Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Diamond4ever
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 10:09
Hallo allen,

Ik ben hier nu al 2 dagen bezig om PHP aan het werken te krijgen met mysql maar ik kom er maar niet uit.

Mysql zelf werkt gewoon want ik kan er met andere programma's gewoon bij en heb de database kunnen importen. Het probleem is dat PHP geen verbinding wil maken. Nog erger is het dat ik geen enkele foutmelding krijg. Ik krijg gewoon een wit scherm en verder niets. Ook niet in de logs van apache.

Ik heb al minstens 10x de php.ini gecontroleerd en opnieuw aangepast vanuit de orginele. Ik heb alle instellingen van apache gecontroleerd. Ik heb met google gezocht naar beginner tutorials om apache, php en mysql te installeren, meedere van deze gevolgt maar het heeft allemaal niets uitgemaakt en krijg nog altijd alleen maar een wit scherm te zien zonder enige foutmelding. Ook heb ik hier op het forum gezocht maar alle posts gaan over het niet starten van mysql of om een foutmelding die gegeven wordt.

Ik weet nu niet meer waar ik het moet zoeken en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb nu draaien:
Apache 2.4.3 32bit
Mysql 5.5.29 64bit
PHP 5.4.11 32bit

Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat het probleem ligt in het feit dat mysql 64bit is en de rest 32bit aangezien ik geen php in 64bit kan vinden. Of moet in dit geval apache 64bit zijn?

het simpele php script dat ik nu gebruik om de verbinding te testen:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
    $dus = mysql_connect("localhost","user","password");
    if ($dus) {
        echo ("werkt");
    } else {
        echo ("fail");
    }
?>

Specs PCtjuh - Specs File Servertjuh - Specs Encode Servertjuh

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Doe eens:
PHP:
1
2
3
<?php
    $dus = mysql_connect("localhost","db","password") or die(mysql_error());
?>
En kijk ook eens na of je error reporting aan hebt staan.

Verschil in 32/64 bit is het niet. Die kunnen gewoon met elkaar spreken.

[ Voor 38% gewijzigd door kluyze op 08-02-2013 11:07 ]

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:32

EnnaN

Toys in the attic

Heb je alle errors wel aan staan (dus de juiste error_reporting EN ook display_errors) ?

Probeer verder dit te doen:

code:
1
$dus = mysql_connect( 'localhost', 'dbuser', 'dbpass') or die(mysql_error());

Verder: check deze pagina: mysql* is nogal deprecated: http://php.net/manual/en/function.mysql-connect.php

sig

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:04

Aganim

I have a cunning plan..

(jarig!)
Sowieso is het tweede argument niet de DB, maar de gebruikersnaam. Maar waarom uberhaupt nog mysql? Lijkt me verstandiger om over te stappen op Mysqli, daar mysql deprecated is in PHP 5.5 en gaat verdwijnen in latere versies.

• Diamond4ever
mysql heb ik altijd gebruikt en ben niet zo van de websites dus heb geen idee hoe het anders moet.

en nu ik dat doe krijg ik exact hetzelfde. Ik heb ook een flink aantal andere scripts geprobeerd en was het hier vergeten erbij te zetten. Maar helaas maakt de or die niets uit.

en het is idd user en niet DB.. was een fout in de post. de gegevens zijn hier gewoon goed. maar het doet dus niets.

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

(jarig!)
mysql heb ik altijd gebruikt en ben niet zo van de websites dus heb geen idee hoe het anders moet.
Dan wordt het tijd om uit te zoeken hoe het wel moet, want je loopt kans dat dit bij PHP 5.6 al niet meer werkt. ;)

Tip: zoek op php.net eens op mysql_connect, dan zie je meteen welke opties je hebt.

• Diamond4ever
heb het opgezocht en nu het script aangepast naar dit:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
$mysqli = new mysqli('localhost', 'user', 'pass', 'db');

if ($mysqli->connect_error) {
    die('Connect Error (' . $mysqli->connect_errno . ') '
            . $mysqli->connect_error);
}

echo 'Success... ' . $mysqli->host_info . "\n";

$mysqli->close();
?>

die lijkt me zo goed... maar ik krijg nog altijd alleen een wit scherm :(

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:44
Heb je dit in je php.ini staan?
code:
1
display_errors = On

Ik vermoed dat je een error krijgt maar als bovenstaande op OFF staat, krijg je een witte pagina.

