is een i7 processor echt nodig ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500959

Topicstarter
hallo,

ik ben van plan om een eigen pc te bouwen, en omdat ik altijd een slecht systeem had staan wil ik nu een keer goed uitpakken,
ik kwam uit op de i7 2700k, 260-280 euro,
alleen keek ik net naar game systemen en zag ik veel i5 processord,
ik wil er voornamelijk op gamen, en een beetje video bewerken ( wordt later waarschijnlijk meer)

is er nou echt veel verschil ? of red je het met een i5 waar je toch snel rond de 60-100 minder voor betaald ook goed genoeg ?

ik hoop een antwoord te vinden

dank jullie wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het verschil: http://www.tomshardware.c...ter-Effects-CS6,3170.html

Red je het met een i5? Ja, uiteraard. Het zal iets trager gaan, maar een i5 is ook een snelle cpu. De cpu's van 5 jaar terug komen niet in de buurt bij de huidige cpu's en daar hebben we het ook altijd prima mee kunnen redden.

Of je het waard vind om meer uit te geven aan een iets snellere cpu is aan jou. Als je simpelweg kijkt naar de prijs-prestatieverhouding dan is een i7 een slecht plan.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb zowel een i7 2600K en een i5 2500K gehad (de i7 was geleend van MSI, de i5 is m'n eigen CPU), en ik merk eigenlijk weinig verschil. In games voegt HTT weinig toe, dat is iets dat je eigenlijk alleen voor echt zware taken nog zinnig kunt gebruiken. Maar daarvoor is je i5 ook prima te gebruiken, hooguit is ie in benches wat langzamer. Het grote verschil in prijs was voor mij reden genoeg het bij een 2500K te houden. Nu zou ik uiteraard voor een Ivy Bridge gaan, maar ik heb de 2500K al weer een redelijk tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-07 19:23

Ultrapc

Anyone steak?

Een i7 is een i5 met hypertreading, dus i7 is eigenlijk alleen effectief bij programma's die veel treads gebruiken, en daar valt gamen niet onder.
En over het videobewerken, welke programma's gebruik je presies?

--Edit--
Ik heb het weer voor elkaar gekregen om 4sec te laat te reageren :)

[ Voor 16% gewijzigd door Ultrapc op 07-02-2013 15:30 ]

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor alle snelle reacties !,
wat zou dan de beste i5 processor zijn die ik dan kan nemen ? de i5 3750k ?

de programma's die ik gebruik : sony vegas, adobe after effects... dat ongeveer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:15

Quad

Doof

Anoniem: 500959 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 15:48:
wat zou dan de beste i5 processor zijn die ik dan kan nemen ? de i5 3750k ?

de programma's die ik gebruik : sony vegas, adobe after effects... dat ongeveer..
Als je dat gebruikt pak dan deze pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed CPU.
Heb je een i5 met de (bijna) prestaties van een i7 in renderwerk.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 10:03
Dat is eerder een i7 zonder grafische kaart :P. Just sayin'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-07 13:12

MeltedForest

Lenny-t

Anoniem: 500959 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 15:48:
wat zou dan de beste i5 processor zijn die ik dan kan nemen ? de i5 3570k ?

Dat is de beste ja, maar als je geen overklokker bent kan je net zogoed een non-K variant kopen.

pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed

[ Voor 13% gewijzigd door MeltedForest op 07-02-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
...

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 500959 op 07-02-2013 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
als je gaat overklokken inderdaad een -k versie van een processor nemen (zowel bij i5 als i7).
Zo niet, dan kun je een stuk besparen

i5 3570k --> 3350p
i7 3770k --> Xeon E3-1230V2

En 3570k kost net zoveel als een E3 (maar je verliest overklok mogelijkheden)

als je niet gaat overklokken hoef je ook geen z77 moederbord meer te nemen, maar kun je terug naar een goedkoper b75 moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

Wat hierboven beschreven staat.

Nou moet je er niet van uit gaan dat je met een 3570K of een 3770K met de box koeler opeens de 4.5Ghz gaat trotseren. Als je met die gedachte loopt kan je misschien maar beter er niet aan beginnen. Nu moet ik ook zeggen dat de Sandy Bridge CPU's veel verder OC-en dan de 3570K en 3770K op lucht. Kwa snelheid scheelt het trouwens nauwelijks iets, maar goed. Naast een duurder bord zal je dus ook aan koeling moeten denken en dan moet je eigenlijk ook wel weer een heel eind overclocken anders is het het kwa prijs / prestatie weer niet zo waard.

Persoonlijk vind ik de i7 3770K het wel waard als je uren video hebt liggen om te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
okee..

dus ik kan beter de i7 3770k nemen dan de i7 2700k ?
heb gehoord dat veel mensen de 2700k nemen om echt het maximale uit een processor te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
de sandy bridge cpu's klokken verder over dan de ivy bridge, maar daar staat wel weer tegenover dat ivy bridge klok voor klok weer iets sneller is. Ik zou gewoon voor de 3770k gaan, waarom een vorige generatie nemen?

Bovendien, als je al zover zou gaan overklokken dat je er "met maximale" uithaalt, dan zal het verschil in de praktijk waarschijnlijk nog minimaal zijn.
Dat is hetzelfde als nu met ssd's, de ene is net iets sneller dan de ander, maar in de praktijk merk je amper verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

De 2700 heeft inderdaad met z'n standaard 35 / 39x 4 core multi's de hoogste stock waarden gehad en bij velen met een half-redelijke stockcooler (lees 30-40 euro aan luchtkoeler) kwam deze zeker in de nieuwere Z77 moederborden tot behoorlijke overclocks.

Een 3770K zal je minder ver kunnen duwen, Ivy Bridge heeft eigenlijk gewoon een heel matige warmte transmissie, de heatspreader op de chip is niet zo best, de koelpasta daaronder is soms rampzalig slecht. Maar een 4.2Ghz 3770K is z'n beetje even snel als de 2700k op 4.5~4.6Ghz. Beide snelheden kan je wel bereiken in een goed luchtgekoeld systeem.

Mocht het budget er zijn en wil je ook werkelijk meer dan eens per half jaar wat met video doen, dan kan ik je de 3770K van harte aanraden. Ik kan je de 2700K ook niet afraden eigenlijk. Als je het leuk vind om hoge aantallen mhz te zien dan zal de 2700K je meer plezier geven bij een OC, Als je Virtu MVP wilt draaien dan is de 3770K in het voordeel, als je wilt beginnen met stock snelheden dan wint de 3770K het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan zou ik eerder de i5 3570 of 3770 gebruiken. Die hebben een onboard IGP, wat icm Quick Sync (de Virtu MvP van posting hierboven ;)) een behoorlijke performance boost kan geven met renderen van video's, aangezien TS ook video's wil gaan bewerken, is zoiets wel mooi meegenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 09-02-2013 23:18 ]

Pagina: 1