Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314063

Topicstarter
Beste mensen,

Binnenkort een sollicitatie waarbij ik zo`n capaciteitentest moet maken.. Het enige waar ik echt moeite mee heb zijn de cijferreeksen. Hebben jullie wellicht tips en tricks hiervoor, want ik zie de verband tussen die verdraaide cijfertjes echt niet.. :!(

Alvast dank,
Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het is dan ook de bedoeling om erachter te komen hoe het o.a. met je rekenvaardigheid gesteld is. Voor sommige banen zal je nou eenmaal wat moeten hoofdrekenen.
Als je wat tactische tips wil over het leren rekenen is google je beste vriend ;)

Bv deze site

Succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks Hippo.

Al hoewel ik wiskunde b heb gehad/gehaald (HBO) ben ik erg slecht in dit soort zaken. Ik sla er compleet dicht van/brain freez en pff dat wordt dus een r-tard score. Dank tho, ik oefen en zie wat er van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Koop een boek over assessments en lees en leer achtergronden van de cijferreeksen.

Overigens bestaat zo'n test maar voor een klein deel uit cijferreeksen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-07 13:25
Cijferreeksen zijn nooit zo moeilijk. Mits je bij elke reeks dezelfde aanpak hanteert en zorgt dat je theorie op orde is.

Persoonlijk begin ik altijd met te kijken wat het verschil is met het opvolgende getal. Dus zie ik een verband van -2 + 5 bijvoorbeeld los ik daarmee de reeks op.

Is dat verband er niet kijk ik of er opvallend heden in de getallen zitten (allen oneven, of het getal wordt chronologisch groter).

Ten slot zorg dat je de theorie kent.

-De rij van Fibonacci
-Wortel trekken

enz.

Oja het is gewoon een kwestie van heel veel oefenen (begin gewoon met pen en papier) en je hoofd koel houden.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
r.e.s schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:33:
Cijferreeksen zijn nooit zo moeilijk. Mits je bij elke reeks dezelfde aanpak hanteert en zorgt dat je theorie op orde is.

Persoonlijk begin ik altijd met te kijken wat het verschil is met het opvolgende getal. Dus zie ik een verband van -2 + 5 bijvoorbeeld los ik daarmee de reeks op.

Is dat verband er niet kijk ik of er opvallend heden in de getallen zitten (allen oneven, of het getal wordt chronologisch groter).

Ten slot zorg dat je de theorie kent.
Dit, aangevuld met: probeer bij het bepalen van de verschillen tussen getal 1 en 2 alle 'rekencombinaties' uit zoals optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen om te bepalen of je verbanden ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mensen mijn dank voor de tips! r.e.s. geweldige tips. ik neem ze mee en zie hoe het gaat. nogmaals mijn dank!

Gr,
Kek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey mensen misschien kunnen jullie mij tips geven m.b.t. een aantal opgaven waarbij ik het antwoord/verband niet zie. Hoop zodoende de soortgelijke opdrachten straks te kunnen oplossen d.m.v. het oefenen hier.

1 - 2 - 6 - 24 - 120 ...
+1 +4 +18 +96

Ik zie de verband tussen de getallen niet terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:11
Dat ziet er uit als faculteit (!) Dit is iig het rijtje 1! tot 5!

Dus niet +1 +4 ... maar ×1 ×2 ×3 ...

[ Voor 23% gewijzigd door BlueMotion op 09-02-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij ieder volgend cijfer moet je met 1 meer vermenigvuldigen:
1x2 = 2
2x3 = 6
6x4 = 24
24x5 = 120

Die 2e zie ik zo snel ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38
Zoek ook eens op meetkundige, rekenkundige en hyperharmonische getallenrijen en getallenreeksen. Dit zijn de drie meestvoorkomende die op dit soort testen voorkomen. Andere varianten zul je vrijwel niet tegenkomen. Kijk ook naar de relaties van een niveau of zelfs twee niveaus lager!

