Toon posts:

Mid 2009 MBP vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

De afgelopen jaren heb ik naar volle tevredenheid dagelijks gewerkt op een MBP mid 2009. Het is een core 2 duo 2,26 met 8 GB memory en twee SSD's (postville 80 GB en intel 320 160GB). Ik draaide altijd Windows 7 Pro via Bootcamp en sinds eind 2012 Windows Server 2012 (zonder bootcamp of OSX). Ik ben SQL developer en draai op de MBP o.a. 4 SQL instances. Ik werk veel met SQL Server 2012, Visual Studio 2010 en 2012. Hopelijk geeft dit een aardig beeld van het gebruik.

De MBP is intussen 3,5 jaar oud en ik vraag me af of het loont deze te vervangen door een nieuwer exemplaar. Ik heb uitgebreid zitten zoeken naar geschikte laptops maar kom toch steeds weer bij de MBP uit. Waar ik ook heel tevreden over ben. De vervanging zou dan wederom het instapmodel zijn, dus de i5 13 inch non retina. Naast de snellere processor is ook het geheugen sneller (1600 vs 1066 hz) en de hoeveelheid ondersteund geheugen (16 GB vs 8 GB) groter. Daarnaast kan de C2D de SSD's alleen laten draaien in IDE mode terwijl de i5 wel AHCI mode aan kan. En dat maakt een groot verschil weet ik van mijn Mac mini.
De nieuwe i5 krijgt natuurlijk ook 1 of 2 SSD's (ws de 320 en een nieuwe, de Postville is wat aan het slijten) en minimaal 8 GB memory.

Heeft iemand van jullie een vergelijkbare overstap gemaakt? Ik zou heel benieuwd zijn naar ervaringen! Denken jullie dat het loont om over te stappen? De C2D doet het nog prima en het zou ook meer een investering zijn in de toekomst. De C2D kan ik dan verkopen terwijl deze nog een aardige marktwaarde heeft.

Alvast dank voor ieder antwoord!
Groeten,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

Van dat snellere geheugen ga je weinig merken, wat je vooral gaat merken als je de overstap doet is toch dankzij de nieuwere CPU. Zoals je zelf al zegt kan je beter nu wisselen zodat C2D nog wat restwaarde heeft zodat de investering wat kleiner is.

Vergeet ook niet dat als je weer een nieuwe MBP koopt je weer een nieuwe accu hebt, dat is denk ook wel fijn na 3.5 jaar.

Als je werk nu nog steeds goed gaat op je apparaat is er eigenlijk geen echt gegronde reden om te vernieuwen maar het kan natuurlijk nooit kwaad ;)

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is sinds vanmiddag geen fictieve vraag meer.... Vandaag voor een wel erg mooi bedrag een 1 week oude i5 opgehaald! Dus nu kan ik zelf gaan zien of het de moeite waard was.

Blijft wel vreemd, koop je na 3,5 jaar een nieuwe laptop, ziet ie er exact hetzelfde uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:23
Dag Erik,

Ik heb ook een MBP van mid 2009, Ik heb de 2,5Ghz C2D met 8GB en 256GB SSD. Ik zit telkens te twijfelen wel of niet over te stappen naar een nieuwe MBP (15" Retina op het oog). Het is een lastige keuze omdat je weet dat er binnenkort weer nieuwe modellen zijn. Echter met de huidige taken wat ik nu doe, zou mijn laptop het nog 1a 2 jaar moeten volhouden. Gezien mijn toekomst plannen nog niet duidelijk zijn, heb ik toch maar besloten om met mijn MBP mid 2009 door te gaan. Volgende upgrade wordt een 15" Retina met een Cinema 27" scherm.

Ik gebruik mijn MBP voor alles. Als laptop en als desktop. Ik gebruik hem voor school, werk, maar soms ook voor gamen (COD4 en Counter Strike Source). Deze games lopen er lekker op, dus dat is ook een van de redenen dat ik vind dat een upgrade nog niet nodig is. Wat betreft het Accu, mijne gaat nog steeds ongeveer 4uur mee... dus niks te klagen.

Je moet jezelf afvragen of de upgrade ECHT nodig is, Als het je taken maar 10/15sec sneller gaat maken, vind ik het persoonlijk niet waard om zo'n grote bedrag af te tikken.

Goodluck met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, de tijd zal het leren. Ik zal de komende weken de nieuwe MBP gaan klaarmaken. Probeer het wel zo te doen dat ik beide machines een tijdje naast elkaar kan gebruiken want ik ben er afhankelijk van voor mijn werk. Dat geeft me ook de kans om goed te zien wat de verschillen zijn. En om te zien of het echt de moeite waard was. Weet in ieder geval dat ik weer een jaar of 4 vooruit kan.

Mijn C2D had afgelopen maand ook zijn eerste defect: een "versleten" hard disk kabel. Schijnt bekende kwaal te zijn van de MBP maar zette me ook een beetje aan het denken. Nieuwe kabel gekocht en hij werkt weer prima maar toch. Mijn accu is nog ca 85 % dus dat valt nog reuze mee.

Wat ook nog meespeelde was dat de C2D CPU hardwarematig geen virtualisatie ondersteunt. Dat is onder Windows Server geen probleem, onder dat OS kun je desondanks met Hyper-V werken. Onder Windows 8 kan dat echter niet en het zou best weleens kunnen dat ik tzt terug ga/moet naar dit OS. En virtualisatie gebruik ik wel regelmatig... De i5 kan dat wel.

Overigens heb ik ook gedacht om te wachten tot de nieuwe modellen. Ik heb echter gelezen dat Apple waarschijnlijk de weg die met de Retina is ingeslagen door gaat zetten. Dat zou betekenen dat de hele MBP lijn niet tot zeer lastig te upgraden zal zijn waardoor de initiële aanschaf veel duurder zal worden. En ik vind eerlijk gezegd de huidige niet Retina modellen al prijzig genoeg!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 07:28 ]