Platenspeler aansluiten op een marantz nr1403

Pagina: 1
Acties:

• Kevinn1992
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-12 07:50
Hallo,

Ik sta op het punt om een nieuwe set aan te schaffen. Nu wil ik er een platenspeler bij hebben. Deze zou dan aangesloten worden op een marantz nr1403.
Nu heb ik twee offertes gekregen. De één met een marantz tt5005 en de ander met een pro-ject debut III.

Mijn vragen:
Welke zouden jullie kiezen?
Kunnen de platenspelers rechtstreeks op de receiver aangesloten worden of is hier een voorversterker voor nodig? Zo ja, hebben jullie enig idee hoe duur zo'n versterker is?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en dat dit het goede topic is.

Verwijderd

Normaal gesproken heeft een versterker een aparte poort voor een platen speler deze heeft een iets andere weerstand zodat alles goed klinkt samen. De poort is dus ook niet geschikt voor andere apparaten en kan je hem alleen daarop aansluiten. Ook heb je als het goed is een aarde draad aan de platenspeler en op de achterkant van de versterker waar je deze op aansluit. Deze twee verbindingen samen zorgen voor een prima geluidje :) Welke je moet kopen moet je zelf weten. Heb je al een review opgezocht of bekeken wat er mooier uitziet? Wat bij platenspelers erg belangrijk is is dat je een stabiele draaienede motor hebt zoals een magneet als in de Technics SLK 1200MK II en dat je een naald hebt van zeer hoge kwaliteit de rest is allemaal sier en afwerking!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23
deze receiver heeft geen phono poort, dus je hebt een pre-amp nodig. Die zijn er van 50 tot 5000 euro...

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-12 20:06
De Marantz TT5005 heeft als het goed is een ingebouwde phono pre. Die hoef je dus niet aan te schaffen.

Met de Pro-ject heb je die wel nodig. Ander nadeel van de Pro-ject is dat hij geen automatische afslag heeft. En het toerental moet je instellen door de belt over een andere pin te laten lopen; daarvoor moet je het plateau verwijderen. Dus als je veel wisselt tussen LP's en (maxi)single's is dat niet handig.

Er is wel een kastje om het toerental te regelen (de Speedbox), maar die moet je er los bijkopen a 109 euro.

• myrmidon192
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-12 17:44
Zoals hiervoor ook al aangegeven zal je voor het aansluiten een Pro Ject een phono voorversterker nodig hebben t.o.v. de Marantz TT5005, waardoor de TT5005 waarschijnlijk een stuk goedkoper uit zal pakken.

Mij lijkt het logisch dat aangezien de Marantz een lagere prijs heeft en meer features erop, de kwaliteit van de onderdelen t.o.v. de onderdelen van de Pro Ject wel wat zal verschillen. Zo verwacht ik dat motorisch de pro ject debut een stabielere motor heeft en standaard een betere element. Ook zullen de upgrade mogelijkheden met een losse phono voorsterker en een standaard Ortofon element wel een stuk beter zijn.

Het is dus waar je naar op zoek bent. Gemak en een waarschijnlijk goede instap platenspeler voor een lagere prijs (enkel de tafel!)? Of een platenspeler van betere kwaliteit maar waar je dus uiteindelijk ook een stuk meer voor kwijt ben (Debut III + Phono-voorversterker + Eventueel Speedbox?) en wat gemak inlevert.

• Kevinn1992
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-12 07:50
Allen bedankt voor jullie antwoorden! Het is me allemaal weer wat duidelijker geworden.

Het word me wat te duur met de pro-ject en mijn ouders gaan de apparaten gebruiken dus dan is de Marantz beter voor ons. Makkelijker in gebruik en we krijgen alle apparatuur van Marantz(behalve de luidsprekers) dus dan is het ook echt één geheel. Ook zal de platenspeler niet dagelijks gebruikt worden dus lijkt mij de Marantz een prima platenspeler voor ons.

Nogmaals bedankt.
Pagina: 1