35+ graden verschil tussen twee wc gtx 580

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Beste tweakers

Mijn twee gtx 580 krijgen een enorm temperatuur verschil bij een kleine over klock 10%

Stock speed is het temperatuurverschil in game bijde kaarten maximaal onder load bv Grysis3, master 56 slave 42 graden.
Als ik de kaarten overvolt van 1,000v tot 1,100 volt ( met de hogere klock speeds) gaan mijn temps naar master 90 en slave 52 graden.

Vraag- Is het normaal dat de master zo veel heter wordt als de slave?
- Kan het zijn dat mijn fullcover koelblok smerig is van binnen of dat er een slechte mount is gedaan?
- Waarom gaat de master 34 graden omhoog en de slave maar 10 graden?

Bij een lucht systeem kan het door de airflow komen, maar aangezien dit een WC setup is vermoed ik dat er wat mis is... :?

De airflow in de kast wordt verzorgt door drie 200 mm fans en drie 140 mm fans op 2000 rpm Het is soms net een storm.. :X

Alle tips en trix zijn welkom

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cayghU7l.jpg

Mijn set up.....CPU > 200x200 rad > gtx580x2 > 420 rad > pomp D5/reservoir>

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Niet zo thuis in WC setups, maar hoe zijn die GPU's aangesloten?
code:
1
200x200 rad > GTX580 > GTX580 > 420 rad

of
code:
1
2
200x200 rad > GTX580 > 420 rad
         |_ > GTX580 > _|

In het eerste geval ga je met het opgewarmde water van de eerste GPU de tweede gaan koelen. Dat gaat sowieso al een temperatuursverschil geven.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-08 15:19
Big Womly schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:11:
code:
1

of
code:
1
2
         |_ > GTX580 > _|

In het eerste geval ga je met het opgewarmde water van de eerste GPU de tweede gaan koelen. Dat gaat sowieso al een temperatuursverschil geven.
Wat jij zegt klopt niet. Setup maakt niet uit als het reservoir maar voor de pomp zit. De temperatuur is na een half uur overal gelijk ongeacht de setup.

Ik vermoed een slechte mount, want 90 graden met waterkoeling is best hoog. Of te weinig koele lucht door de radiatoren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als er weinig koele lucht door de radiator zou gaan, dan zouden beide GPU's warmer zijn.
Het lijkt erop dat het blokje niet goed op de GPU zit oid.

Ik zou het blokje ff opnieuw monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Haunting_Spirit schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:16:
[...]

Wat jij zegt klopt niet. Setup maakt niet uit als het reservoir maar voor de pomp zit. De temperatuur is na een half uur overal gelijk ongeacht de setup.
Wat ik zeg is pure thermodynamica. De hoeveelheid warmte dat wordt uitgewisseld is oa afhankelijk van het temperatuursverschil. Het water voor de 2e kaart te koelen is al opgewarmd door de 1e. Daardoor zal de warmteuitwisselling bij de 2e moeilijker verlopen.
Ik wil wel met veel plezier geloven dat het nooit zoveel verschil zal uitmaken ;)

Andere factoren die de hoeveelheid warmtewisselling bepalen zijn oppervlakte, materiaal tussen de 2 objecten en de dikte van het materiaal.

Ik ga ervan uit dat de oppervlakte (van de chip) dezelfde zal zijn, dus moet er bij de warme GPU een materiaal zijn dat dikker is dan bij de 1e. Lucht is een goede isolator, dus misschien zit het koelblok niet correct gemonteerd.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ik denk ook een slechte mount... ga het vanmiddag even omzetten en draai ook meteen mijn Gpu's om... slave wordt master en vice versa.

bedankt voor jullie tijd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 15:58
Big Womly schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:26:
[...]

