet ik dat er nieuwe versies/ varianten van het surround geluid zijn gekomen en kan ik mij voorstellen dat ook dat niet meer het sterkste punt is van de huidige receiver. (hij berekend iig heel veel zelf, omdat voor veel apparaten er alleen een "R-L" (rood en zwart stekkertje) iput is, maar er wel een soort van surround suggestie wordt gecreëerd.
Ik zag in de specs dat jouw machine DTS ondersteund. Dus dan kan hij ook DD aan. Ondanks alle prachtige HD formaten die mijn receiver ondersteund, heb ik verrekte weinig bronnen die deze formaten aanbieden. Wat dat betreft hoeft het geen bezwaar te zijn dat de receiver niet meer de modernste formaten ondersteunt. Let wel, dit is mijn mening, en misschien zijn er tweakers die geen films zonder DTS-HD formaat bekijken.
Een mediaspeler komt er op den duur ook zeker, maar tot die tijd zullen we zeker nog veel DVD's kijken (zitten nu in seizoen 5 van 24, dus nog een paar seizoenen te gaan, maar door de vele ontploffingen dus trillingen gaat elke keer de scart aansluiting wat haperen en krijgen we weer groen beeld) en zal de NAS (streaming) nog niet de belangrijkste bron worden.
snel een mediaspeler halen, en alle DVD's met handbrake omzetten naar MKV's! ;)

• jbdeiman
107mb schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:11:
[...]

Hoef je geen rekening mee te houden. Hooguit moet je de kabels verders strippen, zodat ze beter in de schroefklemmen passen.
Oké, dat valt dan alweer mee. Speakers houden zou me wel aanstaan, maar je hebt wel eens van die speakers die je echt in moet pluggen, vandaar.
[...]

Nee hoor. Ik zou zowiezo niet al te veel op vermogens letten. Dit wordt meestal door de fabrikant schromelijk
overdreven. Volgens mij is Onkyo hier ook goed in. Dit overdreven vermogen zegt niets over de bouwkwaliteit hoor! Onkyo is gewoon een goed merk!
Ik doel er hier met name op dat de speakers niet meer vragen dan geleverd kan worden en andersom, dat daar niet een risico in zit dat de versterker te sterk is (al moet het volume aardig hoog staan dan denk ik).
[...]

In deze prijsklasse zijn er niet zo heel veel verschillen, en alle apparaten zijn wel goed. Let op uiterlijk, aansluitingen, bedieningsgemak. Dan rolt er vanzelf wel een apparaat uit
Dankje, daar heb ik wat aan.. ik zal eens gaan rondneuzen.
[...]

Ik zag in de specs dat jouw machine DTS ondersteund. Dus dan kan hij ook DD aan. Ondanks alle prachtige HD formaten die mijn receiver ondersteund, heb ik verrekte weinig bronnen die deze formaten aanbieden. Wat dat betreft hoeft het geen bezwaar te zijn dat de receiver niet meer de modernste formaten ondersteunt. Let wel, dit is mijn mening, en misschien zijn er tweakers die geen films zonder DTS-HD formaat bekijken.

[...]
Hmm, DTS ondersteund die van mij bij mijn weten niet, maar welk type het dan precies is. Er staat op dat die "DVD-ready" is en ondersteund bij mijn weten geen DTS.

En ja hoor... even zoeken en (bedankt dat je dit aangaf) dit blijkt 'm te zijn: http://www.p4c.philips.co...tn=FR740/00&slg=nl&scy=NL (hij staat met heel veel pijn/ moeite in een kast waar ik hem niet uit wil halen... Hij heeft wel voldoende luchtruimte, maar doordat er een sierlijst voorlangs (boven) zit, konden we 'm er niet in schuiven en moesten we de receiver met plank en al in de kast zetten.
snel een mediaspeler halen, en alle DVD's met handbrake omzetten naar MKV's! ;)
Lol.. ;-) Die komt ooit, maar wil de DVD's echt nog niet afschrijven.

• jbdeiman
Bump (heb keurig een dag gewacht), maar hoe zit dat nu met hergebruik van speakers, waar moet ik wel op letten als ik een bepaalde receiver/ versterker zou uitzoeken, er vanuitgaande dat ik de bestaande 5x60Watt speakers houden wil?

(volgens bovenstaande post blijkt de receiver een ander te zijn, was het die eerste maar dan had ik die misschien niet hoeven/ willen ruilen)

Na even zoeken lijkt deze wel in de buurt te komen van wat er (enigszins) bij past in vermogen, maar nu twijfel ik wel over de aansluiting van de speakers zelf, omdat er staat schroefaansluiting: Zijn dat dan schroefklemmetjes, of een ander soort?
pricewatch: Marantz NR1403

[ Voor 32% gewijzigd door jbdeiman op 13-02-2013 09:00 ]

• 107mb
je hoeft bijna geen rekening te houden met wattage van speakers en receiver. Het is zelfs zo dat je speakers eerder vernielt met te weinig vermogen dan te veel. Hoe dat kan? AAls je te veel vermogen van een lichte versterker vraagt, dan gaat deze clippen. Clippen is het fenomeen dat de ronde signaalgolf afgehoekt wordt tot een quasi blokvorm. Dit geclipte signaal is dodelijk voor met name tweeters. Een zware versterker zal veel minder snel clippen.

wat betreft de aansluiting:
een schroefaansluiting is de standaard aansluitterminal waarop je alle soorten kabels kunt aansluiten. Daar hoef jij je dus ook niet druk over te maken.
Pagina: 1