GPU aankoopadvies?

Pagina: 1
Acties:

• joost18
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Beste tweakers,

Ik ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een high-end game systeem maar ik kan gewoon geen keuze maken m.b.t. de videokaart.
Ik ga 2 schermen gebruiken, een redelijk oud 21'' 1680x1050 beeldschermpje en een 27" 2560x1440 van dell. De 2de om op de gamen en de 1ste voor overige zaken ofc :)

Ik ga vooral BF3 spelen, dat is wat ik momenteel doe maar ik weet natuurlijk niet hoe het in de toekomst gaat zijn :) eis is dat BF3 in 2560x1440 maxed out toch MINIMAAL 40 fps moet halen

Ik ben van plan deze kaart flink te gaan overclocken, dus de overclock mogelijkheden tellen redelijk zwaar mee. stroomverbruik kan me met alle respect echt aan mn reet roesten, hitte maakt niks uit aangezien er waterkoeling aanwezig zal zijn (een eis is dus wel dat er een fullcoverblok voor de gpu('s) is), de grootte van de kaart maakt ook helemaal niks uit aangezien ik wacht met het bouwen van het systeem tot de corsair 900D beschikbaar is.
Dat brengt me op het punt dat ik niet zeker weet of ik wil wachten op 8xxx of 7xx.
Ik zit vooral te twijfelen tussen:
-GTX680 4gb en later SLI
-HD7970 en later SLI
-HD7970 kopen tijdelijk geen waterkoeling op zetten en wachten op de volgende generatie en dan vervangen
-GTX690 maar er zit maar 2gb op :(
-HD7990 (klopt het dat hier geen waterblock voor is?)

Ik heb geen heel duidelijk budget maar meer als 1k inc. waterblok moet het echt niet gaan kosten.
Ik heb een lichte voorkeur voor het groene kamp aangezien ik daar momenteel op werk (gtx675m)
en dat bevalt :)

Bij voorbaat bedankt :)

Joost.

Verwijderd

Dat brengt me op het punt dat ik niet zeker weet of ik wil wachten op 8xxx of 7xx.
Nieuwe generaties zijn altijd aantrekkelijk maar de WC blokken duuren na het uitkomen wat nog wel maanden duurt nog is een maand of 3 extra. Al kan je tijdelijk met luchtkoelers werken.
-GTX690 maar er zit maar 2gb op
Ik ben een diehard Nvidia gebruiker dus dit is de kaart waarmee je nog jaren verder kan al is hij net zo duur als een auto. Dat de kaart 2GB per core heeft moet ruim voldoende zijn voor de zwaarste applicaties en in SLI is dat natuurlijk een flinke hoeveelheid? Uit eindelijk gaat alles om brute kracht niet de hoeveelheid geheugen.

Ow zie nu je max budget van 1k dat gaat niet lukken met een GTX690 + WC blok erbij van 182€ dan maar 2 x NV GTX680 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2013 00:13 ]

• joost18
Een asus gtx690 is ongeveer 850 euro en een een EK waterblok is 145 dus het kan wel voor 1k :)
en ik probeer er vooral achter te komen wat het beste is voor me, dus net iets over 1k is niet erg.
Dan probeer ik gewoon wat onderdelen 2de hands te kopen :)

Ik dacht ook gewoon op luchtkoeling te werken tot de gpu blokken beschikbaar zouden zijn :)
maar ik kan er nog niet helemaal achter komen wanneer deze nieuwe generaties beschikbaar zouden zijn? Ik las dat er een nvidia titan uitkwam? 900 dollar is wel prima, dit zou een single gpu kaart zijn dus dan kan ik later nog lekker SLI gaan doen :)
Dus iemand enig idee wanneer de 8xxx en de 7xx uitkomen? ik dacht ongeveer maart-april?

