Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De perfect Game Laptop voor beperkt Budget

Pagina: 1
Acties:

• Rob SOS
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-11 09:27
Hi Tweakers,

Gezien mijn gezins situatie in combinatie met een klein appartement is er geen ruimte voor Vaders om een dikke desktop met alle aanverwanten artikelen te onderhouden. Echter houd ik enorm van Gamen, Muziek downloaden, comfortabel muziek luisteren en HD film kijken.

Ik heb inmiddels een Sony Vaio en een Asus N serie versleten. De laatste is mijn huidige laptop en deze voldoet helaas niet meer aan de eisen. 15fps in World of Warcraft met alle settings up medium speelt niet plezierig weg. Om over blackops 2 al helemaal niet te reppen.... Deze laptop heeft de GT555m aan boord.

Besloten is dus om een nieuwe laptop aan te schaffen.

- Wat ga ik ermee doen?

Gamen dus. O.a; World of Warcraft, Orcs must die, Black Ops 2, Far Cry 3. en hopelijk ook de nieuwe Crysis & Elder Scrolls online. Grafische kracht is dus vereist. Daarnaast Muziek luisteren en Draaien/architecteren: Traktor/Ableton Live. Graag neem ik hem ook mee op vakantie om op de camping relaxed filmpie te kunnen kijken. Films kijken het best weg in full hd kwaliteit.

- Wat mag de Laptop kosten?

1500 euro max! (GF let op dat budget niet overschreden wordt...)

- Ben ik van plan de laptop veel te verslepen.

Nee dus, en als ik hem versleep dan is dat achter in de auto. Dus gewicht/mobiliteit is geen issue

Heb ik nog bepaalde (merk) voorkeuren?

- Mijn asus N serie werd erg warm precies onder mijn hand. Dit is erg vervelend. Met vele games speel je met WASD om voort te bewegen, en als de laptop dan heet wordt onder je palm doet dit af aan de game ervaring.
- Ik speel dus het meest op de bank. Zo min mogelijk herrie wordt dus erg op prijs gesteld door mijn wederhelft.
- AlienWare is natuurlijk erg cool, Jammer dat zo weinig bang voor je buck is. GT660m is leuk aan boord echter wordt je dan al snel beperkt in opslag capaciteit en RAM.

Laptops die ik zelf heb kunnen vinden die mij aanstaan, waarvan ik alleen niet weet of ze aan bovenstaande kunnen voldoen:

Asus G75VX-T4135H
pricewatch: Asus G75 Series ROG G75VX-T4135H

MSI GE70
pricewatch: MSI GE70 0ND-266NL
(inclusief SSD!!)

en de AliënWare dus, maar volgens mij laten deze 2 de AliënWares ver achter zich.

Graag jullie mening, alvast bedankt!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Weet je zeker dat 128GB genoeg is voor al je games en stuff?

Koop een gaming laptop met hdd en vervang het door een ssd. Kom je veel goedkoper uit.

[ Voor 42% gewijzigd door Chris Smoove op 07-02-2013 16:44 ]

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:37
Een alienware m17x met hd7970m en full hd scherm kost met alleen de epp eraf nu 1608 euro. De hd7970m boekt veel betere resultaten dan de gpu in de andere twee laptops. Mischienkan je met shopkorting het bedrag binnen je budget krijgen.

Verwijderd

Rob SOS schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 16:42:
en de AliënWare dus, maar volgens mij laten deze 2 de AliënWares ver achter zich.
Het is Alienware, zonder de ë. Maar voor 2 tientjes meer dan de G75 krijg je de M17x met HD 7970m die een stuk sneller is dan de GTX 675MX (procent of 25).

Om wat voor reden je de GE70 zou nemen snap ik al helemaal niet. Het goedkoopste model is richting de €900, en die krijgt dan al kritieken dat de bouwkwaliteit simpelweg slecht is. Waarom zou je dan nog ooit een duurder model nemen als er betere alternatieven zijn?

Imo heb je maar 2 keuzes:
Inspiron 17R SE: plusminus €850 met i7 en GT 650m. GT 650m = GTX 660m. Mist gigabit ethernet
M17x: €1516 met i7 en HD 7970m. Snelste wat je kan krijgen voor een redelijke prijs.

