ari3 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:05:
[...]
Waarom zou je alleen naar de cijfers in het verleden mogen kijken om de formule kloppend te maken? Dit illustreert juist mijn punt: elk antwoord is juist omdat er geen context gegeven wordt over wat de reeks betekent.
Nou komen er in dergelijke capaciteitentests wel degelijk rijen / reeksen voor waarbij niet het laatste getal blanco is gelaten, maar eentje ergens in het midden.
Maar los daarvan ben ik het niet met je argumentering eens: het toevoegen van informatie anders dan die je door de vraagstelling wordt aangereikt (in dit geval nieuwe cijfers achter de bestaande reeks verzinnen), is uit den boze.
Nu zal je bij het cijfermatige deel die mogelijkheid niet eens hebben (je kan alleen het antwoord geven, soms beperkt tot multiple gok). Maar bij meer beschrijvende vragen kan dit wel voorkomen. Om een voorbeeld te geven, stel jezelf de volgende vraagstelling voor:
Je staat naast een treinspoor bij de bediening van een wissel. Op de ene splitsing van het spoor ligt één van je beste vrienden vastgebonden op het spoor. Op de andere splitsing van het spoor liggen 10 onbekenden vastgebonden. Er komt een trein aan en je enige mogelijkheid is het bedienen van de wissel. Wat doe je?
Als je hierop antwoord: "ik gebruik mijn magische superkracht om toch alle mensen te redden voordat de trein de wissel is gepasseerd", ben je aan het "valsspelen", dit helpt je doorgaans niet veel verder met dit soort tests. Waarom? Omdat de onderzoeker wil weten wáárom je in een dilemma / conflictsituatie bepaalde beslissingen zou nemen.
Nou verwacht ik op een capaciteitentest niet een situatieschets die zo cru is (ik heb hem wel eens gehad tijdens Ethiek trouwens), maar bij b.v. rollenspellen waarin je een slechtnieuws gesprek moet voeren (b.v. "ontsla een medewerker die net in scheiding ligt"), kun je niet opeens nieuwe informatie erbij verzinnen om jezelf uit de situatie te redden ("oh wacht, ik heb net gehoord van de directie dat ik extra budget heb gekregen, ik hoef je helemaal niet te ontslaan" --> jij bent af)
DarkFly schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:07:
[...]
Blijf verder ook gewoon rustig tijdens de test, de cijferreeksen is maar één onderdeel van de test. Gaat de cijferreeks niet lekker? Er zijn genoeg andere onderdelen over om punten op te scoren! Dus als het niet lekker loopt, laat het verder rusten, maak je niet meer druk om de reeksen en ga rustig verder met de andere onderdelen van de test. Succes!
Mee eens. Wat ik ook kan aanraden; check tijdens de uitleg van de test goed welke mogelijkheden je hebt om terug te gaan naar eerdere vragen. Als dit namelijk kan, kun je er ook voor kiezen om reeksen die je niet meteen doorziet even over te slaan en daar later naar terug te gaan. Dit kan alleen niet altijd; in die gevallen hield ik voor mezelf altijd een maximum tijd aan die ik aan een vraag wilde besteden. Dit om te voorkomen dat ik na 15 minuten (oid) welliswaar die ene lastige vraag wel had beantwoord, maar dan dus in tijdnood kwam voor de volgende x vragen.
Boven alles; laat je niet gek maken!
[
Voor 20% gewijzigd door
Seraphin op 19-02-2013 17:07
]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.