Situatie:
HP DL380 G8 Server
VSphere 4.1 volledig gepatched - Standard Editition
2 Raid controllers:
Wat ik wil doen is de P421 Raid Controller middels passthrough aan de VM geven (middels deze procedure). Instellingen staan juist in de bios. Als ik een Fysieke nic aanwijs voor Passtrough en deze toeken aan de VM werkt dit. Windows ziet keurig een nieuwe nic.
Als ik echter de Raid Controller middels passthrough aan de VM koppel boot Windows niet meer. De melding in de Vsphere logfiles is: "PCIpassthru 004:00.0 tried to access vector number 32, but only 31 supported".
Als ik controleer hoeveel vectors "vrij" zijn op de host blijkt dit echter genoeg te zijn:
Het lijkt dus een beperking te zijn van de VM, en niet van de host. En dat klopt ook wel, getuige: http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=2032981
Bovenstaande regel helpt echter niet. De error blijft, en de VM boot niet.
Een tweede optie is om IOAPIC als passthrough mode in te stellen ipv MSI-X vecors.
Ook dit werkt echter niet. De derde oplossing is om binnen de Windows driver MSI-X te disablen. Probleem (volgens mij) is alleen dat er nog geen driver binnen Windows bestaat.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of een alternatieve optie hebben om alsnog de storage op een nette manier zichtbaar te maken aan het OS?
Edit:
Ik heb de HP driver bekeken en in de inf-file staat letterlijk het volgende:
Rechtermuisknop op de inf-file en kiezen voor "install" werkt ook niet: "The INF File You selected does not support this method of installation". Ik zal eens kijken of ik de inf-file wat kan ombouwen...
HP DL380 G8 Server
VSphere 4.1 volledig gepatched - Standard Editition
2 Raid controllers:
- 1x P420i met 2 interne disken met daarop een local datastore
- 1x P421 met daaraan gekoppeld een DAS met ~ 27 TB bruto diskspace
Wat ik wil doen is de P421 Raid Controller middels passthrough aan de VM geven (middels deze procedure). Instellingen staan juist in de bios. Als ik een Fysieke nic aanwijs voor Passtrough en deze toeken aan de VM werkt dit. Windows ziet keurig een nieuwe nic.
Als ik echter de Raid Controller middels passthrough aan de VM koppel boot Windows niet meer. De melding in de Vsphere logfiles is: "PCIpassthru 004:00.0 tried to access vector number 32, but only 31 supported".
Als ik controleer hoeveel vectors "vrij" zijn op de host blijkt dit echter genoeg te zijn:
code:
1
2
| # vsish -e ls /hardware/interrupts/vectorList/ |wc -l 48 |
Het lijkt dus een beperking te zijn van de VM, en niet van de host. En dat klopt ook wel, getuige: http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=2032981
Dit schijnt op te lossen te zijn, door het limiteren van het aantal vectors wat "exposed" wordt aan de vm.ESXi supports a maximum of 31 vectors per PCI device. If you add Intel Ethernet Server Adapter X520-SR2 (ixgbe) or Intel Ethernet Server Adapter X540-SR2 network cards as Direct I/O PCI devices to virtual machines with Windows 2008 and later guests, you cannot power on the virtual machines. When you start the virtual machine, Windows accesses all the message signaled interrupts (MSI/MSIX). When a device requests to support more than 31 interrupt vectors, the virtual machine stops responding and the vmware.log file reports an out of MSI-X vectors message.
code:
1
| pciPassthru0.maxMSIXvectors = 31 |
Bovenstaande regel helpt echter niet. De error blijft, en de VM boot niet.
Een tweede optie is om IOAPIC als passthrough mode in te stellen ipv MSI-X vecors.
code:
1
| pciPassthru0.msiEnabled = false |
Ook dit werkt echter niet. De derde oplossing is om binnen de Windows driver MSI-X te disablen. Probleem (volgens mij) is alleen dat er nog geen driver binnen Windows bestaat.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of een alternatieve optie hebben om alsnog de storage op een nette manier zichtbaar te maken aan het OS?
Edit:
Ik heb de HP driver bekeken en in de inf-file staat letterlijk het volgende:
Oftewel driver installeren, en bovenstaande regkey aanpassen. Probleem is nu dat de driver niet wil installeren. De HP setup weigert te draaien: hardware not present and/or wrong firmare".;Max number of MSI or MSI-X vectors a driver can manage from one device.
;Used to limit the number of vectors to fewer than those requested by the controller.
HKR, "Interrupt Management\MessageSignaledInterruptProperties", "MessageNumberLimit", %REG_DWORD%, 0x0000001
Rechtermuisknop op de inf-file en kiezen voor "install" werkt ook niet: "The INF File You selected does not support this method of installation". Ik zal eens kijken of ik de inf-file wat kan ombouwen...
[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 08-02-2013 15:15 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B