Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116066

Topicstarter
Ik heb een perl scriptje dat geagregeerde statusgegevens van een configuratie management server ontvangt en raporteert in nagios, bijvoorbeeld:

Client server X: Daemon is not running
Client server Y: 2 changes in the last 30 minutes
(en zo nog 50 resultaten)

Wegens de aard van standaard Nagios-configuratie kan ik deze check alleen per host toekennen. 1 run van het script is echter voldoende; immers bevat het resultaat alle informatie voor het hele netwerk al. De output van de check wordt in de nagios displays alleen niet bij de juiste hosts weergegeven. Wat ik bovendien nog zou willen is een interpretatie van de exit states (server x = exit 2, server x = exit 0).

Wat ik dus wil is 1 script uitvoeren dat informatie over meerdere hosts terug geeft. Deze informatie moet per host weergegeven worden in Nagios.

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze problemen kan tackelen? Is er wellicht een plugin voor die ik toe nu toe nog niet gevonden heb?

Hartelijk dank.

Systeeminformatie:
Nagios Core 3.2.3
CentOS 5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-07 13:43
Volgens mij is dat niet mogelijk. Nagios initieert het script vanuit een host met b.v. nrpe, het resultaat komt dan te staan bij de betreffende service.
Wat je zou kunnen doen is de resultaten via nsca aanbieden aan de server, maar dan zal je je output van je configuratie management server moeten doorlopen en regel voor regel moeten aanbieden. Dan kan je wel een host opgeven waarbij de check hoort. Met eventuele exit code.

[ Voor 3% gewijzigd door Remco op 08-02-2013 14:55 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kan wel, als je een script schrijft wat "passive check results" naar Nagios submit, bijvoorbeeld via de "external commands file".

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-07 17:41

Equator

Crew Council

#whisky #barista