Die je geeft is iig faculteit, de volgende is 6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 10:25

job

die tweede is geen reeks, maar het verschil tussen de getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498538

De meeste voorkomende zijn:

1 2 3 5 8 13 ..
uitleg: Vorige + volgende, 1+2 = 3, 3+5 = 8 etc. dus na 13 komt 21 (8 + 13)

2 6 4 12 8 24 ..
uitleg: om en om x2 (2x2, 4x2, 8x2 en 6x2, 12x2) na 24 komt 16

6561 81 9 ..
Uitleg: 9x9 is 81, 81x81 is 6561 en dan moet iets x iets 9 zijn en dat is natuurlijk 3

10 15 15 25 20 ...
uitleg: om en om +5 +10 na 20 komt 35 (25+10)

Dit zijn de makkelijke testjes. Deze vind ik lastiger en heb er zelf ook moeite mee:

1 2½ 8 3¼ ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zegt het herkennen van zo'n cijferreeks nu echt iets over je capaciteiten? Lijkt mij nogal nietszeggend om het verband tussen getallen uit een reeks te benoemen. Je kunt voor iedere reeks namelijk een debiele "formule" bedenken.
Anoniem: 498538 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 03:02:
De meeste voorkomende zijn:

1 2 3 5 8 13 ..
uitleg: Vorige + volgende, 1+2 = 3, 3+5 = 8 etc. dus na 13 komt 21 (8 + 13)
mijn uitleg: 1+2-3+5+8-13 = 0 dus de volgende in de reeks is 21 want de rest van de reeks is bijvoorbeeld 21 12 33 zijn want 21+12-33=0.
Mijn uitleg is net zo goed als die van DezeGebruiker. Het is tamelijk onzinnig om getallen op een rij te zetten zonder context.

[ Voor 3% gewijzigd door ari3 op 18-02-2013 22:42 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 13:01
ari3 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 17:54:

mijn uitleg: 1+2-3+5+8-13 = 0 dus de volgende in de reeks is 21 want de rest van de reeks is bijvoorbeeld 21 12 33 zijn want 21+12-33=0.
Mijn uitleg is net zo goed als die van DezeGebruiker. Het is tamelijk onzinnig om getallen op een rij te zetten zonder context.
Volgens mij klopt dat niet, de originele uitleg kan de elk volgend cijfer uit de reeks bepalen door naar de geschiedenis van de voorgaande getallen te kijken, die van jou werkt alleen per paar van 3. (je telt twee cijfers op en haalt de derde eraf zodanig dat het gelijk nul is) Waardoor je dus niks zou kunnen zeggen over deze reeks van 6 cijfers, er begint immers weer een nieuw drietal, en de teller staat op 0. Je hebt dus geen informatie meer uit het 'verleden' van de reeks, waar haal je de 21 en 12 vandaan?

[ Voor 13% gewijzigd door Goron op 19-02-2013 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Goron schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 00:24:
[...]

