Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Citrix XA 6.5] Redirection naar lokale applicaties

Pagina: 1
Acties:

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:55

Wish

ingwell

Topicstarter
Hi,

First of all, ik werk zelf niet met Citrix en weet er verdomd weinig van af, maar ik probeer wat uit te zoeken voor wat collega's van mij.

Die collega's werken op een Citrix desktop met een applicatie (Microsoft AX). Daarin doen ze mooi werk, prachtig. Maar de applicatie spuugt soms Excellijstjes uit, heeft email- en internetlinkjes waarmee dan ook gewerkt moet worden. En... op alle lokale machines staat de Microsoft Office software die binnen de lokale desktop omgeving normaliter daarvoor gebruikt wordt. Dus de applicaties als Excel, Word, Outlook en bijvoorbeeld IE.

Die MS Office software, daar betalen we vanuit ons Enterprise Agreement al geld voor. De leverancier van de Citrix/AX omgeving vertelt mij dat het niet mogelijk is om de lokale applicaties aan te roepen en dat we op basis van SPLA-licenties, nogmaals Office moeten betalen en laten publishen op de Citrix omgeving. Dat lijkt me nou zonde van het geld (en gezien de grootte van de omgeving kan dit ook nog in de papieren gaan lopen).

De vraag is natuurlijk, kan dit anders? Het staat mij bij dat het mogelijk moet zijn om vanuit de Citrix omgeving lokale resources/applicaties aan te roepen via iets als "redirection". Maar ik kom daar niet helemaal uit op basis van wat ik op het Googliaanse internet kan vinden.

Deze 2 links (en van de laatste link, derde bullet) lijken mij gelijk te geven, maar misschien is de wens de vader van de gedachte.
http://support.citrix.com...ct-config-concept-v2.html

http://support.citrix.com...irect-server-task-v2.html

Dus: is het mogelijk om vanuit een Citrix omgeving voor bepaalde file associations de lokale resources aan te roepen? En waar (ongeveer) stuur ik dan mijn leverancier op af?

No drama

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:07

_AN

Wish schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 09:23:
Hi,

First of all, ik werk zelf niet met Citrix en weet er verdomd weinig van af, maar ik probeer wat uit te zoeken voor wat collega's van mij.

Die collega's werken op een Citrix desktop met een applicatie (Microsoft AX). Daarin doen ze mooi werk, prachtig. Maar de applicatie spuugt soms Excellijstjes uit, heeft email- en internetlinkjes waarmee dan ook gewerkt moet worden. En... op alle lokale machines staat de Microsoft Office software die binnen de lokale desktop omgeving normaliter daarvoor gebruikt wordt. Dus de applicaties als Excel, Word, Outlook en bijvoorbeeld IE.

Die MS Office software, daar betalen we vanuit ons Enterprise Agreement al geld voor. De leverancier van de Citrix/AX omgeving vertelt mij dat het niet mogelijk is om de lokale applicaties aan te roepen en dat we op basis van SPLA-licenties, nogmaals Office moeten betalen en laten publishen op de Citrix omgeving. Dat lijkt me nou zonde van het geld (en gezien de grootte van de omgeving kan dit ook nog in de papieren gaan lopen).

De vraag is natuurlijk, kan dit anders? Het staat mij bij dat het mogelijk moet zijn om vanuit de Citrix omgeving lokale resources/applicaties aan te roepen via iets als "redirection". Maar ik kom daar niet helemaal uit op basis van wat ik op het Googliaanse internet kan vinden.

Deze 2 links (en van de laatste link, derde bullet) lijken mij gelijk te geven, maar misschien is de wens de vader van de gedachte.
http://support.citrix.com...ct-config-concept-v2.html

http://support.citrix.com...irect-server-task-v2.html

Dus: is het mogelijk om vanuit een Citrix omgeving voor bepaalde file associations de lokale resources aan te roepen? En waar (ongeveer) stuur ik dan mijn leverancier op af?
Bovenstaande URL's zijn juist. Maar zoals je kunt lezen, is het beperkt tot een aantal bestandsformaten, helaas werkt dit niet voor Office bestanden.

