Toon posts:

Geluidskaart Theatron DD werkt niet in W8

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn pc met deze geluidskaart heb ik al enkele jaren. Hij heeft eerst onder Vista gedraaid, daarna op Windows 7 en sinds kort op Windows 8. Maar mijn geluidskaart doet het nu niet meer. Zelfs nadat ik de driver ftp://www.club-3d.com/Theatron/DD/WIN8/ voor deze specifieke geluidskaart heb geïnstalleerd.

Weet iemand mij verder te helpen?

Gr. Sjeesgiraf

Verwijderd

Als er verder op het internet niks over geschreven is wat je kan helpen of er zij beta drivers word het lastig. Mogelijk heeft Win8 een driver compatibility modus? Test de kaart op werking onder Win7 als ie daar wel werkt is het dus een 'not supported' probleem en dien je iets ander te gebruiken of niet met Win8 in zee te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
De werking is al getest onder Win7. Daarin doet hij het. Ik zou wel graag Win8 blijven gebruiken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Deze driver al geprobeerd?

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
@RaZ Deze driver waarvan je de URL doorgaf kan alleen gedownload worden met een username en password. Ik vind ook nergens op de site een plek waar je een account aan kunt maken.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Oh. Had waarschijnlijk toch niet gewerkt, gezien op die Club3d een andere chipset zit: C-Media CMI8768+

Ik linkte naar de versie zonder die plus, waar Windows 8 drivers van zijn. Van de chipset met de plus, zijn geen Windows 8 drivers van zie ik: Klik

Je hebt dus eigenlijk nu 2 opties:
- Terug naar Windows 7
- Andere geluidskaart kopen

Ik denk dat officiele drivers voor Windows 8 er gewoon niet meer gaan komen (op korte termijn).

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Maar de link ftp://www.club-3d.com/Theatron/DD/WIN8/ die ik al in mijn eerste bericht had gezet toont dat dit de driver moet zijn voor deze kaart voor Win8. Het lijkt dus alsof ze er wel een Win8 driver voor hebben gemaakt maar dat hij op één of andere manier niet werkt bij mij.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat Club3d hier een foutje gemaakt heeft. Ik zie namelijk op m'n vorige link wel een Windows 8 driver staan voor de 8768 chipset, versie 1.02. En die driver die jij pakt, heet ook nagenoeg zo.

Maar jouw chipset is niet de 8768, waar wel drivers voor zijn, maar de 8768+. En daar zijn geen Windows 8 drivers van. Ze staan ook niet op de link die ik eerder gaf.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een stomme vraag van me, RaZ, maar hoe kan jij weten welke chipset ik heb? En hoe nu verder?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Omdat de chipset gelijk is voor elke kaart? Het zou wat zijn als alle kaarten individueel een andere chipset zouden krijgen, niet?

Anyway, de Windows 8 driver van Club 3D verschild ontzettend van hun Windows 7 driver. Waarschijnlijk hebben zij dus dezelfde fout gemaakt en de Windows 8 driver van een andere kaart online gezet. Neemt niet weg dat je (misschien niet met alle functies) gewoon de Windows 7 driver kan installeren onder Windows 8. Althans dat zou gewoon moeten werken. Eventueel installeren met compatibiliteitsmodus geactiveerd.

Zo werkt het voor de meeste andere legacy producten waar wel Windows 7 drivers, maar geen Windows 8 driver voor is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap nog steeds niet precies wat er bedoeld wordt met de discussie over de chipset gezien ik zelf redelijk amateuristisch ben met computers. Hoe dan ook heb ik de Windows 7 drive geprobeerd om te installeren, wat niet mogelijk was "Ondersteunt dit platform niet". Ik heb dus de Windows 7 driver geïnstalleerd nadat ik de Windows 8 driver voorheen al had geïnstalleerd.

Iemand een idee hoe nu verder?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De chipset is de motor op die kaart. Drivers is de benzine. Je hebt nu een auto met een motor waar geen beznine voor is. Leuk dat je dat dan hebt, maar het is redelijk onbruikbaar.

De fabrikant van de chipset heeft simpelweg geen drivers voor Windows 8 gemaakt. En daar houdt het direct op.

Hoe verder:
- Terug naar Windows 7, en je kan de geluidskaart blijven gebruiken
- Koop een andere geluidskaart als je Windows 8 wil gebruiken

Dat zijn de opties die je hebt...

Ey!! Macarena \o/

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-01 06:33
Mijn Duits is nogal zwak, maar volgens computerbase.de zou een win8 driver van c-media voor CMI8768 moeten werken. Klikkie

Verwijderd

Topicstarter
@Decalies Die had ik dus al geïnstalleerd maar daar doet hij het nu niet mee. Nogmaals een tweede keer geprobeerd na je reactie maar tevergeefs.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Al drivers geprobeerd van Auzentech?

Verwijderd

Topicstarter
@HyperTrophy Nee, maar van welk product van hen moet ik dan de driver installeren?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De Auzentech Mystigue 7.1 Gold heeft de zelfde chipset als jouw kaart. Die driver zou moeten werken.

http://www.auzentech.com/site/download/updates.php#xmystique

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, die doet het ook niet...

• kladblokje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:45
Ik heb een Theatron DTS en ik had hetzelfde probleem als jij. Voor de dts versie van de theatron is geen windows 8 driver (was er iig niet toen ik win8 installeerde), dus ik heb de installatie van de windows 7 driver geforceerd (wat hier prima werkt onder windows 8 pro). Dit is nogal omslachtig, maar het gaat zo:
  • win+i en klik op "Pc-instellingen wijzigen"
  • kies "algemeen"
  • scroll naar "geavanceerde opstartopties" en klik op "nu opnieuw opstarten"
  • kies "problemen oplossen"
  • kies "geavanceerde opties"
  • kies "opstartinstellingen"
  • kies "afdwingen van stuurprogrammahandtekening uitschakelen" (optie 7 bij mij)
  • installeer nu de windows 7 driver
  • start de pc opnieuw op
succes!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Kladblokje, Bedankt voor je reactie en sorry voor de late reactie. Ik moest kort na mijn laatste reactie voor werk naar het buitenland. Ben pas weer terug. Je stappenplan gaat echter niet op bij mij. Als je in windows8 win+i klikt dan krijg je geen "Pc-instellingen wijzigen". Kun je het juiste stappenplan sturen?
Pagina: 1