Hoeveel moet ik uitgeven aan overclocken in verhouding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Hallo iedereen

Ik ga een nieuw setje ram + cpu + mobo kopen.
Het ram word 8gb van het goedkoopste, dit is ofwel het goedkoopste uit de pricewatch ofwel het goedkoopste uit v&a (wel zonder heatsink, ik wil nog een koeler plaatsen)
Mijn cpu word een i5 sandy/ivy bridge, ergens tussen een 2500 en een 3570.
Mijn moederbord weet ik nog niet zeker. Ik heb een deal voor een pricewatch: Asus P8P67 LE (3.0) voor 45 euro inclusief verzending te nemen.

In principe sta ik op het punt dit ongeveer aan te schaffen. Nu is het volgende. Ik weet, een k processor is in verhouding niet zo heel veel duurder, dus dit is de moeite wel waard. Nu las ik wel dat het uitgekozen moederbord erg slecht overclockt. Nu is mijn vraag: in hoeverre is het het geld waard om een beter moederbord te kopen voor het overklokken? Zeg maar dat er het meeste "bang for the buck" uit komt?

Ik wil een gemiddelde overclock gaan draaien, niets speciaals, geen waterkoeling, gewoon luchtkoeling (waarschijnlijk wel een mugen 2 o.i.d.)

Groet Roger

Let op: ik haal alles (behalve misschien het geheugen) van v&a af. Dit setje gaat me dus ongeveer 200-225 euro kosten. Ik denk dat dat iets is om mee te nemen in de overweging. Zijn er bijvoorbeeld moederborden aan te raden die nu in de v&a staan? (die de 'bang for the buck' verhogen)

[ Voor 13% gewijzigd door roger128 op 08-02-2013 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

V&A is een prima plaats om hardware aan te schaffen en doet niet onder van de winkel sterker nog de hardware is meestal al uitvoerig getest! De mobo's die het beste overklokken kosten ook het meeste geld omdat de componenten nou eenmaal duurder zijn etc en de BIOS ingewikkelder. Als je bang for the buck wil kan je idd een zo goedkoop mogelijk moederplankje halen en kijken wat je ervan vind, als het niks is haal je over een paar maanden weer wat anders. Het enige waar je niet op moet bezuinigen ( en 1GB kost geen 300€ meer) is geheugen, voor 45 euro heb je 8GB DDR3 wat op zeer hoge kloksnelheid loopt. Als je dat te duur vind moet je maar denken dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten en een limiet stellen aan wat je wil. Als je geheugen kan vinden zonder heatspreader zou ik dat knap vinden want elke fabrikant heeft dit al 5 jaar standaard erop deze kosten overigens maar een paar euro. LE staat meestal voor light edition wat betekend dat het bord niet veel bizonders aan boord heeft en mogelijk ook geen OC mogelijkheid maar menig bord kan je rond de 20% overklokken zonder problemen voor een tijdje. Als ie te warm word heeft het allemaal geen zin en komt er alsnog file op de snelwegen zeg maar en kan je het beter achterwegen laten, overklokken is voor veel mensen een soort mythe en brand menig systeempje hier nog wel is op door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Ik snap je verhaal. Ik wil wel even aangeven dat ik mijn ram niet over hoef te clocken, dit heeft volgens mij niet zoveel effect (voor gaming in ieder geval)

wat ik meer bedoel, met een budget van 200 euro, moet ik dan juist het maximale aan de cpu uitgeven (en dus, omdat het mobo minder is, 'amper' kunnen overcloken) of iets minder in de cpu en iets meer in het mobo steken zodat ik hem kan oc'en?

Als ik bijvoorbeeld hier kijk voor de pricewatch: Asus P8P67 LE (3.0) dan zie ik dat daar de VRM's erg warm van worden waardoor het mobo terug throttled. De oc kan dus niet erg hoog (4,6 ghz halen ze daar, volgens mij op een 2600K)

edit Na dit gelezen te hebben bedenk ik mij dat 4,6 ghz volgens mij helemaal geen slechte oc is, dat die site waar ik gekeken heb gericht is op extreme overclockers (wat ik niet ben) en eigenlijk "best redelijk" te noemen is op het moment dat de overclocker geen extreme overclocker is?

