PC upgrade dillema: 2x 1GB Radeon in CS vs 2GB Radeon

Pagina: 1
Acties:

• mbooij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

mbooij

De Mosselman

Topicstarter
Een paar maanden heb ik mijn videokaart vervangen van een ATI HD5750 1GB voor een ADM HD7850 1GB.
Dit was een enorme vooruitgang. Ik kan de huidige generatie spellen (Crysis 2, Sleeping Dogs etc) spelen op hoge grafische settings met redelijke framerates.

Sinds een week heb ik een Asus VG23AH Passive 3D IPS panel. Het doorgeven van 3D drukt bijzonder hard op mijn framerate als ik spellen via TriDef of native HD3D speel.
Het vreemde is dat tijdens de lage framerates zowel mijn GPU als CPU een load hebben tussen de 30% en 50%. Misschien dat mijn huidige geheugen bandbreedte voor een bottleneck zorgt.

Derhalve wil ik mijn game-pc gaan upgraden.

Mijn huidige setup is:
Asus P5K (crossflashed to P5KR)
Intel Q6600 2,4 Ghz Quadcore @ 3,2 Ghz
4x 2GB A-data premier @ 800 Mhz
1x HIS 7850 Fan 1GB GDDR5

Op basis van de BBG Desktop janauri 2013 wil ik upgraden naar:
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Intel Core i5 3570K
Corsair Vengeance PC3-12800 4 x 4GB

Ik wou nog een HD7850 1GB kopen om er 2 in crossfire te draaien.
Ik lees echter op fora dat 1GB onvoldoende is om met TriDef / HD3D 3D games te spelen in 1080p op 60Hz op hoge grafische settings.

Ik heb dus de volgende opties:
1. 2x HIS 7850 Fan 1GB GDDR5 in CrossFire maar niet op hoge grafische settings spelen.
2. Mijn ADM HD7850 1GB verkopen en een 2GB HD7xx0 kaart kopen.
3. Mijn ADM HD7850 1GB blijven gebruiken met de bovenstaande upgrade en een ADM HD8xx0 2GB / 3GB kaart kopen als die uit zijn.

Kunnen jullie mij adviseren?

Intel i5 3570K@4.2Ghz, 2x4GB, MSI Z77A-G45, Club3D Radeon HD 7970 royalKing

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Puur voor games zou ik beginnen met de 4x4GB te veranderen naar 2x4GB. Het heeft namelijk absoluut geen zin en als je wilt overclocken (waarschijnlijk wel, waarom anders de K en de Z77) kan het alleen maar in de weg staan van optimale timings.

Er zijn geen titels die meer dan 5GB ram claimen, 6GB is zat voor iedere game tot nu toe.

1080p op hoge instellingen (niet ultra) gaat prima met een high end 1GB kaart. 2x AA gaat waarschijnlijk ook nog lukken. Er zijn mondjes maat titels die met hoge resolutie textures en zonder AA de 1GB overschrijden, maar veel zijn het er niet. Uit m'n hoofd is BF3 één van de titels waar je Ultra Textures + 2x AA niet gaat halen. Op 1080P is een snelle GPU voor shader / geometry / AO veel belangrijker naar mijn mening voor image quality.

Ik zou persoonlijk gewoon even de enkele 7850 1GB blijven draaien, en met de tijd een mooie deal oppikken voor een 79x0. Of een 670 / 680 van Nvidia. Of een kaart naar je budget het moment dat de nieuwe lichting kaarten uitgebracht wordt. Een nieuwe GPU plaatsen is immers niet als een CPU dat het een hele klus kan zijn om het allemaal goed te installeren, 3 min en het is klaar.

• mbooij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

mbooij

De Mosselman

Topicstarter
@djunicron: tnx voor je reactie. Ik wou 4x4GB kopen omdat geheugen nu geen drol kost. Maar je hebt een goed punt. Het geheugen moet inderdaad goed mee kunnen in de overlock.

[ Voor 20% gewijzigd door mbooij op 08-02-2013 12:21 ]

Intel i5 3570K@4.2Ghz, 2x4GB, MSI Z77A-G45, Club3D Radeon HD 7970 royalKing

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Als je iets met foto / video doet dan kan 16GB de moeite ook wel waard zijn, maar ik lees hier die insteek niet, dan ben je beter af met 8GB goed getuned geheugen en wat extra €€ voor de videokaart dan met een sloot geheugen die wellicht nooit helemaal gebruikt wordt.

Het valt ook wel weer mee wat betreft het niet lekker kunnen afstellen van geheugen als je er 4 strookjes in zet, maar de kleine kans dat één van de 4 niet helemaal mee komt is weer wat meer aanwezig.

Wat voor titels kijk je verder naar uit? Sleeping dogs mag geen probleem zijn met je huidige videokaart, dat spel zal werkelijk niets doen met 2GB VRAM. Crysis 2 draait altijd als een drol, Tesselation en Ambient Occlusion zijn echt schandalig slecht geïmplementeerd daar. Zoals ik aangaf, meer GPU gelimiteerd dan VRAM gelimiteerd. Wat Crysis 3 nodig gaat hebben weten we nog niet helemaal zeker natuurlijk tot het spel uit is, maar na deeltje 2 denk ik dat ik mij liever afzijdig houdt. Hetzelfde geld overigens voor 3D monitoren momenteel... Zo ver ik weet heb je daarvoor zo'n beetje 680's in SLI nodig als je de nvidia 3D supported titels in perfecte kwaliteit wilt kunnen draaien.