Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Studie- en multimedialaptop: wat zijn goeie keuzes?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb momenteel een laptop van Acer van bijna 7 jaar oud en die is dringend aan vervanging toe, dus ik ben nu op zoek naar een nieuwe laptop.

- Wat ga ik ermee doen?

Ik wil volgend jaar starten met een opleiding in de informatica-richting (waarschijnlijk Toegepaste Informatica, al is dat nog niet helemaal zeker), dus het is de bedoeling dat de laptop zo lang mogelijk voldoet. Ook wil ik een zwaardere laptop dan strikt noodzakelijk is hiervoor. Ik wil ook aan de slag met foto- en videobewerking.
Verder kijk ik graag films, met goeie beeld- en geluidskwaliteit. Gamen doe ik momenteel niet, maar mogelijks wil ik wel lichtere games proberen.

- Wat mag de Laptop kosten?

Momenteel denk ik aan zo'n 700 à 900 euro.

- Ben ik van plan de laptop veel te verslepen.

Jawel. Al ben ik niet echt veeleisend qua gewicht. Scherm graag tussen 14 en 16 inch, maar wel met een numeriek klavier.

- Heb ik nog bepaalde (merk) voorkeuren?

Ik wil een DVD-speler/-brander, USB 3.0 en een goeie webcam.

Asus en Toshiba hebben mijn voorkeur, omdat die naar het schijnt heel degelijk zijn.

Zelf dacht ik aan de Asus K55VJ of Toshiba Satellite L850-1KD, al ken ik er dus zelf niet zoveel van.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en alvast bedankt voor je reactie!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:37
Volgens mij is dit de perfecte oplossing pricewatch: Asus N56VZ-S4215H

• scrat
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Deze asus heeft dan wel een i7. Maar ook een 768p scherm en een nutteloze videokaart. Je kan hier eigenlijk niet op gamen. De hd4000 die op de processor zit is zuiniger en sneller.

Je kan ook kijken naar dell. Daar hebben ze de 15r se, die met de nodige trucjes heel goedkoop is. Ook heeft deze laptop een full hd scherm dat veel beter is om films op te kijken. De goedkoopste wordt verkocht met een i5 en de iets duurdere met een quadcore i7.

Ook asus heeft een dell equivalent. Deze is iets duurder, maar heeft een betere videokaart dan de dell, en is duurder. Ook heeft hij een FHD scherm en een quadcore i7

Ook lenovo heeft een soortgelijk apparaat de y500, maar net zoals de asus is deze laptop ook geschikt voor gaming. Maar dat ga je waarschijnlijk niet doen, dus lijkt mij de dell de beste keuze. Want hij is erg goedkoop
Y500 i5
Y500 i7
De y500 heeft wel touchpad problemen als ze voor een bepaalde datum zijn gemaakt. Je kan daarvoor even in het topic kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door scrat op 14-03-2013 17:46 . Reden: touchscreen? touchpad ]

Nexus 7 FHD | OnePlus One | Asus N56VZ (i7-3630M, GT650M

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Vergeet niet dat de Dell 15/17R se GEEN gigabit ethernet hebben. Waarom weet ik ook niet, maar altijd handig op een it opleiding. Niet perse nodig.

Als je echt een laag gewicht wilt, neem dan de Sony S15. Weegt maar 1.89kg, 15 inch en komt met 6gb ram, 640gb hdd en een i5. Bovendien heeft de vaio een 1080p IPS scherm wat zeer goed is. Sowieso beter dan alle genoemde opties hier.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Verwijderd

De inspiron 15R SE heeft wel gigabit, de 17R SE niet.

Aangezien TS hem voor een opleiding wil gebruiken raad ik de 17" al bij voorbaat af. Dat is simpelweg te log om mee te slepen.

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Oh, dat wist ik niet. Dacht dat ze allebei geen gigabit hadden. 17 inch is inderdaad af te raden, een keer geprobeerd hier, dat nooit meer.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Verwijderd

De Toshiba Satellite L850 serie heeft een redelijk toetsenbord, veert namelijk relatief veel in met name rond de letters f en g. Daar staat tegenover dat het keyboard wel behoorlijk responsief en niet al te luid is.
De buitenzijde (achterzijde van het scherm zogezegd) is redelijk flexibel en voor de prijsklasse niet enorm stevig, wat je een minpunt kunt vinden bij wat meer er mee reizen.

Verder qua snelheid van de hdd (5400toeren) en beeldscherm eigenlijk als de hele laptop: netjes en prima, maar geen bijzondere apparaten voor het geld (op de cpu na). Prima no-nonsense laptops eigenlijk.
Eerlijk gezegd zou ik er zelf nooit één uit die serie nemen van meer dan zeg eens zo'n €700. Fijne apparaten overigens in de zin dat ze (met name de zwarte) een mooi ingetogen uiterlijk hebben.

Verwijderd

notebookcheck is een stuk kritischer. Het scherm is, was te verwachten, slecht. De bouwkwaliteit (workmanship) is 'flawed', evenals de speakers, het toetsenbord en de accuduur.

Daarnaast moet het apparaat meer dan €100 meer kosten dan de inspiron 15R SE die geen van die nadelen heeft behalve de slechte accuduur, en een snellere GPU bevat. Een makkelijkere keuze kun je niet maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 01:31:
notebookcheck is een stuk kritischer. Het scherm is, was te verwachten, slecht. De bouwkwaliteit (workmanship) is 'flawed', evenals de speakers, het toetsenbord en de accuduur.

