Intel ssd wordt af en toe niet herkend bij het opstarten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 19:28
Heb af en toe bij het opstarten van mijn pc dat de Intel ssd niet herkend wordt en daardoor W8
niet opstart.
Heb een Intel ssd 520 -120gb / ga z77x up5 mb met intel 3770k proc. de laatste bios f12g, achi sata port 0, windows 64 bits pro
Heb al een andere sata kabel uitgeprobeerd (maar daar ligt het niet aan) , op een of andere manier ziet het mb dus af en toe niet de ssd.
De vraag is dus ligt het aan de ssd of het mb of heb ik iets anders over het hoofd gezien?

vast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:39
- Intel ssd firmware updaten.
- Andere poort proberen.
- Op de hoofd controller aansluiten, vermoedelijk poort 0.

- Misschien moederbord langzaam laten booten, dus quickboot uitzetten.
- Voeding?
- Misschien andere hardware die stoort naar de ssd, dus andere hd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
De laatste firmware staat erop, de ssd hangt aan port O achi modus, mb boot normal (niet quick)
Voeding is redelijk nieuw en ruim voldoende voor de set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100482

check de SMART van je ssd...
Eigenlijk altijd het eerste wat je moet doen, ingeval van diskproblemen...

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 100482 op 08-02-2013 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:39
- Moederbord overclocked, dit controleren?
- Bios die misschien variabel de instellingen toepast, dus tijdens boot misschien steeds iets anders doet, kijk of je dit vast kunt zetten.
Ook kunnen nieuwe moederborden veel instellingen varieren, dus ook tijdens gebruik, dit kan soms ook verkeerd uitpakken, dit dus ook vastzetten.

-ssd aansluiten op de Intel Z77 SATA Controller.

[ Voor 7% gewijzigd door jan99999 op 08-02-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
De smart status had ik al gecheckt, zie onderstaande extractie.

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h266/polypenko/smart_zpsff417ee4.png

Moederbord staat alles op standard geen vreemde settings, is ook niet overklokt.

De ssd hangt aan port 0 dat is de Intel z77 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:18
Nog andere schijven? Staat alleen C: als actief in beheer?
Naast W8 nog W7 o.i.d.?

Eventueel proberen de ssd als tweede bootdevice in te stellen om te zien of dit wel in eens doorstart...

[ Voor 39% gewijzigd door beascob op 09-02-2013 10:23 ]

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
Buiten de ssd, heb ik nog 2 WD hd voor opslag, geen dual boot alleen W8 pro 64 bits.

zal de boot sequence eens aanpassen, kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Je kan ook eens proberen de ssd te steken op de sata 3 poort die gestuurd wordt door de marvell controller, misschien werkt deze beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Heb een vermoeden dat het om de 77 chipset gaat , heb meerdere intel ssd van het G2 type waaronder twee bootdisk van 40GB met xp en w7. Die bootdisken verdwijnen af en toe uit de bios , vaak na verwissellen van de aansluiting van die ssd ,of na een andere bootdisk te gebruiken , dus niet zo maar . Een keer de pc aan en uit is vaak genoeg om ze weer terug te halen .De andere intel ssd staan in raid en worden altijd herkend .Het is denk ik specefiek 77 of eufi want op mijn p45 chipset heb ik dit fenomeen niet.
Hot swap is enabled voor de boot ssd en voor raid disabled , default is disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
Had al mijn apparaten ssd / 2x WD hd en 1 Sony dvd brander op Hot Swap aanstaan.
Zo even de bios aangepast en allen de ssd op hot swap ingesteld.
Heb afgelopen zondag w8 schoon geinstalleerd via GPT modus, tot nu toe geen problemen
gehad dat de bios de ssd niet zag bij het op of herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je hebt je SSD in totaal 829 keer ingeschakeld. Echter, van al die inschakelingen zijn 814 keer de stroom niet netjes afgesloten. Dit is extreem hoog; bijna geen enkele keer (15 keer) heb je de SSD wél netjes afgesloten. SSDs zonder capacitors zijn gevoelig voor corruptie of andere problemen als je ze niet netjes afsluit.

Kun je dit verklaren? Soms komt het omdat je zelf regelmatig de stroomknop bedient. Soms komt het omdat je operating system elke keer te vroeg de stroom eraf knalt, bijvoorbeeld bij hibernation ofzo. Dat kunnen allerlei bugs zijn.

Je hebt daarnaast een Intel 520 SSD dus Sandforce, dus in feite extra kwetsbaar voor juist dit punt; onverwacht stroomverlies. Of dat ook wat met je probleem te maken heeft durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar hier gaat wat mij betreft wel een alarmbel rinkelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
Ik zet W7 en nu W8 altijd af via afsluiten, m.u.v. een hard reset al het niet anders kan.

(heb dit zeker niet 814 keer gedaan)

Hibernation gebruikt ik niet, de pc gaat nooit in standby.

Gebruik de laatste drivers / bios, de ssd hangt aan sata port 0 achi .

De Intel Toolbox geeft aan dat alles goed is, heb in 2 delen de smart details gekopieeerd.

wellicht geeft dit wat meer inzicht?

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h266/polypenko/b_zps8700b195.png

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h266/polypenko/smartintela_zps1f76f5b5.png

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h266/polypenko/x_zps19bcab66.png

Iedereen bedankt zo ver voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100482

De SMART-waarden van unexpected powerloss, uncorrectable error count en unsafe shutdown count zijn verre van normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
Moet deze ssd retour naar de leverancier?

Kwam dit ook nog tegen op het Intel sdd forum

http://communities.intel.com/thread/33953

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07 21:12
Heb zelf ook een Intel 520, maar wel de 240GB versie. Ken je probleem totaal niet, terwijl ik ook een z77 moederbord heb. Wat Cipher zegt klopt wel, maar als ik jou was zou ik even contact opnemen met Intel. Je hebt namelijk 5 jaar garantie en dit vind ik geen klein probleempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
Vanmorgen mijn Intel 520 omgeruild voor een Plextor M5 pro 128gb.

Eerst W7 kaal geinstalleerd, daarna W8 update.

Ik heb mijn pc niet handmatig uitgezet, alleen toen ik weer moest opstarten na het
aansluiten van mijn 2 wd hd.

Volgens Crystal nu al weer 3 Unsafe shutdown counts????

Mijn mb is de Gigabyte z77x up5 th met bios F12g, Power supply NZXT 650 watt,
geheugen Kingston 2 x 4gb 1600mhz.

Hoor graag.

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h266/polypenko/ssdplextor_zpscf075cf5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
Na wat verder testen, blijkt dat na een herstart de Unsafe Shutdown count met 1 omhoog gaat
dus komt dit door het mb / de sata chip set of heeft het niets te betekenen?

Tot nu wordt de SSD wel herkend in de Bios.
Pagina: 1