Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Eén goedenavond :)

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Canon 5D3 met Canon 24-105L f/4 (en een vriend in het bezit van een Nikon D600) en dat moest natuurlijk gevierd worden! Dus dat hebben we gedaan door er gisteren een dagje op uit te trekken en wat straatfotografie te proberen in Rotterdam.

Het weer was heerlijk Nederlands, het ene moment een lekker warm zonnetje, het volgende moment sneeuw. Of regen. Of hagel. We hebben alles voorbij zien komen, in een paar uur tijd. Maar juist dat zorgde wel voor wat leuke beelden. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg blij ben met m'n 5D3 :Y)

Was eigenlijk voor het eerst dat ik echt straatfotografie probeerde met de focus op mensen, maar ik ben stiekem best tevreden met het resultaat. Meeste foto's zijn gemaakt met de 24-105, paar latere zijn met de Sigma 50mm f/1.4

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8380/8456122377_99f9d29f96_z.jpg
#1. Sharing Different Paths by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8386/8457219450_5a9435a1ef_z.jpg
#2. Rails Crossing by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8506/8457219550_c2239d2019_z.jpg
#3. Waiting for Something by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8106/8456121663_ce1f197304_z.jpg
#4. Heavy Burden by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8524/8456122533_13c97fb6f1_c.jpg
#5. Umbrellegs by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8106/8457218490_caa34074c6_c.jpg
#6. Always Good Weather by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8243/8457218694_ae78705a2c_c.jpg
#7. Lead the Way by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8529/8456120943_f265a0cb6a_c.jpg
#8. Selfmade Train by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8532/8456120667_edfe6fee89_c.jpg
#9. Build All Around by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8376/8457217880_c9390f4c33_c.jpg
#10. Mirror Image by Marco Hordijk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8252/8457217542_a7620a3fcb_c.jpg
#11. Night Work Again by Marco Hordijk, on Flickr

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:21
Straatfotografie, niet mijn expertise maar ik zal toch proberen wat commentaar te geven waar je misschien wat aan kunt hebben.

Algemeen: Waarom zijn alle foto's in zwart wit? Dit kan sfeer toevoegen maar straatfotografie is in mijn ogen ook heel erg confronterend. Kleur helpt om de afbeelding duidelijk in het 'nu' te plaatsen. Zeker bij de laatste zou hij in kleur niet misstaan geloof ik.
Straatfotografie heeft bij mij altijd iets van op de grens spelen, hoe ver wil je gaan in het benaderen van iemand zijn persoonlijke ruimte om een foto te maken. Hoe dichterbij je komt hoe beter de foto's vaak zijn. In deze foto reeks neem je nog redelijk veel afstand. Veel foto's vanuit hetzelfde standpunt en van boven af. Dit vergroot de relatie tussen de kijker en de gebeurtenis. Dit kan een interessante compositie opleveren zoals op foto 5. Maar toch zou ik liever meer foto's zien op ooghoogte. Foto 6 is interessant. De sneeuw/hagel is goed te zien alleen is dan jammer dat de persoon zo duidelijk die vriend is waar je mee bent wezen fotograferen. De persoon zou hier juist het verhaal moeten maken. Het verhaal is ook iets wat vaak interessant is aan straatfotografie. Dat maakt het tegelijkertijd ook zo lastig. Bij foto 7 komt het in de buurt maar is de compositie niet interessant, te centraal en geen ander element wat vragen oproept. Stel dat er een stoplicht aankwam of een invalidewagen met twee personen daar op dan zou er zich een verhaal vormen. Foto 8 vind ik daarom misschien wel de beste foto. Er is een verhaal aanwezig, compositie is redelijk en je ziet de gezichtsuitdrukking.
Een goede poging maar ik denk dat het verstandig is nog beter na te denken wat je wilt schieten en dan daar naar op zoek gaan in plaats van opletten op de omgeving en die vast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dan kijken jij en ik anders naar straatfotografie. Straatfotografie is voor mij gewoon de straat op gaan en het vastleggen zoals het is en niet van te voren uitdenken en daar naar op zoek gaan. En vooral ook: laten zoals het is (en dus zeker geen 'grenzen' op gaan zoeken).