Wat ik zeg is pure thermodynamica. De hoeveelheid warmte dat wordt uitgewisseld is oa afhankelijk van het temperatuursverschil. Het water voor de 2e kaart te koelen is al opgewarmd door de 1e. Daardoor zal de warmteuitwisselling bij de 2e moeilijker verlopen.
Ik wil wel met veel plezier geloven dat het nooit zoveel verschil zal uitmaken ;)
Reken maar na: met een gemiddelde inhoud van ruim genomen een liter, gaat de koelvloeistof practisch 3 á 4 honderd keer rond per uur. Dan is de tijd dat de koelvloeistof doorbrengt in het waterblock te kort om veel warmte op te nemen. Daarom maakt het dus niet zoveel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

Zo te zien heeft hij twee rads, en dus voldoende koeloperavlakte, zelfs met de crappy set die ik vroeger in mijn gaming HTPC, werd de de delta tussen inlet en outlet van het rad niet meer dan 3c, 38c is gewoon echt onmogelijk, tenzij de pomp op 5% draait of zo.
Ik ga ervan uit dat de oppervlakte (van de chip) dezelfde zal zijn, dus moet er bij de warme GPU een materiaal zijn dat dikker is dan bij de 1e. Lucht is een goede isolator, dus misschien zit het koelblok niet correct gemonteerd.
Denk zelf ook dat dit de schuldige is, en dat het koelblok gewoon verkeerd gemonteerd zit.

Of er is iets goed mis met de interne sensor van je kaart.
Een eenvoudige test is kijken op de achterkant van de kaart of de GPU echt zo veel warmer word, met een temp sensor of gewoon je vinger, daar je een 38c verschil gewoon echt wel voelt met je vinger.

ps. Parallel is trouwens de beste manier om twee kaarten te koelen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RqDiJH9eNpzt8AXkjw4rWBe6/full.jpg

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:36
Faulty temp sensor?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
zo alles draait weer..

Heb de master slave gemaakt en vice versa 3 D mark gedraaid en het kreng wordt gewoon 82 graden op stock speed..... :( en de andere kaart (master de vroegere slave) is 52 max

En een potje Grysis 3 85 graden en de master 53 graden... gewoon 30 graden verschil...

Ik heb het boekje erbij gepakt en hij is echt goed gemonteerd, de tweaker van wie ik deze kaarten heb gekocht gaf de indruk dat hij ook wel wist hoe het zit.
Nu is het nog een keertje gecheckt en is de kaart een slave, lijkt me dat het inderdaad een temp sensor is ofzo...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/g47yMPKl.jpg

Misschien een bios flash ..?

Ik moet wat vinden anders kunnen we Grysis 3 niet op full specs spelen...

En Mr X zo zijn de kaarten gekoeld .... van boven naar beneden in serie dit in verband, koeling, hose management..and looks.... :)

[ Voor 14% gewijzigd door undeepdiver op 07-02-2013 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Erg hoge temps..
Ik heb zelf een GTX570 SLi setup gehad op water. Zelfs met een aardige overklok
(975/2100 ipv stock 732/1900) kwamen ze beide niet boven de 50graden.

Gewoon in serie en niet parallel, want als bij parallel 1 blok "dichtslibt" gaat het water de weg van de minste weerstand en dat is in dit geval de andere graka. Dit kan het enorme temp verschil veroorzaken

Bij parallel verdeel je tevens de druk en flow, wat niet ten goede komt voor je temp.
Mocht je pomp na je CPU en wat rads bv nog 300liter per uur hebben, dan loopt er door een graka blok 150liter

Ik vermoed gewoon een slechte mount / blokade icm verschrikkelijke koelpasta ? :)
De boel even openhalen, schoonmaken, verse pasta ertussen en gewoon in serie zetten.

Edit:
Serie maakt ook niets uit qua temperatuur, dat de eerste kaart in de loop de 2de opstookt is te verwaarlozen. Ik had 2 verschillende 570's en de 2de in de loop liep zelfs 4 á 5 graden koeler als de eerste.

[ Voor 17% gewijzigd door mukkel op 07-02-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Hoi mukel

Het staat in serie van boven naar beneden. Vanmiddag heb ik nieuwe AS5 gebruikt en het spulletje weer in elkaar gezet.

Ik gebruik facer one koelmiddel, dit is 6 tot 12 maanden oud zou het kunnen dat mijn koelblokken van binnen zo vies zijn dat deze graka zo warm wordt?
Ik ben vanmiddag 4 uur bezig geweest om de kaarten om te draaien en van de warme kaart een nieuwe mount te doen...dus voor dat ik weer iets ga doen zou ik graag alle mogenlijkheden en opties willen overdenken.

