Toon posts:

Samenwerking tussen onboard GPU en aparte videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zojuist een nieuwe laptop gekocht, een Asus r700vm-ty160v.
Een eenvoudige middenklasser laten we maar zeggen.

Deze heeft onder andere de Intel HD4000 als onboard GPU en een Nvidia Geforce GT630m als externe GPU.
Niet bijzonder, maar het werkt prima voor mijn doeleinden en de prijs was ook netjes (betreft een iets ouder model).

Mijn vraag gaat over de samenwerking tussen de onboard en de externe GPU.
Is de laptop zo slim om zelf te bepalen of de onboard GPU gebruikt kan worden (minder energieverbruik, iets mindere prestaties) of dat hij overschakelt naar de externe GPU zodra er meer van het systeem wordt gevraagd (iets betere prestaties, meer verbruik)?

Of is het zo dat als er een aparte videokaart is geinstalleerd dat deze dan standaard altijd wordt gebruikt?

Kan ik dat wellicht nog ergens zien of zelf instellen?

Groeten Niels.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Ja daar is ie slim genoeg voor.

Bij oudere games wil het nog weleens fout gaan omdat deze games dan dermate weinig gpu kracht vragen dat de GT630 niet aangesproken wordt, waardoor een game traag kan lopen. Bij energiebeheer kan je instellen of en wanneer de IGP gebruikt wordt, je kan het ook per game bepalen in het Nvidia control panel.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al gezocht naar dergelijke post voordat ik de post begon op te stellen... nu ik (nog) verder kijk heb ik toch een vergelijkbaar topic gevonden :)
2 videokaarten in laptop

Bedankt voor de reactie.