Volgens mij klopt dat niet, de originele uitleg kan de elk volgend cijfer uit de reeks bepalen door naar de geschiedenis van de voorgaande getallen te kijken, die van jou werkt alleen per paar van 3. (je telt twee cijfers op en haalt de derde eraf zodanig dat het gelijk nul is) Waardoor je dus niks zou kunnen zeggen over deze reeks van 6 cijfers, er begint immers weer een nieuw drietal, en de teller staat op 0. Je hebt dus geen informatie meer uit het 'verleden' van de reeks, waar haal je de 21 en 12 vandaan?
Waarom zou je alleen naar de cijfers in het verleden mogen kijken om de formule kloppend te maken? Dit illustreert juist mijn punt: elk antwoord is juist omdat er geen context gegeven wordt over wat de reeks betekent.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:58
Afhankelijk van je functie en taken kan het natuurlijk heel nuttig zijn om snel bepaalde verbanden te kunnen zien in data; Maar dan moet je volgens mij een analytische functie hebben, in veel andere functies is het volgens mij niet echt nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ari3 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:05:
[...]
Waarom zou je alleen naar de cijfers in het verleden mogen kijken om de formule kloppend te maken? Dit illustreert juist mijn punt: elk antwoord is juist omdat er geen context gegeven wordt over wat de reeks betekent.
Het is in deze testen het doel om op grond van de cijfers die je hebt (dus de cijfers in het verleden) een passend vervolg te maken. Je moet eerst kijken wat is het verband tussen de cijfers die ik heb en wat is de logische volgende stap in de bestaande reeks. Het is niet de bedoeling een nieuwe reeks te beginnen, maar alleen om de volgende stap te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door DarkFly op 19-02-2013 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-06 14:27
Ga ook zeker eens langs de boekhandel, hier bestaan oefenboekjes voor. En dat helpt altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-07 12:58
Tja, als ik jou was zou ik me er vooral niet te druk om maken. Je geeft aan dat dit het enige is waar je moeite mee hebt, dus het lijkt me sterk dat je daarmee de hele test verpest. Als dat wel het geval is kan je het in ieder geval goed uitleggen volgens mij?
In mijn ervaring zijn dit soort tests goed te doen, als het goed is heeft veel oefenen geen zin. Ik zou wat voorbeeldrijtjes doorkijken als je dat handig vindt en er verder relaxt naartoe gaan. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
rik86 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:18:
Afhankelijk van je functie en taken kan het natuurlijk heel nuttig zijn om snel bepaalde verbanden te kunnen zien in data;
Eens, maar binnen een vakgebied kijk je toch met context naar data? Je weet dan wat de cijfers representeren. Je hebt dan een startpunt waaruit je kunt redeneren. Zonder context is er geen goed of fout antwoord te geven op wat het volgende element in het rijtje is.
DarkFly schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 14:42:
Het is in deze testen het doel om op grond van de cijfers die je hebt (dus de cijfers in het verleden) een passend vervolg te maken. Je moet eerst kijken wat is het verband tussen de cijfers die ik heb en wat is de logische volgende stap in de bestaande reeks. Het is niet de bedoeling een nieuwe reeks te beginnen, maar alleen om de volgende stap te zetten.
Ok, maar die beperking stond er niet. Meestal staat er "Maak het rijtje af". Maar zelfs met jouw beschrijving is het niet te doen, want wat is "passend" en de "logische volgende stap"? Ieder antwoord is met zo'n opdracht correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ari3 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 15:07:
Ok, maar die beperking stond er niet. Meestal staat er "Maak het rijtje af". Maar zelfs met jouw beschrijving is het niet te doen, want wat is "passend" en de "logische volgende stap"? Ieder antwoord is met zo'n opdracht correct.
Soms moet je er gewoon niet meer achter gaan zoeken dan dat er zit. Je hebt een bestaand rijtje, tussen de gegeven cijfers (dus niet een 0 erbij verzinnen) zit een wiskundig verband. Als je dat verband gevonden hebt kan je het volgende cijfer in de reeks vinden. Het verband tussen de cijfers vinden zal niet voor iedereen even makkelijk zijn, maar zodra je het verband hebt, is het volgende cijfer in de reeks zo gevonden.

Hoe wil jij dan dat ze zo'n opdracht voor je uitschrijven om alle rare gedachtenkronkels die mensen kunnen hebben uit te sluiten? In diverse sollicitaties is zo'n cijferreeks een algemeen voorkomende test, als onderdeel van een intelligentietest/capaciteitentest. Je mag van kandidaten dan ook gewoon verwachten dat ze weten hoe een en ander werkt.

Voor TS: oefenen helpt echt. Als je oefent zie je veel voorkomende combinaties/reeksen al voorbij komen. Bovendien krijg je dan een idee hoe sommige verbanden tot stand komen. Er zijn ook voldoende boekjes hierover te koop, wat zeker een aanrader is als je moeite hebt met het vinden van de verbanden.

Blijf verder ook gewoon rustig tijdens de test, de cijferreeksen is maar één onderdeel van de test. Gaat de cijferreeks niet lekker? Er zijn genoeg andere onderdelen over om punten op te scoren! Dus als het niet lekker loopt, laat het verder rusten, maak je niet meer druk om de reeksen en ga rustig verder met de andere onderdelen van de test. Succes!