Allemaal erg bedankt vootr de hulp... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Tip voor de volgende keer, als je alles toch al los hebt, schroef dan gelijk het blok open om schoon te maken ;)

Toevallig feser met een kleur?
Niet te zien op de foto door een gekleurde slang :P

[ Voor 22% gewijzigd door mukkel op 08-02-2013 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik draai al twee jaar met Feser vloeistof, en nog niets aan de hand hier hoor.
Blokjes zijn smetteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Ik heb destijds rode feser gehad en die ging klodderen.
Blokken zaten ook vol. Enige manier voor de ts is om te checken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Het is blauwe faser...

Ik ga vanmiddag nog een keertje het spulletje uit elkaar halen. Door de backplate's kan je niet goed voelen of er veel warmte verschil is tussen de kaarten. Ik heb wel temp sensors op mijn fan controler, die gebruik ik niet maar kan nu eens kijken of ik ze ertussen kan monteren als extra controle?

Als het blok vies is hoe maak je dat het beste schoon....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-08 15:19
undeepdiver schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 10:28:

Als het blok vies is hoe maak je dat het beste schoon....?
You won't believe it: ketchup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Big Womly schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:11:
code:
1

of
code:
1
2
         |_ > GTX580 > _|

Het water stroomt bij een WC setup zo snel dat dit niet van toepassing is. Zelfs met 6 blokken is het verschil tussen begin en eind nog geen 1 graad. Dat de kaart heter wordt omdat er een kaart voorzit is dus onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Jeetje wat een zooitje..hele fles Heinz door die pc gegooit.. :P ...

Even goed gekeken of de TIM wel goed was verdeelt...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CK8lmTll.jpg

Maar ok... vandaag alles weer uit elkaar gehaalt blok open gemaakt maar zag er allemaal schoon en goed uit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bmJLaorl.jpg

Alles netjes schoongemaakt en ik zag een beschadiging op het koelblok...!!! een klein puntje en wat krasjes..?? Ik heb gekeken of alles vlak was en het blok tot grain 3000 geschuurt. Toch blijf ik de freesafdrukken voelen en zien maar ik kan het handmatig niet netjes schuuren omdat de randen eromheen hoger zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EEmtXp1l.jpg

Het hele spulletje netjes gemonteerd en een temp sensor aangebracht (tussen backplate en printplaat) Dit heb ik ook gedaan bij de koudere kaart voor controle.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6Q09iSsl.jpg

De nieuwe facer koelvloeistof heb ik ook nog gefilterd...het spulletje afgebouwd en proefdraaien.

De twee sensors werken er is 5 graden verschil tussen de bijde kaarten dit is idle en full load. Helaas geeft Gpu-z en HWinfo 64 full load master 60 slave 8o/85 weet het niet precies meer maar gewoon veel te veel zonder overklok.

dus ....? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

De tering.. dus je extra gemonteerde sensoren geven een vergelijkbare waarde aan?
(iets afwijkend ivm andere zijde PCB) Weer terug parallel gezet of nu in serie?

Je zegt dat je deze kaarten hebt overgenomen.
Zaten deze blokken er al op en heb je de originele koeler nog?
Zoja was de temperatuur van deze kaart op lucht ook zo belabbert?
Blokken omwisselen zou je ook nog kunnen proberen. Maar daar zit je denk niet op te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

het ziet er uit dat de koeler goed gemonteerd was, en hoewel er veel te veel koelpasta gebruikt was, was het zeker niet het probleem, denk dat je met minder max 3c lagere temp zou halen met de juiste hoeveelheid.

Wat het probleem is, is niet echt duidelijk, anders dan dat de interne censor gewoon een foute waarde door geeft.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ja erg vervelend...

Gewoon 30 graden verschil full load, ik heb er nu iets minder pasta tussen gedaan.

De kaarten heb ik overgenomen en toen zaten de EK waterblokken er al op. Ik heb alles erbij, lucht koeling, dozen, handleiding keurig netjes.

Ik ga op de onderste kaart een luchtkoeler zetten, misschien moet ik dan mijn Xonar geluidskaart weghalen dat zien we dan wel. Als hij dan wel veel koeler is ligt het aan het koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
[quote]mukkel schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 22:46:
De tering.. dus je extra gemonteerde sensoren geven een vergelijkbare waarde aan?
(iets afwijkend ivm andere zijde PCB) Weer terug parallel gezet of nu in serie?