En als je echt futureproof wil zijn ben ik toch een beetje bang om maar 2 gb per core the hebben. bijv. skyrim gebruikt al snel meer als 2gb... ik zou dan voor de 4gb versies van de gtx680 gaan.
los daarvan is 2x680 toch ook nog net iets sneller als 1x690? hoewel 1 kaart naturlijk wel fijner is :)

Verwijderd

Je overschat wat een grote hoeveelheid geheugen doet tegen over de brute snelheid van een GPU. Het is altijd al zo geweest dat een snellere GPU meer doet dan veel geheugen boven op een langzame GPU.
Het is ook zo dat volgens alle berichten SLI nu 50% sneller is dan hiervoor en de interne bridge chip de GTX690 mogelijk daarom zo duur maken en ook zorgen voor een snellere SLI als mogelijk is met twee losse kaarten. Ook heb ik gemerkt dat SLI op 1 kaart veel stabieler is dan SLI met losse kaarten. Ik moet de GTX690 SLI nog testen maar tot die tijd blijf ik er eigenlijk een tegenstander van wegens tegenvallende resultaten en veel problemen bij menige applicatie.

Ook kan je eindeloos gaan wachten op die nieuwe Titan GPU echter als je gebonden bent aan de Nederlandse winkels mag je zeker nog 6 maanden gaan wachten. De GTX690 is nog maar nauwelijks uit bij de NL retailers groepen. Tenzij je gaat zoeken naar een Chinees / Koreaans verkoop adres ofzo heb je pech. Dat Tnet je alle informatie geeft ook uit China etc. (meestal afkomstig vanaf http://www.anandtech.com/ ) is leuk maar houd niet in dat het maar even zo 1 ..2...3 ook hier beschikbaar is?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:32
40fps haal je met een enkele 7970.
Wil je meer prestaties neem dan 2x 7950.

4GB 670/680's hebben weinig nut, ze maken er doorgaans niet erg goed gebruik van en áls ze dat toch doen, is de 7970 veel sneller.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

2GB is voldoende voor de resolutie voor jouw dell scherm. Op het moment dat je net als ik triple screen play speelt zoals ik. Dan komen de 4GB van toepassing.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• joost18
Ik weet dat bij ongeveer alle spellen op 2560x1440 het niet zo belangrijk is of je 2 of 4 gb hebt maar dat is NU. Ik ben niet van plan volgende jaar weer een nieuwe videokaart te gaan kopen...
Denken jullie niet dat je in de toekomst over de 2 gb zal gaan op 2560x1440 in hoogste settings?

Zou ik mogen vragen uit wat voor bronnen je haalt dat een enkele 7970 40fps (gem) haalt in bf3 op ultra 2560x1440? Ik dacht dat hij dat juist net niet redde in zijn eentje... Ik dacht namelijk dat hij daar net op zou komen met flinke overclock?

@Xtr3me4me
Wat zou jij aanraden?

Bedankt voor de hulp allemaal :)

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:24
reviews: Nieuwe drivers AMD bieden flinke snelheidswinst
Volgens tweakers haalt een enkele HD7970 ghz dus geen 40fps, maar slechts 37, wat naar mijn mening net te laag is om fatsoenlijk mee te kunnen gamen.
Ik denk dat de meest kosten effective optie een HD7950 crossfire set is. Maar als je meer geld hebt te besteden kan het natuurlijk altijd sneller.

[ Voor 8% gewijzigd door sjaakwortel op 10-02-2013 14:13 ]

• joost18
Bedankt, dit was waarschijnlijk waar ik ook mijn informatie vandaan had :)
en 40fps is echt het MINIMUM, ik wil het wel futureproof houden.

Is het snelheid verschil tussen de 7970 en de 680 echt groot? want ik heb een lichte voorkeur voor nvidia.

Wat zouden jullie aanbevelen om de komende tijd lekker alles ultra te kunnen spelen?

Ik zie trouwens dat er opeens een gtx690 voor maar 760 euro in de pricewatch staat die wel uitverkocht is bij de desbetreffende winkel, denken jullie dan ze deze nog binnen gaan krijgen voor dezelfde prijs?

