Excel Vlookup met 'True' geeft verkeerde resultaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 16:45
Ik probeer 2 excel bronnen op elkaar te matchen waarbij de tekst niet geheel overeenkomt. Ik probeer dit via een vloopup op te lossen met de optie 'True'. De bedoeling is dat ik een lijst met mijn software producten probeer te mappen op een catalogus van software producten
Vb.In mijn lijst heet een product "Adobe Acrobat 7 Professional" en in de catalogus: "Adobe Acrobat Professional 7"

Het probleem is dat er hele vreemde resultaten terugkomen.

In bijgevoegde screenshot wordt het duidelijker gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/20024127/Capture.PNG

Wie heeft er een oplossing?

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-06 15:20
Ik denk niet dat Vlookup "Adobe Acrobat Professional 7" kan matchen met "Adobe Acrobat 7 Professional"; het is geen smart-matching, maar domweg in een lijstje zoeken. Als ik het goed heb, geeft de optie "True" aan dat als de exacte match niet wordt gevonden, dat dan de eerstvolgende lagere waarde in de lijst wordt gegeven.

Voorbeeld: Zoeken naar "Adobe Acrobat Professional 7" in het lijstje:
code:
1
2
3
4
Adobe Acrobat 7 Professional
Adobe Acrobat Elements 7
Adobe After Effects 5
...

Excel loopt het lijstje van boven naar beneden door. Alfabetisch gezien zou het gezochte woord tussen regel 2 en 3 staan, maar daar staat het niet. Excel geeft daarom de waarde van regel 2 terug.

Hou er rekening mee dat de lijst waarin je zoekt gesorteerd moet zijn voor gebruik in Vlookup.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Zijn er dan misschien andere oplossingen voor? Liefst in Excel maar een andere tool mag ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 14:14
Met de hand doen?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 14:56

GateKeaper

#1 Procastinator

In VBA splitsen op spatie, en dan voor iedere waarde uit de eerste lijst, het aantal matches in de 2é lijst tellen? Degene met de meeste matches horen waarschijnlijk bij elkaar. Doe dit voor degenen die geen match hebben gevonden met VLOOKUP, en je hebt een aardig betrouwbare resultaten lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Niet zelf dingen verzinnen als er al betere alternatieven zijn ;) Zie bijv.:
http://stackoverflow.com/...nshtein-distance-in-excel

10 matchen met X blijft natuurlijk wel lastig. Handmatige controle of de code wat aanpassen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door pedorus op 07-02-2013 17:40 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Met de hand doen is inderdaad geen optie. Ik ga een aan de slag met Levenshtein maar ik heb nog weinig kaas gegeten van Macro's dus andere opties hoor ik ook nog graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Ik heb het nu opgelost met:
http://www.microsoft.com/...oad/details.aspx?id=15011
Werkt echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Thx voor het posten van de add-in. Niet iedereen kende het al:
Niet zelf dingen verzinnen als er al betere alternatieven zijn
:P

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Betere alternatieven zijn altijd mooi. :p Maar met zo'n plugin zou ik wel uitkijken voor portabiliteit; lijkt erop alsof je het moet kunnen installeren, en hij er alleen voor 2010 is. VBA is ook niet altijd even portable of gebruikersvriendelijk, maar werkt wel met meer versies.

Verder wel een mooie plugin, kan nog wel wat meer en is vast ook sneller dan dat stukje VBA.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Pagina: 1