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

(jarig!)
Zet error reporting eens aan: error_reporting(E_ALL);

Mocht daar niets uitrollen, kijk dan eens in de php en apachelogs als je daar toegang tot hebt. Via phpinfo() kan je zien of mysqli überhaupt geïnstalleerd hebt.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 10:22

samo

yo/wassup

Open je wel de php file en niet een lege index.html toevallig?
Wat als je bovenin zet:
PHP:
1
2
<?php
echo 'tot zo ver werkt het wel';

Werkt dat dan nog wel?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Diamond4ever
De display_errors stond op off... dus ik helemaal happy dat ik eindelijk een error kan gaan zien.

maar helaas, nog altijd een leeg scherm. In apache heb ik bij de vhosts die ik gebruik ook maar even "php_admin_flag error_reporting E_ALL" erbij gezet maar ook dit maakt niets uit.

en voor de zekerheid: natuurlijk heb ik apache gestopt en weer gestart.

en de echo van hierboven krijg ik nog wel te zien. maar verder dus niets. script heeft de naam test.php die ik direct aanroep.

edit:
in de phpinfo() kan ik alleen mysqlnd vinden. als ik zoek op mysqli vind ie niks. terwijl de extension_dir goed staat en extension=php_mysqli.dll niet commented is. :?

moet ik nog iets doen om het werkend te krijgen?

[ Voor 19% gewijzigd door Diamond4ever op 08-02-2013 11:55 ]

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

(jarig!)
Je draait onder Windows dus? Want onder *BSD/Linux moet je uiteraard niet de DLL's, maar de .SO's hebben.

Is het dan niet eenvoudiger om bijv. XAMPP te installeren? Dat werkt gewoon out-of-box, weet je in ieder geval zeker dat het probleem hier niet zal zitten.

• Diamond4ever
Ik heb voorheen wamp gebruikt maar ben toen een keer gehacked omdat wamp een aantal apache versies achterliep en die versie van apache gemakkelijk gehacked kon worden. dus sindsdien gebruik ik alleen nog maar de losse programma's. Wat tot nu toe allemaal altijd gewerkt heeft. Maar sinds ik dus deze week de alle versies bijwerkte wil deze niet meer met mysql werken en zit ik dus met dit probleem.

Ook ben ik iemand die dit soort problemen niet makkelijk los laat... nu wil ik ook weten wat er mis is en het oplossen.

Zoals het er nu naar uitziet doet mysqli dus niets op dit moment. Moet ik naast de extension_dir en de extension uncommenten nog iets doen om het te laten werken?

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

(jarig!)
Als mysqli niet in het phpinfo() overzicht staat, dan gaat daar al iets niet goed. Flauwe vraag: staat php_mysqli.dll wel in de extension dir?

Dit soort problemen is net de reden waarom ik op een webserver zelf altijd FreeBSD draai, dat werkt "gewoon". Bij een losse Apache installatie onder Windows heb ik altijd het gevoel er met een rol ducttape achteraan te moeten blijven rennen. :p

• Diamond4ever
ik ging ervanuit dat php_mysqli.dll in de extension dir zit maar toch even voor de zekerheid gekeken. Hij zit er wel in.

Ik ga nu even proberen of 1 versie ouder wel wil werken.. je weet maar nooit.

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 05:46
check je php.ini eens of dat wel goed staat, staat de mysql extensie daar wel aan / met het goede pad?

PS. volgens mij zijn dit soort problemen best zonde van je tijd (2 dagen is behoorlijk veel volgens mij), is het geen idee om gewoon een VM te draaien met Linux (of een dualboot)? Dat is in mijn ervaring stukken makkelijker, dit zijn gewoon niet de problemen waar je mee bezig wilt zijn (IMO).

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
probeer anders een 127.0.0.1 ipv localhost, dan gaat ie expliciet over tcp proberen te verbinden ipv over een local socket. evt kan je ook nog het externe ip proberen en zet je firewall ook even uit.

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 05:46
borft schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:56:
probeer anders een 127.0.0.1 ipv localhost, dan gaat ie expliciet over tcp proberen te verbinden ipv over een local socket. evt kan je ook nog het externe ip proberen en zet je firewall ook even uit.
Volgens mij maakt dat geen verschil, dacht dat die mapping standaard al gemaakt wordt in je host file? Extern ip adres is wel een goed idee, maar als de extensie al niet bij de phpinfo staat is het volgens mij niet het eerste om te proberen :)

• Diamond4ever
heb net versie 5.3.21 geprobeerd (5.4.10 nergens te vinden?) maar maakt geen enkel verschil.
Heb ook eens de dll's uit de ext map verwijderd om te kijken of ik er dan een foutmelding op krijg. Ook niets, apache restart en ook geen foutmelding :?

extension_dir staat nu zo: extension_dir = "c:\webserver\php\ext" en in die map zitten de dll's ook. staat die dan niet goed? moet dat anders?

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:01
Ik gok een version mismatch tussen de dll's die mysql gebruikt en die PHP gebruikt. Controleer dus even je apache / php logs of hier geen startup errors in staan.

