Sensoren buiten monteren - behuizing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Hallo mede knutselaars,

Ik heb een vraag met betrekking tot het plaatsen van sensoren in de buitenlucht.
Ik wil binnenkort beginnen met het plaatsen van meerdere sensoren (denk aan temperatuur en lucht kwaliteit) op mijn dak.

De meeste sensoren zijn niet-waterdicht en moeten dus beschermd worden tegen regen en sneeuw. Bovendien is het zo dat ik de sensoren en de printplaten wil beschermen tegen zonlicht.

Ik heb vroeger eens over een bepaald systeem gelezen, het plaatsen van lamellen, wat direct zonlicht, regen en sneeuw tegen gaat door de hoek waar de lamellen onder gemonteerd zijn.

Bij weer stations kunnen jullie dit ook zien, enkele voorbeelden:

Afbeeldingslocatie: http://lambrecht.net/typo3temp/pics/4fec6c2764.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lambrecht.net/typo3temp/pics/d241cd1acf.jpg

Weten jullie hoe deze plaatsing van lamellen heet? Het heeft een naam, maar op internet kan ik het niet vinden.

Mijn vraag aan jullie is of jullie er ervaring mee hebben? En dan doel ik eigenlijk op het type behuizing; gebruiken jullie lamellen? Gebruiken jullie iets anders?

Hoe hebben jullie buiten sensoren gemonteerd? Wat zijn de ervaringen?

Bedankt! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door foekie01 op 07-02-2013 15:18 . Reden: aanvulling info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap je vraag niet helemaal. Je wil dus uitsluitend weten hoe een conus vormige buiten sensor heet? Deze vraag word een beetje onder gesneeuwd door de extra informatie al is het wel interessante materie.
De eerste naam die in me opkomt heet enviromental sensors aangezien je alleen praat over sensoren voor temperatuur etc.Als je daarop Googled krijg je zeer veel hits en lijkt het antwoord niet ver weg meer. Over ervaringen kan ik helaas niet mee praten maar hopelijk helpt dit een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 19:36
Volgens mij bedoel je 'louvre'. Zo heten de deurtjes ook met van die omlaagstaande latjes, zoals op het bovenste plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:00:
Ik snap je vraag niet helemaal. Je wil dus uitsluitend weten hoe een conus vormige buiten sensor heet? Deze vraag word een beetje onder gesneeuwd door de extra informatie al is het wel interessante materie.
Het was misschien wat veel informatie, maar wilde het niet bij de "hoe heet dit"-vraag laten. Ik wil graag wat informatie/ervaringen van andere gebruikers. Hoe hebben jullie buiten sensoren gemonteerd? Wat zijn de ervaringen?
Volgens mij bedoel je 'louvre'. Zo heten de deurtjes ook met van die omlaagstaande latjes, zoals op het bovenste plaatje.
In principe klopt die benaming (lamellen), maar deze manier van het plaatsen van de lamellen onder een hoek heeft een bepaalde naam, genoemd naar de uitvinder als ik me niet vergis.

De truc van de hoek van de lamellen is dat regen en sneeuw niet door kan, maar wind wel. En dat is ideaal voor een environmental sensor setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een Stevenson screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Jaaaaaa dat is de naam! Enorm bedankt! _/-\o_

Zijn er meer mensen die dit gebruken? Of doen jullie dit op een andere manier?
Toevallig ook nog mooie plaatjes om te laten zien van jullie projecten? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-10 00:49
Op de tweede afbeelding is een radiation shield afgebeeld. Ik heb van twee jaar terug een Davids radiation Shield aangeschaft voor mijn one-wire sensoren voor temperatuur en luchtvochtigheid. De sensoren komen van hobby-boards.com en zijn gewoon printplaatjes die behandeld zijn tegen vocht. Dit voor de condens die nog wel in de shield kan komen. De opstelling heeft een half jaartje gedraaid tot dat ik verhuist ben. Bij mijn nieuwe huis heb ik de sensors nog niet opgesteld vanwege andere werkzaamheden die hogere prioriteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Hoe je gemakkelijk zoiets kunt maken:
Neem 4 van die goedkope aluminium afzuigkaproostertjes van de gamma, schroef die rondom een kastje en klaar ;)

Zoiets dus: Afbeeldingslocatie: http://images.rvs-products.nl/products/schoepenrooster_160_160.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 18:29

NoFearCreations

3DPrint the world!

Volgens mij niet, want de lamellen van een Stevenson screen staan volgens mij zo /\.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:56
Dan schroef je aan de binnenkant toch ook nog zo'n afzuigkaprooster ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
NoFearCreations schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:31:
Volgens mij niet, want de lamellen van een Stevenson screen staan volgens mij zo /\.
Dit klopt, een stevenson screen heeft een andere opstelling.

Ik was zelf ook al bij de Gamma geweest en had deze zien liggen. Kosten rond de 5 euro per stuk. Als je ze aan alle kanten maakt en ook nog eens op de stevenson manier, ben je dus 40 euro kwijt.

Mijn vraag daarom: die dingen van de Gamma, zouden die veel water binnen laten? Ik had er van recht voor naar gekeken en je zag een open spleet waar water door zou kunnen als het water vrijwel horizontaal tegen het rooster kwam.
Pagina: 1