Toon posts:

Moet ik een SSD in mijn 8530w stoppen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum, hoewel ik tweakers.net wel in het verleden heb gebruikt om (met succes!) een fijne PC te bouwen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn volgende 'probleem'.

Ik heb nu zo'n 3,5 jaar een HP Elitebook 8530w en ik merk dat deze toch steeds langzamer wordt. Om de zoveel tijd voer ik wel een defragmentatie uit, probeer ik alle drivers up-to-date te houden en gooi overbodige programma's/bestanden van de pc af.

Nu heeft een huisgenoot van mij onlangs een SSD geinstalleerd in zijn laptop, wat een hogere lees- en schrijfsnelheid opleverde. Mijn eerste vraag is, of dit voor mijn laptop ook een prima upgrade is(van HDD--> SSD)? Ik hoef niet persé te gaan gamen op mijn laptop, maar ik wil gewoon lekker vlot kunnen blijven werken op dit beestje. Op het internet had ik wel gezocht naar andere mogelijke upgrades, maar dat blijkt redelijk lastig te zijn voor deze laptop.

Daarbij, mocht het ook daadwerkelijk een goede keus zijn, waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een SSD? Ik had begrepen(and correct me if I'm wrong) dat deze laptop Sata2, en dus geen Sata3, heeft en niet de meest optimale snelheid van de meest nieuwe SSD's kan halen. Misschien heeft iemand een suggestie voor een bepaalde SSD, ik zoek een geheugen van om en nabij de 128GB.

Of zijn er toch andere zaken die ik kan doen, om mijn laptop een goede opkikker te geven?

Alvast bedankt!

Mvg,
MDaniel

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:46

Perkouw

Moderator General Chat
Afhankelijk van hoe lang je natuurlijk nog met je laptop wilt doen en wat je budget is, is een SSD zeker aan te raden. Sowieso zal je een snelheidswinst behalen.

Qua suggestie -> Crucial M4 of een Samsung 830/840 (Pro), zie ook de SSD test van Tweakers.

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Volgensmij is je SSD niet de bottleneck, maar je cpu. Het is wel een zeer verouderd laptop.

Als je echt snelheidswinst wilt hebben, dan moet je een clean install doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Chris Smoove op 08-02-2013 14:44 ]

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Ik heb zelf ook de 8530w met een Crucial M4 64GB SSD en het vliegt als een malle. Snel zat voor alle internet en mail gerelateerde dingen. FullHD films en gamen kan ook met deze laptop (Na een beetje overclocken van de gpu heb ik zelfs borderlands 2 kunnen spelen met magere settings..)
Een SSD helpt ECHT.. ik had er eerst een 7200rpm hdd in zitten.. Met een ssd is het echt een wereld van verschil..

Ik heb trouwens mijn optische station wel verruild voor een hardeschijf gezien 64gb niet bepaald voldoende is :)

Ryzen cloud9

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:43:
Afhankelijk van hoe lang je natuurlijk nog met je laptop wilt doen en wat je budget is, is een SSD zeker aan te raden. Sowieso zal je een snelheidswinst behalen.

Qua suggestie -> Crucial M4 of een Samsung 830/840 (Pro), zie ook de SSD test van Tweakers.
Ik was van plan onder de €150 te blijven, om zo nog minimaal 1,5 jaar door te gaan. Oké bedankt, ik zal de test doorneuzen. Zijn er bepaalde specificaties bij SSD's waar je op moet letten(dat bepaalden niet in deze laptop zouden kunnen, behalve natuurlijk de grote)
Chris Smoove schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:43:
Volgensmij is je SSD niet de bottleneck, maar je cpu. Het is wel een zeer verouderd laptop.

Hoewel dit niet het juiste gedeelte van het forum is, is het makkelijk/low budget om een betere cpu erin te proppen? Aan een clean install zat ik ook te denken, daarom was een SSD ook in beeld (hoewel het ook prima op mijn huidige kan).

• McBrag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-01 20:41
Als je een ssd nu koopt kun je de voordelen van snelle reactietijden benutten en hem natuurlijk overplaatsen als je een nieuwe laptop gaat kopen.