Verder even een bestandje maken met phpinfo() en kijken of mysql/mysqli daar wel als geactiveerd in staan. Makkelijkste wat je verder kan doen is even de PHP mysql extentie backuppen (hernoemen) en dezefde dll uit de mysql instalatie overkopieren naar je php ext dir. Dan matchen de versies weer namelijk en wellicht dat het dan wel werkt.

• Diamond4ever
Sleepkever schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:26:
Ik gok een version mismatch tussen de dll's die mysql gebruikt en die PHP gebruikt. Controleer dus even je apache / php logs of hier geen startup errors in staan.

Verder even een bestandje maken met phpinfo() en kijken of mysql/mysqli daar wel als geactiveerd in staan. Makkelijkste wat je verder kan doen is even de PHP mysql extentie backuppen (hernoemen) en dezefde dll uit de mysql instalatie overkopieren naar je php ext dir. Dan matchen de versies weer namelijk en wellicht dat het dan wel werkt.
apache geeft geen enkele error bij het opstarten.. en php heb ik geen idee van waar die z'n log neerzet. waar staat die dan?

zoals al eerder gezegd zie ik alleen iets van mysqlnd staan in de phpinfo() en als ik zoek op mysqli wordt er niets gevonden... dus deze is dan niet geactiveerd? terwijl de extensie in de php.ini wel gewoon uncommented staat en dus wel geactiveerd zou moeten zijn.

en het over kopieeren? ik neem aan dat je met de extensie gewoon php_mysql.dll bedoeld. staat die in de mysql installatie? heb nu gewoon de libmysql.dll gepakt en die hernoemd naar php_mysql.dll maar dat maakt ook niets uit helaas. of bedoel jij wat anders?

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:01
Ik heb geen windows installaties van php/mysql meer bij de hand helaas, dus ik kan je de exacte benamingen niet geven.

maar als het goed is moet php ergens een libmysql.dll ook hebben, en die moet je even vervangen met die van <mysqlinstaldir>\lib\opt schijnbaar. Maar aangezien hij nog niet in je lijst staat bij phpinfo, kun je waarschijnlijk het besten even startuperrors aanzetten in je php.ini, apache herstarten en in je log gluren. Grote kans dat daar beschreven staat waarom het niet werkt.

• Diamond4ever
ok startup_errors aangezet in php.ini en apache herstart gedaan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[Fri Feb 08 15:12:00.782954 2013] [mpm_winnt:notice] [pid 2508:tid 460] AH00422: Parent: Received shutdown signal -- Shutting down the server.
[Fri Feb 08 15:12:02.784068 2013] [mpm_winnt:notice] [pid 2080:tid 352] AH00364: Child: All worker threads have exited.
[Fri Feb 08 15:12:02.816070 2013] [mpm_winnt:notice] [pid 2508:tid 460] AH00430: Parent: Child process exited successfully.
[Fri Feb 08 15:12:05.992252 2013] [mpm_winnt:notice] [pid 4064:tid 460] AH00455: Apache/2.4.3 (Win32) PHP/5.4.11 configured -- resuming normal operations
[Fri Feb 08 15:12:05.992252 2013] [mpm_winnt:notice] [pid 4064:tid 460] AH00456: Server built: Aug 18 2012 12:41:37
[Fri Feb 08 15:12:05.992252 2013] [core:notice] [pid 4064:tid 460] AH00094: Command line: 'C:\\webserver\\Apache\\bin\\httpd.exe -d C:/webserver/Apache'
[Fri Feb 08 15:12:05.993252 2013] [mpm_winnt:notice] [pid 4064:tid 460] AH00418: Parent: Created child process 2544
[Fri Feb 08 15:12:06.302270 2013] [mpm_winnt:notice] [pid 2544:tid 352] AH00354: Child: Starting 64 worker threads.

dit zijn de laatste regels van error.log. Meer zegt ie er niet over :? Ik snap er steeds minder van ;(

edit:

ik snap er nogsteeds niets van maar het werkt nu wel... misschien maak ik iemand pissed nu maar blijkbaar moet de php.ini de extensions zo hebben:

code:
1
2
3
4
[PHP_MYSQL]
extension=php_mysql.dll
[PHP_MYSQLI]
extension=php_mysqli.dll

sorry als iemand ervan uitging dat ik het zo erin gezet had maar helaas niet dus 8)7

toch bedankt voor alle hulp, je komt toch op nieuw dingen om te proberen om het op te lossen.
(in dit geval een installer van php gedownload die alles instelde en die werkte wel...)

[ Voor 17% gewijzigd door Diamond4ever op 08-02-2013 16:05 ]

Pagina: 1