laptop scherm met twee balken in 3en probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501007

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na zelf een tijdje gepuzzeld te hebben, kom ik er niet uit en vraag ik hier om hulp.

Het betreft onze oude Acer Aspire 5670 waarvan het beeldscherm kuren vertoond.

Zomaar een keer bij het opstarten was het beeldscherm nog nauwelijks zichtbaar, je moest hem echt op de juiste manier in het licht houden, wilde je wat zien. Daarna gaf hij weer normaal licht, maar was het scherm door twee witte strepen in 3en gesplitst.

Aansluiten op een extern beeldscherm gaf het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-X0rIQfvJDI4/URYgfDYFqZI/AAAAAAAAAoY/RkLZA1XT6-o/s547/P1030004.JPG

Dus volgens mij lag het dus niet aan de videokaart, dus was het wellicht het beeldscherm zelf dat kapot was.

Dus ik besloot om een Ubuntu schijfje erin te doen en te kijken wat er gebeurde:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-X4xlp9AZsOM/URYge_sm_dI/AAAAAAAAAoM/M-kKb_7bzIg/s547/P1030007.JPG

Ubuntu werkt zonder enig probleem, dus het lijkt ook niet aan het beeldscherm te liggen.

Aangezien de laptop sinds 2010 stilgestaan had vanwege dit probleem, wilde Windows updates uitvoeren, dus dat liet ik hem doen en toen opeens dit:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Wg8pTukpVoo/URYgfDW9-7I/AAAAAAAAAoU/1D_t9NmD_Mo/s547/P1030006.JPG

Hij leek het weer te doen!

Maar helaas, na het opnieuw opstarten was het weer terug bij de twee witte strepen en 3 dezelfde stukjes scherm.

Ik weet er niet heel veel van, maar volgens mij kon ik concluderen dat het aan Windows ligt, meer specifiek misschien de driver van de videokaart.

Dus ik op zoek naar de nieuwste driver. Die van de Acer website gedownload, maar na (volgens mij correcte) installatie, bleef het probleem bestaan.

Toen de driver van de AMD Ati website gedownload en volgens de instructies daar aan de installatie begonnen, maar elke keer krijg ik een error tijdens de installatie.

Doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd? Als je het weet, stel ik dat zeer op prijs.

Vriendelijk groet,

D.

Aanvullende informatie:
Acer Aspire 5670
AMD Ati Mobility Radeon X1600
Windows XP Media Centre Edition 32-bit

(Ook begint de laptop erg snel te blazen/ventileren en wordt vrij warm, ook tijdens licht gebruik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Waarom herinstalleer je Windows niet helemaal opnieuw ben je zo van de problemen af? Dat de ventilatoren snel aan gaan komt door stof in de koelers en of uitgedroogde pasta tussen chip en koelblok, als je handig bent met hardware mag je er nieuwe op smeren natuurlijk :)
Verder moet ik zeggen dat je rebus achtige manier van verhalen vertellen niet hun doel berijken (al zijn plaatjes handig) en het gewoon weg onhandig leest en belangrijke informatie van jou kant geraden mag worden. Just my 2 cents!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Eerst gaf hij geen licht: Backlight faal. Daarna gaf hij wel weer beeld, maar met strepen. Klinkt als een kabelbreuk, als je beweegt met het scherm gebeurd er dan wat?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501007

Topicstarter
Anoniem: 91626 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:30:
Waarom herinstalleer je Windows niet helemaal opnieuw ben je zo van de problemen af? Dat de ventilatoren snel aan gaan komt door stof in de koelers en of uitgedroogde pasta tussen chip en koelblok, als je handig bent met hardware mag je er nieuwe op smeren natuurlijk :)
Verder moet ik zeggen dat je rebus achtige manier van verhalen vertellen niet hun doel berijken (al zijn plaatjes handig) en het gewoon weg onhandig leest en belangrijke informatie van jou kant geraden mag worden. Just my 2 cents!
Het staat misschien wat onhandig beschreven, maar ik denk: voordat mensen gaan zeuren dat ik bepaalde info vergeten ben: laat ik proberen niks belangrijks weg te laten. Welke belangrijke informatie mist er dan? Ik ben ook geen expert. Maar goed, on-topic:

Helaas kwam er bij de laptop geen schijfje Windows meegeleverd, dus opnieuw installeren gaat niet lukken.

En bedankt voor de tip van het stof, ik zal eens kijken.
Puch-Maxi schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 14:22:
Eerst gaf hij geen licht: Backlight faal. Daarna gaf hij wel weer beeld, maar met strepen. Klinkt als een kabelbreuk, als je beweegt met het scherm gebeurd er dan wat?
Er gebeurt niks als ik het scherm van positie verander.

Maar heeft het draaien van Ubuntu vanaf een schijfje een hardware probleem niet uitgesloten?

Groeten,

D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:00
x1600 -> Google maar op reflow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 16:34
Anoniem: 501007 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 15:19:
Helaas kwam er bij de laptop geen schijfje Windows meegeleverd, dus opnieuw installeren gaat niet lukken.
weet nou niet meer of ik dit nou wel of niet mocht zeggen op tweakers *verwacht modschop*
gewoon een versie via torrent/nieuwsgroepen binnenhengelen en activeren met jouw licentie. Zolang je het met jouw licentie doet lijkt mij dat er niks aan de hand is.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Pagina: 1