En ik heb juist expres afstand gehouden en er ook voor gekozen om nergens te croppen of dingen recht te zetten, omdat dit gewoon mijn blik was vanaf die plekken. En alle foto's zijn zwart/wit, omdat ze zo meer impact hebben (vind ik) en het ook veel beter één serie wordt.

Maar de opmerking over meer op oogniveau kan ik begrijpen. Ik had nu een mooi plekje van waaruit je kon fotograferen zonder dat mensen je gelijk doorhebben (en dus niet meer met zichzelf bezig zijn, maar met jou) en ik vond het ook wel een leuk gezicht om alles eens van bovenaf te zien, want meestal is het al op oogniveau. Maar ik zal niet altijd een hoger gelegen plekje hebben, dus in de toekomst zal ik vast ook wel meer op oogniveau doen :P

[ Voor 36% gewijzigd door Hahn op 09-02-2013 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:21
Misschien ben ik iets te negatief in mijn bovenstaande reactie zeker met de laatste zin ;) nu ik het zo nog een keertje overlees. Maar we hebben denk ik ook een ander standpunt (dubbelzinnig) op gebied van straatfotografie. De manier die je nu beschrijft past inderdaad goed bij je foto's en plaatst het voor mij in een ander perspectief. Dat begrijp ik helemaal maar ik begrijp niet waarom je een afbeelding niet wat zou croppen of rechtzetten.
Nu ik de foto's nog een keertje bekijk vind ik foto 3 veel potentie hebben als je de nadruk iets meer zou leggen op die man. Croppen en rechtzetten vind ik, kan je ook doen met de camera maar is soms wat minder handig om te doen en vind ik daarom ook totaal geen afbreuk doen aan een foto.

Alles zwart wit maakt het inderdaad tot één serie. Goed punt, en anders zou iemand daar zeker over gevallen zijn. ("waarom alleen foto x in kleur" etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Foto 3,4 en 8 vind ik het leukst. Mooie beelden waar je duidelijk ziet wat voor weer het was en hoe mensen daar mee omgaan. Dat vind ik dit soort gevallen ook het sterke van de composities van boven af, het is minder direct dan op ooghoogte maar geeft juist een ander beeld dan je gewend bent wanneer je zelf op straat loopt.

Bijvoorbeeld ook "olifantenpaadjes" zijn op die manier fascinerend, de patronen die vanaf de grond niet opvallen worden dan opeens duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199803

Best aardige serie. Misschien moet je 'straat' fotografie niet té letterlijk opvatten, erg veel straat en stoeptegels in de foto's te zien. ;) De eerste paar foto's lijken wat op elkaar, vanaf een brug gemaakt. Op het eerste gezicht lijkt het te sneeuwen, maar dat als je wat beter kijkt blijken die vlekjes van kauwgum op straat te zijn. :P Een groot deel van de foto's moet het qua inhoud vooral hebben van de titel. Ik vind het jammer dat alle foto's in zwart/wit zijn. Ik zou van zo'n nieuwe camera juist dingen als kleur, dynamisch bereik, enzo willen zien en uitproberen. De leukste vind ik 8, 10 en 11.

Heb niet veel verstand van, of ervaring met, straatfotografie, maar ik denk dat het beter werkt als je de foto's op ooghoogte maakt ipv bovenaf. En plekken opzoeken als een winkelstraat, markt of woonwijk. Mensen proberen te vangen in hun dagelijkse bezigheid. Zelf vind ik het lastig om zomaar foto's van willekeurige mensen op straat te gaan maken zonder echt een doel.(opdracht oid) Het kan leuke plaatjes opleveren, maar je drukt mensen wel ongevraagd een dikke camera in het gezicht.

Gefeliciteerd met je nieuwe camera en lens, ik ben jaloers, kan me voorstellen dat je er blij mee bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Grote kans dat ik me gewoon beetje aangevallen voel, maar ik vind dat je een beetje te veel let op wat ik erbij heb gezet, wat niet van belang is. Ik geef de foto's een titel, want het beestje moet toch een naam hebben en dan vind jij dat de foto's het van de titel moeten hebben (ik heb de titels bedacht aan de hand van het verhaal die ik in de foto's zie...).

En ik zeg dat ik een nieuwe camera heb en vervolgens wil jij daardoor eigenlijk kleur en dynamisch bereik zien. Dat is toch helemaal niet waar deze reeks om gaat :?