De kaarten hebben altijd in serie gezeten...bovenste kaart eerst en dan door de onderste kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Ow inderdaad ik zie dat je dit al vermeld had. Sorry :X
Las er even overheen ivm met dat plaatje.

Nog een "ingeving" zitten overal de zelfde fittingen in?
ALs je bv bij een EK blok een normale fitting erin draait kan er amper water doorheen.
Hiervoor zitten altijd opvulringen meegeleverd (of zelf fittingen gebruiken met kort schroefdraad)
Dit zal wel niet het geval zijn :) maar je weet maar nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Yep..mukkel goed opgemerkt,, vanmiddag had ik het zakje van de waterblocks in mijn handen en zag de ringen... B) dus ik heb dat gecontroleerd en het zijn allemaal fittingen met een kort schroefdraad. Als dit niet zo was had mijn hele systeem warm geworden.

Ik heb zitten denken om de spacers met bv 0.10 mm korter te maken of te kijken of de bracket niet krom is...?

Maar ik ga eerst die lucht koeler erop zetten...

[ Voor 6% gewijzigd door undeepdiver op 08-02-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
vANDAAG BIER EN KNALLEN MET ME ZOON....
Niets aan de hand 2650x1600 70 fps high specs zonder overklock...Grysis 3 maar ik wil max specs en dat kan alleen als ik overklock of nog dikkere kaarten......ff afwachten

[ Voor 68% gewijzigd door undeepdiver op 09-02-2013 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

:D op lucht of water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Nee ben nog op water aan het draaien... Van de week heb ik wel weer tijd ga ik ff testen. Doe ik de kaart op l;ucht in mijn zoontje zijn systeem en kijk dan wel wat de temps zijn

Zou wel nieuwe kaarten willen maar de 680 geeft niet echt veel winst

[ Voor 16% gewijzigd door undeepdiver op 09-02-2013 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Je maakt niet echt een jump in prestatie, het is meer een "side upgrade".
Ben laatst van een 570 SLI naar een enkele 670 gegaan..

Qua prestatie ongeveer gelijk, zelfs iets minder.
Maar aangezien ik altijd met V-sync aan game, gebruikte ik de volle kracht van het sli setje toch niet.
Voordeel is wel dat je dan een enkele kaart heb.
=>Meer Vram / zuiniger / minder warmte / geen gezeik met games en drivers.

Vooral bij BF3 liep ik met de 570 (1280mb) tegen de lamp. BF3 ultra op 1920*1080 trekt al snel 1500MB. Game kreeg hierdoor hickups. Daar zul jij denk net geen last van hebben met de 1,5GB van een 580. Een enkele 670 loopt voor mij net zo snel.

Of FC3 en multi GPU is een ramp :)

Maar dit is Offtopic.
We zien het wel als je de originele koeler hebt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Het probleem is het scherm...2560 x1600 4.1 miljoen pixels, al die zware grafische games hebben minstens twee kaarten nodig Grysis, metro, 2033, battlefield en Far Cry ben ik maar mee gestopt wat een drama...

twee gtx 680...met koelblokken...1200 €..... 8)7 krijg ik misschien nog 400 terug voor mijn kaarten...is nog altijd 800 voor een paar luizige frame's

Daar gaan we nog een nachtje over :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Nog even wat.... kan een bios flash misschien helpen??? Ik heb nog nooit een video kaart geflasht maar dat vinden we wel uit.

Zijn er ergens biossen dat i harder gaat lopen....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Ik weet niet of het zal helpen.
Als de persoon waar jij de kaart van hebt gekocht dit probleem niet heeft gehad lijkt het niet iets qua bios gebeuren te zijn.

Flashen is vrij simpel ik gebruik zelf Firestorm (V1.0.11.109)
Vergeet niet je originele op te slaan voor je begint, altijd handig of een backup te hebben :p

Je hebt aangepaste biosjes, maar dat geeft het zelfde effect als bv msi afterburner.
Voordeel hiervan is dat de instelling op je kaart zelf staan ipv softwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ik heb de kaarten al een jaartje maar nog nooit overgeklokt, dat is nog nooit nodig geweest. ( die jongen waar ik ze van heb gekocht zegt dat hij nooit overklokt) Maar nu wil ik Grysis 3 full specs spelen en dat trekken ze niet.. duss ik dacht hup de zweep erover... helaas toen kwam het temp probleempje.

