Wie wil er meedenken over het volgende vraagstuk?
We hebben een oud vrijstaand huis uit 1920 gekocht bestaande uit een voorhuis van 2 verdiepingen en een plat dak, dus geen zolder, inhoud ongeveer 450 M3. Hier aan vast zit een achterhuis uit 1970, 1 verdieping, plat dak en ongeveer 170 M3 inhoud.
Het voorhuis is op dit moment slecht geïsoleerd:
Deels voorzien van dubbele ramen, overige isolatie nog niet bekend.
Gasverbruik huidige bewoners gecombineerd voor beiden tussen de 4300 en 4900 M3 per jaar.
Onze gezinssamenstelling 2 volwassenen en 2 kinderen (2 en 12).
Plan van aanpak
Onze 1e prioriteit is het voorhuis aan te pakken, bewoonbaar te maken en wat aan de belasting op het milieu te doen. Het achterhuis moet ook aangepakt worden maar dat is plan 2, waar mogelijik wil ik er wel vast rekening mee houden dat de aanpassingen die ik in het voorhuis doe aansluiten/voorwerk zijn voor het achterhuis.
Voor het voorhuis staan dakisolatie, nieuwe ramen en radiatorfolie allemaal op de todo lijst, vloerisolatie wordt onderzocht.
In de keuken komt een Nordic Fire Thermo Suprema Hout CV fornuis.
Dit is een houtgestookt fornuis die d.m.v. een warmtewisselaar ook z'n warmte kwijt kan aan de CV.
Nominaal geeft hij 3.5KW aan de ruimte (keuken af) en 15KW waterzijdig, standaard met een open verdeler op de CV ringleiding. Rendement is 83%.
Nou de vraag waar ik niet uit kom:
De leveranciers van deze kachel adviseren deze te combineren met een (combi) buffervat van 750 - 1000 liter, de fabrikant (Nordic Fire) houdt het nut van een buffervat in het midden.
Ik persoonlijk denk dat een buffervat op zich geen zin heeft (hoor graag het tegendeel) want:
Maar hoe zou dit er dan moeten uitzien?
Een heel verhaal waar ik dus met mijn lekenverstand op het gebied van CV's, combivaten en zonnecollectoren dus niet uitkom.
Wie kan me hier iets meer over vertellen en heeft ervaring met een dergelijke opstelling?
Als je tot hier bent gekomen met lezen in ieder geval bedankt voor de genomen moeite, en aangezien het onderwerp je klaarblijkelijk toch wel interesseert wordt je mening/reactie erg op prijs gesteld.
We hebben een oud vrijstaand huis uit 1920 gekocht bestaande uit een voorhuis van 2 verdiepingen en een plat dak, dus geen zolder, inhoud ongeveer 450 M3. Hier aan vast zit een achterhuis uit 1970, 1 verdieping, plat dak en ongeveer 170 M3 inhoud.
Het voorhuis is op dit moment slecht geïsoleerd:
- Enkelsteensmuur met voorzetwanden -> Kan ik voorlopig niks aan veranderen
- Plat dak zonder isolatie -> Wordt geïsoleerd met 8 cm. Kingspan 3,05RD
- Originele ramen enkelglas -> Nieuwe dubbele ramen worden geplaatst, isolatiewaarde afhankelijk van wat in kozijnen past, moet het originele aanzicht behouden.
- Geen vloerisolatie -> 30 cm. kruipruimte, moet nog bekijken wat ik hiermee kan doen.
- Huiskamer – 3 radiatoren
- Gang – 1 radiator
- Keuken – 1 radiator
- Studeerkamer - 1 radiator
- WC – 1 radiator
- 4 Slaapkamers – 4 radiatoren
- Badkamer – 1 radiator
Deels voorzien van dubbele ramen, overige isolatie nog niet bekend.
Gasverbruik huidige bewoners gecombineerd voor beiden tussen de 4300 en 4900 M3 per jaar.
Onze gezinssamenstelling 2 volwassenen en 2 kinderen (2 en 12).
Plan van aanpak
Onze 1e prioriteit is het voorhuis aan te pakken, bewoonbaar te maken en wat aan de belasting op het milieu te doen. Het achterhuis moet ook aangepakt worden maar dat is plan 2, waar mogelijik wil ik er wel vast rekening mee houden dat de aanpassingen die ik in het voorhuis doe aansluiten/voorwerk zijn voor het achterhuis.
Voor het voorhuis staan dakisolatie, nieuwe ramen en radiatorfolie allemaal op de todo lijst, vloerisolatie wordt onderzocht.
In de keuken komt een Nordic Fire Thermo Suprema Hout CV fornuis.
Dit is een houtgestookt fornuis die d.m.v. een warmtewisselaar ook z'n warmte kwijt kan aan de CV.
Nominaal geeft hij 3.5KW aan de ruimte (keuken af) en 15KW waterzijdig, standaard met een open verdeler op de CV ringleiding. Rendement is 83%.
Nou de vraag waar ik niet uit kom:
De leveranciers van deze kachel adviseren deze te combineren met een (combi) buffervat van 750 - 1000 liter, de fabrikant (Nordic Fire) houdt het nut van een buffervat in het midden.
Ik persoonlijk denk dat een buffervat op zich geen zin heeft (hoor graag het tegendeel) want:
- Waarschijnlijk verbruiken we alle warmte (15KW waterzijdig) toch wel met het voeden van de radiatoren, en blijft er dus geen warmte over om de buffer op temperatuur te brengen.
- Deze kachel heeft geen mega grote stookruimte, dus volstouwen met hout voor het weggaan of slapen gaan zorgt voor misschien een uur warmte toevoer voor de CV/buffer, naar mijn idee onvoldoende om een buffer van voldoende warmte te voorzien om hier later nog nut van te hebben.
Maar hoe zou dit er dan moeten uitzien?
- Hoe groot moet de combi dan boiler zijn? 750 liter lijkt mij overkill in deze situatie.
- 2 spiralen en een boilervat? 1 spriaal voor uitwisseling warmte uit CV kachel, 1x voor uitwisseling zonnecollector en een XXX liter boilervat voor warmwater, of toch een RVS tapwaterspiraal?
- De hout CV verwarmt eerst de radiatoren, en met eventuele restwarmte het ‘dode water’ in de buffer door middel van de bovenste spiraal?
- 1 spiraal (RVS) voor tapwater, voeding leidingwater onder, uitstroom boven, naverwarming door CV indien onder 60 graden?
- 1 Spiraal onderin aansluiten op zonnecollectoren, zodat we in de zomermaanden niet hoeven te stoken voor warm tapwater?
- De CV ketel hangt op de 1e verdieping, de ringleiding loopt onder de 1e verdieping vloer met aftakkingen naar beneden voor de radiatoren op de begane grond.
- Heeft het hierbij zin de CV ketel te verplaatsen van de 1e verdieping naar bijkeuken (recht achter de hout CV) of kelder (recht onder de hout CV) zodat deze naast de combi boiler komt te staan?
Een heel verhaal waar ik dus met mijn lekenverstand op het gebied van CV's, combivaten en zonnecollectoren dus niet uitkom.
Wie kan me hier iets meer over vertellen en heeft ervaring met een dergelijke opstelling?
Als je tot hier bent gekomen met lezen in ieder geval bedankt voor de genomen moeite, en aangezien het onderwerp je klaarblijkelijk toch wel interesseert wordt je mening/reactie erg op prijs gesteld.
[ Voor 4% gewijzigd door WRX2.5 op 10-02-2013 09:24 . Reden: Geprobeerd nog e.e.a. te verduidelijken ]