probleem met acer beamer op ati radeon hd 5770

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thajohnny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-01-2019
goedenavond!

Ik heb sinds een half jaar een hd beamer op mijn htpc aangesloten wat altijd probleemloos werkte, maar na een driver update van mijn videokaart krijg ik steeds een flikkerend beeld en het beeld valt regelmatig weg.

Ik zal mijn relevante setup even vermelden:

htpc:

- mainboard gigabyte 880ga-ud3h
- videokaart ati radeon hd5770

receiver:

- Onkyo tx-sr607

tv:

- samsung smart tv

beamer:

-acer h7530D DLP

Om het probleem te verhelpen heb ik het volgende geprobeerd:

- De driver van mijn videokaart teruggezet naar de originele versie
- catalyst control center opnieuw geinstalleerd vanaf cd
- diverse instellingen gewijzigd in ccc

Na 3 avonden ellende besloot ik de hele pc op te schonen en windows te herinstalleren, was toch al geen overbodige luxe en ik hoopte hiermee alle originele instellingen waarmee ik altijd probleemloos heb gedraait
terug te krijgen. Niets is echter minder waar, ik zit nog steeds met een flikkerend beeld op mijn beamer, terwijl de samsung tv nergens last van heeft.
Ik heb (nog) geen hdmi switch om te kunnen schakelen tussen tv en beamer, dus dit doe ik handmatig achter op de receiver door hdmi kabel van mijn tv te vervangen voor de hdmi kabel van de receiver.
de beamer is gegarandeerd niet het probleem, tv kijken gaat prima, ook is de bekabeling geen obstakel,
als ik de beamer rechtstreeks op mijn videokaart aansluit heb ik gewoon goed beeld.
Ook de receiver lijkt me sterk, want de tv loopt via dezelfde hdmi uitgag en zoals gezegd heb ik hiermee geen last..

dus, ik ben ten einde raad :)

Het enige wat ik kan bedenken is dat er ergens in de instellingen van mijn videokaart iets niet goed staat,
want zodra ik mijn beeld vanaf de videokaart via de receiver naar mijn beamer stuur begint het gelazer en dan herkent de videokaart de receiver en niet meer het scherm wat daarop aangesloten zit, terwijl rechtstreeks aangesloten de beamer wel herkend word.

Dus, als iemand het aandurft om hier advies over te geven dan ben ik daar erg blij mee want ik kom er zelf echt niet uit en kunnen we onze geliefde films niet meer op groot scherm kijken :-(

alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thajohnny
Ik overigens zojuist mn onboard videokaart getest en daar werkt de beamer wel feilloos :s
dus het probleem zit waarschijnlijk in de instellingen of driver van mijn videokaart of mis ik iets?
dus: onboard geen problemen (alleen geen hd audio :s)
op videokaart geen probleem met samsung tv, flikkerend beeld met beamer, ff voor de duidelijkheid haha!

[ Voor 32% gewijzigd door thajohnny op 07-02-2013 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 20:31

Nemesizz

Untouchable

Dit probleem heeft mijn 5770 ook als ik 2 schermen aansluit.

De oorzaak is dat de clockspeeds te laag blijven staan voor 2 schermen.
Normaal gesproken hoort de GPU dan naar 400Mhz (core) en 900Mhz (mem) te gaan, maar blijft doodleuk op 157Mhz (core) en 300Mhz (mem) draaien en dan krijg je die flikkeringen.

Zelf zet ik de snelheid handmatig via een CCC Overdrive profiel op de juiste snelheid en dan is het flikkeren van schermen ook gebeurt (beide schermen doen normaal).

Met een oude (antieke 2010) driver deed ie het bij mij automatisch goed, maar sinds de 2011 drivers en daarna wil die niet meer de juiste clock speeds pakken voor 2 schermen.

Overdrive profiel maken is wat uitgebreid om uit te leggen maar zal een poging wagen.
Open CCC, ga naar Overdrive, Profiles > Profile Manager. Maar daan een profiel aan (bijv profiel1).
Je kunt dan verschillende dingen selecteren die in dat profiel in moeten, maar selecteer alleen Overdrive.
Sla dit profiel op en sluit het venster (voor nu).
Dan ga je naar : user -> (jou gebruikersnaam) -> AppData -> Local -> ATI -> Ace -> Profiles ->
en open dan het bestand (als voorbeeld) Profiel1.xml (in Word of Notepad) .Als je dit bestand niet kan vinden, zorg dan in je map settings dat verborgen bestanden worden weergegeven.

Als je het bestand opent zie je een aantal dingen, coreclock, memoryclock, voltages enz enz.
Nu pas je alleen de 157 core en 300 memory aan naar een setting een stapje hoger (400Mhz core en 900Mhz memory moet voldoende zijn voor 2 schermen).
Core voltage staan als het goed al goed, anders gewoon zelfde getal nemen als de 2e of 3e (zolang je niet boven de hoogste komt is er niks aan de hand en kan het geen kwaad).
Als je voltage te laag laat en de core/mem toch hoger zet heb je kans op een GSOD (Grey Screen of Death), als dat gebeurt PC resetten en dan moet het weer goed zijn.
De andere dingen hoef je verder niks mee te doen, bestand opslaan en bestand sluiten.

Dan ga je terug naar je CCC, Overdrive, en dan bij (options) Profiles doe je 'load profile' en dan laadt je (bijv) Profiel1. Als het goed is springt je core en geheugen snelheid dan naar 400core en 900 mem en moeten de flikkeringen voorbij zijn.

Echter, als je een krent van een kaart hebt (zoals de mijne) moet je eerst altijd het volgende ritueel doen voordat het écht werkt....
Naar CCC, gewoon willekeurig de memoryspeed slider bewegen (NIET op apply drukken), dan Options > Profiles > load profile, en dan Profiel 1 laden.
Als ik dat niet op die manier doe dan blijft memory nog steeds op 300Mhz steken.... 8)7

Ik hoop dat het nog te begrijpen is, het is een hele "wall of text" , maar zo pak ik het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thajohnny
Thanks! Ik heb gedaan wat je zei, en geen problemen meer! :d ik kan idd gewoon t aangemaakte profiel laden en dan is t voor elkaar. Bedankt!