[ Voor 15% gewijzigd door roger128 op 08-02-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hoogste snelheid haal je ook met de snelste CPU dus daar moet je als het kan niet op bezuinigen. Als je een systeem moet overklokken voor de juiste performance is het systeem dus eigenlijk niet snel genoeg in dat geval kan je beter snellere hardware halen. Overklokken is meestal voor extra snelle berekeningen of net dat beetje meer frames die een gloed nieuw spel op een speelbaar niveau brengen of net speelbaar maken als het eigenlijk nog niet zo goed loopt. Ook kan je het zien als hobbyisme net als het pimpen van auto’s naast de kunst en wetenschap houd het uiteindelijk soms niet veel in behalve wat kleine aanpassingen. Maar deze mening kan persoonlijk zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 12:20
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 16:35:
De hoogste snelheid haal je ook met de snelste CPU dus daar moet je als het kan niet op bezuinigen. Als je een systeem moet overklokken voor de juiste performance is het systeem dus eigenlijk niet snel genoeg in dat geval kan je beter snellere hardware halen. Overklokken is meestal voor extra snelle berekeningen of net dat beetje meer frames die een gloed nieuw spel op een speelbaar niveau brengen of net speelbaar maken als het eigenlijk nog niet zo goed loopt. Ook kan je het zien als hobbyisme net als het pimpen van auto’s naast de kunst en wetenschap houd het uiteindelijk soms niet veel in behalve wat kleine aanpassingen. Maar deze mening kan persoonlijk zijn natuurlijk.
Ik ben het hier toch niet helemaal eens met je statement. Er zijn vaak genoeg cpu's geweest (welliswaar meestal AMD cpus's) die op de een of andere manier te tweaken waren dat ze echt veel sneller werden. Denk hier aan de Duron Applebreads waar je cache kon unlocken, Athlon XP's met een Thoroughbred core waar je met de goedkoopst vaak net zo hard ging als met de duurste, Phenom II X2 en X3's waar je een of meerdere cores kon unlocken.

Het gaat er vooral om dat je weet je wat je koopt en wat je er van kunt verwachten. Als je niet te veel geld uit wilt geven kun je vaak het beste de goedkoopste uit een serie kopen, omdat ze vaak toch dezelfde cores hebben en daarmee inprincipe net zo ver over kunnen klokken.

@roger, als je zelf al ziet in een review dat een moederbord weinig opties heeft in de bios en weinig overklokpotentieel heeft, dan zou ik misschien toch een ander moederbord overwegen. Die VRM's is nog wel overheen te komen door zelf een koelblokje te zagen, maar de BIOS is vaak wat lastiger. In V&A staat bijv dit bord, met deze review al is dat wel de enige echte review die ik kan vinden over dat specifieke bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 15:04:
Het enige waar je niet op moet bezuinigen ( en 1GB kost geen 300€ meer) is geheugen, voor 45 euro heb je 8GB DDR3 wat op zeer hoge kloksnelheid loopt.
Geheugen is juist het gene waar je goed op kunt bezuinigen. OCen van geheugen is totaal oninterressant omdat je toch zat bandbreedte hebt op dit platform, en sneller geheugen totaal geen merkbaar verschil op gaat leveren.

Pak dus gewoon het simpelste setje dat compatible is met je bord. Het enige dat je niet moet doen is het in single channel draaien, dat merk je wel een beetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik zat dus met hetzelfde verhaal als de TS, nouja, ''ongeveer''.

je hebt bijv voor 50 euro een nieuw Asus moederbord en een 3570 (195 euro) is extreem snel en geheugen kost ook niet veel meer.

Prijs/verhouding is nu ongekend bij hardware en overclocken is niet eens meer een noodzaak tenzij je een liefhebber bent en overclocken gewoon leuk vind, maar het voegt niet veel meer toe zoals het voorheen wel echt was bijv E6320 1,8ghz die je naar 3,5ghz kon tillen 'waar games echt werden genekt door de CPU.
Waar een E6600 echt DUUR was en precies hetzelfde was als een E6320 die 2x goedkoper was maar dan hoger geklokt. Ook allebei 4mb...

het is nu vooral de GPU die achter loopt op de CPU

Trouwens, een 3770 is ook nog het overwegen waard mits je wat meer doet met video encoden.

[ Voor 95% gewijzigd door A87 op 10-02-2013 15:19 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Pagina: 1