Daarnaast moet het apparaat meer dan €100 meer kosten dan de inspiron 15R SE die geen van die nadelen heeft behalve de slechte accuduur, en een snellere GPU bevat. Een makkelijkere keuze kun je niet maken.
Interessant te horen :)
citerende van Notebookcheck:
"
Verdict Toshiba Satellite L850-153
The recommended retail price of 799 Euros (~$1032) for the Toshiba Satellite L850-153 is not entirely fair. In our opinion, the cheap synthetic case makes a poor impression due to various workmanship errors (snappy Esc key, unclean edges, poorly screwed flaps and loose USB ports).

The extremely sensitive glossy finish is another issue. The notebook is covered with dust and fingerprints after an hour of use. Furthermore, the laptop has a glare panel, which is not suited for outdoors use, a spongy keyboard and a sub-optimal positioning of ports. The good touchpad deserves praise.

We have less to complain about under the hood. The finely balanced middle-class hardware components offer decent all-round performance. Occasional gamers will be happy with the Radeon HD 7670M.

Thanks to the nice cooling system (the fan is not accessible); the user will not have to worry about temperature or noise emissions in 3D mode. The Satellite L850-153 does not become too hot or too loud at load. The fair street price (around 650 Euros (~$839)) makes this 15-inch test model worth a look."

bron: http://www.notebookcheck....153-Notebook.82846.0.html

Zij noemen dus meerdere grotere nadelen: behuizing van slap plastic, toetsenbord, scherm, klepjes en niet goed vastzittende usb-poorten. Plus té veel glanzende (en daarmee vingerafdrukken) afwerking, glanzend display en de positie van de poorten.
Zelf een redelijk aantal keren zo'n Toshiba in handen gehad en mee gewerkt, maar herken e.e.a. niet direct. Het slappe plastic van de behuizing zeker wel, het deinende tobo ook wel (nummeriek eiland is dan weer prima) en de positie van de internet kabel aansluiting etc zeker ook.
De resolutie is (helaas) veel voorkomend in die klasse, de kijkhoeken onder gemiddeld (voor mij een plus: privacy) en het scherm in het algemeen (naar mijn inschatting) geen uitblinker (zeker niet), maar geeft wel een rustig beeld. De poorten zitten inderdaad ook niet op een handige plek.

De problemen met de klepjes en usb-poorten had het exemplaar dat ik trof zeer zeker niet. De afwerking was best tot gewoon goed op orde. Op de buitenzijde van het beeldscherm na, was alles stevig en had bijna geen speling tussen onderdelen (bovengemiddeld dus).
De accu wisselde behoorlijk, bij intensief gebruik (veel geheugen nodig voor browser-tabbladen) van cpu + gpu en een hoog ingestelde helderheid gaat het inderdaad rap met de accu. Doe je gemiddeld aan met office / internet etc. dan viel het me reuze mee en kun je een middag lang werken.
Wat men niet in de samenvatting noemt, is dat naar mijn ervaring dat de koeling redelijk stil is, maar lang niet elk stuk hardware even goed koelt. Ook mis ik de dvd-drive, die is namelijk halfbakken. Gewoon sloom met schrijven en idem voor lezen.
De meegeleverde geheugenkaart-lezer is daarentegen best fijn qua snelheid.
Overigens snap ik de lof voor het trackpad niet helemaal, werkt gewoon goed, maar niet enorm bijzonder; en de cpu + gpu zijn gewoonweg leuk :)

Al met al zou ik denken dat de Toshiba aan redelijk wat van de stereotypen van eenvoudige laptops voldoet: slap plastic en een deinend tobo etc.
Anderzijds is performance over-all fijn, de bouwkwaliteit op bovengenoemde punten na voor het geld goed, het scherm (mening) acceptabel voor office/internet, en zou mijn inschatting zijn dat een Toshiba het toch qua levensduur ietsje langer uit houdt dan een vergelijkbaar model van bijv. Acer/PB. Plus een fors deel van de 850-serie krijgt ondersteuning van Toshiba voor Windows 8.
Lang geen slechte deal lijkt me, al kan het inderdaad niet tegen de koning binnen die prijsklasse oftewel een Dell 15R SE op.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2013 00:10 . Reden: bronvermelding iets netter gedaan ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 00:09:
en zou mijn inschatting zijn dat een Toshiba het toch qua levensduur ietsje langer uit houdt dan een vergelijkbaar model van bijv. Acer/PB.
Niet echt. Ik zei al dat de inspiron het qua accuduur niet goed doet, en doe doet het vergelijkbaar met de toshiba. Ik pak even de meest recente acer review van notebookcheck: http://www.notebookcheck....TG-Ultrabook.86415.0.html. 5 uur internet, 11 uur idle. Je zou het niet zeggen, maar acer doet het vaak nog verrassend goed qua accuduur. Natuurlijk bestaan er ook negatieve uitschieters.

Verder gaat het niet alleen over de inspiron. Neem pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX2BMH), de 2e laptop qua populairiteit in de pricewatch. Die kost een paar honderd euro minder dan de toshiba maar mist de matige GPU. Dezelfde fout als elke andere notebook wordt gemaakt: slecht scherm. Maar verder heeft notebookcheck weinig aan te merken. (http://www.notebookcheck....4GE-Notebook.68876.0.html)

Nu vind ik notebookcheck absoluut niet kritisch (Notebookcheck over E6520: "The ode of praise continues with the mouse replacement.". Ik over E6520: het touchpad is totaal waardeloos), als notebookcheck al meerdere dingen aan te merken heeft, dan kan je het beter vermijden naar mijn mening.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2013 02:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie tips. Ik ben voor de Asus N56VZ gegaan. Ik heb hem gisteren binnen gekregen en ik ben alvast heel erg tevreden van mijn aankoop. Beeld en geluid zijn fenomenaal!
Pagina: 1