Sata 2/3 maakt niet veel uit, het is allemaal compatible. Hooguit leest hij niet met de volle snelheid, maar het gaat om de responstijden die een ssd zo snel maken (vaak veel kleine bestanden).
Ik gebruik zelf een 830 ssd in mijn 8570w en die werkt prima. Is een kleinere schijf dan normaal, 7 ipv 9 dus evt een spacer erbij kopen als het niet mocht passen.

• Dodge-Charger
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-01 20:57
( ik leesde verkeerd)

[ Voor 108% gewijzigd door Dodge-Charger op 08-02-2013 14:49 ]

• el_Peanut
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-01 10:05
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:47:
[...]

Ik was van plan onder de €150 te blijven, om zo nog minimaal 1,5 jaar door te gaan. Oké bedankt, ik zal de test doorneuzen. Zijn er bepaalde specificaties bij SSD's waar je op moet letten(dat bepaalden niet in deze laptop zouden kunnen, behalve natuurlijk de grote)
De samsung 830 is heel mooi voor prijs/kwaliteit verhouding, kijk eens rond bij vraag en aanbod, gaat zeker in jouw budget passen!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:08
Zonder naar de hardware specificaties van je laptop te hebben gekeken (lees: compatibiliteit van je moederbord i.c.m. een SSD) lijkt een SSD een prima upgrade :)

Je CPU zal bij de intensievere taken wel een bottleneck kunnen vormen, echter lijkt dat conform je beschrijving niet relevant.

Sata3 lijkt leuk, maar de daadwerkelijke capaciteit wordt (nog) totaal niet benut. Tevens zijn Sata3 SSD's gewoon backwards compatible met Sata2.

Het is ook mogelijk om nu een upgrade naar een SSD te doen en vervolgens later toch over te gaan op een nieuwe laptop waarbij je de SSD meeneemt.

Edit: ik moet sneller typen, mijn post lijkt een opsomming van alles bovenstaand :P

[ Voor 6% gewijzigd door Junia op 08-02-2013 14:50 ]

• TweakMaster

Hoewel dit niet het juiste gedeelte van het forum is, is het makkelijk/low budget om een betere cpu erin te proppen? Aan een clean install zat ik ook te denken, daarom was een SSD ook in beeld (hoewel het ook prima op mijn huidige kan).
Een snellere cpu is er niet echt te vinden voor deze laptops..Alleen de T9800 maar die is marginaal sneller en kost een berg door de schaarste.. er kan ook een quadcore in maar dat is zoveel gemod dat het gewoon geen zin heeft.

Ryzen cloud9

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Over snelheidsvelies in Windows weet ik niets, dus of een clean install veel helpt weet ik niet. Maar dat een SSD snelheidswinst oplevert is wel zeker, ook bij een verouderde laptop.

Ik heb hier zelf een HP 6710b , met een C2D op 2 GHz, en een SSD erin, en geloof me, dat ding reageert op alles erg vlot, en ik heb nagenoeg nooit last van een cpu bottleneck.

Kortom: Doen ! Als je ooit toch een nieuwere laptop koopt, kun je die SSD ook weer hergebruiken, dus ook kwa afschrijving/investering is dat geen issue

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
TweakMaster schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:46:
Ik heb zelf ook de 8530w met een Crucial M4 64GB SSD en het vliegt als een malle. Snel zat voor alle internet en mail gerelateerde dingen. FullHD films en gamen kan ook met deze laptop (Na een beetje overclocken van de gpu heb ik zelfs borderlands 2 kunnen spelen met magere settings..)
Een SSD helpt ECHT.. ik had er eerst een 7200rpm hdd in zitten.. Met een ssd is het echt een wereld van verschil..

Ik heb trouwens mijn optische station wel verruild voor een hardeschijf gezien 64gb niet bepaald voldoende is :)
Oké dat klinkt goed! Is deze SSD(heb even snel de 128gb versie gegoogled, wil niet interessant doen ;) ) een prima optie, of zou je nu iets anders aanbevelen?

Heb jij trouwens niet, nu helemaal met het overclocken, dat je een eitje op je laptop kan bakken?

