• steef200sx
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-12-2025
Heb het volgende probleem;

Van de week deze HTPC in elkaar geschroefd :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,53€ 41,53
1MSI FM2-A75MA-E35€ 57,45€ 57,45
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 64,25€ 64,25
1Silverstone Lascala LC20M-B€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 26,40€ 26,40
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 227,58

Alles werkt als een trein lekker vlot etc, maar ik heb 1 klein probleem waar ik maar niet uitkom.
Als ik een video afspeel, maakt niet uit wat divx dvd of mkv etc, dan is het niet helemaal 100 % vloeiend.
Heb alle players geprobeerd VLC XBMC etc.
Fraps geeft daarintegen gewoon strak 24FPS aan.
Alles zit goed aangesloten, heb ook verschillende tv's , en monitoren geprobeerd. (HDMI)

Is de eerste keer dat ik een AMD systeempje gebouwd heb, maar mijn broek zakt er een beetje vanaf 8)7
Ik heb van alles de laatste drivers.

Heeft iemand nog een idee wat ik hiermee aanmoet? _/-\o_

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:18
Welkom in de fps hell.
Je zegt dat je 24hz draait, maar wat is de framerate van je files? Dit kun je checken met mediainfo
Een episode van een serie is doorgaans 50 of 60 fps. Dat draait dan schokkerig op 24hz.
Zelfs een echte 24p file speelt niet 100% vloeiend, aangezien het eigenlijk 23.976fps is, en geen enkele videochip kan dit perfect afspelen. Er is altijd wel een kleine afwijking.
Sowieso is 24hz niet vloeiend voor een menselijk oog, alhoewel dit ook weer een beetje subjectief is.
Sommige mensen ervaren het als prima en anderen ergeren zich er vreselijk aan.

specs

• steef200sx
Het gekke is als ik hetzelfde filmpje op mijn eigen pc draai heb ik het niet.... (intel+nvidia)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Draaien we in een Windows omgeving en zo ja, met welke versie?

Testing, one, two ...

• steef200sx
Ik draai Windows 7 Ultimate.

Cpu is tijdens een blurayrip rond de 15% bezig, maar de gpu wel tegen de 70%. ( XBMC)
Als ik dezelfde rip in VLC afspeel zijn deze waardes weer precies andersom.

Gekke is dat het beeld in beide programma's hetzelfde is, dus gewoon niet vloeiend heel irritant.

Ik lees overal dat de a4-5300 gewoon geschikt hiervoor is maar begin nu wel een beetje te twijfelen.

[ Voor 3% gewijzigd door steef200sx op 09-02-2013 08:35 ]

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 21:26
laatste amd drivers geprobeerd en xbmc al eens vastgezet op dxva? mogelijk v-sync niet ingesteld of scherm niet ingesteld op full screen? Deze setup zou zonder moeite full-HD vloeiend kunnen afspelen.

• steef200sx
Heb alles geprobeerd in xbmc, vsync dxva noem maar op, blijft nog steeds hetzelfde probleem.
Heb een andere hdmi kabel ook geprobeerd ook zonder resultaat.
Amd drivers zijn ook de laatste, heb net ook maar uit wanhoop mijn MB bios geflasht, je raadt het al......

Moet wel zeggen dat als mijn vriendin zit te kijken dat ze niet ziet wat ik bedoel, maar ik zie het wel degelijk.

De schokjes zijn zegmaar vooral te zien als een camera rond het onderwerp draait, je ziet dan de achtergrond gewoon niet vloeiend draaien het schokt gewoon.
Is vooral te zien aan begin van een disney film, met dat paleis introotje.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 19:17
Dat is inderdaad een Sync probleem en heeft niets te maken met te weinig processor power o.i.d.
Dat schokje is een "correctieframe" om de boel weer helemaal in de pas te laten lopen.

Ook een van mijn ergernissen destijds met een HTPC. Een losse mediaspeler (Dune) kent dit probleem niet.

Het probleem moet je zoeken in de AMD GPU (drivers) aangezien je aangeeft dat je NVidia GPU dit probleem niet heeft.

Je bent niet de enige met dit probleem, wees maar gerust.

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 21:26
heb je aanstaan dat hij je refresh rate van je tv goed zet conform het beeldmateriaal? ik draai zelf ook met een AMD APU en heb echt geen enkel probleem.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je dient elke refreshrate (verversingsfrequentie) die je TV ondersteund (24p, 50hz, 60hz) binnen je videokaart-instellingen op het bureaublad te selecteren en daarbij per resolutie het beeldscherm passend maken. Mocht die resolutie en refreshrate er niet tussen staan dan kun je deze meestal handmatig toevoegen en testen of deze ook werkt. Nadat je bij elke refreshrate je bureaublad-grootte passend hebt gemaakt wordt dit ook overgenomen door XBMC

Testing, one, two ...

• steef200sx
Allen bedankt voor jullie reacties _/-\o_
Ik ga vanavond even de boel nalopen wat betreft de frequenties.
Moet hem daar wel inzitten inderdaad, kan niet anders.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50

dlmh

Lo-Fi

In XBMC heb je de optie "Automatically adjust refresrate", deze zet de refreshrate van je beeldscherm (indien mogelijk) gelijk met, of een exact meervoud van, de framerate van het videomateriaal. Dit zal het schokken van de 3:3:2 cadans verhelpen (voor 24p materiaal op 60Hz).

