[Windows 7/8] geheugen niet meer beschikbaar (door ramdrive?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-07 16:41
Ik heb een tijdje Windows 8 in gebruik gehad met daarop geïnstalleerd Ramdrive. Vooral als testje.
Ik had 2GB van mijn 8GB geheugen aan de ramdrive toegekend.
Ik heb nu windows 7 geïnstalleerd, maar de 2GB geheugen zijn nog steeds onbeschikbaar 8)7 Mij leek: het is maar een stukje software dat dit doet, dus als ik Windows opnieuw installeer zou dat terug naar default moeten gaan. Niet dus. 2GB geheugen minder en geen ramdrive meer te zien in het OS.
Ik wil natuurlijk graag mijn geheugen terug.. iemand een idee wat ik kan doen? Google biedt niet echt antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
Niemand die hier een oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Hoe zie je dat je geheugen niet meer beschikbaar is?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het is inderdaad vrijwel onmogelijk dat software nog steeds je geheugen bezet houdt, als je een verse install hebt gedaan. Mits je echt een verse install hebt gedaan! (dus je harddisk formatten e.d.) Het kan natuurlijk zijn dat als je gewoon je Windows 7 over Windows 8 hebt geschreven, het progje nog steeds automagisch start. Kijk in je procesbeheer of daar misschien iets tussenstaat dat 2GB in gebruik houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
Nee, verse install, schijf geformatteerd. Ik weet zeker dat het systeem 8GB heeft, en in de eigenschappen van 'deze computer' staat er 6GB. Zelfde overigens in het taakbeheer.
Dat er 8GB in zit weet ik zeker omdat deze laptop standaard 4GB had, en ik er zelf 2 reepjes van 4 in heb gestopt. Dat is eerder ook gewoon weergegeven als 8GB. Het enige dat er veranderd is, is dat ik in de tussentijd dus dat programma eens heb gebruikt onder Windows 8 om van de 8GB 2GB als diskdrive te gebruiken. Is op zijn minst erg toevallig dat ik nu ook 2GB mis...

[ Voor 62% gewijzigd door rgjleclaire op 09-02-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
Net even in de bios gekeken, en ook daar wordt er aangegeven 6144MB. Heel raar, weet 100% zeker dat er 2x 4GB in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-10 18:58
Probeer het eens met RamDrive en kijken of die iets laat zien waardoor je dit kan terug draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
In je BIOS is ramdrive niet beschikbaar, dus het zal eerder een fout in je hardware zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
Erg vreemd dat dat dan precies komt na het aanmaken van die drive, terwijl daarvoor alles prima werkte.. Ik ga RamDisk eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
RamDisk laat niks zien. Zojuist voor de zekerheid een bios update uitgevoerd, dat hielp ook niet.
Verder nog de reepjes even omgewisseld om te kijken of daar reactie op volgde, maar hij blijft aangeven 6GB. Nu is het natuurlijk de vraag of het aan het moederbord ligt of aan het geheugen. Hoe kan ik dit het best checken? Ik zat aan memtest te denken, maar buiten dat ik verder niet veel van memtest afweet vraag ik me ook af of die wel fouten gaat detecteren die zich bevinden in een stuk geheugen dat niet beschikbaar is voor het OS......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
Overigens is het moederbord al een keer vervangen, iets van 2 maanden geleden, de laptop was toen krap 3 weken oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kan ook je posts editten btw ...

Schroef je laptop maar eens open om te verifieren wat er nu daadwerkelijk in zit

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 09:40

JW1

Heb je de BIOS-defaults al eens geladen? Misschien reserveert de laptop opeens 2 GB aan videogeheugen (wat wel veel is).
Hoeveel geheugen geeft de laptop in het BIOS aan als je maar 1 geheugenmodule insteekt? Hoeveel is dat als je de andere module probeert en is er verschil als je een andere geheugenbank probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
redfoxert schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 17:00:
Je kan ook je posts editten btw ...

Schroef je laptop maar eens open om te verifieren wat er nu daadwerkelijk in zit
Zoals je kunt lezen heb ik dat al gedaan. Tevens weet ik wat erin zit omdat 1: ik het er zelf in heb gestopt, 2: er eerder wel 8GB werd aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
JW1 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 17:04:
Heb je de BIOS-defaults al eens geladen? Misschien reserveert de laptop opeens 2 GB aan videogeheugen (wat wel veel is).
Hoeveel geheugen geeft de laptop in het BIOS aan als je maar 1 geheugenmodule insteekt? Hoeveel is dat als je de andere module probeert en is er verschil als je een andere geheugenbank probeert?
Ik ga het proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
rgjleclaire schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 17:13:
[...]

Zoals je kunt lezen heb ik dat al gedaan. Tevens weet ik wat erin zit omdat 1: ik het er zelf in heb gestopt, 2: er eerder wel 8GB werd aangegeven.
Wanneer heb je dat precies gedaan dan want ik zie nergens dat je dat zeer recent nog gedaan hebt en dat ondertussen het moederbord nog vervangen is ...

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1