SSD - 840, M5 of ...

Pagina: 1
Acties:

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02 16:41
Hi!

Zit al een tijdje te twijfelen over een SSD van rond de 250 gb te kopen of niet.. Nu had ik eerst de 830 op het oog, enkel is deze dus EOL dus dat wordt niet meer echt wat.
Nu heb ik al redelijk wat topics doorgebladerd maar toch twijfel ik nog.
Ik zit een beetje te kijken naar de prijs van de non-pro 840 die Samsung nu heeft en die bevalt me wel. 140euro voor een redelijke SSD is best leuk.

Enkel lees ik ook dat er binnenkort een M5 uitkomt. Ik heb de SSD niet super hard nodig dus wachten is nog mogelijk. Maar aan de andere kant: tegen de tijd dat de M5 uitkomt zal er vast wel weer een betere SSD op de planning staan. Zal de M5 al gelijk in de prijsklasse zitten als waar de 840 van Samsung nu in zit? Of begint hij hoog en zal na enkele maanden lager zitten?

Samenvatting: 840 kopen, andere SSD kopen, wachten op M5 of ...? En voor MLC of TLC geheugen gaan? Weinig trek in over een jaar alweer de HDD vervangen omdat ie stuk is.

Xaero

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
De Samsung 840 blijkt helemaal niet zo goed te zijn. De Samsung 840 Pro daarentegen weer wel.

• Xaero
Hier zit alleen wel 60 euro verschil tussen..

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-03 14:38

diondokter

Dum spiro, spero

Ik heb zelf een 830, geweldig ding!
Ik kan je hier Samsung erg aanbevelen, ook al moet je wel overwegen om de pro te nemen. Ik denk dat het het waard is, aangezien de 840 goedkoop TLC geheugen heeft dat minder lang meegaat dan het MLC geheugen van de 840 pro. De pro is ook nog eens een stuk sneller.

Over de M5 kan ik weinig zeggen... Het merk is i.i.g. iets minder bekend.

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-01 14:53

Rordarok

De enige echte

Pak dan de Crucial M4? 840 is inderdaad minder goed.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:59
Zou eerder een 2e handse 830 kopen dan een nieuwe 840.

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:25
er zal inderdaad een vervanger voor de m4 komen,ze geven aan tweede kwartaal 2013 dus niet zo lang mer maar een vaste datum kan ik niet vinden. tweakers geeft aan dat we zelfs dit kwartaal meer te weten krijgen nieuws: Crucial introduceert M500-ssd's

of het een groot verschil gaat zijn met de m4 zal zijn, kan ik je nu al vertellen dat zal het niet zijn.de grens van sata 600 is al zo goed als bereikt. het probleem is dat TLC een (waarschijnlijk) kortere levensduur gaat hebben dan MLC en daardoor minder lang meegaat echter is nog geen informatie hoelang de gewone 840 mee zal gaan. maar als het korter is dan 4 jaar zal het mij doen schrikken :P

als je het budget hebt ga dan voor de 840 pro, zo niet een m4 zal je ook veel plezier aan hebben en veel verschil ga je niet merken. een gewone 840 zal ik niet aanraden als het budget een betere SSD toelaat.

• SmokingCrop
  • Niet online
Als je hem bij HighFlow kunt kopen dan kun je nog lekker voor de Samsung 830 gaan :)
Zelfde prijs als de M4 op dit moment.

nevermind, pricewatch is niet up-to-date en de pagina is er niet meer op Highflow.

[ Voor 27% gewijzigd door SmokingCrop op 09-02-2013 19:23 ]

• Xaero
Wel zuur dat de 830 niet meer verkocht wordt.. Kan hem ook echt nergens meer vinden.
Twijfel nu alleen nog wel of ik nog moet wachten tot die pro goedkoper is of gewoon lekker moet bestellen.

En ga ik het verschil tussen de 840 Pro en de m4 merken?

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-01 14:53

Rordarok

De enige echte

Als normale gebruiker ga je dat verschil niet merken nee.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
Xaero schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 22:49:
Wel zuur dat de 830 niet meer verkocht wordt.. Kan hem ook echt nergens meer vinden.
Twijfel nu alleen nog wel of ik nog moet wachten tot die pro goedkoper is of gewoon lekker moet bestellen.

Ik heb zelf in mijn build een M4 zitten. Toentertijd had die de beste prijs/kwaliteit verhouding en tot op de dag vandaag nog steeds tevreden mee. Windows start in ca. 15 secondes op en ik zou nu ook niet meer geld neerleggen om dit in 10 secondes op te starten. Programma's zijn ook vrijwel direct opgestart dus voor die extra snelheid in milisecondes hoeft het van mij ook niet. Ik zou het geld lekker in je zak steken en een goedkopere M4 nemen. Als je nog geen SSD gewend bent, is het verschil tussen een SSD en een HDD een wereld van verschil.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Xaero schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 22:49:

Zonder benchmarks ga je het verschil tussen vrijwel een der welke SSD niet merken. Als enkele gebruiker op SSD(s) is het moeilijk genoeg IO te genereren om dat waarneerbaar te maken. De 'snelheids' kwestie is voornamelijk een benchmark-epenis-cijfer aangelegenheid voor desktop gebruikers.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Dimens schreef op zondag 10 februari 2013 @ 02:43:
[...]

Ik heb zelf in mijn build een M4 zitten. Toentertijd had die de beste prijs/kwaliteit verhouding en tot op de dag vandaag nog steeds tevreden mee. Windows start in ca. 15 secondes op en ik zou nu ook niet meer geld neerleggen om dit in 10 secondes op te starten. Programma's zijn ook vrijwel direct opgestart dus voor die extra snelheid in milisecondes hoeft het van mij ook niet. Ik zou het geld lekker in je zak steken en een goedkopere M4 nemen. Als je nog geen SSD gewend bent, is het verschil tussen een SSD en een HDD een wereld van verschil.
Een 840 pro zal van die 15 seconden ook geen 10 seconden maken hoor.

Als het prijsverschil (tussen de 840 en de m4) niet te groot is zou ik vandaag de dag nog altijd een m4 pakken. Bewezen betrouwbaarheid staat ver boven minimale/geen merkbare snelheidsverschillen in het gebruik. Maar dat is ook mijn persoonlijke voorkeur voor 'vertrouwde' keuzes. In de praktijk zal je aan die 840 gewoon een prima ssd hebben voor een hele goede prijs.

• Xaero
Toch nog steeds de twijfel over de m4 of de 840.

Qua performance zit er weinig verschil tussen, qua prijs wel, en qua garantie geven ze allebei 3 jaar.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hmmm, ik zit met hetzelfde dilemma als de TS.

Ik heb een Samsung 128GB SSD 830 Serie, en dit is echt een heerlijke SSD.

Tweedehands gaan ze vaak hoog weg tegenwoordig (bij V&A en op MP), de 840 is het net niet, en de 840 Pro is te duur.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 11-02-2013 22:09 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Ligt eraan wat voor jou belangrijk is. Bij de Samsung 840 serie zit het verschil qua snelheid tussen de Pro en de non-Pro vooral in de schrijfsnelheid. Als het puur om het opstarten van je OS en programmatuur gaat, dan maakt het volgens mij niet veel uit tussen beide series.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dan komt het uiteindelijk neer op het volgende: Heb ik x euro meer ervoor over voor n MB/seconde sneller te kunnen schrijven.

[ Voor 27% gewijzigd door analog_ op 11-02-2013 23:54 ]

Pagina: 1