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
_AN schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 10:12:
[...]
Maar zoals je kunt lezen, is het beperkt tot een aantal bestandsformaten, helaas werkt dit niet voor Office bestanden.
Eh, ok... Waar precies kan ik dat lezen tot welke bestandsformaten het beperkt is? Dat kan ik niet vinden.

nvm, dat staat hier:
The following URL types are opened locally through client devices for Windows and Linux when this type of content redirection is enabled:

HTTP (Hypertext Transfer Protocol)
HTTPS (Secure Hypertext Transfer Protocol)
RTSP (Real Player and QuickTime)
RTSPU (Real Player and QuickTime)
PNM (Legacy Real Player)
MMS (Microsoft Media Format)
Wat ik nu verder wel heb gevonden is bijvoorbeeld dit:
http://support.citrix.com...-fta-config-agee-tsk.html
When you configure a traffic policy for file type association, you create an expression to define the file extensions. For example, you want to enable file type association for Microsoft Word and Microsoft Excel. An example expression is:

REQ.HTTP.URL == /*.doc || REQ.HTTP.URL == /*.xls
Dat lijkt toch verdomt veel op wat ik zoek? (Ze gebruiken overigens een Gateway)

[ Voor 20% gewijzigd door Wish op 08-02-2013 10:25 . Reden: leren lezen ]

No drama

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Kijk eens naar RES Workspace Manager aangevuld met VDX.

Ps. SPLA licenties zijn hier niet van toepassing. Als je op de client al een Office-licentie hebt dan geldt die ook voor je TS-omgeving.

[ Voor 56% gewijzigd door Dysmael op 08-02-2013 10:30 ]

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
RolfLobker schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 10:28:
Kijk eens naar RES Workspace Manager aangevuld met VDX.
Kan ik best naar kijken, maar dat gaat de leverancier niet doen. Die hebben Citrix. Punt. Wij zijn "slechts" gebruiker. Ik wil graag weten of het met de gegeven variabelen (Citrix/Gateway/lokale resources) haalbaar is?

[ Voor 14% gewijzigd door Wish op 08-02-2013 10:31 ]

No drama

• Dysmael
RES Workspace Manager is een aanvulling op Citrix XA. Geen vervanging. Ik raad sowieso altijd het gebruik van RES Workspace Manager aan. Voor zowel beheer van de werkstations als voor het beheer van Terminal Server omgevingen.
Bij nader inzien zal VDX je niet helpen. Je beste oplossing hier is:

Sowieso RES Workspace Manager gaan gebruiken voor het beheer van de 'desktops' (TS-omgeving dus)
Office op de TS geïnstalleerd. Ga eens met een andere leverancier praten hierover aangezien je huidige leverancier schijnbaar dingen beweert die niet kloppen. Zoals dat je SPLA licenties zou moeten gebruiken.

• Dysmael
En om je vraag direct te beantwoorden:
Het is niet mogelijk om lokale applicaties aan te roepen zoals jij wil. Reden hiervoor is dat dit onder water nagenoeg niet te doen is.

Als bijvoorbeeld een applicatie in de TS-omgeving een API call doet om een e-mail te versturen dan zal die API-call moeten worden afgevangen en worden geredirect naar de lokale omgeving. In die lokale omgeving moeten de bronnen uit de TS dan ook één op één beschikbaar zijn.

Er bestaat geen enkele oplossing waarbij je dat voor elkaar krijgt.

Je zal dus je omgeving anders moeten inrichten om te voldoen aan je wens. Laat daarbij het idee van redirecten van bronnen et cetera los. Dat heb je namelijk zelf bedacht als 'oplossing' maar dat is niet direct wat je wil bereiken.

Microsoft Office moet op de TS-omgeving worden geïnstalleerd en geïntegreerd.

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
OK, fair enough - ook al is het een antwoord wat ik niet zou willen, daar hebben we dan mee te dealen. Bedankt alvast voor de insight.

Maar dan de vervolgvraag omtrent dit:
Ps. SPLA licenties zijn hier niet van toepassing. Als je op de client al een Office-licentie hebt dan geldt die ook voor je TS-omgeving.
Hoe zou ik dat kunnen onderbouwen? En helaas, op dit moment is het niet mogelijk om van leverancier te switchen. (overigens ga ik deze licentievraag ook even bij onze assetmanager neerleggen).

Overigens, ter verduidelijking:
Wij hebben onze eigen, geïsoleerde KA omgeving inclusief Exchange server, AD's en dies meer zij. Van de leverancier nemen wij puur een dienst af (namelijk Dynamics AX). Zij zijn op geen enkele wijze connected naar onze KA. Verduidelijkt dat misschien ook de licentiekwestie?

[ Voor 23% gewijzigd door Wish op 08-02-2013 11:47 ]

No drama

• Dysmael
SPLA is alleen van toepassing wanneer jij software (bv Microsoft Office) wil aanbieden aan derden. Waarbij de derden niet voor jou in dienst zijn. SPLA staat voor Service Provider License Agreement.