Over ooghoogte ipv bovenaf heb ik in m'n vorige post al uitgelegd: vond ik een leuke, andere blik dan normaal en het stoort de mensen ook niet. En volgens mij is over straat lopen zo'n beetje de meest dagelijkse bezigheid die je maar kan bedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nustys
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 16:43
Hahn schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 00:03:
Dan kijken jij en ik anders naar straatfotografie. Straatfotografie is voor mij gewoon de straat op gaan en het vastleggen zoals het is en niet van te voren uitdenken en daar naar op zoek gaan. En vooral ook: laten zoals het is (en dus zeker geen 'grenzen' op gaan zoeken).
Gisteren was het licht om de zoveel tijd geweldig mooi in Rotterdam. Ik snap echt niet dat je dan je serie converteert naar zwart-wit ( " laten zoals het is " 8)7 ).
Jammer dat je geen uitdaging opzoekt ( ik had foto 8 graag als panningshot gezien ;) )

Foto 5 had leuk geweest als je het idee kreeg dat de fotograaf op een onderwerp stond te focussen (met de nadruk op 'idee' that is ).

Foto 10; het idee is goed, de uitvoering te makkelijk, jammer.

Foto 11 had ik echt graag in kleur gezien met een lange sluitertijd ( de wereld in deze foto komt dan tot leven ).

Probeer maar eens de grenzen van jezelf en je apparatuur op te zoeken, you'll be amazed :) :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Gisteren was vrijdag, ik was er donderdag :> En laten zoals het is bedoelde ik het frame.

Foto 8 had leuk geweest als panningshot, mits ik een meter of 100 dichterbij stond, vanaf het punt waar ik nu stond had meepannen weinig zin.

Foto 5-idee snap ik niet. #11 had in kleur wat meer ja, maar ik wou niet tussen 10 zwart/wit-foto's toch één kleur stoppen, dus toch maar omgezet :)

En deze camera heb ik pas een paar dagen, dus die grenzen moet ik nog benaderen, maar daar wordt hard aan gewerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nustys
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 16:43
Donderdag was het licht in Rotterdam ook fantastisch :)

Misschien kan je ook beter alleen met foto 11 in kleur doorgaan ( de rest kan zo zwart-wit geconverteerd uit google-street-view komen ). Steek je energie niet in verdedigen, verdedigen en verdedigen maar in inspiratie voor een nieuwe serie d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199803

Hahn schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:46:
Grote kans dat ik me gewoon beetje aangevallen voel, maar ik vind dat je een beetje te veel let op wat ik erbij heb gezet, wat niet van belang is. Ik geef de foto's een titel, want het beestje moet toch een naam hebben en dan vind jij dat de foto's het van de titel moeten hebben (ik heb de titels bedacht aan de hand van het verhaal die ik in de foto's zie...).
Was niet als negatieve kritiek bedoelt, meer iets wat me opviel. bv foto 4 Ik zie een paar mensen lopen, lees titel: heavy burden. Kijk weer naar de foto, oja er loopt iemand met zware tassen. Iets wat ik eerst niet zag, viel me op door de titel. Ik vind de titels erbij juist wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 27-06 14:29
Eigenlijk mis ik bij vrijwel alle fotos de reden waarom je de foto genomen hebt.

Het komt op mij over als: Ik wilde een lens uitproberen, de onderwerpen doen er niet zoveel toe, en ik heb een hoog droog plekje gevonden om ongemerkt een heel stel kiekjes te maken.

Ook al is dat helemaal niet wat je deed, zo komen de fotos wel op mij over.

Eigenlijk is alleen #3 een foto waar ik langer naar kijk. De houding van die man spreekt boekdelen. Hij vind het koud en nat en moet nou ook nog wachten op zo'n stoplicht...
Die foto heeft wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-07 13:38
Het meeste is al gezegd, maar omdat je zo defensief reageert kan je nog wel wat extra feedback gebruiken. (In de zin van, sta er wat meer open voor.)