• mitsumark
De tweakers link laat zien dat het gemiddelde op 45 zit, de min fps zit op 37.
Ik kom eigenlijk bij alle reviews uit op 45-50fps gemiddeld op 2560x1440/1600, met een OC ga je naar 50 fps+.
http://www.techpowerup.co...D_7970_GHz_Edition/9.html
Natuurlijk is dit niet het meest zware deel van BF3, dus in de praktijk zul je vaak iets lager uitkomen.

De 680 is gemiddeld ongeveer net zo snel als de 7970GHz, maar dan 75-100 euro duurder.
Daarnaast zie je dat hij met de 2GB (en de lagere bus) toch inlevert op hogere resoluties, wat voor mij een teken is dat hij het bij toekomstige games moeilijk gaat krijgen.

Wil je over 2 jaar ook nog alles op ultra spelen zou ik kijken naar 2x 7950, dan ben je voor 550 euro klaar.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik ben het eens met Mitsu [zoals wel vaker]. De "lage" bus van Nvidia kan/is een bottleneck in de toekomst, zeker op grote resoluties. AMD is best slim geweest in mijn ogen om een 384bit bus te gebruiken. Bij een hoge resolutie en hoge AA merk je dat gewoon, zeker over een jaar of twee.

CF 7950 zou ik dan ook zeker aanraden. Mocht je echt geld teveel hebben, doe dan CF7970.

People as things, that’s where it starts.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

AMD is future proof idd, zoals al bevestigd is.
Ook is het game afhankelijk welke kaart beter presteerd. Je weet niet hoe alles in de toekomst zal gaan ontwikkelen.
Met crossfire 7970 ben je wel future proof. Is ook niet goedkoop. Ik zou gaan voor 1x 7950, en na 2 jaar upgraden. Ben je goedkoper uit. En die kaarte worden toch elke keer sneller.

我的名字是Mirno

• joost18
Okee dan nog even een klein vraagje voor de zekerheid, toen ik mijn laptop kocht maand of 8 geleden ben ik voor een 675M gegaan maar vooral omdat er toen nog veel problemen waren met amd drivers, ik hoorde dat dat nu grotendeels opgelost is?

Welke 7970 zouden jullie me aanraden? ik dacht gewoon een XFX kaart te nemen, kost maar 320 euro per stuk en ik dacht dat deze ook goed over te klokken waren?
Nog even overdenken of ik er 1 of 2 neem, 2 zou net in het budget passen denk ik...
maar dan zou ik ongeveer 850 euro totaal kwijt zijn, is het dan niet beter om 7990 te nemen? die heb ik hier nog niet gehoord (weet iemand of hier een waterblok voor is? kan er niet echt één vinden)

Ik vroeg me nog af of het zin heeft een kaart te kopen die al op 1000Mhz draait ipv 925? kost paar euro extra :P
pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation
pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, er wordt altijd gezegd dat AMD-drivers minder zijn dan die van Nvidia, maar, ik merk het eigenlijk niet.

Ik zou het dus in het midden laten.

People as things, that’s where it starts.

• joost18
Iemand advies over welke 7970 ik het beste zou kunnen kopen?

Ik ga dan voor 7970 in SLI, dan neem ik de XFX kaarten maar heeft het nog voordeel om de 1ghz kaart te kopen ipv de 925mhz? scheelt maar een paar euro :)

pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation
pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation

bedankt :)

Joost.

[ Voor 80% gewijzigd door joost18 op 11-02-2013 12:04 ]

• mitsumark
De XFX modellen hadden wat problemen met de koeler, zeker in crossfire kan dat problemen opleveren.
Ik zou dan net wat meer uitgeven voor bv een gigabyte.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Dit was bolgens mij bj de 7950 variant koeler van XFX
De XFX 7970 BE, maakt wel aardig wat geluid, maar is ook t beste overklokbaar, en blijft erg koel : reviews: Round-up: snelle HD 7800- en 7900-kaarten
mitsumark schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 01:29:
De XFX modellen hadden wat problemen met de koeler, zeker in crossfire kan dat problemen opleveren.
Ik zou dan net wat meer uitgeven voor bv een gigabyte.

我的名字是Mirno

Pagina: 1