SPLA zou bijvoorbeeld van toepassing zijn wanneer je een hosted oplossing aanbied waarbij andere bedrijven van jouw omgeving gebruik kunnen maken zonder dat jij inkomsten genereerd uit het werk wat daaruit voortvloeit.

Simplistisch bekeken:

Gebruikers van de software werken voor jou (loondienst): VLK
Gebruikers van de software zijn niet bij jou in dienst, maar hun verrichte werk levert jou geld op: External Connector
Gebruikers van de software zijn niet bij jou in dienst en de opbrengsten van het gebruik van de software zijn niet voor jou: SPLA

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Maar even ook voor mijn eigen beeldvorming:
Gebruikers van de software zijn niet bij jou in dienst en de opbrengsten van het gebruik van de software zijn niet voor jou: SPLA
Dat betekent dan toch dat de aanbieder van de hosted dienst die dus de MS Dynamics AX omgeving levert gebruik moet maken van SPLA indien MS Office eveneens wordt aangeboden aan de gebruikers van de dienst?

En dat de kosten daarvoor worden doorberekend aan de klant (TS)? Wellicht is dat wat de leverancier bedoelt, en niet zozeer dat de klant zelf SPLA licenties moet aanschaffen.

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
akimosan schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:51:
Maar even ook voor mijn eigen beeldvorming:

[...]

Dat betekent dan toch dat de aanbieder van de hosted dienst die dus de MS Dynamics AX omgeving levert gebruik moet maken van SPLA indien MS Office eveneens wordt aangeboden aan de gebruikers van de dienst?

En dat de kosten daarvoor worden doorberekend aan de klant (TS)? Wellicht is dat wat de leverancier bedoelt, en niet zozeer dat de klant zelf SPLA licenties moet aanschaffen.
^^ Dit is inderdaad wat er bedoeld wordt. De leverancier biedt ons (niet in dienst bij die leverancier) Office aan tegen een SPLA-licentie. Dat wij zelf een EA hebben is helaas wat jammer zo lijkt het,

No drama

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

IANAMSLA(1), maar volgens mij hoef je overigens geen tweede Office licentie aan te schaffen als je huidige EA al je desktops qualified voor een Office licentie, zie ook de PUR van Desktop icm RDS: http://download.microsoft...er_terminal_services.docx

(1). I Am Not A MS Licensing Advisor

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
elevator schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 22:44:
IANAMSLA(1), maar volgens mij hoef je overigens geen tweede Office licentie aan te schaffen als je huidige EA al je desktops qualified voor een Office licentie, zie ook de PUR van Desktop icm RDS: http://download.microsoft...er_terminal_services.docx

(1). I Am Not A MS Licensing Advisor
Volgens mijn assetmanager (en die zit wél dik in de materie) mag het niet. Overigens, voor de situatie waar ik het over heb, staat het eigenlijk ook al in het document wat je hier meegeeft:
For example, when a desktop application is accessed remotely across an organization using Windows Server Terminal Services, a separate desktop application license is required for each desktop from which the application is accessed.
Wij hebben een eigen desktop met Office onder het EA. We benaderen een alternatieve desktop van onze leverancier. Die heeft volgens de bovenstaande tekst dus idd nog een licentie nodig. Maar goed, IANAMSLA either.

No drama

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zo interpreteer ik het niet - wat ze zeggen is dat elke desktop die de applicatie accessed een licentie nodig heeft en dat heb je al.

Als het zo is als jij stelt, zou elk bedrijf met Terminal Services twee keer een MS Office licentie nodig hebben, en dat geloof ik niet zo snel :P

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
elevator schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:49:
Zo interpreteer ik het niet - wat ze zeggen is dat elke desktop die de applicatie accessed een licentie nodig heeft en dat heb je al.

Als het zo is als jij stelt, zou elk bedrijf met Terminal Services twee keer een MS Office licentie nodig hebben, en dat geloof ik niet zo snel :P
Niet als het je eigen TS is. Maar dit is de hardware en TS van een leverancier. Die niet onder ons EA valt.

No drama

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb dit wel eens eerder meegemaakt in nagenoeg dezelfde situatie, ware het niet dat het toen om NAV ipv AX ging. Ons werd destijds inderdaad hetzelfde verteld. Je zou dan inderdaad apart nogmaals Office-licenties moeten kopen/huren via spla ...

offtopic:
very ot: hallo Lift! :w

[ Voor 24% gewijzigd door sanfranjake op 11-02-2013 23:33 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1