Waarschijnlijk zul je per refreshrate ook de overscan op 0 moeten zetten in de Catalyst opties.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-02 14:38
Probeer eens Media Player Classic Home Cinema. Ik heb vaker htpc's op basis van amd gpu's gebouwd en nooit problemen gehad met schokjes etc. Probeer eens een versie van Openelec te installeren (dit kan gewoon op een usb stick) en kijk ff of je films dan schokken.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 14:03
Ik had een dergelijk probleem - dat wat hardware-lover beschrijft - toen ik de ingebouwde AMD (4250 meen ik) videochip van mijn HTPC gebruikte: het was ook erg lastig om de TV op de juiste settings te krijgen (1920x108024p, was niet eens default beschikbaar in de keuzen) en regelmatig werd ie in een andere setting gezet (ik weet niet meer welke) waardoor beeld niet eens fullscreen werd weergegeven.
Daarnaast was het scrollen in MCE Mediaportal niet vloeiend (of zelfs welke beweging dan ook in Widows, bijv. een venster verplaatsen)

Ik heb er nu een Nvidiakaart inzitten die ik had liggen (beetje vergelijkbare chip met de AMD), helemaal probleemloos

• steef200sx
Heb net weer even gespeeld met ccc, is toch weer anders/onhandiger dan nvidia control panel.

Ben er nog niet helemaal uit.

Daarom de volgende vraag, op welke resolutie moet ik die htpc zetten?

Als ik hem op de aanbevolen resolutie zet van 1024x768 dan ziet windows er mooi uit, daarentegen als ik hem op de HDTV stand zet dan is alles kleiner en minder scherp/mooi. 1920x1080

Ik blijf dus die irritante microstutter houden op beide resoluties.

Mijn htpc zit met hdmi aan een Onkyo TXNR609, en de tv is een LG 42pc1r. (hd-ready)

Overigens ik heb alle opties(behalve openelec) al geprobeerd, daarvoor dank :)

[ Voor 7% gewijzigd door steef200sx op 25-02-2013 20:24 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 14:03
Natuurlijk is alles minder scherp op 1920x1080, jouw HD-ready TV waarschijnlijk een resolutie van 1280x720 (dat is nl. de minimale resolutie voor "HD-ready"). Kun je hem niet op 1280x72024p krijgen? Of is 1024x768 de native resolutie van je TV? Dan is ie officieel niet eens HD-ready...

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 26-02-2013 10:42 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Volgens specificatie heeft de 42" uitvoering 1024x768, de TV kan wel hogere resoluties verwerken maar niet echt laten zien natuurlijk. Ik was bij mijn eerdere reactie automatisch uitgegaan van een Full-HD scherm, niet goed stilgestaan bij het feit dat dit niet vanzelfsprekend hoeft te zijn.

Testing, one, two ...

• ThunderHorn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2025
dlmh schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:53:
In XBMC heb je de optie "Automatically adjust refresrate", deze zet de refreshrate van je beeldscherm (indien mogelijk) gelijk met, of een exact meervoud van, de framerate van het videomateriaal. Dit zal het schokken van de 3:3:2 cadans verhelpen (voor 24p materiaal op 60Hz).

Waarschijnlijk zul je per refreshrate ook de overscan op 0 moeten zetten in de Catalyst opties.
Deze oplossing.

Ik had het ook, MediaPortal icm MPC:HC en ook in XBMC. Op een AMD A10-5800.
Bovenstaande heb ik dan ook veranderd, en alles speelt nu soepel.

Ik heb echter een instelling in de registry gewijzigd, waardoor ik niet voor elke refreshrate de overscan op 0 moet zetten. Volgens mij via volgende link.

Grtz

• steef200sx
stefijn schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:09:
Natuurlijk is alles minder scherp op 1920x1080, jouw HD-ready TV waarschijnlijk een resolutie van 1280x720 (dat is nl. de minimale resolutie voor "HD-ready"). Kun je hem niet op 1280x72024p krijgen? Of is 1024x768 de native resolutie van je TV? Dan is ie officieel niet eens HD-ready...
Ja in windows is 1024x768 de aanbevolen resolutie.
Moet ik hem daar op laten staan of toch op 1080i zetten of 720p?
hardware-lover schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:45:
Volgens specificatie heeft de 42" uitvoering 1024x768, de TV kan wel hogere resoluties verwerken maar niet echt laten zien natuurlijk. Ik was bij mijn eerdere reactie automatisch uitgegaan van een Full-HD scherm, niet goed stilgestaan bij het feit dat dit niet vanzelfsprekend hoeft te zijn.
Het is wel tijd voor een nieuwe tv idd, de centjes zijn op het moment beetje op....
ThunderHorn schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:29:
[...]

Deze oplossing.

Ik had het ook, MediaPortal icm MPC:HC en ook in XBMC. Op een AMD A10-5800.
Bovenstaande heb ik dan ook veranderd, en alles speelt nu soepel.

Ik heb echter een instelling in de registry gewijzigd, waardoor ik niet voor elke refreshrate de overscan op 0 moet zetten. Volgens mij via volgende link.

Grtz
Ik ga zo weer even rommelen bedankt voor de tips!
Pagina: 1