"Ik geef de foto's een titel, want het beestje moet toch een naam hebben"
Dit vind ik een vreemde stelling. Hoezo moet het per se een naam hebben? Ik zie ook veel series waarvan de foto's geen naam hebben (of slechts een nummer). Voorkomt ook een beetje dat je met van die corny titels komt. Ik raad je dus aan hierover wel meer na te denken. Een titel moet boekdelen spreken. De titel van deze serie is 'Regenachtig Rotterdam'. Dat zie ik er niet in, eerlijk gezegd. Bij 1 en 2 zie ik helemaal niks van regen. 1 lijkt iets van sneeuwvlokjes te hebben, maar het zou net zo goed kauwgom op straat kunnen zijn. Bij 6 lijkt het meer sneeuw dan regen. Bij 7 en vooral 9 heb ik al helemaal zoiets van, wat heeft dit met 'Regenachtig' te maken?

Ik sluit me aan bij mjtdevries, alleen 3 vind ik een erg fijne foto, zowel om an sich naar te kijken als in het licht van het thema.

Dit is niet bedoeld om je de grond in te boren. Meer om jezelf te laten afvragen waarom dit daadwerkelijk een serie is over regenachtig Rotterdam, in plaats van een verzameling snapshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
#5 en #10 vindt ik de leukste foto's. Jammer dat alles van boven is genomen. Verder wel een leuke serie. ZW past er erg goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
blacktarantulaX schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 18:03:
Het meeste is al gezegd, maar omdat je zo defensief reageert kan je nog wel wat extra feedback gebruiken. (In de zin van, sta er wat meer open voor.)
Hier nog wat meer defensief gereageer, want ik vind dat je jezelf aardig tegenspreekt:
"Ik geef de foto's een titel, want het beestje moet toch een naam hebben"
Dit vind ik een vreemde stelling. Hoezo moet het per se een naam hebben?
Moet niet, vind ik leuk.
Ik zie ook veel series waarvan de foto's geen naam hebben (of slechts een nummer). Voorkomt ook een beetje dat je met van die corny titels komt. Ik raad je dus aan hierover wel meer na te denken. Een titel moet boekdelen spreken.
:? Je zegt eerst dat foto's vaak zat geen (zinnige) naam hebben en vervolgens moet de titel weer boekdelen spreken? Wat is het nou?
De titel van deze serie is 'Regenachtig Rotterdam'. Dat zie ik er niet in, eerlijk gezegd. Bij 1 en 2 zie ik helemaal niks van regen. 1 lijkt iets van sneeuwvlokjes te hebben, maar het zou net zo goed kauwgom op straat kunnen zijn. Bij 6 lijkt het meer sneeuw dan regen. Bij 7 en vooral 9 heb ik al helemaal zoiets van, wat heeft dit met 'Regenachtig' te maken?
Ik heb expres regenachtig gekozen, omdat het niet constant regende, maar de vloer wel nat was, het af en toe regende, mensen met capuchons en paraplu's liepen en alles er dus op wijst dat het regenachtig was. Ik heb het expres niet 'Rotterdam in de Regen' genoemd oid, want het regent inderdaad niet op elke foto.
Meer om jezelf te laten afvragen waarom dit daadwerkelijk een serie is over regenachtig Rotterdam, in plaats van een verzameling snapshots.
Ik vind de sfeer op vrijwel alle foto's prima regenachtig (met nadruk op 'achtig' :+). Rotterdam is er misschien niet heel erg in te herkennen, dat is iets waar ik in de toekomst aan zou kunnen denken, bij het maken van de foto's, dan wel het kiezen van de titel :P

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 22:18

Milo.

klik

Opzich wel een leuke serie alleen jammer dat veel shots vanaf een hoog en waarschijnlijk zelfde standpunt zijn genomen. Het effect is leuk met de regen maar vind het een beetje teveel hetzelfde. De laatste is wel erg mooi vind ik, al zou ik net iets dichter of rechter ervoor zijn gaan staan.

Zelf vind ik het ook leuk om straatfotografie te doen, maar wat Sargonaut ook al aangeeft misschien is een beetje meer contact shots ook niet verkeerd. Zelf vind ik dit ook nog wel lastig en werk liever met een korte tele maar goed het brengt wel wat afwisseling in een serie.
Maar goed, verder een leuke serie, zelf zou ik het contrast wel ietsjes verlagen maar dat is een persoonlijke smaak waaraan over valt te twisten.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Pagina: 1