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:46

Perkouw

Moderator General Chat
[...]

[...]

http://tweakers.net/categ...krCwxR8kqWsnQwtBIKba2thYA

Je hoeft nergens op te letten eigenlijk. 2.5'' als formaat en het moet sata zijn (300 of 600 maakt niet uit, backwards compatible).
8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Perkouw op 08-02-2013 14:53 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:17

FlyEragon

Alien Monkeys

Je kan een PC hebben nog zo snel maar met een antieke HDD voelt het nooit soepel en snel aan na een tijdje, dus ik zeg zeker doen die SSD ! Er wordt gedaan alsof het een 486 is, maar volgens mij heb je een prima laptop die nog een lange tijd doorkan voor de basis taken en media. Zelfs Full HD etc. is geen probleem.

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:06

tijmeng

Panasonic 7J

heb zelf een 8530w met ssd. optische disc eruit gegooid en mn harde schijf daarin gezet dmv een bracket. SSD op HDD plek. Gaat als een trein.

• TweakMaster
De 128GB is ook prima, die heb ik in mijn desktop :)

Mwa, hij word wel warmer maar ik heb alle koelprut vervangen voor MX3 en zelf een laptop stand gemaakt met 2 120mm fans erin :) GPU is niet overclocked bij normaal gebruik trouwens. Heb een 3D profiel aangemaakt in MSI Afterburner.

Afbeeldingslocatie: http://i1190.photobucket.com/albums/z448/zartoxide/ik-zeg-doen.png
tijmeng schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:53:
heb zelf een 8530w met ssd. optische disc eruit gegooid en mn harde schijf daarin gezet dmv een bracket. SSD op HDD plek. Gaat als een trein.
Naaper :P

[ Voor 26% gewijzigd door TweakMaster op 08-02-2013 14:54 ]

Ryzen cloud9

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb een werklaptop met een T9800 en deze heeft sinds kort ook een SSD.
Het verschil in snelheidsbeleving is erg groot, die 2,5" laptopschijfjes zijn al snel de bottleneck. Er zijn maar weinig systemen die geen baat zullen hebben bij een SSD :)

🖥️ | 🚗

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-01 10:05
Upgrade naar SSD is het zeker waard. In mijn Thinkpad T61 zit er nu ook één en dat bevalt uitermate.

Trouwens al upgrade je je cpu dan heb ik wel interesse in de oude :P

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
SSD zou ik absoluut doen. Dat is voor elke pc een flinke boost. Ik heb ook een 8530w en twijfel er ook al een tijdje over. Het zal ten alle tijden helpen. Alle IO voor windows en randprogramma's (waar je bijvoorbeeld met opstarten op zit te wachten) gaat veel sneller. Net als het laden van allerlei programma's daarna.
Met die laptop is verder niets mis, natuurlijk is het niet de nieuwste generatie, maar het kan nog best even mee
TweakMaster schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:53:
Mwa, hij word wel warmer maar ik heb alle koelprut vervangen voor MX3 en zelf een laptop stand gemaakt met 2 120mm fans erin :) GPU is niet overclocked bij normaal gebruik trouwens. Heb een 3D profiel aangemaakt in MSI Afterburner.
welke 8530w heb je?
ik heb die met T9600 en quadro 770M, jij ook?
In dat geval ga ik er ook even naar kijken

edit: sorry voor de topickaap

[ Voor 79% gewijzigd door timberleek op 08-02-2013 15:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jeetje, bedankt voor alle reacties. Ik ben in ieder geval overtuigd en sta op het punt om er ergens eentje te bestellen. Nu ik een beetje vergeleken heb ben ik wel geinteresseerd in een Samsung SSD 840. Het verschil tussen de PRO en de 'normale' zit hem in een triple of multi level cell, ik gok dat dit leidt naar een grotere schrijfsnelheid van de PRO? (390 vs 130 MB/s).

De vraag, die ik waarschijnlijk aan mijzelf moet stellen, is of ik hier 30 euro meer voor over heb. Ik denk zelf dat ik voor de PRO ga, gezien ik in mijn volgende laptop deze SSD kan meenemen en waarom zou ik dan de goedkopere optie nemen.