Geen man overboord ik koop een tweedehands 580 kaartje en stop de hete kaart bij mijn zoontje in zijn pc...

Nieuwe kaarten kosten zoveel muntjes die heb ik ff niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
undeepdiver schreef op zondag 10 februari 2013 @ 10:32:
Het probleem is het scherm...2560 x1600 4.1 miljoen pixels, al die zware grafische games hebben minstens twee kaarten nodig Grysis, metro, 2033, battlefield en Far Cry ben ik maar mee gestopt wat een drama...

twee gtx 680...met koelblokken...1200 €..... 8)7 krijg ik misschien nog 400 terug voor mijn kaarten...is nog altijd 800 voor een paar luizige frame's

Daar gaan we nog een nachtje over :Z
Heb exact dezelfde issue :) gtx580 sli met lichte oc, Temps zijn prima maar met een high res monitor trekt die geen 60fps met alles open... Maar vind het te duur om Ff te upgraden, wacht denk ik maar een generatietje kaarten :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crysis, Feser, Please let er op ik erger er serieus aan xD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Boefmans wil er vast wel eentje kwijt ;)
Dan is ie nog maar 1 kaart verwijderd van een upgrade. hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2013 @ 19:33:
Crysis, Feser, Please let er op ik erger er serieus aan xD!
Je hoeft het niet te lezen... :?

[ Voor 33% gewijzigd door undeepdiver op 10-02-2013 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
mukkel schreef op zondag 10 februari 2013 @ 19:43:
Boefmans wil er vast wel eentje kwijt ;)
Dan is ie nog maar 1 kaart verwijderd van een upgrade. hehe
Bieden mag altijd :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Hey boefmans...wat dacht je van een quaddro opstelling.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Voor verkoop van hardware hebben we de http://tweakers.net/aanbod/ sectie. Of handel dit af via PM. Laten we het verder ontopic houden

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Je hebt helemaal gelijk mod. Dit was echter geen serieuze handel, we geiten maar wat.

Quadrille lijkt me wel wat lol. Al past dat niet op het mobo...

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ik heb een derde 580 erbij gekocht en kan een tri opstelling maken.. heb ik zonder overklok ook me doel berijkt.... :P

Ik blijf toch wel nieuwsgierig wat nu de oorzaak is...nog even geduld tot de spullen binnen zijn dan ga ik weer testen en hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Als trouwens je temps met andere sensoren wel dichter bij elkaar zitten (5 graden)
dan is hoogst waarschijnlijk je sensor op je kaart minder toerekeningsvatbaar.
Hier ga je helaas met een bios flash niets aan veranderen.

Je hardware ga je er in ieder geval niet mee fixen.
Wat je kan hopen is dat je bios flash de temperatuur sensor her kalibeerd, indien dit kan
Anders zal het hier bij blijven.

Misschien zijn er in het driver programma opties om de interne sensor uit te schakelen.

Succes verder

[vreselijk offtopic]

Als je trouwens wilt dat je geholpen wordt, kan je op zijn minst de titels van je games correct spellen,
dan krijg je waarschijnlijk ook meer reacties en eerder hulp.
Erger me er ook aan namelijk. Crysis.

[/oftopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Aaaj lekker :) veel powerRRrrRRrRRr
Ben benieuwd naar je resultaten en stroom rekening ;)

Alleen denk ik alsnog dat je tegen de lamp loopt met BF3 op ultra met 2560 x1600 resolutie
Niet qua grafische kracht, maar puur in je Vram.

Volgens verschillende forums hikt het geheugengebruik van bf3 op 2560 x1600 makkelijk richting de 2GB of meer.