Overigens kende ik de G75 in die configuratie nog niet. Die ziet er ook best leuk uit, al krijg je relatief minder waar voor je geld dan bij de M17x is het verschil niet schokkend. De G75 heeft ook zo zijn voordelen: hij is een stuk stiller onder load en heeft een mat scherm. Terwijl de M17x stiller in idle is langer mee gaat op de accu en meer performance bied.

• Rob SOS
marineII7 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 17:02:
Een alienware m17x met hd7970m en full hd scherm kost met alleen de epp eraf nu 1608 euro. De hd7970m boekt veel betere resultaten dan de gpu in de andere twee laptops. Mischienkan je met shopkorting het bedrag binnen je budget krijgen.
Dit snap ik niet goed. Mijn werkgever werkt vooralsnog niet met Dell, hoe zou ik dan toch van deze korting gebruik kunnen maken?

En voor die 1608 euro heb ik dan een Alienware met HD7970 maar met 6gb ram en 500gb hd. geen SSD! Tegenover 8gb en SSD van 128gb in de MSI config.

• Rob SOS
Chris Smoove schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 16:43:
Weet je zeker dat 128GB genoeg is voor al je games en stuff?

Koop een gaming laptop met hdd en vervang het door een ssd. Kom je veel goedkoper uit.
Er zit ook een 500gb 750gb hd naast. ;-)

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 19:04
@Darkstone
De m17x kun je inderdaad voor € 1536,00 krijgen maar dan heb je nog geen full HD scherm. Of heb jij op dat moment al shopkorting verrekend.

Met full HD kom ik, net als marinell7 op € 1.608,00

Overigens kan TS ook binnen het budget van € 1.500,00 een notebook met ATI 7970m in huis halen. Maar dan kom je bij BTO/xNotebook uit op basis van de Clevo p170EM. En op het moment dat Darkstone die namen ziet slaan bij hem de stoppen door :). Over de build kwaliteit van de Clevo's staat online nogal wat negatieve informatie. Maar je maakt mij niet wijs dat het om rotzooi gaat.

Maar goed heb zelf ook voor Alienware gekozen al ging het bij mij om een banale reden, nl. de positie van de audio uitgangen.

Wat build kwaliteit betreft heb ik op de AW m17x ook nog wel wat aan te merken. Met name aan de voorkant is de wijze waarop de bodemplaat aan de schuin oplopende bezel vast zit bagger. Ik heb het ding 2 weken in huis en de plastic randen zitten deels al los. Heb het ding geopend om mSata te plaatsen en daarbij bleek e.e.a. aan elkaar versmolten te zijn op een wel heel goedkope en wankele manier.
  • Maar goed dat is enkel cosmetisch. Zaken als onderhoud baarheid, warmte afdrijving en niet onbelangrijk geluidproductie tijdens het koelen zijn tot nu toe dik in orde.
TS geeft aan dat het budget keihard vast staat en binnen dat budget is het op dit moment, voor zover ik weet niet mogelijk om een AW m17x met ATI 7970m aan te schaffen. En zonder de ATI 7970m kiezen voor de AW m17x is natuurlijk mogelijk, maar dan is het verschil met de andere alternatieven erg klein.

Dat Dell de M17x met 6Gb. aanbied is een commerciële truuk om de koper te verleiden extra uit te geven. Dell vraagt voor uitbreidingen als extra geheugen en SSD bijzonder hoge bedragen. Hier bij Tweakers gaan wij ervan uit dat mensen die een AW kopen de machine met de minimale configuratie aanschaffen. Je hebt dan een prachtig basis apparaat. Zaken als SSD, extra geheugen etc kun je aftermarket vele malen goedkoper aanschaffen. Het plaatsen van deze onderdelen is een fluitje van een cent.

Maar inderdaad, het komt wel bovenop de aanschafprijs :>

[ Voor 0% gewijzigd door jwpmzijl op 07-02-2013 19:17 . Reden: typo ]

Hans van Zijl

Verwijderd

jwpmzijl schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 19:15:
@Darkstone
De m17x kun je inderdaad voor € 1536,00 krijgen maar dan heb je nog geen full HD scherm. Of heb jij op dat moment al shopkorting verrekend.
De genoemde prijs is met 1080p scherm.
Over de build kwaliteit van de Clevo's staat online nogal wat negatieve informatie. Maar je maakt mij niet wijs dat het om rotzooi gaat.
Dat gaat het dus wel. Raadpleeg anandtech: http://www.anandtech.com/...em-amds-hd-7970m-got-game. Ik zeg niet voor niets vaak dat de M17x alles beter doet met uitzondering van de matte schermoptie.