[ Voor 40% gewijzigd door DarkFly op 19-02-2013 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45

Seraphin

Meep?

ari3 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:05:
[...]
Nou komen er in dergelijke capaciteitentests wel degelijk rijen / reeksen voor waarbij niet het laatste getal blanco is gelaten, maar eentje ergens in het midden.

Maar los daarvan ben ik het niet met je argumentering eens: het toevoegen van informatie anders dan die je door de vraagstelling wordt aangereikt (in dit geval nieuwe cijfers achter de bestaande reeks verzinnen), is uit den boze.

Nu zal je bij het cijfermatige deel die mogelijkheid niet eens hebben (je kan alleen het antwoord geven, soms beperkt tot multiple gok). Maar bij meer beschrijvende vragen kan dit wel voorkomen. Om een voorbeeld te geven, stel jezelf de volgende vraagstelling voor:

Je staat naast een treinspoor bij de bediening van een wissel. Op de ene splitsing van het spoor ligt één van je beste vrienden vastgebonden op het spoor. Op de andere splitsing van het spoor liggen 10 onbekenden vastgebonden. Er komt een trein aan en je enige mogelijkheid is het bedienen van de wissel. Wat doe je?

Als je hierop antwoord: "ik gebruik mijn magische superkracht om toch alle mensen te redden voordat de trein de wissel is gepasseerd", ben je aan het "valsspelen", dit helpt je doorgaans niet veel verder met dit soort tests. Waarom? Omdat de onderzoeker wil weten wáárom je in een dilemma / conflictsituatie bepaalde beslissingen zou nemen.

Nou verwacht ik op een capaciteitentest niet een situatieschets die zo cru is (ik heb hem wel eens gehad tijdens Ethiek trouwens), maar bij b.v. rollenspellen waarin je een slechtnieuws gesprek moet voeren (b.v. "ontsla een medewerker die net in scheiding ligt"), kun je niet opeens nieuwe informatie erbij verzinnen om jezelf uit de situatie te redden ("oh wacht, ik heb net gehoord van de directie dat ik extra budget heb gekregen, ik hoef je helemaal niet te ontslaan" --> jij bent af)
DarkFly schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:07:
[...]
Blijf verder ook gewoon rustig tijdens de test, de cijferreeksen is maar één onderdeel van de test. Gaat de cijferreeks niet lekker? Er zijn genoeg andere onderdelen over om punten op te scoren! Dus als het niet lekker loopt, laat het verder rusten, maak je niet meer druk om de reeksen en ga rustig verder met de andere onderdelen van de test. Succes!
Mee eens. Wat ik ook kan aanraden; check tijdens de uitleg van de test goed welke mogelijkheden je hebt om terug te gaan naar eerdere vragen. Als dit namelijk kan, kun je er ook voor kiezen om reeksen die je niet meteen doorziet even over te slaan en daar later naar terug te gaan. Dit kan alleen niet altijd; in die gevallen hield ik voor mezelf altijd een maximum tijd aan die ik aan een vraag wilde besteden. Dit om te voorkomen dat ik na 15 minuten (oid) welliswaar die ene lastige vraag wel had beantwoord, maar dan dus in tijdnood kwam voor de volgende x vragen.

Boven alles; laat je niet gek maken! :P

[ Voor 20% gewijzigd door Seraphin op 19-02-2013 17:07 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Oefenen heeft vooral zin in dat je weet wat je kunt verwachten. Als de oefeningen goed gaan helpt het je ook om de rust te houden. De kans dat je een rijtje krijgt wat je geoefend hebt is best aanwezig, maar daarmee ga je geen verschil maken in de uitslag van je test.

Zoals hierboven al gezegd: Maak jezelf niet helemaal gek door voor die tijd eindeloos te blijven oefenen. Het idee van die test is dat je er niet voor kunt leren. Ik denk dat het belangrijker is dat je uitgerust en fit bent zowel lichamelijk als mentaal. Dus niet de avond ervoor tot 3 's nachts rijtjes oefenen...

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Pagina: 1