Met Crysis 3 zit je net binnenkant paal als ik het volgend plaatje moet geloven.
Afbeeldingslocatie: http://gamegpu.ru/images/stories/Test_GPU/Action/Crysis%203%20MP%20Alpha/test/crysis%203%20h%20vram.png

ongeveer 1.5GB gebruik, wat een 580 net heeft :)

[ Voor 5% gewijzigd door mukkel op 11-02-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Als je nog goed wil testen of het echt de sensor van de kaart is, kan je altijd de koelblokken van beide kaarten afhalen, omwisselen, en de positie van de kaarten omwisselen. Dan is het enige wat het verschil kan verklaren de kaart zelf, en kan het nog:
Een kapotte temp sensor zijn
Een oneffen heatspreader, waardoor een luchtbel tussen het koelblok en de heatspreader zit (maar dit lijkt op de foto niet het geval te zijn)
Een verschil in energieverbruik en opwarming van de videokaarten, om een of andere reden (het schijnt te kunnen dat 1 videokaart als PhysX processor fungeert terwijl de andere dat niet doet e.d., of een per ongeluk overgeklokt/overgevolte kaart, maar erg onwaarschijnlijk).

Verder zou ik bij een groot temperatuurverschil de boel altijd voor de zekerheid in serie schakelen, als je ze parallel schakelt, kan het gebeuren dat er veel meer koelvloeistof door de ene videokaart stroomt dan door de andere, als je ze in serie schakelt weet je zeker dat door beide videokaarten even veel koelvloeistof stroomt.

Edit: oh, het kan ook nog dat de ene op een x8 of x4 lane zit, en de andere op een x16, check dit nog even, dit kan ook een temperatuurverschil verklaren (maar niet de excessief hoge temperatuur dus zal wel niet, maar zeg het toch maar even).

[ Voor 10% gewijzigd door Niet Henk op 11-02-2013 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:39
[...]

Andere factoren die de hoeveelheid warmtewisselling bepalen zijn oppervlakte, materiaal tussen de 2 objecten en de dikte van het materiaal.

Meet de temperatuur maar eens van de vloeistof die de 1e kaart in gaat, en die de 1e kaart uitgaat. Dat zal nooit veel meer zijn dan 1 of 2 graden ;)

Het is absoluut niet zo dat het water er na kaart 1 ineens 30 graden warmer uit komt, om maar een getalletje te noemen

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 11-02-2013 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Henk bedankt .. :)

De koelblokken ga ik wisselen zodra mijn nieuwe spulletjes binnen zijn anders kost het veel te veel tijd. De positie van de kaarten zijn omgewisseld en staan in serie.
Mijn moederbord ondersteund 2x pci-e 16 + 2x pci-e 8 dus dat moet geen probleem zijn ook niet voor een tri opstelling.
Zometeen ga ik eens met physX aan de gang ...ff testen...

Ik heb nog vier temp sensors... eens kijken of ik daar wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ik ben nog geen stap opgeschoten... :(

Nu heb ik een nieuwe kaart gemonteerd met het zelfde EK full cover koel blok, de temperatuur is nog steeds 25 graden hoger als mijn andere GPU met het zelfde koel blok.

Wat heb ik tot nu toe gedaan..

Kaarten omgedraaid
Remount gedaan met AS5 en MX2
Koelvloeistof vervangen
Waterblok opengemaakt en gecontroleerd
Lengte van het schroefdraad van de fittingen gecontroleerd
Een andere GTX 580 gekocht en mijn koel blok overgezet.
Alle thermal pads vervangen volgens EK waterblock spec's
Blok en GPU gecontroleerd op misvorming
Extra sensoren gemonteerd op alle drie de kaarten.

Het grote temperatuur verschil is alleen met 100% load op gpu en memory,62 en 87 graden. Idle is kaart 1 28 graden en kaart twee(de warme) 29 graden.

Bij de kaart die ik heb gekocht zit ook een EK full cover water blok die met deze kaart altijd rond de 50 graden is geweest volgens de vorige eigenaar. Deze heeft alleen plexiglas en mijn blokken zijn zwart acetal, jammer voor de looks maar even proberen is het enige wat ik nog kan bedenken.

Heeft iemand wel eens gehoord van een waterblok dat niet goed koelt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Enige wat mij dan nog binnenschiet is de "spacer" (dat plaatje) die om de chip zit / valt
Misschien net ietsje te dik zodat het blok niet goed op de chip drukt.

Had je deze spacer ook mee omgewisseld?

Edit:
Of de schroefjes rondom de chip iets te lang, dan komt de chip ook niet goed in aanraking met het blok.
Maar die schroefjes draai je meestal maar 1 keer in het blok en blijven dan zitten.
ik ga er dus niet van uit de schroefjes het probleem zijn.