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:37
Dell Waardebonnen Topic - Deel 2 hier wordt uitgelegd hoe de kortingen werken.
De asus is een optie, ik heb zelf een g53sx gehad en de bouwkwaliteit was super ik denk niet dat die slechter is geworden. Helaas is de hd7970m de superieure kaart en is imo zelf beter dan een gtx680m
Een SSD snap ik dat zou ik ook missen een degelijke ssd mag dan ook wel wat kosten helaas, maar 6gb ram is meer dan voldoende en krijg je met gamen dan ook niet vol

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 19:04
@Darkstone
Met enkel EPP kom je niet uit op € 1.536 dan moet je er andere kortingen bij krijgen en er zijn op dit moment voor zover ik weet geen kortingsbonnen die voor AW van toepassing zijn.

En het review dat jij noemt heb ik destijds meerdere malen gelezen. Het is echt niet zo dramatisch als gedacht wordt. Er wordt voornamelijk gehamerd op het toetsenbord en met toetsenborden is het zo dat je ervan houdt of niet. Daarnaast wordt er flink op de Enduro functionaliteit ingehakt. Zoals mensen die zich in Enduro hebben ingelezen weten heeft ATI op dat vlak behoorlijk wat steken laten vallen. Pas met de 3.1 drivers die sinds een week beschikbaar zijn lijken deze problemen verholpen te zijn.

Over Enduro gesproken er is een punt waar de m17x echt de meerdere is van de Clevo p170EM. Dat betreft de mogelijkheid om de HD4000 volledig uit te schakelen. Dat scheelt een paar procent performance en maakt het mogelijk om 2 externe monitoren aan te sluiten. Of je dat nodig hebt is natuurlijk de vraag maar toch.

Hans van Zijl

Verwijderd

jwpmzijl schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 19:37:
@Darkstone
Met enkel EPP kom je niet uit op € 1.536 dan moet je er andere kortingen bij krijgen en er zijn op dit moment voor zover ik weet geen kortingsbonnen die voor AW van toepassing zijn.
Epp en cashback.
En het review dat jij noemt heb ik destijds meerdere malen gelezen. Het is echt niet zo dramatisch als gedacht wordt. Er wordt voornamelijk gehamerd op het toetsenbord en met toetsenborden is het zo dat je ervan houdt of niet.
Je houd ervan of niet. Toch vinden zowel t.net als anandtech als theverge als engadget de toetsenbord en touchpads universeel ruk. Vreemd.

Verder maakt de clevo significant meer herrie idle. De accuduur is een stuk korter, speakers significant slechter, de bouwkwaliteit valt ook tegen. En ik heb zelfs mensen horen zeggen dat de audio output waardeloos is. De microfoon zit op een prutplek waardoor deze totaal onbruikbaar is, en het scherm heeft een glossy bezel. De koeling is bovendien ontoereikend voor de zwaardere processoren: met een i7-3820QM of hoger wordt hij te heet en klokt hij terug zonder dat er stof in de koeling hoeft te komen, terwijl je ook nog een 3920XM kan configureren...

Enduro is niet is wel het minste waar ik mij zorgen over maak bij deze vergelijking.

• Rob SOS
Speakers en idle herrie zijn toch wel belangrijke punten voor mij. Zie mijn TS.

Hoe zit het met het opwarmen van de AW M17?

Verwijderd

Lastig te zeggen. Notebookcheck meet 10 graden boven kamertemperatuur zowel idle als onder load, met uitzondering van die metalen plaat onderin.. Maar ik heb het vermoedden dat ze iets fout hebben gedaan. Notebookcheck meet namelijk een accuduur van 2 uur mer surfen, terwijl anandtech bij de vorige generatie M17x al het dubbele meet.

De accuduur is rechtevenredig met het stroomverbruik, en dus ook de hitte.