Of zeg ik nu iets heel doms en ga ik vrij weinig hebben aan deze verhoging van de schrijfsnelheid?

• timberleek
Daar zit inderdaad het verschil.

De 840 pro is eigenlijk de opvolger van de zeer populaire 830. Daarnaast is de 840 gekomen met TLC geheugen. Dit geheugen is minder snel en heeft een kortere levensduur als MLC (niet iets om bang voor te zijn), maar kan goedkoper geproduceerd worden. En aangezien geheugenprijzen het grootste aandeel hebben in de prijs van een ssd willen ze daar graag besparen.

Ik moet wel zeggen dat je bij de meeste tests wel hetzelfde oordeel tegenkomt. In de praktijk merk je nog maar weinig verschil tussen de huidige lichting (goede) ssd's. Dus wat dat betreft doe je ook een prima aankoop met een 840. Een pro is wel sneller, zo simpel is het, maar in hoeverre je het merkt...
Je kan in plaats van de samsung ook nog kijken naar de crucial m4,

[ Voor 32% gewijzigd door timberleek op 08-02-2013 15:20 ]

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 11:04
Ja.

PVO

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik heb dus nog nooit zoiets gedaan, en ja ik blijf nog even doorvragen :)

- Ik heb al mijn belangrijke files op mijn externe HD staan, programma's installeer ik wel opnieuw. Dus mijn huidige HDD heeft niet specifiek iets van waarde

- Via de universiteit kan ik aan een .iso file komen van windows 7 OS die ik wil gaan gebruiken(32 bit, had wat gezocht maar voor mijn laptop is 64 bit toch niet een hele grote verbetering?)

- Wat zijn de manieren om een clean install op een nieuwe SSD te doen? De .iso files branden op DVD en de SSD booten vanuit deze dvd? Of zijn er andere(en makkelijkere) manieren?

• timberleek
ik zou wel even verder zoeken naar 64 bit. je hebt waarschijnlijk ook iets van 4GB ram. Dat kan 32 bit windows niet aanspreken.
32 bit kan max 4GB geheugen adresseren, maar dat is inclusief alle onderdelen van je laptop. Alles dat geheugen heeft telt mee. Je videokaart, usb controllers, LAN controllers etc. In de praktijk hou je van je 4GB ram misschien 3 a 3,2GB over. Beetje zonde imo

Ik zou geheel geen dvd gebruiken. Gewoon een bootable usb stick van maken met alle bestanden. (evt even toevoegen aan de boot volgorde).

In de installatie dan inderdaad gewoon de ssd selecteren als apparaat om op te installeren.

Er zijn nog wel een aantal tweaks voor je pc om je ssd goed te benutten. Allereerst moet je in bios de controller in AHCI modus zetten ipv RAID/IDE of whatever. Misschien is dat al geregeld, maar wel even controleren. Dan na installatie even een optimalisatie tooltje draaien van je ssd.

[ Voor 40% gewijzigd door timberleek op 08-02-2013 15:59 ]

• TweakMaster
timberleek schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 15:04:
SSD zou ik absoluut doen. Dat is voor elke pc een flinke boost. Ik heb ook een 8530w en twijfel er ook al een tijdje over. Het zal ten alle tijden helpen. Alle IO voor windows en randprogramma's (waar je bijvoorbeeld met opstarten op zit te wachten) gaat veel sneller. Net als het laden van allerlei programma's daarna.
Met die laptop is verder niets mis, natuurlijk is het niet de nieuwste generatie, maar het kan nog best even mee

[...]

welke 8530w heb je?
ik heb die met T9600 en quadro 770M, jij ook?
In dat geval ga ik er ook even naar kijken

edit: sorry voor de topickaap
Die heb ik inderdaad :)

Wat betreft de 840 en TLC geheugen: TLC heeft als nadeel dat hij sneller last heeft van snelheids degradatie naarmate de ssd volloopt. Ik adviseer je persoonlijk om een Crucial M4 te kopen, mede omdat ik er erg goede ervaringen mee heb en omdat hij door mij "bewezen" compatible is met de 8530w.

Ryzen cloud9

Pagina: 1