Edit 2: ik lees het net ietsje verkeerd :)
Het zijn misschien toch de schroefjes rondom de chip.
Ongeacht welke kaart, met dit blok erop wordt hij heet.
Schroefjes blijven meestal op de kaart zoals ik hierboven al typte.
Probleem kan als nog in de lengte van de schroefjes zitten.

[ Voor 66% gewijzigd door mukkel op 15-02-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ik ga morgen weer ....het spulletje uit elkaar halen.

Heb net een uurtje crysis gespeelt met een overklok1.15v 900 2165 Mhz temps 62 koude kaart 88 warme kaart.

Schroefjes testen, ander koelblok en ik ga de verstevegings bracket opmeten en eventueel vervangen.
Mukkel bedankt voor de input...wordt gewaardeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Ja ik weet het... gewoon kl*te elke keer alles open en dicht, dat is helaas een nadeel van WC.
maar ik kan zo snel ook niets anders verzinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Nog iets ontdekt of nog niet geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Nee nog niets geprobeerd... even wachten op een nieuw rad, thermal pads... en ben bezig met een tweede loop met lange slangen zodat ik me rad buiten kan maken... het heeft geen nut om alles weer uit elkaar te halen als ik niet alles heb.

http://www.3dmark.com/3dm11/5944304

Ben nu bezig om wat te rommelen in 3Dmark...me ram en cpu.. en dan starks knallen met drie kaarten.

Voorlopig nog geen oplossing voor het temperatuur verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Destijds nog met m'n 570's en m'n 2500K
http://www.3dmark.com/3dm11/4519829

Ik zie wel een update verschijnen als je al je spullen binnen hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

en?
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 16:38
Wat gebeurd er trouwens als je test met de originele koelers. Heb je dan ook zoveel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Gentelman...

Nieuwe spulen zijn binnen maar het moederbord is overleden...
Morgen krijg ik een Gygabite UD7 rev1 bordje en ga ik de boel weer opbouwen.

Tijd voor een nieuw hoofdstuk..:-) en eens kijken waarom de tweede kaart zoveel warmer wordt.

Bas... als er twee kaarten watergekoeld goede temps hebben zet ik de derde kaart op lucht erbij... Ach WTF als het goed is zet ik de derde ook op water...uiteindelijk vinden we het probleem wel en ik heb een nieuw groter rad gekocht... 2x480 push pulll komm maar op...:-)

[ Voor 35% gewijzigd door undeepdiver op 06-03-2013 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Al gedaan

Kaarten omgedraaid
Re mount gedaan met AS5 en MX2
Koelvloeistof vervangen
Waterblok opengemaakt en gecontroleerd
Lengte van het schroefdraad van de fittingen gecontroleerd
Een andere GTX 580 gekocht en mijn koel blok overgezet.
Alle thermal pads vervangen volgens EK waterblock spec's
Blok en GPU gecontroleerd op misvorming
Extra sensoren gemonteerd op alle drie de kaarten.

Laatste actie
Moederbord vervangen
Een ander koel blok op de hete kaart gemonteerd
200x200x30 rad vervangen voor een 480x60
De temps stokspeed 42 om 64 22 graden verschil
De temps met overklok 52 om 85 33 graden verschil
CPU max 54 graden op 4554 Mhz Alle temperaturen zijn na een uurtje Crysis3

Dit is mijn eerste pc met wc op de videokaarten, ik kan niks vergelijken. Toen ik nog twee 5870 kaartjes op lucht had was de onderste kaart altijd veel koeler en het lijkt mij dat met waterkoeling die temps ongeveer gelijk moeten zijn.
Ik weet het niet meer, 40 FPS met Crysis 3 Very high op een 2560 x1600 monitor is natuurlijk niet slecht maar…. ik vind het heel vervelend dat ik geen oplossing kan vinden voor het grote temperatuur verschil. :(

Morgen ga ik een derde 580 erbij zetten op lucht :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 20:21

Garrett

Watercooler

Kaarten omgedraaid... je bedoelt dat waterblok 1 zowel op kaart 1 als kaart 2 getest is en waterblok 2 dus ook op kaart 1 en 2 gezeten heeft?