Iets stillers in idle dan de M17x ga je in dit prijssegment in elk geval niet vinden. Zelfs de G75 maakt meer herrie, en dat ding wordt de hemel ingeprezen vanwege de koeling die zo stil zou zijn.

• Rob SOS
Ik heb uitgebreid zitten configureren met de AW, echter krijg ik hem echt niet onder de 1500,-

Zijn er andere opties verkrijgbaar met de ati die de moeite waard zijn? Van de MSI G60 heb ik zojuist de review gelezen,waarbij men aangeeft dat de cpu de bottleneck is.

Dus; nog andere opties dan de AW en de G60?

Verwijderd

Je krijgt hem ook niet onder de €1500, je krijgt hem voor €1516 met 1080p scherm, i7 en HD 7970m, of 10 euro minder als je een cashback site gebruikt die 8% teruggeeft. (Dell Waardebonnen Topic - Deel 2)

De GT60 is niet de moeite waard. De GTX660 +i7 is maar enkele procenten trager, terwijl dat weer dezelfde kaart is als de GT 650m. De inspiron met i7 kan je zoals eerder vermeld voor ongeveer €850 krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2013 11:08 ]

• Rob SOS
Het is de M17x R4 geworden.

met standaard processor, 12 gig ram, 750gb 7200rpm en de HD7970.
iets meer dan 1700 euro met enkel de EPP korting.

Nu opzoek naar een goede SSD. Nog tips hier of voldoet elke 2.5inch ssd?

[ Voor 3% gewijzigd door Rob SOS op 14-02-2013 21:43 ]

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Crucial M4 of Samsung 840 / 840 Pro :)

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Verwijderd

Ik sluit mij aan bij de andere reacties, echter, de reden waarom ik op dit topic reageer is de bewering in je topicstart. Hierin geef je aan dat je World of Warcraft met maar 15 FPS kan spelen met een GT555M.

Nu heb ik zelf een laptop met een GT555M en hierop kan ik veel zwaardere games spelen dan WoW met een nette framerate. Daarom ook mijn vraag of dit al sinds het 'begin' is of dat dit iets is van de 'laatste tijd'. In het laatste geval is er weinig meer aan te doen en zal je laptop waarschijnlijk zijn begonnen met afsterven.

Als je echter al sinds het begin last heb van dit 'probleem' dan zou ik eens gaan kijken naar een driver update. Pikant detail is namelijk dat ik met mijn laptop namelijk ook eerst problemen had met een lage framerate en dus slechte performance. Wat bleek: Bij aflevering was alleen de driver van de Intel HD2500 geinstalleerd en dus niet de Nvidia driver benodigd voor de GT555M. Na installatie van de ontbrekende driver ging de laptop als een speer.

Misschien het controleren waard mocht je het nog niet hebben bekeken. De GT555M is namelijk echt geen slechte kaart. Natuurlijk is het niet te vergelijken met de zwaargewichten maar WoW zal je er zeker op een acceptable setting op kunnen spelen.

• Rob SOS
Bedankt voor je post!

Dit is zeker niet vanaf het begin, ik heb WoW graphic settings gedurende 1 jaar constant naar beneden bij moeten stellen. De GPU werd ook steeds heter. nu net na een half uurtje gamen gemeten en kom uit op 91C. Normale gameplay in battlegrounds/arena etc is ook nog steeds prima mogelijk op LOW settings met een comfortabele 40fps. echter tijdens raids zakt hij echt in naar 6-15 fps. wat super irritant is.

2 weken geleden BlackOps2 aangeschat, en deze draaide echt heel slecht. onspeelbaar.

Uiteraard hou ik drivers nauwkeurig bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Rob SOS op 18-02-2013 20:26 ]

Verwijderd

Driver, ja. Stof.. nee.

Hardware slijt niet. Het werkt, of het werkt niet. In principe zijn er 2 factoren die ervoor zorgen dat je laptop trager wordt is dan op de dag van aanschaf:
• De harde schijf zit vol met troep, schaf een SSD aan.
• De koeling zit vol met stof

Een verse windows installatie en schone koeling, en zelfs een oud beestje van 10 jaar oud is weer als nieuw. Bij veel laptops moet je om het halfjaar de koeling uitblazen, anders wordt de hardware te heet en klokt deze terug.
Pagina: 1