Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zigbee, beschikbaarheid en compatibiliteit

Pagina: 1
Acties:

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:26
Hey,

Na een aantal weken geleden een Hue starterskit te hebben gekocht, ben ik beginnen zoeken om eigenlijk al mijn verlichting te switchen naar Zigbee (en eventueel later ook sensors en zo te plaatsen).
Het ziet er allemaal simpel uit, coordinatortje kopen, paar wallswitches, ...

Maar nu, x weken later sta ik nog altijd waar ik begonnen ben.
Je hebt wel een aantal firma's die dingen maken, maar het lijkt wel of het voornamelijk in China gebruikt wordt.
Het is bijna onmogelijk om modules te vinden die passen in een Europese 'Niko-sized' inbouwdoos. Alles is '86 panel'.

Als je dan iets wil kopen in China gaat het allemaal via Alibaba, Made-in-China, ... en moet je beginnen prijs vragen, minimum hoeveelheden bestellen, ...

Ik werd helemaal blij toen ik ontdekte dat LeGrand nu ook met Zigbee werkt... totdat ik ontdekte dat ze hun eigen, niet-standaard, profiel gebruiken :(

Wat ik ook wel vreemd vind eigenlijk, is dat er hier op GoT bijna niks over Zigbee te vinden is! :?
Wel Z-Wave en KAKU, dat lijkt hier redelijk populair te zijn :)

Met dit topic zou ik dus graag Zigbee wat meer in de kijker proberen te krijgen hier, en natuurlijk er wat meer info proberen uit te halen voor mezelf ;)

Om toch zelf al wat info te geven, hier enkele Chinezen die ik tot hiertoe gevonden heb.

- NetVox
- Net4Homes
- Wulian

Wulian vindt ik de interessantste, die hebben de meeste accessoires. Onder andere een slim deurslot, wat me heel cool lijkt, maar waarschijnlijk weer niet zal passen in Europese deuren. :/
Van hun had ik ook een prijslijst ontvangen, na een 'inquiry' te doen via Alibaba.

Ze adverteren met een gateway voor 142$, wat ik er totaal zou voor overgehad hebben.
Maar als je er geen 5 neemt, komt het op 235$ :(

Zo, hopelijk komt hier een leuke, informatieve discussie op gang ;)

[edit]
Vond nog net dit, lijkt me wel interessant!
Netvox Wireless Switch Control Unit

Dit lijkt me te passen in een gewone inbouwdoos.
Als je dan een gewone Zigbee 'opplak-schakelaar' kan linken hieraan, moet je schakelaar dus niet meer in de inbouwdoos passen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fire69 op 08-02-2013 22:46 ]

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:08

Exterazzo

Qeasy

Het PlugWise-systeem (in Nederland gemaakt) maakt volgens mij ook gebruik van het Zigbee-protocol: http://www.plugwise.com/idplugtype-f/node/296

Ik weet alleen niet goed hoe het allemaal samenwerkt met andere partijen en het is vrij prijzig spul.

Audentia

• Fire69
Die had ik ook al gecheckt, maar net zoals bij LeGrand krijg je dus dit:
Open internationale standaard (met een particulier protocol) – toekomstvast en gemakkelijk uit te breiden met andere Plugwise-modules
:(

• Fire69
Duidelijk heel weinig interesse in Zigbee. :/

Ik zal zelf dan nog wat extra info geven in de hoop dat andere Tweakers geïnteresseerd raken :)

Als coordinator ben je niet verplicht om een stand-alone ding van bvb. bovenstaande Chinezen te gebruiken.
Je kan ook een pc (servertje of zo) gebruiken met een usb-stick:
http://www.dresden-elektr...usb-radio-sticks/derfusb/

Deze werkt met software die ontwikkeld wordt door iemand die op het Everyhue-forum rondhangt.
http://www.dresden-elektr...e/pc-software/deconz/?L=1

Afbeeldingslocatie: http://www.dresden-elektronik.de/funktechnik/fileadmin/Bilder/Produkte/Software/deCONZ/00_nodeview.png

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Denk dat de Zipabox wel een belangrijk element in een doorbraak(je) zou kunnen zijn, zeker als ze het voor elkaar krijgen om de Philips Hue lampen ermee te kunnen besturen. Dan kunnen er voor het eerst middels een draadloos domotica-protocol (met een controller die ook voor de overige domotica geschikt is) rgb-led lampen bestuurd worden. Dat is iets wat op dit moment geen van de andere controllers kan.

• Fire69
Die was ik ook al eens tegengekomen, maar heb er niet echt goed naar gekeken, onterecht blijkbaar.
Interessant vanwege de uitbreidbaarheid, hoewel je voor 200€ enkel Z-Wave ingebouwd krijgt.
Toch wel iets om in het oog te houden, aangezien ze aangeven te werken met het HA-profiel :)

Wat ik in de TS nog vergeten te zeggen ben.
Op Kickstarter staat sinds begin van de maand een héél interessant project, de Almond+
Dit is een 802.11ac router met touchscreen voor configuratie en info EN met ingebouwde Zigbee en Z-Wave voor 99€!!
Deze heb ik dus maar direct gebacked :)
Deze zou hopelijk in September op de markt komen, aangezien hun 250000$-target al rijkelijk overtroffen is :)

• HvB83
Tja, eerlijk gezegd denk ik dat Zigbee het hier alleen in een gecombineerde controller gaat redden. Het aanbod van Zigbee is nog te beperkt om daar een volwaardig domotica-systeem mee te bouwen. Juist als aanvulling op zwave is het wel handig.