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
De kaart die koel is heb ik altijd met het zelfde blok gelaten. Deze kaart was altijd de slave en is nu master.
Ik heb er een derde 580 met EK koel blok bij gekocht en daarmee uitgewisseld. Het maakt niet uit welk koelblok of welke kaart ik pak die temps van mijn slave blijft hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Nog niet opgelost dus .. scheisse.
Ik blijf het een erg raar probleem vinden.

Probeer de voeding kabels eens om te wisselen.
Dus van graka 1 op 2 en visa versa.

Als je morgen je 3de kaart erin zet. Zou ik deze in het midden planten.
En de huidige slave onderin als derde. Misschien dat dit wonderen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 20:21

Garrett

Watercooler

Klinkt alsof de heatspreader niet goed op de GPU zit... tussen de heatspreader en de GPU zit koelpasta.
http://cdn.overclock.net/...LL-b9160072_DSCN1337.jpeg
Lees deze post maar eens door...misschien het proberen waard als de temps echt zo belangrijk zijn.
Of anders RMA...

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Het is niet kaart gebonden. Lijkt me niet dat dat dan van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
@ Garrett

Wat jij zegt is zou best wel eens kunnen kloppen. Omdat twee kaarten zo warm worden (maakt niet uit als ze slave of master zijn) zou het kunnen zijn dat de koele kaart gewoon heel erg goed is, en de andere twee wat minder. Als ik een goed mesje kan vinden haal ik zo'n heatspreader los en monteer hem met AS5.

@ Mukkel

Nog ff gedult met de derde kaart... !! Ik heb niet de juiste torx schroeven draaier voor de orginele boutjes van de lucht koeler.

Als ik de heatspreader monteer kan ik dat het beste doen met AS5 en op de hoekjes wat lijm of met speciale AS5 twee componenten lijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 20:05

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Ik zou het lekker laten zitten als de boel stabiel is. 35 graden verschil voel je wel met je vingers, is het ene blok na gebruik ook echt warmer dan het andere?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:26
Is AS5 niet potentieel gevaarlijk in een gpu, vanwege het feit dat het stroom geleid?
Ik gebruikte voor m'n cpu altijd AS5, maar heb sinds kort Gelid GC Extreme er tussen zitten, dat geleid niet en het lijkt ook beter te werken.

Misschien moet je dat ook eens bij de "slechte" kaart gebruiken, want je gebruikt dat toch ook bij de "goede" kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
En MX2 is dat ook een geleider?

Er zat te veel pasta tussen en die was knal hard, daarna even een testje gedaan met een drupje MX2 Het was niet goed want, de pasta werd niet goed verdeeld.

[ Voor 60% gewijzigd door undeepdiver op 10-03-2013 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Ik heb eigenlijk amper/geen slechte verhalen gehoord bij de pasta tussen chip en ihs bij nvidia kaartjes. (4xx-5xx-6xx serie) Het lijkt me dan ook stug dat jij toevallig 2 kaartjes hebt met dit probleem.

Verse pasta kan wel wat helpen, maar slechte pasta zal geen 35Graden schelen.
Maar ik ben benieuwd :)

[ Voor 5% gewijzigd door mukkel op 10-03-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Q80KLoAl.jpg

Nieuwe pasta ertussen gedaan en ik heb de IHS randjes iets dunner gemaakt zodat hij zeker goed aandrukt. Zoals je kan zien op het screenshot heb ik nog steeds 29 graden verschil.... 8)7 De temps zijn wel veel beter ook met een over klokje. De kaarten kunnen nog wel harder maar ze zijn stabiel in game dus laat ik het zo. Ik zie wel dat GPU 2 constand meer stroom verbruikt 12 W verschil.

Conclusie:
Probleem is er nog steeds maar de temperaturen zijn wel 20 graden beter. Dit is natuurlijk voornamelijk door het grotere rad 480x60 versus 200x200x3. Ik ga het hierbij laten kan niks meer bedenken, misschien echt heel toevallig twee echte warme kaarten en een extreem koude kaart.

@Mukkel
Derde kaart geprobeerd bij te zetten maar lukt niet door de bekabeling en ik heb geen zin om weer de boel om te bouwen.

Allemaal vriendelijk bedankt voor de goede adviezen en het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door undeepdiver op 11-03-2013 11:48 ]

Pagina: 1