DIY Airplay speaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBnl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05 10:05
Hallo!

Ik ben op het moment bezig met het maken van een Airplay speaker, gedeeltelijk opgebouwd uit materialen die ik nog had liggen. Ik heb alleen geen ervaring met het in elkaar zetten van speakers, maar het leek me een leuk project om dat enigszins te leren. De uiteindelijke kwaliteit hoeft dan ook niet van hoogstaand te zijn, ik neem aan dat ik sowieso al kwaliteit verlies door gebruik te maken van airplay.

Hoe ik het voor me zie is als volgt:

Raspberry Pi > USB DAC > Versterker > Speakers

Alleen heb ik onderweg vast ook nog ergens een voeding nodig..

Op deze website heb ik al wat bruikbare matrialen gevonden, onderanderen een USB DAC en een aantal versterker bouw paketen.

Bij de kringloop heb ik een passive speakerset gekocht waar ik de onderdelen uit heb gehaald. Uiteindelijk wil ik alles in één behuizing stoppen.

Omdat ik dus geen ervaring hiermee heb zit ik met mijn handen in het haar over welke onderdelen ik zal aanschaffen, ik heb geen idee of de combinatie raspberryPi > USB DAC > versterkers > speakers klopt of dat ik dingen over het hoofd zie, en ook wat voor een voeding erbij hoort.

Ik hoor graag jullie tips en kennis aan!
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 19:51
Wat ook kan is een 2e hands airport express. heb je geen rasberrypi en usb-dac nodig. Afhankelijk van wat voor usb dac je daar aan gaat knopen is dat een stuk goedkoper.

Overigens valt het wel mee met airplay verlies. Knap als je dat kan horen. De airport express heeft ook een optische uitgang. Misschien niet bitperfect oid, maar wel erg dichtbij.

Van speakers bouwen heb ik geen verstand, maar voor de voeding kan je zo'n dealextreme 230v > usb adapter gebruiken. Er zijn er vast met 2 uitgangen (1 voor de raspberry, 1 voor de usb-dac).

Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou, om te beginnen geen dac gebruiken, die kan je in een later stadium toevoegen, mocht het geluid erg mager zijn.

Als versterker zou ik een ta2024 gebruiken. Inspiratie mbt voedingen, draagbaarheid en evt accugebruik kan je opdoen in het kratradiotopic.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05 21:43
Een Rasberry (die je dmv shairport zich als AE laat voordoen), en een goedkoop TA2024 versterkertje (ebay?) zou inderdaad een goed begin zijn. Die DAC kan altijd later nog.

Zien die luidsprekers er nog een beetje uit? Evt zou je namelijk er ook voor kunnen kiezen om die rasberry en TA2024 in de bestaande behuizing te bouwen. Scheelt weer berg werk.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op ebay heb je voor $13 - $14 dollar al een DAC met PCM2704 chip analoog uit en SP/DIF optisch/digitaal. (incl. verzenden)
Airplay verstuurt volgens Apple's Audio/MIDI-configuratie 16bit 44.1kHz (hetzelfde als een CD speler)

[ Voor 23% gewijzigd door bouwfraude op 10-02-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:01
bouwfraude schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:59:
Op ebay heb je voor $13 - $14 dollar al een DAC met PCM2704 chip analoog uit en SP/DIF optisch/digitaal. (incl. verzenden)
Airplay verstuurt volgens Apple's Audio/MIDI-configuratie 16bit 44.1kHz (hetzelfde als een CD speler)
Ik gebruik ook zo'n ding voor m'n pc. Komt mooi geluid uit!
(je hebt ook een pcm2706 ... het verschil weet ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBnl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05 10:05
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal jullie via deze topic ook op de hoogte houden van het bouwproces.

Ik denk dat zo'n TA2024 versterkertje inderdaad een goed optie is, heb die al vaker terug zien komen in DIY projecten en zo'n DAC met een PCM2704 chip is ook niet een heel grote investering dus zeker de moeite waard! Die TA2024 heeft als het goed is ook 3 varianten zoals de TK2050 die ook meer vermogen kunnen leveren. Is dat de overweging waard? De andere variant is de TA2020-MKIII die zit er tussenin.

Het doel is uiteindelijk een op zich zelf staande speaker die wel een redelijke kamer zou moeten kunnen vullen met geluid.
Pagina: 1