Ik zou dan wel altijd voor een controller kiezen die zich al heeft bewezen, met goede software en goede support. Anders word je er gek van, als het licht het weer eens niet doet.

Op dit moment is de Zipato ook te kort op de markt om daar wat over te roepen, maar de potentie op bovengenoemde punten is er.

• Fire69
Eerlijk gezegd vind ik het aanbod al meer dan bruikbaar voor een domotica-systeem van te maken.
Je hebt schakelaars, dimmers, raam/deur-sensoren, thermostaten, bewegingsdetectors, weerstationnetjes, camera's, water/gasdetectoren, deursloten, ...
Keuze genoeg dus voor de meesten dingen, enkel is het heel vervelend dat de inbouwspullen zoals lichtschakelaars gemaakt zijn voor de Aziatische en Amerikaanse markt. En laat die schakelaars nou net het belangrijkste zijn.
Gevolg: Zigbee is nog niet bruikbaar hier, tenzij je al je inbouwdozen wil uitbreken en vervangen...

• HvB83
Vandaar de "hier nog niet bruikbaar". Ik heb nog geen shop gevonden die alles voor EU aanbiedt wat jij opsomt. Mocht iemand interessante links hebben, dan houd ik me aanbevolen.

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Ik heb mijn hele woning van onder naar boven vol zitten met Legrand Zigbee schakelaars en dimmers.
De units communiceren onderling prima en de gemaakte scenario's zijn een uitkomst echter.......... een fatsoenlijke zigbe2ip gateway die het mogelijk zou maken om bijvoorbeeld 1 en ander met je Ipad te bedienen ontbreekt.

Nu heb ik wat ingangen bij Legrand Nederland dus ik weet dat zo'n device bestaat in de vorm van een myhome webserver, maar de beschikbaarheid is nog niet best.......

Mocht ik ooit wat horen dan laat ik het hier wel weten

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Fire69
Ik ben benieuwd. Maar ik wil eigenlijk niet weten wat dat ding gaat kosten :)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 16:24
Het bedrijf Net2Grid (in NL) is bezig met een Zigbee controller.
Ze hebben hiervoor de SmartBridge ontwikkelt: https://www.net2grid.com/

Ik ben 1 van de eerste gebruikers via een pilot van een energieleverancier. Momenteel kan ik alleen nog maar de P1 poort van mijn meter uitlezen maar ik heb een demo gezien dat het ook schakelaars kan bedienen via een app op je mobiel. En alles uiteraard via het Zigbee protocol.

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 18:08

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Mag ik vragen wat je ervaringen met net2grid zijn?

www.oldskoolnl.nl

• Flappie
Roppedop schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:41:
Mag ik vragen wat je ervaringen met net2grid zijn?
Ik heb hem nu in huis en kan alleen nog maar via de Slimme Meter App mijn energieverbruik uitlezen.
de applicatie is ook zeer beperkt tot alleen uitlezen energieverbruik. De huidige applicatie is ook gemaakt voor de energieleverancier (zoek in de App store op "Cogas")
Er komt een nieuwe versie van Net2Grid aan met de naam Energy Insight en wordt volgens mij ontwikkeld door Service2Media. Deze versie heeft meer opties, onder andere aansturen Zigbee schakelaars.

[ Voor 6% gewijzigd door Flappie op 12-03-2013 12:29 ]

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 18:08

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Dank je. Energy Insight is er al voor iOS. Kan nog er nog niet mee schakelen zo te zien (in de demo mode).

www.oldskoolnl.nl

• Flappie
Roppedop schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 12:38:
Dank je. Energy Insight is er al voor iOS. Kan nog er nog niet mee schakelen zo te zien (in de demo mode).
Jeps maar ik heb een Android :)

• Fire69
Flappie schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:19:
[...]
En alles uiteraard via het Zigbee protocol.
Jammergenoeg zegt dat eigenlijk niks.
Wel profiel wordt hier gebruikt? Waarschijnlijk Smart Energy. Maar om schakelaars te switchen en zo heb je Home Automation nodig.
Dat is het probleem bij LeGrand, ze gebruiken Zigbee-technologie, maar met hun eigen proprietaire profiel :/

• Tap_
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-10 19:31
Ik heb vandaag ook mijn HUE set gekregen en geinstalleerd. Een belangrijke reden om voor HUE te kiezen was het gebruik van het Zigbee protocol. Dit wil ik al experimenterend verder uitbreiden.

Iets waar ik wel tegen aan loop, is het gebrek aan duidelijke documentatie. Ik had ook de oplossing van Dresden Elektronik gevonden. Dat leek mij wel een aardige om mee te beginnen.

Wat ik alleen niet helemaal scherp heb, kun je met die stick en de bijhorende software een zigbee netwerk controleren?

Iemand een idee.
Pagina: 1